Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Moderátoři: michan, jarl, Pátrač

Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od jarl »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

aneb

Japonský výpad na Indický oceán (II)
Obrázek

Útok na Kolombo
Britská rozvědka sice odhalila nepřátelské záměry, ale protože Nagumo měl původně vyplout už 21. března, predikovala, že k náletu dojde 1. dubna, což dost možná Východní loďstvo uchránilo před zničením. Somerville očekával, že se Nagumo přiblíží od jihovýchodu a úder provede ze vzdálenosti 100 mil od Cejlonu, takže průzkumné Cataliny primárně pátraly v této oblasti. Východní loďstvo křižovalo asi 100 mil na jih od ostrova a v noci vzlétaly bombardéry Albacore, jejichž radar za příznivých okolností dokázal zachytil cíl velikosti letadlové lodě na 20 mil. Ale, protože se nepřítel neobjevil, Somerville navečer 2. dubna usoudil, že se jednalo o falešný poplach, popřípadě Japonci na výpad na Indický oceán rezignovali, takže zavelel k návratu na základnu.

Dodejme, že staré bitevní lodě třídy „R“ byly ve špatném technickém stavu, tudíž nemohly na moři pobývat déle než několik dní, neboť potřebovaly doplnit zásoby kotlové vody. Tu měl dodat k tomuto účelu upravený tanker, jenž bohužel připlul pozdě, takže zůstal na Addu. Většina lodí tedy směřovala k tomuto atolu, ale křižníky DORSETSHIRE a CORNWALL zamířily do Kolomba, zatímco letadlová loď HERMES s torpédoborcem VAMPIRE pluly do Tirinkumalí. Posádka DORSETSHIRE dostala rozkaz dokončit opravy pohonné soustavy přerušené před několika dny, CORNWALL měl doprovázet konvoj SU 4, kdežto HERMES s VAMPIRE se po vyčištění kotlů měly připojit k chystané spojenecké invazi na Madagaskar.

Obrázek
Parník Glenshiel

V uplynulých dnech průzkumné Cataliny nahlásily několik japonských ponorek, které o sobě daly poprvé vědět 3. dubna, kdy I-7 asi 300 mil východně od Maledivského souostroví torpédovala britský GLENSHIEL (9415 BRT). Somerville poslal tonoucímu parníku na pomoc torpédoborec FORTUNE, jenž posádku dopravil do Kolomba, ale ostatní lodě pokračovaly v plavbě na Addu. Kvůli rozptýlení sil je velitel Východního loďstva často pranýřován, a třebaže se jedná o kritiku ve stylu „po bitvě je každý admirál,“ faktem zůstává, že situaci chybně vyhodnotil, čímž odloučené lodě odsoudil ke zkáze.

Zatímco Britové marně pátrali po nepříteli na přístupových trasách k Cejlonu, došlo hlášení o bojích na Vánočním ostrově. Ten se v hledáčku tokijských stratégů poprvé ocitl během invaze na Jávu, kdy jej 7. března ostřelovaly bitevní lodě KONGÓ a HARUNA, načež padlo rozhodnutí tento odlehlý kousek země o rozloze pouhých 135 čtverečních kilometrů obsadit a využívat jako předsunutou leteckou základnu a zásobovací stanici. Ostrov vzdálený od Jávy necelých 200 mil patřil Velké Británii, která zde udržovala posádku v síle asi 100 mužů, jejímž hlavním úkolem bylo dohlížet na nakládku vytěžených fosfátů.

Obrázek
Bitevní loď Haruna

Úkolem připojit k Hirohitově impériu Vánoční ostrov pověřil velitel Spojeného loďstva odřad, jemuž velel kontradmirál Nišimura. Ten disponoval lehkými křižníky NAKA, NATORI a NAGARA, doprovázenými torpédoborci NACUGUMO, MINEGUMO a AMACUKAZE, o nichž jsme zatím nehovořili, neboť nebyly součástí „operace C“.

Ostrovní posádka po námořním bombardování kapitulovala ještě dříve, než k pobřeží přirazily desantní čluny, ale synové Nipponu přesto nevyvázli beze ztrát. Zatímco zajatci pod dohledem japonských vojáků nakládali na transportní parníky ukořistěné fosfáty, americká ponorka SEAWOLF číhala na příležitost k útoku. „Dne 1. dubna v 18:05 jsem uviděl ve vodě typickou zpěněnou čáru mířící k naší vlajkové lodi, křižníku NAKA.“ Vzpomínal velitel torpédoborce AMACUKAZE. „Toto torpédo plulo necelých 700 metrů v úhlu 50 stupňů od pravoboku NAKA. Křižník se stočil doprava, ale příliš pozdě. Torpédo narazilo doprostřed lodě a při jeho výbuchu se zlomil přední stěžeň. Následná exploze udělala v trupu lodi díru o průměru asi pět metrů. Ovšem jako zázrakem nebyl zabit ani jeden člen posádky.“

Obrázek
Ponorka Seawolf

Došlo však k zaplavení dvou kotelen a dalších prostor, takže NAKA ztratil schopnost pohybu vlastní silou, a do Singapuru jej musel k provizorním opravám odvléci NATORI. Navíc se ukázalo, že je Vánoční ostrov k vybudování letiště nevhodný, pročež jej Japonci záhy vyklidili a jediný přínos nedomyšlené akce představovalo 20 000 tun fosfátů.

Zatímco havarijní čety na NAKA odstraňovaly nejhorší následky exploze, Mobilní svaz obeplouval pobřeží Sumatry. Třebaže Somerville později nevylučoval možnost, že jeho protivník s úderem takticky vyčkával, aby jej donutil k návratu na základnu, ve skutečnosti Nagumo o technických potížích britských lodí nevěděl, a jediným důvodem proč nezvýšil rychlost byla snaha dodržet časový harmonogram. Japonské lodě na Indickém oceánu doplnily palivo z cisternových lodí a 3. dubna změnily kurs na západoseverozápad, načež se 4. dubna přiblížily k určené operační oblasti.

Obrázek
Lehký křižník Naka

Okolí Cejlonu a Bengálský záliv se mezitím staly jevištěm letecké války, neboť bombardéry z Andamanského souostroví zaútočily na spojenecké parníky, načež se Port Blair 4. dubna stal cílem odvetného náletu, jenž způsobil lehké poškození torpédoborce JÚGIRI. Japonci rovněž prováděli vzdušný průzkum, přičemž osádka létajícího člunu spatřila v Tirinkumalí 8 civilních lodí a torpédoborec. Až doposud šintoističtí bohové Nipponu přáli. Trasu Mobilního svazu nepřekřížila žádná spojenecká ponorka ani letadlo, ale 4. dubna odpoledne zaznamenaly hlídky na obloze temný bod. Letecký poplach! Jednalo se o Catalinu majora L. Birchalla, která ráno vzlétla ze základny v Koggala a kolem 16. hod. osádka asi 360 mil jihovýchodně od Cejlonu spatřila Mobilní svaz. Birchall ani jeho muži nedostali čas pokochat se pohledem na „vítěze od Pearl Harboru“, neboť palba z bitevní lodě HIEI zalarmovala obranu, načež Catalinu napadli stíhači.

„Jediné, co jsme mohli udělat, bylo potlačit letouny až nad mořskou hladinu a na plný plyn při rychlosti 150 uzlů unikat.“ Uvedl „zachránce Cejlonu“ major Birchall. „Okamžitě jsme zprávu zakódovali a začali jí vysílat. Když jsme byli v polovině našeho třetího vysílání, zasáhla výbušná střela vysílačku a vážně zranila operátora. Nyní jsme se dostali pod neustálé útoky stíhačů.“

Obrázek
Major Birchall

Japonské střely přeměnily trup nebohé Cataliny v řešeto a posádka mohla mluvit o štěstí, že se pilotovi podařilo nouzové přistání. Japonci ostřelovali nehybný vrak, přičemž přišli o život seržanti Henzell a Calorossi, ale zbývajících pět mužů potápějící se stroj opustilo a později je vylovili námořníci z torpédoborce ISOKAZE, přičemž si nepočínali právě „v rukavičkách“. Surové zacházení s letci plnícími svoji povinnost však nemohlo nic změnit na skutečnosti, že Britové znali polohu Mobilního svazu, čímž padla naděje, že se Východní loďstvo podaří zastihnout nepřipravené na rejdě v Kolombu.

Britské lodě dorazily k Addu v odpoledních hodinách 4. dubna, přičemž radiostanice na WARSPITE zachytila v půli slova přerušené hlášení z průzkumné Cataliny, tudíž Somerville správně odhadl, že Nagumo následujícího dne podnikne letecký útok na některý z cejlonských přístavů. Bohužel bylo Východní loďstvo rozptýlené mezi několika základnami, přičemž nejsilnější jednotky byly od nepřítele vzdálené přes 600 mil, takže nebylo možné útok odvrátit.

Obrázek
Východní loďstvo

Vývojem událostí zaskočený Somerville nicméně nehodlal sedět s rukama v klíně, takže o půlnoci vyplul se svazem „A“ k Cejlonu, přičemž jej po doplnění zásob paliva a technické vody o osm hodin později následovalo i pomalejší uskupení admirála Willise.

Zároveň Somerville povolal i DORSETSHIRE a CORNWALL, k jejichž setkání s hlavními silami mělo dojít 250 mil jižně od ostrova. Bohužel lodě v Tirinkumalí zůstaly v přístavu, přičemž se na letiště China Bay přesunula většina Swordfishů z letadlové lodě HERMES. Ohroženou oblast měla opustit i civilní plavidla. Třebaže Laytonův rozkaz vyklidit Madras, Kalkatu, Tirinkumalí a Kolombo dostali jejich velitelé již koncem března, na rejdě posledně jmenovaného přístavu stále kotvilo přes 60 lodí, jejichž posádky nyní činily přípravy k spěšnému odplutí.

Navzdory odhalení hodlal Nagumo postupovat podle plánu. Mobilní svaz tedy změnil kurs na severozápad, a když se brzy ráno 5. dubna přiblížil k Cejlonu na necelých 200 mil, vyslal těsně před rozedněním do vzduchu průzkumné letouny, načež po 6. hod. odstartovalo 53 bombardérů Nakadžima B5N2, 38 strojů Aiči D3A1 a 36 stíhaček Micubiši A6M2. Jako obvykle velel první útočné vlně ostřílený fregatní kapitán M. Fučida, a třebaže velitel Mobilního svazu doufal, že se v Kolombu nalézají hlavní síly Východního loďstva, dostali aviatici instrukce útočit i na přístavní zařízení, letiště a sklady paliva. Kvůli dosažení momentu překvapení letouny s rudými terči na trupech obletěly Kolombo od západu, načež se stočily na jih a v 7:30 se od severu přiblížily k letišti Ratmalana.

Obrázek
Fregatní kapitán Fučida

Na rejdě v Kolombu z nejrůznějších příčin zůstalo 21 obchodních lodí, torpédoborec, pomocný křižník, zásobovací loď pro ponorky a jeden podmořský člun. Na zdejších letištích stálo 38 Hurricánů a 24 Fulmarů, a protože admirál Layton očekával noční útok, nechal už ve 3. hod. vyhlásit bojovou pohotovost. Jenomže, když se ani po kuropění nepřátelské bombardéry neobjevily, většina stíhačů přistála a někteří dokonce zasedli ke snídani, tudíž nad Kolombem v době útoku hlídkovalo pouze 8 strojů.

První obětí císařových orlů se stala 788. peruť, jejichž 6 Swordfishů přilétajících z Tirinkumalí v 7:40 překřížilo dráhu stíhačů z HIRJÚ. Britské osádky je zpočátku považovaly za vlastní a z osudového omylu je vyvedlo teprve krupobití střel, načež se všech 6 „mečounů“ poroučelo k zemi, či nouzově přistálo na mořské hladině. O život přišlo šest letců, mezi nimiž nechyběl ani A. Beale vyznamenaný předchozího roku za účast na dopadení německé bitevní lodě BISMARCK.

Obrázek
Bombardér Micubiši G3M2

Nad Kolombem se před zraky udivených civilistů chystajících se na velikonoční bohoslužbu strhla zuřivá letecké bitva, trvající až do 8:35. Stíhači vzlétající z bombardovaného letiště Ratmalana sice utrpěli značné ztráty již při startu či krátce po něm, ale brzy se přiřítili jejich kolegové z Racecourse, tudíž Japonci tentokráte narazili na silnější odpor, než nad Pearl Harborem, neřkuli Darwinem. Část spojeneckých letců zaměstnala japonskou stíhací eskortu, zatímco zbytek se vrhl na bombardéry, jejichž osádky se proto často místo plnění bojových úkolů věnovaly odrážení útočících Hurricanů a Fulmarů. Na nepřítele pálilo i protiletadlové dělostřelectvo, ba i muži vyzbrojeni samopaly, ale přesto zkušení útočníci získali vrch a poměr vzdušných vítězství jasně hovořil ve prospěch Nipponu.

Obrázek
Formace Blenheimů

Toho dne Spojenci, kromě onoho půltuctu Swordfishů, ztratili 15 Hurricanů a 4 Fulmary, přičemž se na mateřské letadlové lodě nevrátilo 5 bombardérů ze ZUIKAKU, 1 ze ŠÓKAKU plus 1 stíhačka ze SÓRJÚ. To byly pro Nippon přijatelné ztráty, ale spojenecké letectvo v Kolombu nebylo zničeno a piloti hořeli touhou po odvetě. Proto z nepoškozeného Racecourse odstartovalo 10 bombardérů Blenheim s úkolem napadnout Nagumovy letadlové lodě. Bohužel nepřítele kvůli chybně odhadnuté poloze nenašly, pročež se nad Mobilním svazem objevila pouze osamocená Catalina, kterou sestřelila stíhací ochrana.

Jenomže škody způsobené japonským bombardováním nebyly zdaleka fatální a o život přišlo pouze 170 osob. Vzhledem k tomu, že většina jednotek Královského námořnictva Kolombo opustila, směřoval úder na přístav v podstatě do prázdna. Ano, ke dnu po dopadu čtyř pum klesl starý torpédoborec TENEDOS, jenž kvůli poruše ve strojovně představoval snadný cíl, načež se na dno přístavu pohroužil i hořící pomocný křižník HECTOR, ale plovoucí základna ponorek LUCIA utrpěla pouze zanedbatelné škody a další válečné lodě zasažené nebyly. Z civilních plavidel se potopil norský tanker SOLI (5834 BRT) a poškozeno bylo několik dalších lodí, ale většina přestála nálet bez úhony.

Obrázek
Pomocný křižník Hector

Zásahům neunikly ani doky, kde zemřelo či utrpělo zranění mnoho přístavních dělníků, ale ani zde nedošlo k vážnějším škodám. Pumy dopadly i na Kolombo, načež řada civilistů, podobně jako v australském Darwinu, město v obavách před invazí opustila. Japonci poškodili opravárenské dílny, zapálili několik budov a palivových nádrží, ale soupis škod ani tentokrát nebyl dlouhý, takže Kolombo mohlo i nadále fungovat jako báze Východního loďstva.

Totéž lze konstatovat i o letišti Ratmalana, ale citelnější byly ztráty mezi stíhačkami, neboť kromě zničených strojů došlo i k poškození tuctu Hurricanů, což společně se zjištěním, že námořní Fulmary na japonské protějšky nestačí, vydalo město v případě dalšího náletu na pospas nepříteli.

Obrázek
Křižník Cornwall

Fregatní kapitán Fučida si byl slabosti spojenecké protiletadlové obrany dobře vědom, takže navrhoval další útok, ale než k němu došlo, přesměroval Nagumo svoji pozornost na moře. Nepřítomnost jádra Východního loďstva nedala veliteli Mobilního svazu spát, takže vyslal do vzduchu stroje pročesávající prostor jižně od Cejlonu, přičemž kolem 11. hod. došlo hlášení hydroplánu z křižníku TONE o dvou válečných lodích spatřených 220 mil jižně od Kolomba a plujících jihozápadním kursem. Banzai! Byly to těžké křižníky DORSETSHIRE a CORNWALL plující za rádiového ticha plnou parou na setkání s hlavními silami. Hlídky na obloze sice spatřily neznámý letoun, ale velitel DORSETSHIRE později uvedl, že jej považovali za spojenecký, tudíž mu nevěnovali pozornost.

Mobilní svaz přešel na jihozápadní kurs. Tou dobou panoval na palubách letadlových lodí čilý ruch, neboť se ke vzletu chystaly bombardéry vyčleněné k druhému náletu na Kolombo. Protože původně dostaly výzbroj určenou k úderu na pozemní cíle, čekal zbrojíře náročný úkol bombardéry co nejrychleji přezbrojit k náletu na válečné lodě, což ještě komplikoval fakt, že hlášení z průzkumných letounů cíle střídavě označovala za torpédoborce či křižníky. I přes usilovnou snahu se nepodařilo ke spěšnému vzletu připravit torpédonosné letouny z ŠÓKAKU a ZUIKAKU, tudíž k útoku do 12:45 odstartovalo pouze 53 střemhlavých bombardérů Aiči D3A1 z HIRJÚ, SÓRJÚ a AKAGI pod velením korvetního kapitána Takašige Egusy.

Obrázek
Korvetní kapitán Egusa

Zatímco probíhaly přípravy ke startu druhé vlny, na britských křižnících narůstala nervozita, neboť lodní radar po polední zaznamenal přítomnost dalších letounů, o čemž radista informoval velitele Východního loďstva. Britové se však utěšovali, že se ve 14. hod. dostanou do oblasti dosahu stíhačů z vlastních letadlových lodí a za další tři hodiny se spojí se Somervillem.

Bohužel osud jim tolik času neposkytl, neboť k DORSETSHIRE a CORNWALU se již blížila zkáza v podobě Egusovy formace. Panovalo téměř bezvětří a výtečná viditelnost takže japonští letci měli své cíle (nakonec identifikované jako těžké křižníky třídy KENT) jako na dlani, pročež mohli nepříteli demonstrovat děsivou účinnost svého námořního letectva. Blížící se formaci sice jak víme zachytil radar, ale obsluhy protiletadlových děl zatím marně pátraly po svých cílech, neboť synové Nipponu se takticky rozhodli zaútočit se sluncem v zádech.

Je třeba dodat, že DORSETSHIRE a CORNWALL postavené ve dvacátých letech sice dosahovaly vysoké rychlosti a dobré manévrovatelnosti, ale slabě pancéřované paluby nemohly odolat leteckému bombardování a ani protiletadlová výzbroj neodpovídala soudobým požadavkům.

Obrázek
Japonské bombardéry útočí na Dorsetshire a Cornwall

Bombardéry se rozdělily na tříčlenné formace a ve 13:40 podnikly první útok. Třebaže se napadené lodě bránily, útočníci pronikli přehradnou palbou, klesli do výše necelých 300 m, a jakmile bombometčíci dostali cíle do zaměřovačů, uvolnili pumy a brzy už hlasitě slavili první úspěchy. DORSETSHIRE zasáhly v rychlém sledu tři 250kg bomby, načež byla z provozu vyřazena radiostanice, kormidelní stroj a část těžkého protiletadlového dělostřelectva. To však byl pouze začátek, neboť Japonci nadále kroužili nad neovladatelným křižníkem a zasypávali jej vražedně přesným přívalem pum.

Záhy zmlkla všechna protiletadlová děla, a byť se Britové bránili střelbou z kulometů, osud hořící lodě byl zpečetěn pouhých několik minut po začátku boje. Posádka sice dokázala zkázu oddálit pohotovým zatopením magacínu pod přední dělovou věží, ale oheň si našel cestu do muničního skladu protiletadlového dělostřelectva. Následný výbuch přiměl námořního kapitána A. Agara, vydat rozkaz opustit loď, načež se DORSETSHIRE v 13:51 převrátil na levobok a zmizel pod hladinou.

Obrázek
Potápějící se Cornwall

O mnoho déle nevzdoroval ani CORNWALL. Blízké dopady pum na mnoha místech narušily obšívku, takže se do kotelen a oddělení s dynamy nahrnula voda, a jelikož další pumy zničily přední strojovnu, křižník přišel o dodávky elektřiny. CORNWALL se rychle nakláněl na levobok, a jelikož se zároveň přídí nořil do vody, ocitla se pravá lodní vrtule nad hladinou, což posádce dalo chmurnou jistotu, že se jeho bojová pouť co nevidět završí. Zraněný námořní kapitán P. Manwaring tedy ve 13:55 nechal loď vyklidit, načež CORNWALL o čtyři minuty později následoval svého druha na mořské dno.

„Střemhlavé bombardéry fregatního kapitány Egusy při zničení těchto křižníků ustanovily světový rekord v přesnosti bombardování.“ Rozplýval se nad výkonem svého spolužáka z Námořní akademie M. Okumiya. „Jistě, podmínky k útoky byly ideální - křižníky byly napadeny zepředu od slunce, což mátlo dělovody. Nicméně téměř každá puma buďto zasáhla cíl, nebo vybuchla poblíž lodního boku. Pumy dopadaly s tak malým rozptylem, že piloti nedokázali rozpoznat čí puma zasáhla a čí dopadla těsně vedle.“

Obrázek
Egusův bombardér Aiči D3A1

Okumiyova slova sice musíme brát s nadsázkou, ale faktem zůstává, že císařovým orlům k potopení dvou velkých válečných lodí stačilo necelých 20 minut, což byl bezesporu mimořádný výkon, takže mu neberme pocit hrdosti nad výsledky zbraně, u které sám sloužil. Dodejme, že britská protiletadlová obrana byla jako obvykle neúčinná, pročež se útočníci vrátili v plném počtu a pouze jeden bombardér utrpěl lehké poškození.

Zatímco japonské námořní letectvo slavilo další triumf, na hladině zamaštěné uniklou naftou bojovalo o život přes 1000 trosečníků. Bohužel zkázu křižníků přečkaly pouze čtyři čluny a určité množství záchranných vorů, takže nezranění námořníci museli vzít zavděk plovacími vestami a nejrůznějšími troskami. Japonci ještě nějaký čas kroužili nad místem bitvy, ale naštěstí trosečníkům nevěnovali pozornost a prozatím se neobjevovali ani obávaní žraloci. Přesto námořníci neměli mnoho důvodů k optimismu, neboť se nalézali stovky kilometrů od nejbližšího pobřeží, přičemž radisté nestačili odeslat zprávu o osudu CORNWALLU a DORSETSHIRE.

Obrázek
Schéma japonského výpadu na Indický oceán; modře jsou značené pohyby japonských formací a červeně britských

Naštěstí trosečníky už v 15 hod. zahlédly osádky Albacorů z INDOMITABLE, ale Somerville se prozatím neodvážil zahájit záchrannou operaci, takže teprve následujícího dne za tímto účelem vyčlenil lehký křižník ENTERPRISE a torpédoborce PANTHER a PALADIN. Ty však na místo neštěstí dorazily až 6. dubna odpoledne, takže mezitím vydechla naposledy řada zraněných a další námořníci zemřeli na palubách záchranných lodí. Ztráty na životech byly tedy značné, neboť zahynulo 235 mužů z posádky DORSETSHIRE a 193 z CORNWALLU.

V době útoku na Kolombo Somerville stále udržoval severovýchodní kurs, tudíž se v průběhu dopoledne vzdálenost mezi jeho svazem „A“ a Nagumovým uskupením zkracovala, čímž vzrůstala pravděpodobnost vzájemného střetu. „V 10:30 byli uvedeni palubní stíhači do stálé pohotovosti a seděli přikurtováni v letounech. Seděli jsme tam celí zpocení s prsty na knoflíku startéru a s bolestí ve svalech od únavného čekání.“ Vzpomínal H. Pophal sloužící na INDOMITABLE.

Obrázek
Admirál Somerville

V 13:44 zaznamenaly britské radary na severovýchodě letouny z Egusovy formace a v 15:15 dva palubní Albacory z INDOMITABLE konečně objevily nepřítele vzdáleného pouhých 180 mil. Japonci byli v pohotovosti, takže stíhači z HIRJÚ jeden letoun sestřelili. Druhý však měl více štěstí, tudíž se zdálo, že je připraveno jeviště pro premiérový souboj letadlových lodí v dějinách námořního válčení.

Jenomže Nagumo z informace o kursu zničených křižníků neodvodil, že pluly na setkání s hlavními silami, a Somerville po zprávě o osudu CORNWALLU a DORSETSHIRE usoudil, že je na souboj s Mobilním svazem slabý a vydal se vstříc svazu „B“. Tou dobou už Japonci mířili na jihovýchod, takže se vzdálenost mezi protivníky rychle zvětšovala. Ano, ještě před setměním se britský admirál od osádky poškozeného Albacoru dozvěděl polohu části nepřátelského svazu, takže zvažoval zda neposlat do útoku radarem naváděné bombardéry. Dokonce nakrátko změnil kurs, ale když průzkumné stroje nepřítele v očekávané poloze neobjevily, zvítězila opatrnost.

Obrázek
Letadlová loď Akagi na Indickém oceánu

Somervilleho po celý 5. duben svazoval nejen nedostatek informací, ale hlavně břímě obrovské zodpovědnosti. Pravda, za příznivých okolností se mohl do historie zapsat jako první admirál, jenž na dálku potopil nepřátelskou letadlovou loď, ale k čemu by byl tento dílčí úspěch dobrý, kdyby po rozednění jeho svaz s největší pravděpodobností smetl nepřátelský protiútok? Královské námořnictvo na jaře 1942 nemělo žádné rezervy, takže v případě zániku Východního loďstva, by britské državy na pobřeží Indického oceánu zůstaly vydané na milost a nemilost Nipponu.

Po rozednění 6. dubna došlo k setkání se svazem „B“, což Somervilleho povzbudilo natolik, že zamířil na východ pátrat po nepříteli, jehož sílu nyní odhadoval nejméně na 4 letadlové loděmi a 3 bitevníky. Z Cejlonu i letadlových lodí průběžně startovaly průzkumné letouny, ale po Mobilním svazu se jakoby slehla mořská hladina, takže jej Britové nedokázali lokalizovat, zatímco z oblasti Bengálského zálivu opakovaně přicházela hlášení o řádění Japonců.

Operace v Bengálském zálivu
V době, kdy se Kolombo vzpamatovávalo z následků bombardování, vzplál válečný požár i nad vodami Bengálského zálivu. Jak víme, velitel Spojeného loďstva do tohoto prostoru vyslal odřad viceadmirála Ozawy, jenž se úkolu destruovat spojeneckou námořní plavbu chopil systematicky a s patřičným nasazením. Jeho svaz 1. dubna v barmském přístavu Mergui doplnil zásoby paliva, a protože nesměl před náletem na Kolombo překročit 85. poledník, pohyboval se několik dní v prostoru mezi Andamanskými a Nikobarskými ostrovy, a teprve ráno 4. dubna zamířil k pobřeží Indie.

Jako první 5. dubna zaútočilo 10 bombardérů Nakadžima B5N2 z RJÚDŽÓ, které poblíž Vizagapatamu potopily parník HARPASA (5082 BRT). Vzhledem k tomu, že v těchto vodách byla pravděpodobnost střetu s britskou flotou minimální, Ozawa své síly rozdělil na tři uskupení, aby propátral co největší plochu Bengálského zálivu. První tvořily těžké křižníky KUMANO a SUZUJA s torpédoborcem ŠIRAKUMO, druhé letadlová loď RJÚDŽÓ, křižníky ČÓKAJ a JURA doplněné torpédoborci JÚGIRI a ASAGIRI, a třetí sestávala z těžkých křižníků MOGAMI a MIKUMA doprovázených torpédoborcem AMAGIRI.

Obrázek
Letadlová loď Rjúdžó

Všechna uskupení během 6. června beztrestně působila v přidělených sektorech, přičemž největších úspěchů dosáhla Ozawova centrální formace. Ta zničila lodě BIENVILLE (4591 BRT), TAKSANG (3471 BRT), BANJOEWANGI (1279 BRT), GANGES (6246 BRT), SELMA CITY (5686 BRT) a BATAVIA (1279 BRT), k čemuž musíme připočíst i parníky ANGLO CANADIAN (5268 BRT), SINKIANG (2646 BRT) a VAN DER CAPPELEN (2073 BRT) potopené palubním letectvem. Činily se i posádky ze severní skupiny soustředěné kolem křižníků KUMANO a SUZUJA. Ty poslaly ke dnu EXMOOR (4986 BRT), SILKSWORTH (4921 BRT), SHINKUANG (2441 BRT), MALDA (9066 BRT), AOTOLYCUS (7621 BRT) a ELSA (5381 BRT), přičemž naprázdno nevyšlo ani třetí uskupení, jež si připsalo plavidla DARDANUS (7726 BRT), GANDARA (5281 BRT), INDORA (6622 BRT), DAGFRED (4434 BRT) a HERMOD (1515 BRT).

Odpoledne 6. dubna bombardéry z RJÚDŽÓ provedly nálety na přístavy Kokanada a Vizagapatam, kde potopily výše zmíněný ANGLO CANADIAN a založily několik požárů, přičemž následná panika obě města na několik dní prakticky vylidnila. Dodejme, že téhož dne námořní bombardéry a stíhačky startující z pozemních letišť napadly barmský přístav Akyab, kde potopily eskortní loď INDUS a zničily dvě Dakoty.

Obrázek
Ponorka I-7

Bilance útoků Ozawovy formace je vskutku působivá, neboť Japonci během jediného dne připravili Spojence o 20 lodí o souhrnné prostornosti přesahující 90 000 BRT. Na tomto seznamu obzvláště vynikají tanker ELSA přepravující 7000 tun ropy a nákladní loď EXMOOR vezoucí 3800 tun manganové rudy a juty. Za tyto úspěchy Japonci zaplatili věru nepatrnou cenu, neboť přišli pouze o jeden bombardér sestřelený posádkou nizozemského parníku BATAVIA a lehkým poškozením hydroplánu Nakadžima E8N2, jehož napadl britský Curtiss P-36.

Tou dobou o sobě stále častěji dávali vědět i Hirohitovi žraloci. Víme, že I-7 3. dubna potopila parník GLENSHIEL, načež si podmořské čluny I-2, I-3, I-4 a I-6 na konto připsaly i lodě WASHINGTON (6617 BRT), FULTALA (5051 BRT), CHILKA (4360 BRT), CLAN ROSSE (5897 BRT) a BAHADUR (5424 BRT).

Ztráty lodní tonáže v první polovině dubna ve vodách omývajících Indický poloostrov podlomily důvěru posádek civilních lodí ve schopnosti Královského námořnictva, a hlavně si vynutily zavedení konvojového systému, k čemuž však Spojenci postrádali dostatek eskortních plavidel, což způsobilo další komplikace.

Zdroje použité k tématu Japonský výpad na Indický oceán:
Ballantyne I.: Warspite; From Jutland Hero to Cold War Warrior. Vydalo nakladatelství Penn & Sword Maritime 2010.
Barnet C.: Bojujte s nepřítelem zblízka; Britské válečné námořnictvo za druhé světové války (IV). Vydalo nakladatelství |Paseka 2008.
Black J.: Midway and the Indian Ocean. dostupné online
Boyd. A.: The Royal Navy in Eastern Waters; Linchpin of Victory 1935-1945. Vydalo nakladatelství Seaforth Publishing 2017.
Boyd C.: Yoshida A.: The Japanese submarine force and World War II. Vydalo nakladatelství Naval Institute Press 1995.
Больных А. Дуэли авианосцев; Кульминация Второй мировой, Vydalo nakladatelství ЭКСМО a ЯУЗА2011.
Далл П. Боевой путь Императорского японского флота. Vydalo nakladatelství Сфера 1997.
Flisowski Z,: Od Morza Koralowego po Midway. Vydalo nakladatelství Wydawnictwo Poźnanskie 1981.
Hara T.: Nepotopitelný kapitán. Vydalo nakladatelství Omnibooks 2013.
Hrbek J. a I.: Krvavé oceány. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 1994.
Hubáček M.: Pacifik v plamenech. Vydalo nakladatelství Panorama 1990.
Hoyt E.: Japonsko triumfuje. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 2003.
Kol. aut.: Krvavá jatka I a II. Vydalo nakladatelství Mustang 1994 a 1995.
Kol. aut.: „Зеро!“ Японская авиация во Второй мировой войне. Vydalo nakladatelství АСТ 2001.
Морисон С.: Американский ВМФ во Второй мировой войне; Восходящее солнце над Тихим океаном декабрь 1941 - апрель 1942. Vydalo nakladatelství АСТ 2002.
Переслегин С., Переслегина Е.: Тихоокеанская премьера. Moskva, Petrohrad 2001.
Роскилл С. Английский флот во Второй мировой войне. Vydalo nakladatelství АСТ 2001.
Сидоренко В. Пинак Е. Японские авианосцы Второй Мировой; „Драконы“ Перл Харбора и Мидуэя. Moskva 2010.
The Operations of the Navy in the Dutch East Indies and the Bay of Bengal. Vydalo nakladatelství Leiden University Press 2018. dostupné online
Van Der Vat D.: Válka v Pacifiku. Vydalo nakladatelství Argo 2001.
Morza Statki i Okrety 2005/5, 2005/4.
https://warspot.ru/7787-srazhenie-avian ... sostoyalos
https://warfarehistorynetwork.com/2016/ ... oyal-navy/
http://www.armouredcarriers.com/battle- ... formidable
https://www.defensemedianetwork.com/sto ... cean-raid/
http://www.ibiblio.org/hyperwar/UN/UK/U ... index.html
http://www.armouredcarriers.com/adm-s46 ... roceedings
http://www.combinedfleet.com/kaigun.htm
http://forummarine.forumactif.com/t9407 ... hige-egusa
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Jarle, parádne čítanie, ďakujem. :up:

Inak smutné čítanie, po Honkongu, "spektakulárnom" pôsobení zväzu Z a po páde Singapúru ... prísť rovnako stupídne, pardon "spektakulárne" o Dorsetshire a Cornwall :roll:
Od smrti Kráľovny Viktórie to s nimi šlo riadne z kopca. Ak by sme USA vymenili na chvíľku s Britmi, oni by asi po Pearl Harboure bránili San Francisco na líni od Valparaisa po mys Horn...
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od jarl »

Já bych k Britům nebyl tak příkrý. Jejich válečné námořnictvo muselo bojovat na třech válčištích a tápání Východního loďstva tváří v tvář silnému nepříteli bylo způsobeno hlavně nemožností soustředit na Indickém oceánu dostatečné síly.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Jarle, mali síce tri fronty, ale v Stredomorí mierne dominovali, napriek tomu Rommel a Taliani viac menej úspešne operovali v Afrike a striedavo úspešne zásobovali a presúvali materiál, obsadzovali ostrovy po Stredomorí (až na Maltu).
V Atlantiku okrem Kriegsmarine nemali nepriateľa a napriek námornej prevahe v hladinovom loďstve ju nedokázali zužitkovať, napríklad Nórsko, výpad Bismarcku, Tirpitz, Scharnhorst, Gneisenau, jednotky kusov Kriegsmarine viazali obrovské sily RN a tá si príliš neškrtala, až na viac menej šťastné zásahy buď starým torpédovým vrtuľákom, miniponorkami v Altenfjorde čí leteckým bombardovaním RAF.
Takže tri bojiská:
Brutálna prevaha hladinového loďstva RN:Atlantik - výsledky skromné, na námronú mocnosť prvého rádu neadekvátne (ono už ani pri Jutsku v 1.sv. to nebola žiadna sláva)
Viac menej prevaha RN nad Talianmi v Stredomorí- striedavo oblačno-pár dobrých akcí
Brutálne podcenenie IJN a Japonska od začiatku konfliktu, ani po strate Honkongu, Repulse a Prince of Wales, SIngapúre sa nepoučili. Pri tom zväze Z tri dni po bombardovaní PH prísť o kapitálne lode, s vedomím že celá IJN flotila je niekde na ceste medzi Havajom a Japonskými ostrovmi...
Mne to prišlo príliš "konzervatívne", občas možno až "kozmetické", na všetkých frontoch RN.
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od jarl »

Britské námořnictvo toho na přelomu let 1941 a 1942 proti těžkým německým lodím moc podniknout nemohlo. Němci po ztrátě Bismarcku na větší výpady na Atlantik rezignovali a proti pasivně se chovajícímu protivníkovi se těžko dá aplikovat nějaká taktika, která by v krátkém časovém úseku vedla ke zničení jeho hlavních sil. Ani Italové nebyli ochotni riskovat své hlavní síly ve velké bitvě, takže ani zde Britům nekynula naděje na rychlé vítězství, takže obě válčiště dohromady vázala značné britské síly právě v době, kdy se na Dálném východě objevil protivník ochotný a schopný se Británii postavit. Japonská flota by pro Královské námořnictvo představovala důstojného soupeře za všech okolností, a v době kdy Britové v dosavadním průběhu války přišli o řadu těžkých lodí a část zbývajících museli ponechat v domácích vodách a Středomoří, to byl pro admiralitu téměř nesplnitelný úkol. Proto počínání Východního loďstva vzbuzuje rozpaky, ale myslím, že reálně se toho o moc více dosáhnout nedalo, a kdyby se Japonci rozhodli provést invazi na Cejlon, mohlo Východní loďstvo usilovat pouze o čestnou porážku a bez rychlé pomoci Američanů by bylo z větší části zničeno.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od Zemakt »

že reálně se toho o moc více dosáhnout nedalo
Asi tak. Jen bych dodal, že v té době vedla Británie mnohem podstatnější a materiálově i personálně mnohem náročnější bitvu. Životně důležitější bitvu o přežití. Bitvu o Atlantik.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Jarl, Zemakt - ďakujem Vám za doplnenie.
Výchádzal som hlavne z čísel.
Najväčšie a najmodernejšie námorníctvo v deň vypuknutia vojny na svete(prepadnutie Poľska) a ich pôsobenie počas celej druhej svetovej vojny je najslabšie, čo do počtu potopených lodí nepriateľa, ich ponorky detto.
Admiralita šla do vojny pripravená, podľa mňa, na minulú vojnu. Žiadna strategická iniciatíva, žiaden riziko v rozhodovaní, v prípade chýbajúcej obrovskej početnej výhody žiadna akcia.
Nedovolil by som si kritizovať bezpochyby hrdinstvo posádok RN, mne skôr nesedí stratégia RN. Vzhľadom k disponibilným silám slabé výsledky, až na to Stredomorie.
Nebyť USN, tak je RN podľa mňa vygumované úplne, nielen Nagumom.
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od Zemakt »

No jo, ale to je právě to zjednodušení. Bitva o Atlantik nebyla bitvou kapitálních jednotek, soubojem palubních křídel LL apod., tak jak je známe ze zcela specifického Pacifiku. Jedalo se o úplně jiné bojiště. Podstatou, charakterem a důležitostí, a s tím spjatými prostředky to bylo pro Británii bojiště numero uno. Na kterém ve finále s vypětím všech sil obstála. Labutí píseň.

Věc druhá, počty vs výsledky. RN byla od počátku v úloze obránce, až později se to začalo překlápět. Nikdy třeba nebojovala proti obchodnímu loďstvu nepřítele, alespoň ve srovnatelné míře, atd.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Zemakt :up:
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od Polarfox »

Pikujuci brizolit píše:Najväčšie a najmodernejšie námorníctvo v deň vypuknutia vojny na svete(prepadnutie Poľska) a ich pôsobenie počas celej druhej svetovej vojny je najslabšie, čo do počtu potopených lodí nepriateľa, ich ponorky detto.
Odkdy je počet potopených lodí nějaké vypovídající měřítko efektivity a aktivity? To co obecně o Britech píšeš, nedává moc smysl a nemá to žádný kontext.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Polare,
Ale to je už mimo tému skvelého Jarlovho článku.
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od Polarfox »

Brizolit: To je to samé v bledě modrém a přesně to co říkám - to nedává žádný smysl a bez kontextu jsou to pouze hezké věty postrádající význam. Ale nebudu to tu plevelit.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od zzz »

Pikujuci brizolit píše:Admiralita šla do vojny pripravená, podľa mňa, na minulú vojnu. Žiadna strategická iniciatíva, žiaden riziko v rozhodovaní, v prípade chýbajúcej obrovskej početnej výhody žiadna akcia.
připravená na minulou vojnu... no jak v čem. Například dvojúčelové střední lodní dělostřelectvo bylo správným rozhodnutím. Bohužel nastaly komplikace při vývoji i při výrobě.
http://www.navweaps.com/Weapons/WNBR_525-50_mk1.php

Podobným příkladem že "vykročili správným směrem, ale poslední krok trochu váznul":
http://www.navweaps.com/Weapons/WNBR_45-45_mk1.php
což byl dobrá zbraň, a šlo o pokrok ve srovnání s tehdejšími čtyřpalcovými osazenými např. na protiletadlovém křižníku HNLMS Jacob van Heemskerck zmíněném v předchozím dílu




K článku - pročetl jsem s chutí. Patří k nadprůměru mezi zdejšími texty.
Naposledy upravil(a) zzz dne 26/5/2020, 19:48, celkem upraveno 1 x.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od Zemakt »

Již samotné číslo 268 poukazuje na to, kam a do jakého celku uvedený díl patří, obvykle vše počíná jedničkou. V tomto zřejmě nebude problém.
Pokud ovšem článek č. 268 je míněn jako součást souvislého vyprávění o válce zahájené Japonskem, tak díl č. 268 je polovičatý a to nejen ohledně líčení událostí
Bezpochyby, řekl bych však, že téměř vždy to bude o kompromisu, autorivých a koncepčních preferencí apod.
Ve vztahu k širšímu čtenářskému okruhu, kdy může být textu příliš málo, či zas textu přespříliš.
Toliko ke "zestručnění".



Tvá zmínka o Bombaji pak může býti o to více hodnotnější, neb hlubších diskusích pod články není nikdy dost. Akorát by to chtělo nezestručnit.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od jarl »

zzz píše: K článku - pročetl jsem s chutí. Patří k nadprůměru mezi zdejšími texty. Pokud by č. 268 byl druhým dílem - po dílu č. 267 - tak by to byla hezká minisérie vhodná k uveřejnění v masovém periodiku. Snad by bylo vhodné stručně zmínit konsekvence se základnou v Bombaji před, během a po této japonské operaci.

Pokud ovšem článek č. 268 je míněn jako součást souvislého vyprávění o válce zahájené Japonskem, tak díl č. 268 je polovičatý a to nejen ohledně líčení událostí, ale také ve smyslu zhodnocení na taktické i na strategické úrovni.
Článek není koncipován jako podrobná odborná studie na dané téma, nýbrž jako řekněme populárně historické dílko určené široké veřejnosti. Tomu odpovídá i jeho délka a způsob zpracování. Napsat o válce v Pacifiku něco opravdu odborného není v mých silách a ani se o něco takového nehodlám pokoušet, takže tu pro každého zájemce o danou tématiku vzniká prostor pro případné doplnění či sepsání podrobnější práce.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od zzz »

po komunikaci přes SZ je již vyřešeno
Naposledy upravil(a) zzz dne 26/5/2020, 19:50, celkem upraveno 1 x.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od jarl »

Třetí díl pojednávající o útoku na Tirinkumalí, potopení Hermesu a shrnutí důsledků japonského výpadu na Indický oceán dám na Palbu dnes večer. Pokud budeš mít stále pocit, že tu po popisu jara, léta a podzimu chybí zima, je na tobě abys jí popsal.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od zzz »

po komunikaci přes SZ je již vyřešeno
Naposledy upravil(a) zzz dne 26/5/2020, 19:51, celkem upraveno 1 x.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od michan »

Kolego zzz,
doporučuji vydržet alespoň nejméně 14 dní a dočkáš se i provázanosti.
Celá série o Pacifiku má název - Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. A začala zde, kde je i Osnova:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8036

Tvé dílčí požadavky jsou tam pak plněny od začátku, stejně jako ten Tvůj, který se začne plnit zpětně od Č 270.
Č 270., budu dávat v pondělí dne 1. června ráno a bude spojovat od plánování dalších japonských operací - leden 1942 - a dále. Tedy po Indickém oceánu kolegy Jarla bude následovat - zpětně - Plánování leden 1942, dále Bitva v Korálovém moři, Aleuty, a Bitva u Midway a všechny souvislosti. Kde bude možné budou i odkazy. V dalším pak Guadalcanal a námořní bitvy v oblasti ostrova Savo a vše dál dle osnovy.
Pokud se chceš zapojit, je třeba nejméně mít načteno co již bylo napsáno a ne skočit doprostřed a říkat to chybí. Co chybí bude doplněno věř.

Jedná se o ucelenou sérii většiny akcí v Asii a je dobré to skutečně vzít od Č 1.
Vše co již zatím bylo napsáno je v tomto odkaze:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=393
ObrázekObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 268

Příspěvek od zzz »

po komunikaci přes SZ je již vyřešeno
Naposledy upravil(a) zzz dne 26/5/2020, 19:52, celkem upraveno 1 x.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Odpovědět

Zpět na „Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945“