Japonský létající tank typ 3 Ku-Ro

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Japonský létající tank typ 3 Ku-Ro

Příspěvek od Rase »

unnamed.jpg

Japonský létající tank typ 3 Ku-Ro

Japonská armáda se začala zajímat o výstavbu prvních výsadkových jednotek až v roce 1941, inspirováni nebývalým úspěchem německých výsadkářů v Belgii o rok dříve. Za tímto účelem měly být transformovány jak pěší jednotky, tak i obrněná technika pro jejich podporu. Vzhledem k absenci kluzáků (byly teprve konstruovány), bylo možné výsadkové tanky převážet pouze v rozebraném stavu. V Japonsku se ale inspirovali prací slavného amerického inženýra Johna Waltera Christieho (1865-1944), který vytvořil modely tanku osazeného křídly, schopný se snést přímo na bojiště. V tomto směru se ale inspirovali i v SSSR, konkrétně Oleg Konstantinovič Antonov (1906-1984) navrhl létající tank A 40 KT postavený na základě již zavedeného lehkého tanku T-60. Japonci se vydali cestou konstrukce zcela novou, byť připomínající lehký tančík typ 2592. Byl však hranatější, podvozek měl pět párů pojezdových kol malého průměru, dvou nosných válečků, předního hnacího kola a zadního napínacího kola. Hmotnost se snížila ze 7,2t na pouhých 2,8t. Pohon zajišťoval vzduchem chlazený čtyřválec Micubiši o výkonu 50 hp (37,28 kW) při 2400 ot/min. Typ 3 Ku-Ro (Sora-Sha), 特三号戦車 クロ, dosahoval na silnici rychlosti až 43 km/h. Výzbroj představoval kanón ráže 37 mm nebo kulomet ráže 7,7×58mm Arisaka. Ve věži se nacházel velitel obsluhující zbraně a ve věži pak seděl řidič, ovládající stroj jak na zemi, tak i ve vzduchu. Křídla byla namontovány na bocích trupu ve střední části a po přistání mohla být snadno odstraněna. Ocas ve tvaru T byl namontován na příhradový nosník. Tank měl být tažen za středními bombardéry Micubiši G4M nebo G3M a následně přistát na bojišti. Problematickým se ukázalo být vyřešení tuhosti podvozku, aby vydržel zrychlení při startu i přistání. Problémy byly rovněž s ovládáním za letu, nedostatečným pancéřováním (patrně i na japonské poměry) a samotným výcvikem řidičů/pilotů. Vznikl i poněkud jiný návrh označovaný jako Maeda Ku-6 (Kuro-Sha), ale ten se liší jen jiným systémem křídel (nad trupem). Práce postupovaly velmi pomalu a model byl představen teprve v roce 1943. Byť v lednu 1945 vznikl i prototyp, byly další práce ukončeny s koncem války.

Zdroj:
https://forum.warthunder.com/index.php? ... ider-tank/
https://en.wikipedia.org/wiki/Maeda_Ku-6
https://en.wikipedia.org/wiki/Special_N ... Tank_Ku-Ro

3ge4co80xfp91.jpg
post-4049484-0-78638200-1403451187.jpg
Special_No.3_Light_Tank_Ku-Ro.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 27/1/2024, 17:41, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Japonský létající tank typ 3 Ku-Ro

Příspěvek od Skeptik »

Opravdu byla inspirace od Christieho návrhů z roku 1932 ?
Tedy jiná než myšlenka přepravy tanku vzduchem ?
Christie tam měl motor pro vlastní let. Antonov, i ty japonské projekty, jsou kluzáky.

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Japonský létající tank typ 3 Ku-Ro

Příspěvek od Rase »

Ono těch létajících tanků bylo víc a tak nějak mě baví jejich srovnávání. Přeci jen jde o dost atypický nápad a moc jich není. Tak alespoň že idea je stejná.

Kamovův vírníkový tank

Roku 1930 se aktivně diskutovala přeprava tanků za použití letadla a kdesi vyvstala i myšlenka vybavit samotné tanky křídly. Nabízely se různé možnosti jako tanky BT na speciálně navrženém kluzáku pod ním a další někdy až bizarní vzory. Jeden takový byl navrhován v létě roku 1932 slavným návrhářem Kamovem. Podle Kamova nebylo použití BT jako základny účelné. Velké množství konstrukce vyžadovalo dlouhé ranveje nejen pro vzlet, ale především pro přistání. Byly zde také významné rozměry draku letadla a potíže při jeho obsluze. Je mnohem výhodnější se zdála speciálně navržená konstrukce obrněných pásových vozidel, která by byla vybavena nosičem a tlačnou vrtulí, ale s naprostou absencí křídel. To by umožnilo zbavit se letové dráhy obecně a zajistit minimální rozměry. V doprovodných dokumentech a následné korespondenci byl projekt Kamov nazván "Летающий Танк Вертолет". Hlavní struktura vírníkového tanku byla založená na pásovém původního návrhu a byla to v podstatě platforma 3,5 metru na šířku, poskytující poměrně dobrou stabilitu při přistání. Na podvozku byl namontován krátký a úzký trup zjednodušeného tvaru. Hlavní výzbroj tvořily pouze kulomety a ty byly umístěny ve věžích, z nichž jedna byla umístěna nad rotorem a dvě další na trupu. Trojlistý rotor o průměru 20 metrů měl být z nerezavějící oceli a chrom-molybdenové trubky. Pro usnadnění přepravy by se čepele mohly sklopit zpět. Na zadní straně trupu, za vrtuli, bylo připojeno kormidlo o výšce přesahující 3,5 metru. Hmotnost se odhaduje na 4 až 4,5 tuny a tak byl pro pohon vybrán letecký motor M-34, který měl maximální kapacitu 850 koní Bylo také plánováno, že v blízké budoucnosti bude nahrazen motorem o výkonu 1000-1200 koní. Osádku měli tvořit 3 muži. Pancéřová ochrana činila pouze 5 až 8 mm. Vertikální odhadovaná míra klesání byla 5,9 m/s a rychlost přistání 20 km/h. Maximální rychlost byla vypočtena na hodnotu 150 km/h. Po přezkoumání nadřízenými orgány byl vývoj takovéhoto stroje oceněn a zdroje přímo uvádí, že "vrtulník tank" může být plně využit. Mezi armádou a projektanty vznikly debaty okolo výzbroje, neboť kulomety nebyly dost ani pro boj proti lehkým obrněným vozidlům. Tank měl být vybaven automatickým kanonem v horní věži. Ten nicméně v té době chyběl a nákup licencí od zahraničních firem byl pouze diskutován. Mimo jiné byla jako nápad předložena možnost palby skrze rovinu rotoru, zde střílející zbraň měla být vybavena synchronizačním systémem. Zatímco tyto spory byly projednávány, priority se značně změnily a všechny projekty na létající tanky byly uzavřeny na začátku roku 1933.

https://www.secretprojects.co.uk/thread ... tanks.724/

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Japonský létající tank typ 3 Ku-Ro

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Christieho tank: Podle obrázků to vypadá, že se mohl pohybovat jak na pásech, tak na kolech. Ostatně takovou možnost měly i jiné tanky... Jak bylo vyřešeno zatáčení? I na kolech se otáčel stroj "smýkáním"?
Na obrázku Chriestieho tanku - ne moc čitelném- jsem odhanul že zadní malé kolečko je označeno jako "driving", tedy hnací. Ovšem bez pásu nemá co hnát a z logiky vyplývá, že i některá pojezdová kola musí být hnaná... Která? Všechna v zájmu průchodnosti? Nebo jsou některá kola i směrově řiditelná v případě jízdy bez pásů? Má tank něco jako "nápravy", nebo je každé kolo (vozík) zavěšeno nezávisle ? Péra, torzní tyče, tlumiče, to všechno je schováno nad břichem tanku? Tedy nesloužil jsem u tankistů a o té technice mám jenom laickou představu. Prosím o osvětu, je-li to možno, nebo aspoň o odkaz, který by nestrojník-laik pochopil...
Děkuji
Odpovědět

Zpět na „Pozemní vojsko“