Letouny složené z identických dílů

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13141
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Letouny složené z identických dílů

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Letouny složené z identických dílů

Tým z NASA a MIT vyprojektoval a odzkoušel revoluční typ křídla, které je sestaveno ze stovek malých identických dílů a změnu směru letu lze u něj zajistit upravením polohy vzájemně propojených dílců. Unifikované stavební prvky by dovolovaly robotizaci výroby, zjednodušila by se údržba a zlevnily letenky. Testy křídla již proběhly v aerodynamickém tunelu NASA a o novince v superlativech píše odborný časopis Smart Materials and Structures. Stávající letadla mají křídla technicky složitá. Povely ke stoupání a klesání jsou zprostředkované nastavováním oddělených pohyblivých ploch - křidélek. Nové křídlo zajišťuje svou deformací, buďto jako celku, nebo jen některé ze svých částí totéž a vždy v optimálním aerodynamickém tvaru. Proměnu tvaru umožňují tuhé ale i pružné komponenty. Křídlo je propojená sestava malých stavebních "kostek". Vytváří lehký dutý rám, který je pokryt tenkou vrstvou polymeru. Tak trochu, jako je naše tělo pokryto kůží. Výsledkem velká úspora hmotnosti křídla a to činí letadlo energeticky účinnější, než jak je tomu u stávajících letadel s konvenční konstrukcí křídel z kovu a kompozitů. Podstatou novinky je nápad udělat vše jako origami z tisíců stejných prvků trojúhelníkovitého tvaru. Jejich spoje jsou pohyblivé a ve svých polohách si vytváří jakési vzájemné vzpěry. Prostorovému uspořádání tvůrci říkají "mechanický metamateriál". Mají tím na mysli, že většinu konstrukčního prostoru tvoří prázdnota. Tak, jako je tomu u extrémně lehkých materiálů s nepatrnou hustotou ale vysokou pevností s extrémním příkladem aerogelů. Na rozdíl od nich tato struktura může měnit svůj tvar. Strukturně tuhou kostru křídla tvořenou "lego" prvky, pokrývá poddajný polymer umožňující deformace křídla v jeho libovolných místech. Tím pro různé fáze letu, jakými jsou start, manévrování, přistání, křídlo mění konfiguraci a to do takových, poměrů, jaké jsou v dané chvíli z pohledu provozních nákladů, optimální. Konvenční křídla nic takového nedovolují a jednotlivé fáze řeší kompromisem. Pokud vás také napadlo, že u změn v nastavování všech prvků by musely neustále asistovat tucty elektromotorů, táhel a lanek, a že by vše bylo značně komplikované, máme na to zapomenout. Konstruktéři svou inovaci vymysleli tak důkladně, že se do optima vše nastavuje samo. Jednotlivé prvky mají takový tvar, že automaticky reagují na změny aerodynamického zatížení posunutím své polohy. Inženýři tak vyprojektovali něco, na co sedí termín: samoseřizované pasivní křídlo. Vedoucí projektu, inženýr Nicholas Cramer, to popsal slovy: "Stejné chování křídla, jaké se musí dělat aktivně, se dělá pasivně."
Myšlenka představeného řešení není nová. Na uvedeném principu vědci pracují už několik let. Vždy to ale byly jen pokusy s dálkově řízenou hračkou. Nyní jde o demonstraci funkčního křídla v tunelu s rozpětím pěti metrů. A to už jsou parametry odpovídající jednomístnému stroji. Jednotlivé prvky křídla technici vyrobili vstřikováním polyetylenové pryskyřice do formy. Stavební "kostky" jsou duté s vnitřními vzpěrami velikosti zápalek. Výsledná mřížka stěny takového křídla má hustotu 5,6 kilogramů na metr krychlový. Pokud by bylo vyrobeno z kaučuku, byla by hustota asi 1500 kilogramů na metr krychlový. Toto řešení zajišťuje obdobné vlastnosti s pouhou tisícinou hustoty. Vše zatím nasvědčuje tomu, že novou technologii, a její autory, čeká slibná budoucnost. Jejich systém by se měl dát použít i při výrobě jiných konstrukcí. Například u vzducholodí, nebo v kosmickém průmyslu. Také ale i u lopatek větrných turbín, které se dělají stále delší. Nově by se mohly sestavovat až na místě a odpadly by komplikace s dopravou. Sami autoři už hovoří i o stavbě mostů.

Zdroj:
http://www.osel.cz/10469-letadlo-z-lega_1.html
http://news.mit.edu/2019/engineers-demo ... -wing-0401

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4212
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Letouny složené z identických dílů

Příspěvek od Alfik »

Nic nového - to už tu bylo. Říká se tomu "geodetická konstrukce s proměnlivou délkou stran dílců". Ovšem teprve dnes bude možné řídit změnu poměrů stran u tisíců dílků v reálném čase, dříve na to nebyly dostačující výpočetní kapacity, které musí takový stroj či zařízení obsahovat v každém z těch trojúhelníků - a které musí nadto mezi sebou komunikovat aby spolupracovaly :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11567
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Letouny složené z identických dílů

Příspěvek od Zemakt »

"geodetická konstrukce s proměnlivou délkou stran dílců"
Na první dobrou se mi vybaví Vickers Wellington.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3946
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Letouny složené z identických dílů

Příspěvek od HONZIK11 »

Ano Barnes Wallis předběhl dobu. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Barnes_Wallis

Nicméně nevím, zda ta jeho geodetické konstrukce nebyla spíše o pevnosti. Ta idea o inteligentní změně pevnosti a pružnosti celku v uzlech jednotlivých prvků a je zajímavá. To si nějaký počítačový program musel hodně maknout.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“