Bell 360 Invictus

Vrtulníky všech typů a vzducholodě
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 273
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Bell 360 Invictus

Příspěvek od Pavel 15 »

Bell nabízí armádě ...typ 360 Invictus https://www.defensenews.com/land/2019/1 ... -aircraft/

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13114
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nový průzkumný a útočný lehký vrtulník - FARA

Příspěvek od Rase »

Návrh velmi připomíná RAH-66 Comanche z 90. let, od společností Boeing/Sikorsky, což je myslím ale velmi pozitivní. V tomto případě se Bell snaží překročit minimální rychlost programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft), pomocí aerodynamické hladké siluety, zatahovatelného podvozku, ukryté výzbroje v trupu a delších křídel pro generování vztlaku. Osobně by se mi velmi líbilo, pokud by ona kabina byla použita i na bitevní verzi konvertoplánu Valor, který je rovněž od Bellu. Zatím je ale jisté, že tenhle návrh je nejkoukatelnější z celého programu FARA - doposud to byla docela bída.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13114
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell 360 Invictus

Příspěvek od Rase »

Bitevní vrtulník Bell 360 Invictus

Americká společnost Bell se rozhodla zapojit do amerického programu průzkumně-bojového vrtulníku FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). Bell 360 Invictus využívá technologie z nedávno vyvinutého civilního stroje Bell 525 Relentless, který dosáhl rychlosti 370 km/h v dopředném letu, přičemž armáda požaduje u programu FARA cestovní rychlost minimálně 333 km/h s tím, že očekává možnost krátkodobého zvýšení rychlosti. Prototyp 525 při testech v červenci 2016 dosáhl rychlosti 368 km/h, ve výšce 600 metrů, ale vlivem silných vibrací došlo k poškození rotoru a následnému rozpadu celého vrtulníku - oba piloti zemřeli. Certifikace se tak protáhla z roku 2017 na 2019. Bell 360 Invictus je oproti civilnímu stroji menší, jelikož armáda požaduje velikost rotoru maximálně 12,2 m a délku 14,2 m, aby jej bylo možno transportovat nákladním letadlem C-17 Globemaster III. Invictus pohání jednohřídelový turbovrtulvý motor General Electric T901, který vzešel z programu ITEP (Improved Turbine Engine Program). Rovněž je ale vybaven pomocnou jednotkou (APU), která bude schopná dodat výkon do skříně náhonů a krátkodobě zvýší výkon a rychlost, poslouží ale i pro potřeby údržby na zemi a pro kontrolu palubních systémů. Hlavní rotor je čtyřlistý, vyrobený z kompozitů a zaujmou velká křidélka s rozpětím 7,31 m, které při rychlosti 333 km/h poskytují 50 % vztlaku a ulehčují práci hlavnímu rotoru při vysokých rychlostech. Vrtulník je vybaven rotačním kanonem ráže 20 mm a ukrytými raketami uvnitř trupu. Cílem konstruktérů bylo nejen potlačit radiolokační obraz vrtulníku, ale také zachovat aerodynamickou čistotu nutnou pro let ve vysokých rychlostech. Nosnost činí 635 kg a bojový dolet 250 km se schopností 90 minut působit na místě. Pokud jde o účast Bellu na programu FARA, tak zde se spojili se společností Collins Aerospace. Tak jako ostatní firmy, získal i Bell 15 mil dolarů na rozvoj svých konceptů. Doposud společnost testuje model o 17 % velikosti v aerodynamickém tunelu. Maketu v plném měřítku si budou moci návštěvníci prohlédnout na konferenci AUSA (Association of the United States Army), která se koná od 14. října 2019 ve Washingtonu. Již v březnu 2020 americká armáda vybere dva týmy, které (každý) získají 735 mil dolarů na vývoj a stavbu jednoho nebo dvou prototypů. Prototypy musí vzlétnout nejpozději v listopadu 2022 a porovnávací zkoušky začnou v roce 2023. V roce 2024 se rozhodne o případné sériové výrobě až 500 strojů, které v americká armádě převezmou průzkumně-bojové úkoly po vyřazených vrtulnících OH-58D Kiowa Warrior. Termín dodání prvních vrtulníků je stanoven na rok 2028. Největšími favority je právě Bell 360 Invictus a Sikorsky S-97 Raider, zajímavostí ale je, že Bell zdůrazňuje, že Invictus bude oproti konkurentům levný. Na posledních dvou obrázcích jsou k vidění koncepty podobných vrtulníků z 80. let.

https://www.bellflight.com/products/bell-360
https://www.verticalmag.com/news/behold ... r-concept/
https://www.armadninoviny.cz/bojovy-vrt ... ml#diskuze
https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_525_Relentless

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13114
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell 360 Invictus

Příspěvek od Rase »

Model vrtulníku Bell 360 Invictus je aktuálně k vidění na výstavě AUSA 2019 a musím říct že vypadá skvěle:

https://twitter.com/SimonHoejbjerg/stat ... debut.html

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13114
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell 360 Invictus

Příspěvek od Rase »

Zveřejněno nové video bitevního vrtulníku Bell 360 Invictus:
https://www.youtube.com/watch?v=8V1svIM_DFw
https://www.youtube.com/watch?v=kEZqRoKr0bs

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13114
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell 360 Invictus

Příspěvek od Rase »

Společnost Bell Textron Inc., uzavřela dohody s devíti představiteli leteckého průmyslu, s nimiž vytvořila společný tým Invictus.

- Astronics Corporation - modulární rámec pro systém výroby energie draku, konverzi a distribuci produktů
- Collins Aerospace - integrace nové generace avionického hardwaru a softwaru s kybernetickým a digitálním páteřním řešením pro konfiguraci a integraci systémů misí
- GE Aviation - motor 3 000-SHP T901 a vývoj Health Awareness System (HAS)
- ITT-Enidine Inc.- pasivní eliminátor vibrací (LIVE) pro všechny provozní režimy, včetně vysoké rychlosti
- L3Harris Technologies- WESCAM ™ MX-15D, pokročilý stabilizovaný multisenzorový systém pro spektrální zobrazování a zaměřování
- Parker Lord- tlumiče rotoru, hlavní ložisko CF rotoru a systém Active Vibration Control (AVC)
- Mecaer Aviation Group, Inc.- plně zatahovací podvozkový systém
- MOOG Inc.- elektronika, software a ovládání letového řídicího počítače (FCC), kritické komponenty Bell fly-by-wire, systém řízení letu (FCS)
- TRU Simulation + Training - letový simulátor s vysokou věrností pro nácvik ovládání letounu


Tým zavádí technologie digitálního designu a výroby jako součást procesu navrhování letounu, čímž chce získat holistický pohled na digitální modely a jejich zpracování a analýzu s cílem snížit požadavky na údržbu a servis po dobu životního cyklu, a tím i celkové náklady na správu. První let prototypu měl uskutečnit v posledním čtvrtletí fiskálního roku 2022.

https://www.defence24.pl/team-invictus- ... army-wideo

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13114
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell 360 Invictus

Příspěvek od Rase »

Fungl nové video od Bellu.
https://www.youtube.com/watch?v=snNUWHpTnrs

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Bell 360 Invictus

Příspěvek od zzz »

Rase píše:Zveřejněno nové video bitevního vrtulníku Bell 360 Invictus:
https://www.youtube.com/watch?v=8V1svIM_DFw
Na videu od Raseho je vidět vypuštění animace ve které vrtulník vypouští kamikaze drony. Ale není úplně jasné, jak konkrétně jsou drony ovládány po vypuštění
- jestli drony po ovládání jsou autonomní nebo
- jestli drony i po vypuštění jsou ovládány např. z vrtulníku který je vypustil nebo že si ovládání dronu převezme např. operátor poblíž cíle, který sedí např. v autě/BVP.

V této souvislosti si dovolím upozornit na probíhající vývoj - program Synturian - v Textronu (mateřská firma Bellu) ze kterého bylo zveřejněno dálkové ovládání letadla (v tomto případě šlo o ovládání letadla Textron Scorpion viz čas 1:03 videa):

https://www.youtube.com/watch?v=lyahuKdTTcc
Video bylo zveřejněno v roce 2018, ale od té doby si nejsem jistý jestli vývoj Synturian nějak hmatatelně pokročil.

Nabízelo by se, že Textron propojí dosavadní výsledky programu Synturian do vývoje vrtulníku Invictus. Ale nenašel jsem nic z poslední doby o tom, že by Invictus měl být vybaven technologiemi z programu Synturian ... tj., že by Invictus byl vybaven něčím jako možnost předávat ovládání vypuštění dronů např. operátorovi poblíž cíle (anebo že by si Invictus přebral ovládání dronu, který byl vypuštěn z něčeho jiného).


Tak uvidíme za pár roků kam se v praxi dostane ovládání dronů.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3611
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Bell 360 Invictus

Příspěvek od seabee »

zzz píše: Na videu od Raseho je vidět vypuštění animace ve které vrtulník vypouští kamikaze drony. Ale není úplně jasné, jak konkrétně jsou drony ovládány po vypuštění
- jestli drony po ovládání jsou autonomní nebo
- jestli drony i po vypuštění jsou ovládány např. z vrtulníku který je vypustil nebo že si ovládání dronu převezme např. operátor poblíž cíle, který sedí např. v autě/BVP.
Armáda Spojených států se zajímá o koncepty ze vzduchu vypouštěných dronů, na kterých pracují zbrojařské firmy, pro doplnění svého programu budoucích helikoptér Future Verical Lift (FLV).
Organizace Army's Combat Capabilities Development Command (CCDC) = velitelství rozvoje bojových schopností armády požádala o informace o systémech Air Launches Effects (ALE), které by pracovaly jako tým s novými útočně průzkumnými vrtulníky soutěženými nyní v programu FARA, které mají nahradit nynější AH-64 Apache a OH-58 Kiowa Warrior.
Záměr předpokládá pořízení dvojí velikostí dronů ALE, které budou mít za úkol jednak odhalovat na bojišti komunikační centra a pohyblivé složky PVO a ostatní nepřátelské prostředky, které omezují volnost pohybu a nasazení vlastních sil a předávat zjištěné informace jednotkám a také na tyto prostředky útočit. Přitom budou operovat jako tým s ostatními pilotními i bezpilotními platformami.

Cílem požadavku na získání informaccí je zjistit, jaké "myšlenkové pochody" probíhají i zbrojařských firem mimo oficiální programy. Požadované informace mají firmy dodat CCDC do 14. září.

https://www.military.com/daily-news/202 ... pters.html
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3934
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Bell 360 Invictus

Příspěvek od HONZIK11 »

Společnost Bell staví 1. prototyp Bell 360 https://www.milmag.pl/news/view?news_id=4760
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13114
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell 360 Invictus

Příspěvek od Rase »

Nejnovější vizualizace bitevního vrtulníku Bell 360 Invictus, která se od původního návrhu docela významně liší.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13114
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell 360 Invictus

Příspěvek od Rase »

První fotografie ze stavby prototypu:

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3611
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Bell 360 Invictus

Příspěvek od seabee »

Konstrukční týmy Bellu (Invictus) i Sikorskiho (Raider X) shodně předpokládají, že jejich prototypy pro program FARA vzlétnou do konce roku 2023, bez ohledu na zdržení ve vývoji plánovných motorů ITEP - Improved Turbine Engine Program ze strany General Electric.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3611
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Bell 360 Invictus

Příspěvek od seabee »

Motor GE T901 ITEP - Improved Turbine Engine pro vrtulníky programu FARA by měl být dodaný do listopadu letošního roku.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
T901 na zkušebním stendu Zdroj: General Electric via DVIDS
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17761
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Bell 360 Invictus

Příspěvek od skelet »

Bell 360 Invictus se pomalu blíží k testování
phpBB [video]
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13114
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell 360 Invictus

Příspěvek od Rase »

Společnost Bell zveřejnila první fotografie:

invictus_3b.jpg
invictus_2b.jpg
6741.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Vrtulníky“