Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od kenavf »

segal7 píše:
Skeptik píše: Pro porovnání Slovensko zaplatí za 14 ks F-16 block 70 s dvouletým servisem (záruční dobou) cca 1,8 miliardy USD … 42,2 miliardy CZK
Při kalkulacích se počítá, že budoucí údržba + upgrady vyjde +/- na stejnou sumu jako vlastní nákup ... budou-li Slováci používat své F-16 block 70 cca stejnou dobu jako AČR (= 22 let), vyjde je jejich provoz na cca 80 - 85 miliard CZK
Vím že upgrady nejsou porovnatelné, ale tady je máš tak nějak započítané, kdežto u Grippenu máš jen cenu za operační leasing a přitom si je všechny platíme sami.
....
Kde sú započítané upgrady? S upgradami tu pokiaľ viem nikto nekalkuloval, berie sa lietadlo stále v takej verzii ako sa nakúpilo/prenajalo.
Ak by bol žiadaný upgrade, tak by sa to muselo samostatne dohodnúť a zaplatiť. U Gripenu asi s ukončením starej a začiatkom prípadnej novej zmluvy.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
segal7
praporčík
praporčík
Příspěvky: 332
Registrován: 26/11/2014, 18:21
Bydliště: Vysočina

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od segal7 »

kenavf píše:
segal7 píše:
Skeptik píše: Pro porovnání Slovensko zaplatí za 14 ks F-16 block 70 s dvouletým servisem (záruční dobou) cca 1,8 miliardy USD … 42,2 miliardy CZK
Při kalkulacích se počítá, že budoucí údržba + upgrady vyjde +/- na stejnou sumu jako vlastní nákup ... budou-li Slováci používat své F-16 block 70 cca stejnou dobu jako AČR (= 22 let), vyjde je jejich provoz na cca 80 - 85 miliard CZK
Vím že upgrady nejsou porovnatelné, ale tady je máš tak nějak započítané, kdežto u Grippenu máš jen cenu za operační leasing a přitom si je všechny platíme sami.
....
Kde sú započítané upgrady? S upgradami tu pokiaľ viem nikto nekalkuloval, berie sa lietadlo stále v takej verzii ako sa nakúpilo/prenajalo.
Ak by bol žiadaný upgrade, tak by sa to muselo samostatne dohodnúť a zaplatiť. U Gripenu asi s ukončením starej a začiatkom prípadnej novej zmluvy.

Skeptik je tam u F16 má započítané, si to znovu přečti a u Grippenu jenom cenu pronájmu, Vy také dostanete v ceně slušný balík výzbroje...
Nejhorší je nebýt...
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Kouzelnik »

@kenavf, @segal7

Pánové, zajímavé. Ale nerozumím smyslu Vaší diskuze. Srovnáváte Gripen C/D a F-16V Viper? Pokud jo, tak co přesně má být výsledkem Vaší diskuze? Co přesně srovnáváte?
Celkové náklady na vlastnictví letadel - do poslední kačky/eura?
Pouze provozní náklady (bez munice atd.)?
Pouze náklady na vývoj upgrade?
Pouze náklady na provedení upgrade (tj. bez zakoupení příslušných doplňků jako o tomto psal např. Starlight u Gripenů po provedení MS20 u Gripenů v AČR)?
R.I.P.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Skeptik »

Jen pro upřesnění,
když jsem napsal up-grady měl jsem na mysli up-grady stávajících systémů (softwarové "záplaty", náhrada již nevyráběného komponentu jiným apod.), tedy to, co Švédové zajišťují pro Gripeny také, nikoli up-grady vedoucí k zásadnímu zvýšení výkonosti (jako byl u Gripenu up-grade MS20).

Je pravdou, že v prvotní dodávce slovenských F-16 block 70 je určité množství zbraní … v tom je to srovnání zkreslené.
Nenarazil jsem zatím na informaci, kolik ty zbraně v kontraktu dělají finančně, tak jen hrubý odhad.
Víme, že výroba vyjde na 800 mil USD (18,8 miliardy CZK), dvouletý servis (záruka) bude tak za 150 - 200 mil. USD (3,5 - 4,5 miliard CZK) a výcvik tak na 100 milionů USD (2,5 miliardy CZK). Zbývá tedy cca 700 milionů USD a z těch bych odhadoval, že výzbroj bude tak 400 - 500 mil. USD (11,5 miliardy CZK)

Pokud bych tedy o to měl "očistit" původní odhad nákladů, dostáváme se na cenu cca 1,3 milionu USD (30,3 miliard CZK) beze zbraní.

Tím se dostáváme k finančnímu porovnání:
JAS-39 C/D pro AČR na 22 let … 40,2 miliard CZK za nájem včetně výcviku a údržby + přímé provozní náklady (PPN) = 40,2 miliard CZK + PPN
F-16 block 70/72 pro OSSR (bez výzbroje) … 30,3 miliard CZK za nákup včetně výcviku a údržbu (první 2 roky) + cca 40 miliard za údržbu a povinné upgrady (za zbývajících 20 let - 4 mil USD ročně) + PPN = cca 70,3 miliard CZK + PPN

Kouzelník
Ta "hrubá" kalkulace měla, na základě v současné době známých cen, alespoň zhruba ukázat cenovou náročnost pořízení JAS-39 C/D a F-16 block 70/72 - bez upgradů zvyšujících výkonost, bez přímých provozních nákladů.
Bez ohledu na výkonost strojů - čistě finance.
Nic víc, nic míň.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Kouzelnik »

@Skeptik
cc: @kenavf, @segal7

Má-li být smyslem srovnání některých položek z celkových nákladů, tak Vám třebas přijde vhod:

a) https://saab.com/region/united-kingdom/ ... n-upgrade/
b) https://saabgroup.com/media/news-press/ ... m-upgrade/, což patrně se týká tohoto "FMV also ordered an upgrade of the Gripen C/D system to improve and modify existing capabilities in a previous upgrade, which was introduced across the Swedish fleet in 2016."


c) https://saab.com/region/united-kingdom/ ... e-support/
d) Saab received an order from FMV valued at SEK 1.4 billion to provide operational and development support for Gripen during a period of three years from 2018 to 2020, během orientačního hledání jsem k této informaci nenašel příslušný PR text Saabu. Možná někdo bystřejší než já pochopí toto:https://saabgroup.com/media/news-press/ ... or-gripen/

P.S.: AFAIK nemá smysl porovnávat Gripeny C/D a F-16V. IMHO jsou přiléhavější příklady.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Skeptik »

Kouzelník
Pokud těm odkazům správně rozumím, tak Švédsko má se SAABem podepsánu nějakou rámcovou dohodu o údržbě JAS-39 C/D na jejímž základě každý rok domlouvá konkrétní údržbu nebo upgrady.
U té údržby pak náklady na technickou podporu, bez náhradních dílů, činí cca 200 mil. SEK ročně (250 v roce 2017 a 136 v roce 2018) = cca 500 mil CZK za 98 letadel

Kolik je to ale celkem, se vším všudy … Ví Bůh
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Kouzelnik »

Nechápu jak jsi dokázal dojít k exaktnímu číslu.

Ani ohledně běžné údržby, a ani ohledně upgradů (...fixní náklady...). A ani ohledně počtu letadel vyžadující údržbu

https://www.flightglobal.com/news/artic ... st-458191/
https://www.flightglobal.com/news/artic ... -d-457836/

8 39C + 3 39D nikomu nechybí nebo jde o uloženky?
https://www.blogbeforeflight.net/2019/0 ... nders.html
https://www.defenseindustrydaily.com/sw ... -5s-04624/
R.I.P.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Skeptik »

K jakému číslu ???

Náklady na technickou podporu od SAABu (250 mil SEK v roce 2017 a 136 mil. SEK v roce 2018) jsou z těch Tvých odkazů.
Počet Švédskem provozovaných JAS-39 C/D je z internetu (ano, vzal jsem to nejvyšší číslo co jsem našel - 74 C-ček a 24 D-ček - možná je to o nějaký ten kus méně)

Ale jak píšu, jsou to jen dílčí údaje, za jednu část, kolik třeba utratí ročně za náhradní díly jsem nikde nenašel (ani moc nehledal).
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od skelet »

Kouzelnik: nejake Gripeny jsou ulozeny u vyrobce.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Kouzelnik »

@Skelet... Mluvíš o Gripenech C/D, kdy cosi nesedí viz odkaz na navrhnovanou dodávku (=pronájem) C/D pro Švýcary 2016-2020? Nebo to, že co jsem dohledával, tak prameny uvádí dodávku 14 Gripenů D, avšak nechápu jak by tedy mohl pravdivý údaj o tom, že švédském letectvu slouží cca 20 (?24?) Gripenů D? Já tedy o jednom takovém případě slyšel, ale těch 5 chlebů a 2 ryby aby se najedlo několik tisíc lidí byl takový kousek, že ještě po 2 tisících letech si o tom lidi povídají.

@ Skeptik
Zkus se na ty čísla ještě jednou podívat. Já bych neměl odvahu napsat, že:
Skeptik píše:U té údržby pak náklady na technickou podporu, bez náhradních dílů, činí cca 200 mil. SEK ročně (250 v roce 2017 a 136 v roce 2018)
Třebas by mi přišlo divné jak je možné že údajné celkové roční náklady na cosi skáču o 50% dolů.

Nejen z těchto důvodů bych byl velmi rezerovaný k věrohodnosti čísel uváděných SAABem (=o čem to vlastně píšou), Ale taky ddyž hned vedle je z výročky citováno, že cosi ohledně Gripenů si objednalo FMV za 1,4 miliardy švédských kaček na roky 2018-2020 (zvláštní že je to vykázáno v segmentu Aeronautics a ne v segmentu "Support and Services")

Nejvěrohodnější výsledek bude nějaké rozpětí částek. Otázkou jak velké rozpětí u té které položky z "celkových nákladů vlastnictví"


Vrátil bych se k řečnické otázce @Polarfoxe, "proč se Gripeny neprodávají mnohem víc, když na papíře provozní parametry Gripenu nám laikům připadají tak výborné"?

Třebas kvůli že je nejasné, kvůli jakému objektivnímu důvodu !!!nájemce!!! (=nikoliv vlastník) Gripenů neváhá šáhnout po tomto:

https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 62166.html
https://saabgroup.com/media/news-press/ ... -facility/
R.I.P.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Ze stejného důvodu proč ČR necvičí přistání na úsecích dálnic.
Nedělal bych ze Saaba zlouna, teda on zlej je, ale v moři je Saab pořád jenom taková piraňa, jsou v něm daleko větší a silnější potvory. LM třeba.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Představení Brazilského F-39 Gripen E https://www.youtube.com/watch?v=Rei2hxmbIb4
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Kouzelnik »

Wasp píše:Ze stejného důvodu proč ČR necvičí přistání na úsecích dálnic.
Nedělal bych ze Saaba zlouna, teda on zlej je, ale v moři je Saab pořád jenom taková piraňa, jsou v něm daleko větší a silnější potvory. LM třeba.
@Wasp

Nevím přesně na co reaguješ.

Ohledně SAABu - já netvrdím, že je zlý. Pouze bych byl skeptický ohledně čísel které uvádí... Mě dost překvapilo to polomystifikování ohledně vyrobených kusů (a že jakoby neexistovaly uloženky nebo že v rámci vývoje Gripenů E se vyrábí tuším draky Gripenů C a D...). Vezmi si tu trapnou situaci, kdyby někdo v Aeru tvrdil, že Alca se vyrobila v 75 kusech (a ne 72 kusů) ... když teďka v Aeru předělávají mašiny na 3 x 159T2

Ohledně Lockeed Martin - já netvrdím, že je super. viz třebas ta arogance, ohledně T-X, že nemohli být levnější... no, někdo jiný asi mohl, uvidíme, jestli Boeing/SAAB dokáže dodržet dohodu a nebude příliš moc víceprací.
https://www.flightglobal.com/news/artic ... ts-452959/. Proto bych byl rád, kdyby to mělo dopadnout F-16, aby to nebyl Viper ale spíše starší mašiny F-16, ke kterých existuje konkurence mezi dodavateli MRO.

P.S. Moje ideální volba by bylo, po 2027 sehnat 5-6 jedno či dvou místných SAABů Gripenů, klidně A, ale fajn by bylo, aby z těch 5-6 byly 3-4 dvoumístné, klidně B (existuje-li ještě tolik mašin). A aby to bylo fakt za "pár šupů", nebo jít jinam. A toto koordinovat s Maďary, tak aby ideálně vzniklo nějaké místní servisní zázemí starých Gripenů (=jeden sklad náhradních dílů současně pro maďary i pro AČR). Dvoumístné klidně zkusmo vyzbrojit Plamenem. A používat je na air-policing a v CLV (za předpokladu, že po 2027 bude pořád dávat smysl, aby CLV v PCE popř. třebas v Přerově fungovalo ve zhruba dnešním rozsahu).
No a už dneska se rozhlížet po nějakých olétaných stíhacích bombardérech, které lze levně opravovat díky existenci více opraven. Obdivuji např. to jak druhý život dostali Mirage F.1. A ušetřené peníze rvát do výcviku jednak modrých druhak bigošů a aktivních záložáků. Líbilo by se mi např. kdyby lidi od českých Gripenů byli v litevské Šiauliai přijeli teďka v září a zdrželi se tam každodenně až do konce podzimního cyklu v pobaltí a okoukávali belgické nebo dánské F-16 a navazovali spolu přímý kontakt.
R.I.P.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od skelet »

Někde jsem zaznamenal číslo 14, ale v jaké verzi C/D už nevím a ani už nemůžu dohledat onen článek.
edit:
a) nevím nač by byl Gripenu Plamen? Má svůj Bk27, a na kanónové souboje je to drahá hračka
b) Belgičané i Dáni mají F-16A/B MLU, ty jsou nám na dvě věci.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Kouzelnik »

skelet píše:Někde jsem zaznamenal číslo 14, ale v jaké verzi C/D už nevím a ani už nemůžu dohledat onen článek.
Pár detailů je v tomto vláknu. o pár stránek z5. Malinko do toho vnesl světlo Starlight (D pro AČR jsou patrně novostavba. Zatímco D pro maďary je patrně předělávka ze starších Gripenů, ale není jasné jestli předělávali jedno A na jedno D nebo jedno B na jedno D)

skelet píše: a) nevím nač by byl Gripenu Plamen? Má svůj Bk27, a na kanónové souboje je to drahá hračka
Např. na drony. A stačí hrozba, že může nosit a nějak jej používat.
A nemá integrovaný, bo já psal o dvoumístných (akorát jsem to měl víc epicky rozepsat). Dvoumístný Viggen (Sk37) měl možnost nosit v podvěsu.
skelet píše: b) Belgičané i Dáni mají F-16A/B MLU, ty jsou nám na dvě věci.
Velmi by záleželo na detailech případné transakce. Tak aby šlo odhadnout TCO a % letuschopných = což je mj. ovlivněno tím jestli lze vyměnit dodavatele MRO (u Gripenů nebo Viperů to asi nejde - servis v Polsku je patrně hodně odkázaný přímo na LM)
R.I.P.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Kouzelnik »

Ještě doplním proč nevylučuji dvoumístné pro AČR po 2027. Bo možná by byli k dispozici za přívětivou cenu (?SAAF?). Níže uvedené citováno z



Obrázek
Orientační poměr jedno- a dvoumístných Gripenů


Doplňující poznámky ke grafu:
Švédské letectvo má v inventáři několik desítek (?50?) Saabů 105 (plus z 14 vyrobených dvoumístných Gripenů starší verze 39B je patrně několik kusů ve skladech)
Thajské letectvo má v intenváři desítky (?35?) Albatrosů (nepočítám aktuální akvizice KAI T-50TH plus dvoumístné F-5 a F-16 starších verzí)
Jihoafrické letectvo má v inventáři cca 24 Hawků https://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Syste ... k_120/LIFT
(zdroj: wiki o Gripenu+wiki o příslušných ozbrojených silách)


Obrázek
konkrétní počty letadel - podklad pro graf (zdroj: wiki o Gripenu)
R.I.P.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od skelet »

F-16A/B MLU jsou staré vrány v roce 2019, na tož o skoro deset let později. To by nám je museli nabídnout za cenu šrotu.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Vestly
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 26/1/2015, 17:43

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Vestly »

Skeptik píše:Při kalkulacích se počítá, že budoucí údržba + upgrady vyjde +/- na stejnou sumu jako vlastní nákup
to mas odkial?
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Skeptik »

Vestly píše:
Skeptik píše:Při kalkulacích se počítá, že budoucí údržba + upgrady vyjde +/- na stejnou sumu jako vlastní nákup
to mas odkial?
Ani ti nevím. Z nějakého kurzu na kalkulaci nákladů, ale už nevím z jakého. Absolvoval jsem jich víc.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Kouzelnik »

skelet píše:F-16A/B MLU jsou staré vrány v roce 2019, na tož o skoro deset let později. To by nám je museli nabídnout za cenu šrotu.

Posuzování výhradně optikou stáří bych nechal na levné věci, které se příliš nevyplatí udržovat/opravovat, protože je za ně levná náhrada resp. protože při konstrukci není priorita na komplikování konstrukce za účelem snadnějšího/trvanlivějšího servisování.

U komplikovanějších věcí jako jsou nadvzuky je rozhodování IMHO mnohem komplikovanější. V takových případech může leckdy být předražený nákup relativně zánovní věci za 1 dolar/euro/korunu/zlotý/....

Pro vyhodnocení jsou potřeba mj. data. Které asi nejde snadno získat sesumírované "na podnose" a okamžitě "na lusknutí prstů", protože dosavadní uživatelé (=potencionální prodávající) i když jde o spojence, patrně nemají primární motivaci se dělit o informace, zvláště když jde o vojenské prostředí (tradičně směřující k utajování atd.) notabene v situaci kdy narůstá agresivity v okolí Evropy.

Konkrétně ke Gripenům.... , proč nezjišťovat jestli např. SAAF bude nějak dlouhodobě (=?prodejem) reagovat na aktuální situaci https://www.defenceweb.co.za/featured/f ... st-budget/?

Jde o trvalý jev? Pramenící např. z příčin popsaných na str. 15 http://www.thebrenthurstfoundation.org/ ... ce-review/ (což já si překládám rovněž jako odpověď proč aktuálně SAAF má nadproporčně velký podíl dvoumístných Gripenů D vzhledem ke zbytku leteckého parku.... nedokázal jsem ozdrojovat, jestli to pramenilo z toho, že původně bylo součástí dohody i možnost dodatečné objednávky dalších 20 Gripenů pro SAAF). Nebo redukce nalétaných hodin je spíše přechodná, tj. nejde o skandální využití Gripenů (s náklady na letovou hodinou ve stovkách tisíc Kč), za účelem, aby honili pytláky v pohraničí?

A proč nezjišťovat jestli by AČR/maďaři využili "přizpůsobené" Gripeny od SAAF viz např. jejich datalink (Link ZA) https://www.flightglobal.com/news/artic ... ab-438456/

Proč nevyužít že Gripeny obecně teďka patrně utrpěli šrám na PR vzhledem k vývoji ve Švýcarsku? Přece to vysvětlení, že Švýcarsko dlouhodobě dává přednost dvoumotorovým letadům vzhledem k hornatému povrchu... vždyť to je parodie = de Havillandy, Huntery, a hlavně Mirage III+Northorp F-5 (za patrně dosti draho vyráběné ve švýcarské licenci) + všechny ty jednomotorové Pilatusy....

P.S. Ohledně F-16 - je to OT, takže jen stručně a nechávám na moderátorech jestli chtějí umáznout tento OT: AFAIK možná stejně důležitou otázkou jako posuzovat stav (olétanost, upgrady atd.)F-16 v konkrétním letectvu je taky posuzovat kdo bude servisovat motory (tj. včetně otázky konkrétně které motory), např. vzhledem k obecné ekonomické situaci ke ?středočeské? investici GE k vývoji a výrobě leteckých (turbovrtulových) motorů (přičemž GE je vystavena konkurenci ve své blízkosti viz proudové atd. motory v Rzeszów)
R.I.P.
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“