Japonská kolová houfnice Type 19

Cokoliv s pancířem mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Japonská kolová houfnice Type 19

Příspěvek od Rase »

Japonská kolová houfnice Type 19

Japonská armáda představila koncem srpna 2019, během cvičení Fuji Firepower poblíž města Gotemba, prototyp kolové houfnice Type 19, osazené hlavní L/52 ráže 155 mm. Zajímavostí je, že podvozek tvoří německý náklaďák MAN 8x8 v armádní verzi. Novou kolovou houfnici má být schopno obsluhovat 5 mužů a tak se zdá, že řešení bude velice podobné nové verzi francouzské houfnici CAESAR (CAmion Equipé d'un Système d'ARtillerie), kterou obsluhuje 5 vojáků a v případě nouze pouze tři. Francouzská houfnice funguje v plně automatickém, nebo poloautomatickém režimu. Je schopná pálit rychlostí 6 až 8 ran za minutu na vzdálenost 42 km za použití nábojů s prodlouženým doletem EFRB (Extended Range Full Bore), dostřel s náboji s pomocným raketovým motorem je až 50 km. U Type 19 budou hodnoty nejspíš velmi podobné. Zvláštní je, že v kabině sedí pouze tři vojáci, druzí dva jsou pak usazeni ve střední části houfnice a v podstatě venku (pod stříškou). Nutno zmínit, že japonská armáda hodlá těmito kolovými houfnicemi nahradit tažené houfnice FH-70, tak rozhodně jde o zlepšení schopností. Momentálně by mělo existovat 5 prototypů a do konce fiskálního roku 2019 bude převzato prvních 7 kusů. Výroba probíhá u Mitsubishi a Japan Steel Works, přitom právě u JSW probíhala licenční výroba houfnic FH-70. Prvních sedm prototypů vyšlo na 5,1 mld jenů (1,133 mld Kč) a japonská armáda již požádala vládu o vyčlenění 4,7 mld jenů (1,044 mld Kč) na pořízení druhé várky sedmi houfnic Type 19 na fiskální rok 2020.

Zdroj:
https://www.janes.com/article/90792/jap ... -ew-system
https://www.reddit.com/r/LessCredibleDe ... _howitzer/
https://www.armyrecognition.com/august_ ... itzer.html

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Japonská kolová houfnice Type 19

Příspěvek od Zemakt »

Tak oproti taženým houfnicím to je posun.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Japonská kolová houfnice Type 19

Příspěvek od Vlastimil Čech »

osazené kanónem ráže 155 mm s hlavní L/52
Jak to myslíte, pane Rase? Na houfnici kanon? :?: Nebo z kanonu udělali houfnici? Prosím o vysvětlení... nejsem odborníkem na moderní zbraně a terminologii. Děkuju.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Japonská kolová houfnice Type 19

Příspěvek od Rase »

pardon, moje chyba v terminologii. Většinou to beru že kanón = lauf (jakákoliv hlaveň). Radši to ale opravím - díky za upozornění.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Japonská kolová houfnice Type 19

Příspěvek od KOLT »

Ony se moderní houfnice s takhle dlouhou hlavní označují jako kanónové houfnice, protože bývají schopné i přímé střelby.
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Japonská kolová houfnice Type 19

Příspěvek od Martin Hessler »

Tak se mi zdá, že celý svět je poslední dobou posedlý vizí lehké, aeromobilní armády. Takové, jakou začali vyvíjet Američané v 90. letech, když se ukázalo, že studená válka je věcí minulosti.
Tahle koncepce vychází z postulátu, že pěchotní a výsadkové svazky jsou přepravitelné vzduchem a tudíž schopné nasazení během pár hodin kdekoli se nám zamane (alespoň teoreticky). Ale bez podpory tanků a dělostřelectva budou mít opravdu VELKÝ problém a protivník je brzy smete. Je tedy nutno vyvinout a zavést do výzbroje náhrady klasických těžkých tanků a samohybných děl (které samozřejmě aeromobilní nejsou), a dostat je na předpokládané bojiště spolu s pěchotou. Takové, které dokážou operovat bez složitého technického zázemí, bez betonových silnic a mostů s vysokou únosností a dají se přepravit letecky kamkoli na světě.
Z těchto a podobných úvah vznikly, mimo jiné, lehké kolové houfnice bez pancéřové nadstavby. A všichni se jich chytli jako veš košile. Výroba je levná a jednoduchá, konstrukce v módu "vemu-náklaďák-urazím-korbu-namontuju-dělo" a cena nevysoká.
Jenže... Při budování armády je třeba mít v první řadě na zřeteli předpokládaný způsob a oblast jejího nasazení. Jestliže se Japonsko, právě tak jako třeba Švýcarsko nebo dejme tomu Česká republika, nechystá nasazovat své jednotky kdekoli na světě, kde se našlo nějaké to ropné ložisko (a tudíž je tam ohrožena demokracie), lehké aeromobilní svazky postrádají smysl. A při obraně vlastního území budou mít klasické jednotky vybavené klasickou technikou (MBT, stíhače tanků, dělostřelecké prostředky chráněné pancířem) vždy vyšší bojovou hodnotu.
Japonsko i ČR jsou navíc rozlohou nevelké země s kvalitní infrastrukturou, žádná Sibiř nebo mangrovové močály. Silniční i železniční síť je hustá a funkční, technické zázemí rozvinuté.

Při srovnatelných parametrech dělostřelecké výzbroje na tom bude samohybná houfnice na pásovém podvozku (nebo i na kolovém, viz ShKH české/slovenske provenience), chráněná pancéřovou nadstavbou (typicky M109 nebo PzH 2000) vždy lépe než tohle. Minimálně proto, že obsluha je chráněná při přesunu i při střelbě, vezená munice a palebné systémy také, a vozidlo jako takové nezvládne vyřadit z boje výsadkář s lehkým kulometem...
Suma summarum, raději bych zavedl menší počet moderních, kvalitních, plnohodnotných opancéřovaných prostředků dělostřelecké podpory, než tyhle lehké náhražky.
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Japonská kolová houfnice Type 19

Příspěvek od Rase »

Osobně bych onen japonský zájem o lehkou houfnici viděl i v tom, že tradičně kladou důraz na hodně lehkou techniku schopnou námořní přepravy (letecká je spíš novinka) na různé menší ostrovy. U tanků třeba zjistili, že Type 90 je hodně těžký a je problém ho dostat mimo hlavní ostrovy, tak vznikl lehčí Type 10. Další věcí je, že tyto lehké houfnice nenahrazují ty obrněné (většinou na pásech - krom těch našich kolových), ale tažené houfnice. Osobně tak zavádění lehkých houfnic na náklaďáku nevidím jako problém, tedy pokud zůstanou u lehkých jednotek. Tak to plánují Američané, myslím že i Japonci, Poláci a ostatní. V našem případě, kdy hledáme jednotnou houfnici na všechno, tak bych se zaměřil na nákup pořádné obrněné houfnice. Když už ne K9, PzH 2000 nebo Krab, tak alespoň tu Zuzanu 2. Níž bych radši nešel - takovou Evu 2 vidím dost sporně, ale chápu, že jde o docela levnou houfnici, automatem atd. a peníze jsou až na prvním místě.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Japonská kolová houfnice Type 19

Příspěvek od Martin Hessler »

Rase píše:Osobně bych onen japonský zájem o lehkou houfnici viděl i v tom, že tradičně kladou důraz na hodně lehkou techniku schopnou námořní přepravy (letecká je spíš novinka) na různé menší ostrovy. U tanků třeba zjistili, že Type 90 je hodně těžký a je problém ho dostat mimo hlavní ostrovy, tak vznikl lehčí Type 10. Další věcí je, že tyto lehké houfnice nenahrazují ty obrněné (většinou na pásech - krom těch našich kolových), ale tažené houfnice. Osobně tak zavádění lehkých houfnic na náklaďáku nevidím jako problém, tedy pokud zůstanou u lehkých jednotek. Tak to plánují Američané, myslím že i Japonci, Poláci a ostatní. V našem případě, kdy hledáme jednotnou houfnici na všechno, tak bych se zaměřil na nákup pořádné obrněné houfnice. Když už ne K9, PzH 2000 nebo Krab, tak alespoň tu Zuzanu 2. Níž bych radši nešel - takovou Evu 2 vidím dost sporně, ale chápu, že jde o docela levnou houfnici, automatem atd. a peníze jsou až na prvním místě.
Samozřejmě, jako náhrada klasických vlečených děl je to smysluplné. Houfnice na automobilním podvozku sice stále potřebují muniční vůz, ale odpadá připřahání k tahači, vypřahání po příjezdu na místo a složité umisťování do palebného postavení. I manévrovatelnost a průchodivost terénem bude o hodně lepší.

KOLT píše:Ony se moderní houfnice s takhle dlouhou hlavní označují jako kanónové houfnice, protože bývají schopné i přímé střelby.
V tomto případě bych schopnost přímé střelby považoval spíše za teoretickou. Technicky jí samozřejmě schopné jsou, ale v praxi by pro takto vysoké a nijak nechráněné vozidlo podobný způsob boje znamenal okamžitý konec.
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“