Jestli mi pane Starlight nabízíte tykání (=zatykal jste mi), tak přijímám. Pročetl jsem všech 5 bodů tvé reakce. Mám pocit, že v diskusi nezazněly určité pohledy (smysl a ufinancování) a tak je zkusím nabídnout - oba body mé reakce jsou nížeStarlight píše:@Kouzelnik
1)
Systémová cena? Co je všechno v nabídce pro ČR a kolik to stojí, ta to tady nikdo neví. A popravdě řečeno, pokud si přečteš diskusi, tak to tady některým vůbec nevadí.
...
i) Pro jaké úkoly pořizuje AČR nové vrtulníky?
I na základě Tvé reakce (není třeba budovat logistiku pro vrtulníky US Army/Marines, lepší je sdílet s existující logistkou v Německu) jsem čím dál tím víc zmatený proč vlastně kupujeme vrtulníky. Chápu, že pro veřejnost není určena podrobná specifikace nakupovaných strojů nebo konkrétní úkoly vrtulníků (např. budou-li použity pro novou výsadkou jednotku a jaké další úkoly (?PTŘS?/JAGM) mají zvládnout). Ale vzhledem k existujícím vrtulníkům (transportní MiLy a servisní zázemí v LOMu) vůbec nechápu jak se dospělo k nejnovější variantě 12xUH-60M (předpokládám, že další varianta 8+4 U/AH-1 ve verzi H-1 něčím nevyhovuje, když AČR požádalo o nabídku na UH-60M). Po takových letech "marketingových průzkumů" bych čekal kvalifikovanější výstup, ach jo.
Ve svém včerejším odhadu, že kupujeme vrtulníky, aby bylo servisní zázemí pro podobné vrtulníky spojenců, aby nám mohli přijít na pomoc... - ve svém odhadu jsem vycházel např. ze situace před/na začátku WW2, kdy Britové/Francouzi (plus Holanďané, Belgičané) ve velkém začali posilovat výzbroj dovozem (z USA). A nechápal jsem proč Holanďané kupovali Brewster Buffalo v odlišné verzi než Britové (tuším že byla např. rozdílná výzbroj,...). Vzhledem ke geografické situace v jižní Asii a za předpokladu, že nepřítelem bude Japonsko bych čekal, že jediné rozumné řešení bude navzájem spojit své síly, a provádět společné cvičení (ABDA vznikla až velmi, velmi pozdě a mj. i na navzájem nekompatibilitu "dojelo"). Tj. zabránit aby Japonci využili své námořní síly, vytvořili si lokální převahu a porazili jednotlivé oponenty jednoho po druhém (vzhledem ke geografické situaci = díky žádnému/omezenému pozemnímu spojení a obrovským vzdálenostem Filipíny izolované od USA, Indočína izolovaná od Francie, Malajsie izolovaná od Indie/UK/Austrálie/JAR, Holandská východní Indie izolovaná od Holandska,... Ideálním způsobem jak RYCHLE posílit spojence bylo poslat letadla, čemuž bránily výše uvedené rozdíly a nesečvičenost. Sice dneska už víme, že Japonci do r. 1941 tak velmi posílili/vyzbrojili a přesunuli část ozbrojených sil dříve dislokovaných vůči SSSR, že by asi porazili i spojené síly Britů, Malajsijců, Indů, Barmánců, Holanďanů (a Indonésanů), Američanů, Filipínců a Australanů. Ale Japonci nemuseli vyhrát tak velmi snadno a Barma/severní Austrálie mohly být mnohem líp bráněné japonským útokům a posloužit jako základny pro protiútok.
ii) Ufinancuje AČR provoz vrtulníků a zavedení/procvičování bojových schopností a jejich upgrade?
Z předchozí postů v tomto threadu jsem vyrozuměl, že jen velmi orientačně je znám obsah balíku služb nakupovaných spolu s vrtulníky viz ve Tvém bodě 1 "Co je všechno v nabídce pro ČR a kolik to stojí, ta to tady nikdo neví." Kromě výcviku pilotů, jestli chápu správně, tak vůbec nevíme co všechno by obsahoval/neobsahoval předplacený servis (zjednodušeně řešeno tedy nevíme kolik bude třeba doplatit, aby šlo dělat servis ať už záruční či pozáruční). A víme vůbec odhad částky, který by AČR platila za integraci zbraní, pokud zbraně nejsou dosud integrované? ... To byly řečnické otázky, nečekám Tvoji reakci.
Takže z mého osobního pohledu je do značné míry POUZE OBECNÁ debata, jestli je levnější/dražší nabídka za 13 miliard (UH-1Y) nebo 18 miliard (UH-60M), 6 mld (H-145M) nebo 7 mld (AW-139M) nebo 5 miliard za AH-1Z.
https://www.euro.cz/byznys/airbus-odtaj ... si-1340633
Pokud se nepletu ve výše uvedeném, tak nikdo není schopný (leda snad výrobce) odhadnout CELKOVOU výši výdajů na nově pořizované vrtulníky. Mluvím o tom, co důvěrně znají např. ekonomové-správci vozového parku např. https://www.businessfleet.com/vehicle-r ... esel-Cargo. Podobným příkladem je výběr dopravců dotovaných z veřejných rozpočtů na základě konkrétních dat - viz str. 26 až 29 přílohy smlouvy na https://smlouvy.gov.cz/smlouva/5108516.Starlight píše:Článek na iROZHLASu je trochu zmatený. Americká DSCA zveřejnila ve skutečnosti toto: „Česká republika zvažuje nahradit stárnoucí vrtulníky Mi-24 typem UH-60M nebo kombinací UH-1Y/AH-1Z.“
1. Květen 2019 - oznámení DSCA o schválení prodeje balíku s 12 ozbrojenými vrtulníky UH-60M za maximálně 800 milionů USD (v dnešním kurzu 18,4 miliardy Kč): https://www.dsca.mil/major-arms-sales/c ... elicopters
2. Květen 2019 – oznámení DSCA o schválení prodeje balíku s 4 ozbrojenými vrtulníky AH-1Z za maximálně 205 mil USD (v dnešním kurzu 4,7 miliardy Kč): https://www.dsca.mil/major-arms-sales/c ... elicopters
3. Říjen 2017 – oznámení DSCA o schválení prodeje balíku s 12 ozbrojenými vrtulníky UH-1Y za maximálně 575 mil USD (v dnešním kurzu 13,2 miliardy Kč): https://www.dsca.mil/major-arms-sales/c ... elicopters
Balík s 12 UH-60M je za maximálně 800 mil. USD (cca 18,4 mld. Kč) a balík komba 12 UH-1Y + 4 AH-1Z je za maximálně 780 mil. USD (cca 17,9 mld. Kč).
Takový způsob investování jakého jsme svědky u vrtulníků by nikdo normální nedělal, za situace, kdy bude potřeba spousta peněz na BVP, PVO, dělostřelectvo, vzdušné síly (viz poslední L+K),.... Minimálně bych čekal, že na rok či dva si AČR "půjčí" zvažované vrtulníky či jejich co nejpodobnější verze a vyzkouší si provoz. Např. co brání si půjčit od Pinnacle (M. Durant) jeden UH-60A (nebo od slovenské STA, Bundesheeru, US Army,...) a zkusit si ho provozovat několik měsíců, klidně se zapůjčenými piloty a zapůjčeným trenérem/tutorem servisních techniků. A teprve na základě odhadu všech nákladů (=např. úpravy úlů v Náměšti vzhledem k ne/sklápěcím listům rotorů, jak jsi zmiňoval Starligte pár dní zpátky) se vrátit k rozhodování kolik čeho koupit, tak aby AČR měla i na následný provoz.