Nové vrtulníky pro AČR

Odpovědět
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Starlight píše:@Kouzelnik

1)

Systémová cena? Co je všechno v nabídce pro ČR a kolik to stojí, ta to tady nikdo neví. A popravdě řečeno, pokud si přečteš diskusi, tak to tady některým vůbec nevadí.
...
Jestli mi pane Starlight nabízíte tykání (=zatykal jste mi), tak přijímám. Pročetl jsem všech 5 bodů tvé reakce. Mám pocit, že v diskusi nezazněly určité pohledy (smysl a ufinancování) a tak je zkusím nabídnout - oba body mé reakce jsou níže

i) Pro jaké úkoly pořizuje AČR nové vrtulníky?
I na základě Tvé reakce (není třeba budovat logistiku pro vrtulníky US Army/Marines, lepší je sdílet s existující logistkou v Německu) jsem čím dál tím víc zmatený proč vlastně kupujeme vrtulníky. Chápu, že pro veřejnost není určena podrobná specifikace nakupovaných strojů nebo konkrétní úkoly vrtulníků (např. budou-li použity pro novou výsadkou jednotku a jaké další úkoly (?PTŘS?/JAGM) mají zvládnout). Ale vzhledem k existujícím vrtulníkům (transportní MiLy a servisní zázemí v LOMu) vůbec nechápu jak se dospělo k nejnovější variantě 12xUH-60M (předpokládám, že další varianta 8+4 U/AH-1 ve verzi H-1 něčím nevyhovuje, když AČR požádalo o nabídku na UH-60M). Po takových letech "marketingových průzkumů" bych čekal kvalifikovanější výstup, ach jo.

Ve svém včerejším odhadu, že kupujeme vrtulníky, aby bylo servisní zázemí pro podobné vrtulníky spojenců, aby nám mohli přijít na pomoc... - ve svém odhadu jsem vycházel např. ze situace před/na začátku WW2, kdy Britové/Francouzi (plus Holanďané, Belgičané) ve velkém začali posilovat výzbroj dovozem (z USA). A nechápal jsem proč Holanďané kupovali Brewster Buffalo v odlišné verzi než Britové (tuším že byla např. rozdílná výzbroj,...). Vzhledem ke geografické situace v jižní Asii a za předpokladu, že nepřítelem bude Japonsko bych čekal, že jediné rozumné řešení bude navzájem spojit své síly, a provádět společné cvičení (ABDA vznikla až velmi, velmi pozdě a mj. i na navzájem nekompatibilitu "dojelo"). Tj. zabránit aby Japonci využili své námořní síly, vytvořili si lokální převahu a porazili jednotlivé oponenty jednoho po druhém (vzhledem ke geografické situaci = díky žádnému/omezenému pozemnímu spojení a obrovským vzdálenostem Filipíny izolované od USA, Indočína izolovaná od Francie, Malajsie izolovaná od Indie/UK/Austrálie/JAR, Holandská východní Indie izolovaná od Holandska,... Ideálním způsobem jak RYCHLE posílit spojence bylo poslat letadla, čemuž bránily výše uvedené rozdíly a nesečvičenost. Sice dneska už víme, že Japonci do r. 1941 tak velmi posílili/vyzbrojili a přesunuli část ozbrojených sil dříve dislokovaných vůči SSSR, že by asi porazili i spojené síly Britů, Malajsijců, Indů, Barmánců, Holanďanů (a Indonésanů), Američanů, Filipínců a Australanů. Ale Japonci nemuseli vyhrát tak velmi snadno a Barma/severní Austrálie mohly být mnohem líp bráněné japonským útokům a posloužit jako základny pro protiútok.


ii) Ufinancuje AČR provoz vrtulníků a zavedení/procvičování bojových schopností a jejich upgrade?
Z předchozí postů v tomto threadu jsem vyrozuměl, že jen velmi orientačně je znám obsah balíku služb nakupovaných spolu s vrtulníky viz ve Tvém bodě 1 "Co je všechno v nabídce pro ČR a kolik to stojí, ta to tady nikdo neví." Kromě výcviku pilotů, jestli chápu správně, tak vůbec nevíme co všechno by obsahoval/neobsahoval předplacený servis (zjednodušeně řešeno tedy nevíme kolik bude třeba doplatit, aby šlo dělat servis ať už záruční či pozáruční). A víme vůbec odhad částky, který by AČR platila za integraci zbraní, pokud zbraně nejsou dosud integrované? ... To byly řečnické otázky, nečekám Tvoji reakci.

Takže z mého osobního pohledu je do značné míry POUZE OBECNÁ debata, jestli je levnější/dražší nabídka za 13 miliard (UH-1Y) nebo 18 miliard (UH-60M), 6 mld (H-145M) nebo 7 mld (AW-139M) nebo 5 miliard za AH-1Z.
https://www.euro.cz/byznys/airbus-odtaj ... si-1340633
Starlight píše:Článek na iROZHLASu je trochu zmatený. Americká DSCA zveřejnila ve skutečnosti toto: „Česká republika zvažuje nahradit stárnoucí vrtulníky Mi-24 typem UH-60M nebo kombinací UH-1Y/AH-1Z.“

1. Květen 2019 - oznámení DSCA o schválení prodeje balíku s 12 ozbrojenými vrtulníky UH-60M za maximálně 800 milionů USD (v dnešním kurzu 18,4 miliardy Kč): https://www.dsca.mil/major-arms-sales/c ... elicopters

2. Květen 2019 – oznámení DSCA o schválení prodeje balíku s 4 ozbrojenými vrtulníky AH-1Z za maximálně 205 mil USD (v dnešním kurzu 4,7 miliardy Kč): https://www.dsca.mil/major-arms-sales/c ... elicopters

3. Říjen 2017 – oznámení DSCA o schválení prodeje balíku s 12 ozbrojenými vrtulníky UH-1Y za maximálně 575 mil USD (v dnešním kurzu 13,2 miliardy Kč): https://www.dsca.mil/major-arms-sales/c ... elicopters

Balík s 12 UH-60M je za maximálně 800 mil. USD (cca 18,4 mld. Kč) a balík komba 12 UH-1Y + 4 AH-1Z je za maximálně 780 mil. USD (cca 17,9 mld. Kč).
Pokud se nepletu ve výše uvedeném, tak nikdo není schopný (leda snad výrobce) odhadnout CELKOVOU výši výdajů na nově pořizované vrtulníky. Mluvím o tom, co důvěrně znají např. ekonomové-správci vozového parku např. https://www.businessfleet.com/vehicle-r ... esel-Cargo. Podobným příkladem je výběr dopravců dotovaných z veřejných rozpočtů na základě konkrétních dat - viz str. 26 až 29 přílohy smlouvy na https://smlouvy.gov.cz/smlouva/5108516.

Takový způsob investování jakého jsme svědky u vrtulníků by nikdo normální nedělal, za situace, kdy bude potřeba spousta peněz na BVP, PVO, dělostřelectvo, vzdušné síly (viz poslední L+K),.... Minimálně bych čekal, že na rok či dva si AČR "půjčí" zvažované vrtulníky či jejich co nejpodobnější verze a vyzkouší si provoz. Např. co brání si půjčit od Pinnacle (M. Durant) jeden UH-60A (nebo od slovenské STA, Bundesheeru, US Army,...) a zkusit si ho provozovat několik měsíců, klidně se zapůjčenými piloty a zapůjčeným trenérem/tutorem servisních techniků. A teprve na základě odhadu všech nákladů (=např. úpravy úlů v Náměšti vzhledem k ne/sklápěcím listům rotorů, jak jsi zmiňoval Starligte pár dní zpátky) se vrátit k rozhodování kolik čeho koupit, tak aby AČR měla i na následný provoz.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Je treba si uvedomit, ze se vsemi americkymi vrtulniky nasi vojaci prichazeji do styku behem misi a cviceni. Znaji je tedy pomerne dobre.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Juraj Tichý píše:Kouzelnik
Staci prist a spytat sa :wink:
http://letiskopresov.mil.sk/83579/?pg=1
http://letiskopresov.mil.sk/83043/?pg=1
Dobrý den, díky za info. Je super, že slovenské vrtulníkáře považují za kapacitu ve svém oboru, až tak moc, že se k Vám jezdí radit z Lotyšska a Chorvatska. A všema deseti bych byl pro, aby Vás požádali o radu i naši vrtulníkáři.

Jenom bych se chtěl podotknout, že můj výše uvedený post byl trošku o něčem jiném... Moje pochybnost o práci lidí v českém MO/AČR je: JESTLI má AČR koupit vrtulníky xy a pokud ano tak s jakou úrovní vybavení a v jakém množství a to kvůli tomu, aby bylo na provoz nových vrtulníků (v kombinaci s dalšími plánovanými investicemi/akvizicemi). Zatímco Lotyšské i Chorvatské letectvo je už dál než AČR - UŽ se rozhodli zavést konkrétní typ https://www.janes.com/article/84927/lat ... hawk-helos https://www.janes.com/article/83844/us- ... to-croatia.

Jde mi např. o to, že bych čekal, že z Prahy/Náměště n. O by Vás v Bratislavě/Prešově měli požádat o radu např. ohledně a) detailů přechodu z MiLů na nový typ b) bohatost/chudost "výbavy" nových vrtulníků a to včetně odhadu nákladů na potřebný servis a c) zpeněžení vyřazované techniky.

ad a) konkrétně bych čekal, že Vás naši poprosí o konzultace, jak uspořit spoustu peněz, tak aby se neztratily investice/udrželo se to nejcennější co má armáda - konkrétní lidi a jejich fungování v týmu.
Např. u Vás na Slovensku mi není jasné jak fungovali Vaši letečtí odborníci v mezičase - mezi útlumem většiny MiLů a nástupem BlackHawků. Jestli jsem pochopil správně (prosím, když tak mě opravte), tak v podstatě Vrtulníkové křídlo gen. J.A. tak vyřazením Mi-24 (2011ú a útlumem provozu většiny Mi-17 (po cca 2012 zůstalo ve stavu cca 7 kusů), zdroj: v podstatě většina leteckého i neleteckého personálu přešla do klidového stavu až do začátku výcviku na BH, je to tak? https://domov.sme.sk/c/5774723/vrtulnik ... oncia.html https://sk.wikipedia.org/wiki/Zoznam_li ... e_note-296.

Jak si Vaši letečtí odborníci udržovali kvalifikaci... např. vytěžovali letecké hodiny zbývajících MiLů, tak aby se dostalo na každého (pilota)? Nebo se snad OSSR s těmito (snad nadbytečnými) lidmi od MiLů rozloučila a na BH nabrala "nové" lidi a cvičila je od samého začátku?

ad b) Samozřejmě netuším jestli jsou podobné konkrétní úkoly nových vrtulníků v OSSR a zvažovaných nových vrtulníků v AČR (která kromě zvažovaných nových vrtulníků provozuje ještě transportní MiLy, bitevní MiLy a W-3 Sokoly https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_vo ... _republiky). Je veřejně známé jakou výbavu si OSSR objednalo k BH (nemyslím ani tak jestli např. Hellfiry ano/ne; spíš např. vaky na hašení, výbava pro MEDEVAC)? A za kolik peněz = jak/u koho tuto výbavu bude OSSR servisovat (u koho, za kolik, dostatek dílů aby nebyla nutná "kanibalizace"), nemyslím odhad potřebných peněz na pár roků, ale s výhledem např. na 10 let.

ad c) Jakým způsobem OSSR dostat férovou cenu za vyřazovanou techniku? Asi je velký cenový rozdíl, když prodávám dolétané mašiny (na náhradní díly), anebo jestli prodávám ještě letuschopné vrtulníky, s náhradními díly a když bývalý uživatel pomůže novému uživateli se zavedením mašin do provozu.
"
S bitevními vrtulníky Mi-24/35 už česká armáda nepočítá. (...) sedm v roce 2012 prodala svému státnímu podniku LOM Praha za celkových 34,5 milionu korun. " "Na otázku, kolik peněz prodejem sedmi strojů do Spojených arabských emirátů podnik LOM Praha vydělal, jeho zástupci neodpověděli. Už v minulosti podobné dotazy odbíjeli s tím, že jde o obchodní tajemství. Zisk ale pravděpodobně nebyl kdovíjak vysoký. LOM zafungoval pouze jako zprostředkovatel. Od české armády odkoupil nepotřebné helikoptéry a aniž by na nich provedl zásadnější opravy, poslal je do Spojených arabských emirátů. "
https://www.euro.cz/byznys/ceske-vrtuln ... sn-1300045

Jak se Vám na Slovensku dařilo s prodejem v minulosti? Bylo to pro Váš rozpočet citelné přilepšení za Mi-24V do Senegalu a Kamerunu skrz polské letecké opravny?
https://www.defenceweb.co.za/aerospace/ ... r-senegal/ https://www.africanaerospace.aero/fight ... e-sky.html
R.I.P.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

skelet píše:Je treba si uvedomit, ze se vsemi americkymi vrtulniky nasi vojaci prichazeji do styku behem misi a cviceni. Znaji je tedy pomerne dobre.

Dobrý den, hm, tak proč výběr UH-1Z/AH-1Z (nebo AW-139M) trval/trvá spoustu let, zatímco po loňském odmítnutí BELLů i AW, tak UŽ za půl roku se ví, že vhodný by byl i UH-60M? Jde mi o to, že zvažování akvizice BELLů/AW zabral spoustu času (možná až moc), zatímco výběr SIKORSKých zabral mnohem míň času.... to přece na MO/AČR nemohli stihnout se rozhodnout kvalitně. Prostě jsem pro "festina lente"... spěchej pomalu. Pokud jde o tak nákladnou akvizici s perspektivou servisních nákladů na desítky let, tak TÉMĚŘ JISTĚ je chybou zbrkle uzavřít dohodu o nákupu UH-60M letos, jak prohlašuje ministr obrany.

Netvrdím, že jde o nevhodné vrtulníky. Tvrdím, že nejpozději po výběru vhodného typu, měli nastoupit ekonomové zodpovědní za rozpočet na provoz/údržbu/upgrade a dávat dohromady rozpočtový výhled a teprve AŽ NÁSLEDNĚ podle peněz se rozhodnout co a kolik koupit (a jakou uzavřít opci na budoucí upgrade/nebo na dokupování mašin téhož typu). A k tomu je potřeba znát pohled uživatele vrtulníku, který NEJEN létá, ale taky si ZAJIŠŤUJE/PLATÍ servis. Protože pokud bude odhad nákladů nekvalitní, tak aby to nedopadlo, že budou zavedeny v AČR (perfektivní) mašiny, špičkoví lidé a nacvičená spolupráce s lidmi od (pozemních,...) sil. Akorát vrtulníky budou sedět na základně, protože bude vyčerpaný rozpočet, takže nebude z čeho zaplatit servis případné vady (na motoru,...)

Moje roztrpčení nad letošním (= zbrklým) nákupem vychází z podobné chyby u A-319, kterou už MO udělalo https://www.euro.cz/byznys/spatne-pocty ... el-1404537. http://www.cs-letectvi.cz/letadla/airbus-a319. Přitom vzhledem k počtu civilních i vládních provozovatelů by mělo dostupných mnohem víc informací (a dodavatelů servisu) než u vojenských UH-60/UH-1Z/AH-1Z. https://www.planespotters.net/operators ... /A319?p=13 nebo https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_A ... _operators. Takže nechápu proč se o stovky milionů sekli při odhadu nákladů na servis.

Jde mi o to, abychom nedopadli jako např. v Německu, kde (snad) zvažují desítky militarizovaných civilních (asi H-145), a to kvůli tomu, aby měli dost peněz na provoz. viz závěr https://uk.reuters.com/article/uk-germa ... KKBN1L11DK, kde potvrzují pochybnosti (=sice jsou vrtulníky, ale není dostatek leteckých hodin,... pročpak?) Sice se mi nepodařilo najít další zdroj povrzující důvod akvizice H-145 jak uvádí Reuters, ale o zvažování akvizice H-145 pro Bundeswehr (Luftwaffe) viz https://augengeradeaus.net/2018/09/mehr ... nt-page-1/.

Nemám insider informace z MO/AČR. Ale je-li pravdivá verze popsaná na aktualne.cz, tak nekvalitní/lajdáckou práci při investicích/akvizicích potvrzuje i https://zpravy.aktualne.cz/domaci/uz-mo ... f6b220ee8/.

Moje kritika Ministerstva obrany (tj. kritika už tuším 6 let výsledků "odborníků" Akce Nespokojených Občanů 2011 na MO od r. 2014) je možná předčasná. Uvidíme, co napíše NKÚ až za pár roků zkontroluje výsledky MO po r. 2014. A určitě to ANO nemělo jednoduché na MO, protože už ani dřív nebylo vše růžové viz https://www.nku.cz/cz/pro-media/tiskove ... nu-id8045/
R.I.P.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Dzin »

Tak už je oficiální, že nakoupíme buď 12 UH-60 nebo 8 UH-1Y a 4 AH-1Z přímím nákupem z USA.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

Tak chceme bitevní vrtulníky, nebo ne?
Stačí nám přepravní kapacita 8mi transportních vrtulníků, a nebo jich potřebujeme 12 ???

Nějak mi ta "koncepce" uniká :(
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Zjevně usoudili že provoz kombinace Venom+Viper vyváží případnou ztrátu přepravní kapacity.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Skeptik: správná otázka. Řekl bych že asi záleží na pořadí oněch tří priorit, které v šotu zmiňuje NGŠ. Je-li tomu tak, pak je to tandem UH/AH. A nebo je to jedno prim bude hrát cena, přičemž dle zaznělého Sikorski se do objemu vyčleněných peněž zřejmě nevejde.

Scotty87: pořád máme nemalou a perspektivní kapacitu v podobě Mi171š
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Dzin »

Ono to plyne i z toho, že těch 12 vrtulníků není jen pro transport, ale i náhrada za Mi-24. Tudíž "ztráta přepravní kapacity" se nekoná, protože se už odpočátku počítá, že z těch 12 strojů bude část vyčleněna na palebnou podporu a tedy se přímo převozu vojáků při maximálním nasazení nezúčastní.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

Myslíte tedy, že v případě těch UH-60 budou 4 kusy v nějaké "bitevní" verzi?
Protože výcvik pilotů utility a attack vrtulníků jsou dvě zásadně odlišné věci.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

No dle oficiálních představitelů to tak vypadá. Čast strojů by měla mít schopnost odpalu PTŘS.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Pokud koupí UH-60M s výzbrojí tak jejich část jí bude nosit, čímž přepravní kapacita může klesnout u části strojů na nulu. V americké nabídce na UH-60M je celkem bohatá paleta zbraní.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od KOLT »

Opata na tiskovce jasně řekl, že chtějí 12 universálních vrtulníků... Takže pokud se budou pořizovat bitevní, muselo by být buď přidáno na kusech, nebo by plány AČR museli změnit a obhájit politici.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Zemakt píše:Skeptik: správná otázka. Řekl bych že asi záleží na pořadí oněch tří priorit, které v šotu zmiňuje NGŠ. Je-li tomu tak, pak je to tandem UH/AH. A nebo je to jedno prim bude hrát cena, přičemž dle zaznělého Sikorski se do objemu vyčleněných peněž zřejmě nevejde.

...
Sikorski (nebo skoro libovolný) typ se do rozpočtovaných (cca 12,5 Kč) miliard určitě vejde, záleží co koupí NYNÍ za těch cca 540 mil. USD a co nekoupí a BUDE NUTNÉ koupit v budoucnu. Slováci koupili (asi hodně málo vybavené) 9xUH-60M za tuším 261 mil USD https://www.defence24.com/black-hawks-h ... o-slovakia. Naproti tomu Lotyši poptali (a tuším i objednali) 4xUH-60M za 200 mil. USD. Rozdíl v ceně asi dělá zázemí a výbava (takhle v rychlosti jsem nenašel u Lotyšské objednávky nic o dodávce zbraní spolu s vrtulníky). https://www.dsca.mil/major-arms-sales/l ... elicopters

Z mého pohledu jde o nesmyslné rozhodnutí. Ne protože jde o UH-60M (nebo UH/AH-1Z nebo popř. jiné mašiny). Protože za půl roku se rozhodnout (a bez reálného otestování provozu a údržby v našich podmínkách), tak to je hodně zbrklé. Takže je úplné zbytečné diskutovat, jestli půjde o nákup s dobrým poměrem cena/užitná hodnota nebo jestli se hodí uživateli AČR nebo jestli bude dost peněz v rozpočtu v budoucnu i na (zbrojní/MEDEVAC) vybavení, provoz, údržbu a upgrady. Cílem patrně je "zavřít oči" a podepsat.... a pak se fotit před vrtulníkama a vykládat kolik se ušetřilo při nákupu... A že v budoucnu tato akvizice "spolyká" možná až miliardy na dokoupení vybavení, servisního zázemí, vyvolaných investic? Na to si voliči za rok už nevzpomenou.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Rase »

Tak zrovna UH-60M bych nepovažoval za zbrklý zájem, přeci jen je provozují Slováci (i Rakousko a podobně) a tak se dají některé informace zjistit rovnou od sousedů. Představa se tak dá udělat docela rychle. Oproti tomu u vrtulníků od Bellu je potřeba kontaktovat přímo výrobce a co odpoví je problém reálně ověřit.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

Zařazení UH-60M je de facto čiště politická věc, neb vojáci mířili níže. Už i ten UH-1Y byl brán jako krajní typ.
S oběma typy mají naši vojáci zkušenosti z misí, a ze cvičení. Není to nic co by neznali, takže je to jen otázka smluv a "tabulek".
Stejné je to i s počty "UH". Záleží s jakým počtem vojáci počítali pro přepravu a s jakým počtem pro palebnou podporu. Přeci jen i při nákupu osmi UH ta přepravní kapacita vzroste, oproti stávajícímu stavu.
ObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

KOLT píše:Opata na tiskovce jasně řekl, že chtějí 12 universálních vrtulníků... Takže pokud se budou pořizovat bitevní, muselo by být buď přidáno na kusech, nebo by plány AČR museli změnit a obhájit politici.
Dál ale na té tiskovce řekl že i kombinace UH-1 a AH-1 je pro armádu přijatelná. Jednalo by se o převzetí koncepce nasazení vrtulníků u USMC. Viz. audio záznam tiskovky cca. od 23:20.
http://www.acr.army.cz/informacni-servi ... ky-211086/
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

Rase píše:Tak zrovna UH-60M bych nepovažoval za zbrklý zájem, přeci jen je provozují Slováci (i Rakousko a podobně) a tak se dají některé informace zjistit rovnou od sousedů. Představa se tak dá udělat docela rychle. Oproti tomu u vrtulníků od Bellu je potřeba kontaktovat přímo výrobce a co odpoví je problém reálně ověřit.

Dobrý den, pane Rase. Obávám se, že došlo k nedorozumění. Já (jako laik) vůbec nemám schopnost, abych zhodnotil vhodnost/nevhodnost UH-60M nebo jiného typu. Já pouze (na základě minulých chyb a s ohledem na další plánované masivní investice BVP, PVO,...) kritizuji UDRŽITELNOST této akvizice neboť mám pocit že jde o zbrklé rozhodnutí bez podkladů. Tj. já bych pouze rád aby pořizované vrtulníky byly v budoucnu dovybavené na potřebnou úroveň (?Hellfiry/JAGM? např.), a aby bylo dost peněz na údržbu/servis a dostatek peněz na provoz vrtulníků.

Na předchozí stránce jsem uváděl příklad, kdy se patrně o desítky procent MOČR spletlo v odhadu nákladů na servis/opravy u A-319 (a v odkazovaném článku jsou další příklady "podstřelených" rozpočtů na opravy). Notabene, když jsem uváděl lidský faktor (ne)odbornosti akvizic/investic na MOČR - nastřelené nedostatky které uváděla vyhozená auditorka najatá na "zavedení pravidel". Plus mě znepokojuje, když se rozhoduje v situaci, kdy MOČR nemá člověka ODPOVĚDNÉHO za ekonomiku rezortu. https://zpravy.aktualne.cz/domaci/sachy ... f6b220ee8/.

Já tvrdím, že "už včera" mělo MOČR si půjčit co nejvíc podobné modely (včetně leteckého i neleteckého personálu plus konzultovat s odborníky na údržbu) a minimálně řadu měsíců si "ošahávat" to co chtějí koupit nejen z pohledu létání, ale i z pohledu údržbu, servisu a oprav (a alternativních servisních kapacit) a možnosti upgradu... možná je vhodná strategie nákupu "ohlodané kosti" a poté dokupovat vybavení podle SKUTEČNÝCH potřeb AČR, záleží mj. na nákladnosti dodatečných upgradů vs. koupit celý balík naráz... a porovnání obou variant koupit teď nebo později patrně bude neveřejné.

P.S. rodina Blackhawků je určitě vhodnější z pohledu rozšířenosti než rodina H-1 od Bellů. Kromě Bundesheeru a OSSR jsou aktuální modely UH-60 v řešení u Lotyšů a Chorvatů. A za "rohem" u US Army. Netuším do jaké míry je použitelnost servisních kapacit polských S-70i pro případné české UH-60M. A k tomu dost velký second-handový trh (např. Pinnacle s olétanými UH-60A, slovenská STA...). A ani bych nevynechával (pořád jsme spolu v NATO) modifikované turecké Blackhawky, kdy část vybavení si chtějí dělat sami, takže patrně budou mít i servisní schopnost alternativního vybavení. https://www.flightglobal.com/news/artic ... ti-457880/.

PPS. Ale na prvním místě bych dal hledisko, to co AČR skutečně potřebuje a to pouze v množství (+opce) udržitelném s ohledem na budoucí rozpočtované prostředky.
Naposledy upravil(a) Kouzelnik dne 29/5/2019, 11:58, celkem upraveno 2 x.
R.I.P.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od KOLT »

Scotty, díky! Oni přidali audio versi, která obsahuje i dotazy novinářů, to na videu vůbec nebylo. Jen na webu ČT byly asi dvě první otázky. Už jsem se zajímal, jestli to příště nemůže být na webu celé a vypadá to nadějně, ale až od příště.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“