Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

Mno, zřejmě tehdy nebyl důvod proč tlačit na pilu. A když přihlédneš k tomu, že de facto pracují na nové technologii chlazení antény, tak je otázkou kdo pak bude pozadu a kdo zas vepředu.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Skeptik »

Souhlas.
Ale pokud by AESA anténa byla pro způsob využití Typhonů těmito zeměmi takovou výhodou, tak by asi důvod "tlačit na pilu" a zaplatit víc byl. Ne?

Proto jsem se ptal, jaké plusy by AESA radar přinesl pro těch 14 českých Gripenů určených k obraně území ČR = odražení útoku cizích vzdušných sil.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Juraj Tichý »

To je debata co bolo skor. Sliepka alebo vajce. :-)
Moj skromny nazor je, ze AČR urobi dobre ak bude rozvijat platformu Jas39. 20 rokov skvelych vysledkov zahodit a zacat od nuly by podla mna nebolo rozumne. Nie ste v pozicii SR, ktora len teraz opusta sovietsku techniku.
Pri otazke ci to bude E alebo C+, priklanam sa k C+ ak to bude znamenat dokupenie druhej letky. Ak nie, potom E.
Ale ruka v ruke s tym treba vyjednat prenos technologii od SAABu, pre modernizaciu L159.
Potom to bude mat cele obrovsky zmysel.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4103
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od niko »

Zemakt píše:Mno, zřejmě tehdy nebyl důvod proč tlačit na pilu. A když přihlédneš k tomu, že de facto pracují na nové technologii chlazení antény, tak je otázkou kdo pak bude pozadu a kdo zas vepředu.
Zemakt SAAB vyvyja vzduchom chladeny AESA radar pre Gripen C+. LM ma takyto vzduchom chladeny AESA radar od roku 2013 a momentalne je montovany do F-16 Block 70. Ako by teda mohol SAAB este predbehnut vo vyvoji LM ? Odpoved na tvoju otazku je teda, SAAB bude pozadu, alebo sa za 12 rokov zvladne dotiahnut na LM. Ked LM medzi tym nieco nove nevymysli.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

Niko viz výše Mats Thornbiörnson "Společnost SAAB ale pracuje na technologii příští generace radaru, která využívá elektroniku s polovodiči na bázi galliumnitridu (GaN) – čímž získáme větší výkon při použití mnohem méně energie, a tím nebude docházet k přílišné generaci tepla"

To je celé, jestli něco LM vyvíjí, nevyvíjí, nebo mu stačí rozvíjet stávající. Proč ne, ale zatím ticho. A toho bych se v debatě držel, bo kdyby byly ryby v rybníce nebyly by v .... . Samozřejmě že se to dá vztáhnout i na Saab, ale ten už to tvrdí že pracuje otevřeně.

Juraj :up:

Skeptik: ano, toť otázka. Zdali je to taková výhoda a zda za to stojí.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4103
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od niko »

Zemakt píše:Niko viz výše Mats Thornbiörnson "Společnost SAAB ale pracuje na technologii příští generace radaru, která využívá elektroniku s polovodiči na bázi galliumnitridu (GaN) – čímž získáme větší výkon při použití mnohem méně energie, a tím nebude docházet k přílišné generaci tepla"
A vies preco to vyvija ? Lebo nevedia napchat vodne chladenie do Gripen C. Preto potrebuju chladenie vzduchom, a mensiu generaciu tepla. Ergo presne to, co SABR od LM uz davno dokaze.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

No a? To ještě neznamená, že to nemůže být lepší technologie. Hele LM nikdo nic neupírá, ale to také neznamená, že ostatní jsou jelimani. Prdíme na to. Zdar :wink:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4103
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od niko »

Ok. Tak uvidime, co vymyslia. Zdar. :wink:
Naposledy upravil(a) niko dne 13/3/2019, 14:59, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Juraj Tichý »

Len technicka. Vyrobcom APG-83 AESA v F-16 block 70 je Northrop Grumman.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4103
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od niko »

Berem vsetko naspät a opravujem. :D
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

V článku se píše o uvolnění financí k možnému zvýšení výkonu F-414 na cca 110kN, jenom jestli to nepůjde na úkor životnosti motoru, nebo jinak.

Není jeden veliký displej v kokpitu, po vzoru F-35 nějaká nová móda ? Nebo je stejně nebo více odolný proti poškození nebo poruše oproti třem odděleným displejům ? Já mám starý tlačítkový telefon, a moc dobře vím proč.


Skeptik přišel s otázkou,kterou znovu hodím do placu, jestli je AESA pro ČR nutná a proč, když je o tolik lepší, není moc plošně tento radiolokátor zaveden.

Je sranda jak se hned zvedne vlastenecké cítění, bránící F-16V zuby nehty, a který musí zničit i papírovou možnost Gripenu na lepší radar, vždyť je Viper upravený drak Migu-21 s novou avionikou a motorem :razz:
Budou mít Slovenské F-16 takový ten hřeben za kabinou, ne nepodobný Fishbedu na avioniku ? Takovej, co je celkem ošklivej, ale modelářsky zajimavej ?
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

Nebo je stejně nebo více odolný proti poškození nebo poruše oproti třem odděleným displejům ? Já mám starý tlačítkový telefon, a moc dobře vím proč.
:D

Ne ne, je to opravdu jen nostalgie. Vzpomínka na staré časy, kdy vše, cokoliv, a kdykoliv vydrželo. Pravda je však taková, že situační přehled, rychlost odezvy, intuitivnost ovládání apod., vše válcuje. A troufám si říct, že i v ergonometrii ovládání palubních systémů (dáli se to tak říct). Ale jinak dobrá poznámka :wink:. Je mi 43, snažím se být stále v kontaktu, někdy tápu, někdy se zeptám, a někdy i své vrstevníky poučuji (ty s těmi tlačítkovými telefony). Přičemž mohu zodpovědně říci, že každý kdo ovládne dotykáč, nechce se vracet zpět (i ti důchodového věku, bo péčko na founu, to ti žádný reinkarnace 5110 neumožní :mrgreen: )
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Péčko mít u sebe 24/7 je krásná věc, ale já myslel odolnost. Dotykový telefon mě jednou vyklouzl z ruky a rozbil se displej, samozřejmě za to mohla moje žena, kdo jiný.
Telefon jinak šel, ale když nefungoval displej, byl i s intuitivností ovládání použitelný tak jedině jako těžítko.
Co se stane když vypadne jediný displej u F-35 nebo Gripena E ? To stejné jako mě s telefonem ? Letadlo bude fungovat ale bez přístrojů ? To se bude bojovat.
Jinak, v čem je lepší jeden veliký oproti třema menším ?
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

Péčko mít u sebe 24/7 je krásná věc
:wink:

Ale jistě že selskej rozum říká, že tři je lepší než jeden. V boji. Přesto, již výše jsem psal, "situační přehled, rychlost odezvy, intuitivnost ovládání apod.", to vše a více, dle mého názoru nahradí výhodu odolnosti třech displejů. A to se ještě nebavíme o tom, co který znázorňuje a co ten který je nutný pro zachování bezpečného letu na základnu. Zkrátka, na pilota se dnes kladou takové nároky o situačním povědomí, přičemž jeho adekvátní reakce (optimálně v sec.) , rozhodují o jeho bytí a nebytí. A v tom mu právě pomáhá, intuitivní ovládání/jednoduché ovládání systémů.

Myslím, že již pryč jsou doby, kdy se éro vrátilo zpět na základnu s půlkou křídla a roztřílenou palubovkou. Dnes to bude na 99% co zásah, to fatal! Za úspěch bude považováno přežití pilota. Nikoliv dotáhnutí stroje na základnu, či navíc ještě omezená bojeschopnost v akci.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

Myslím, že se eroplány budou s kritickým poškozením vracet zrovnatak jako v dobách "krále klacka". F-15 IAF bez půlky křídla taky přistála, sice rychlostí přes 400km/h, ale přistála.
O Hrábích a Warthogu nemá smysl psát, ty byly s tímto záměrem vyvíjeny. Během Allied Force to do Itálie taky dotáhly s rozsekanejma Harrierama, Falconama, Tornadama.
Co si pamatuju, tak jedno Tornádo přistálo v nadsázce bez půlky ocasních ploch. Při Pouštní bouři to samé - všechno to v té době už lítalo na F-b-W.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

Máš recht, třeba se mýlím. A třeba jen výjimka potvrzuje pravidlo. Ale jo, máš recht.

Ještě mne napadla jedna blbost. Když ti to práskne do palubní desky, může se vytasit osobní tablet, spárovat, a frčíme dál :)
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od HONZIK11 »

Tak to vypadá , když se nevěří elektronice: :mrgreen: Proč mi sakra svítí to žlutá kontrolka....
https://wallpapers-fenix.eu/full/160408/055013504.jpg
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Reklamní video na krátký vzlet a přistání ze silnic.

https://www.youtube.com/watch?v=QyD0liioY8E
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Juraj Tichý »

AČR tuto prednost Gripenu aj nejako rozvíja? Cvicenia, priprava,...

Madari nedavno objednali od SAABu polny hangar:

https://youtu.be/qAdOSuBscq8
https://saab.com/air/support-solutions- ... -facility/
https://saabgroup.com/media/news-press/ ... -facility/
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Podle pilota z videa fyzika Gripenu - najdeš na YT, AČR nijak necvičí a nerozvíjí tyto možnosti.
Ale třeba někdy.
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“