Transportní letouny CASA pro AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od skelet »

Pro C295 je vyvinutý modul pro VIPky, a jinak je mi jejich pohodlí celkem jedno :D
ObrázekObrázekObrázek
Hall
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 267
Registrován: 30/10/2018, 23:31

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Hall »

Ďalšie lietadlá sú treba aj pre novobudovaný výsadkový pluk. Kúpa dvoch Herkulov by otvorila AČR nové možnosti, ďalšie C295 sú plytvaním prostriedkov a zbytočne odďaľujú a obmedzujú FOC pluku. Toto tu nikoho neprekvapí, ale škoda nevyužitej šance..
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Nesher »

Hall píše:Ďalšie lietadlá sú treba aj pre novobudovaný výsadkový pluk. Kúpa dvoch Herkulov by otvorila AČR nové možnosti, ďalšie C295 sú plytvaním prostriedkov a zbytočne odďaľujú a obmedzujú FOC pluku. Toto tu nikoho neprekvapí, ale škoda nevyužitej šance..
Problém je to, že je potřeba oboje, tj. jak letadlo kategorie C 130J (pravděpodobně KC 390), tak i další CASY, jedna je permanentně na Sinaji, min. jedna vždy v údržbě a pro AČR zbývají dvě. Upřímně, stejně nikdy nebudeme mít dostatečnou transportní kapacitu abychom pokryli potřeby toho pluku.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Skeptik »

Ve vláknu o BVP pro AČR je odkaz na rozhovor s Luášem Visingrem, který v něm konstatuje:
"Vidíme tady cílevědomé obnovování vševojskové armády pro obranu území," komentuje v rozhovoru pro HN současné projekty na modernizaci nezávislý vojenský a bezpečnostní analytik Lukáš Visingr a upozorňuje, že další dekádu míru Evropa už možná neprožije.
S tím nelze než souhlasit.

Jen mi není moc jasné, jak do toho zapadá pořízení dalších transportních letadel ?

Výsadkový pluk, tomu rozumím - jsou to de-facto "síly rychlé reakce", a když nemáme na to, budovat pluky těžkých zbraní a bojové letectvo, je "partizánský" či "gerilový" (prosím nebrat pejorativně negativně) způsob obrany území jasně nejrozumnějším řešením.
Ale na co ta další transportní letadla?
Na rychlý převoz výsadkářů z Ostravy do Karlových Var ???
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Nesher »

Skeptik píše:Ve vláknu o BVP pro AČR je odkaz na rozhovor s Luášem Visingrem, který v něm konstatuje:
"Vidíme tady cílevědomé obnovování vševojskové armády pro obranu území," komentuje v rozhovoru pro HN současné projekty na modernizaci nezávislý vojenský a bezpečnostní analytik Lukáš Visingr a upozorňuje, že další dekádu míru Evropa už možná neprožije.
S tím nelze než souhlasit.

Jen mi není moc jasné, jak do toho zapadá pořízení dalších transportních letadel ?

Výsadkový pluk, tomu rozumím - jsou to de-facto "síly rychlé reakce", a když nemáme na to, budovat pluky těžkých zbraní a bojové letectvo, je "partizánský" či "gerilový" (prosím nebrat pejorativně negativně) způsob obrany území jasně nejrozumnějším řešením.
Ale na co ta další transportní letadla?
Na rychlý převoz výsadkářů z Ostravy do Karlových Var ???
Např. na podporu našich jednotek nasazených např. ve Východním Polsku. AČR (jako ostatně celé NATO) se sice odklání od misí na udržení či vynucení míru a začíná svoji pozornost obracet k nasazení na obranu teritoria, ale to v českém kontextu neznamená obranu Moravské brány, ale obranu hraničních států NATO. S obranou území ČR nikdo reálně nepočítá. To za prvé. Za druhé, partyzánský způsob boje (bez jakýchkoliv znamének) vyžaduje (krom jiného) i obyvatelstvo schopné a ochotné k takovému způsobu války (což nám historicky chybí) a pak neustálou podporu (logistickou, zpravodajskou, personální........) ze zahraničí. Což opět nemáme a bez ní by to byl jen velmi zoufalý způsob národní sebevraždy. V moderní historii byla veškeré úspěšná guerillová hnutí podporována z bezpečných základen mimo dosah protivníka.
Uživatelský avatar
Padouch
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 12/9/2008, 22:07
Bydliště: Bystřec City

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Padouch »

Pro přepravu VIP bych pořídil 2 stroje L-410NG, na cestu do Bruselu a po EU to stačí, na delší vzdálenosti stejně létají Airbusama.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od skelet »

Dle clanku v LK jsou i ty Jaky-40 dost vytizene. C-295 maji plus minus stejne vykony (az na vetsi dolet), takze az na snizene pohodli VIP dane pohonem je to pro armadu pozehnani.
ObrázekObrázekObrázek
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Nesher »

Padouch píše:Pro přepravu VIP bych pořídil 2 stroje L-410NG, na cestu do Bruselu a po EU to stačí, na delší vzdálenosti stejně létají Airbusama.
Do Bruselu se většinou létá civilními aeroliniemi. Jinak letadlo bez přetlakové kabiny má svoje omezení (např. rychlost a počasí). Bílou letku by měli mít možnost používat jen nejvyšší ústavní činitelé, tj. prezident, premiér a oba předsedové parlamentních komor a možná ještě ministr zahraničí a obrany. Zbytek může ( s výjimkou oficiálních návštěv) létat normálními linkami.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Padouch píše:Pro přepravu VIP bych pořídil 2 stroje L-410NG, na cestu do Bruselu a po EU to stačí, na delší vzdálenosti stejně létají Airbusama.
Tak výhoda C-295 proti L-410NG je že po vymontování VIP modulu může letadlo sloužit výsadkářům, plus má zadní rampu což je pro takové použití výhodné. Mimochodem ministr Petříček si při své návštěvě Ukrajiny cestování v C-295 už vyzkoušel.
Uživatelský avatar
Padouch
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 12/9/2008, 22:07
Bydliště: Bystřec City

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Padouch »

Scotty87 píše:
Padouch píše:Pro přepravu VIP bych pořídil 2 stroje L-410NG, na cestu do Bruselu a po EU to stačí, na delší vzdálenosti stejně létají Airbusama.
Tak výhoda C-295 proti L-410NG je že po vymontování VIP modulu může letadlo sloužit výsadkářům, plus má zadní rampu což je pro takové použití výhodné. Mimochodem ministr Petříček si při své návštěvě Ukrajiny cestování v C-295 už vyzkoušel.
Tak samozřejmě, C-295 je lepší, univerzálnější atd... Ale taky zhruba 5x dražší než L-410NG a provoz bude taky jistě nákladnější.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od skelet »

Padouch, ale armada je bude pouzivat pro sebe. Ve vysledku to prijde levneji, nez koupit 2x C-295 a tvr L-410NG
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kastellan
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 202
Registrován: 22/1/2015, 20:55

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od kastellan »

Checht, Casa jako VIP... :mrgreen: Pekelně hlučné, pekelně nepohodlné a taky nespolehlivé, dle slov známého, co měl s tímto strojkem "čest" letěť..
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Tak VIP interiér zas tak špatně nevpadá. Samozřejmě je to pořád primárně vojenské letadlo, ale takové cestování není myslím nic co by politici nepřežili.
https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/im ... 1&qlt=85,0
https://www.airplane-pictures.net/photo ... sa-c-295m/
Spolehlivost nemůže být zas tak špatná, když na Sinaji operuje pouze jedna CASA bez zálohy.
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od tomas.kotnour »

O letounech CASA byl článek v letošní ročence ročence LK.

Jedna CASA je na Sinaji, druhá ji dělá zálohu ve Kbelích. Třetí je na velkém servisu u Airbusu v Polsku a čtvrtá je operační. Plánovaný roční nálet je 450 hodin na stroj, z důvodu probíhajících GO se zvýšil na 550 a na Sinaji se točí po 300 včetně přeletu. Vzhledem k tomu, že se na Sinaji jednotky točí po 6 měsících, tak roční nálet bude necelých 600 h ročně. Jestli si to dobře pamatuji, tak už při 450 h na stroj ročně jsme dosahovali o 30% většího náletu, než ostatní provozovatelé.

Údržba:
Předletová, meziletová a poletová prohlídka: vizuální kontrola povrchu letounu, vrtule, podvozku, stavu provozních kapalin
S-check - jednou za 3 dny, prakticky rozšířená předletová speciálně vyškoleným personálem.
A-check - po 300h nebo 8 měsících - kontrola mazání všech pohyblivých částí, prohlídkou prochází také celý drak, ovšem bez demontáže jakýchkoliv dalších dílů. odběr vzorků olejů k laboratorní kontrole, celé v trvání přibližně jednoho týdne.
2A-check - po 600 letových hodinách nebo 16 rozšířený A-check s demontážní vnitřních panelů v kabině kvůli kontrole vnitřních částí draku a veškerých lanovodů, cca dva týdny.
3A-check - po 900 nebo 24 měsících, stejný jako 3A + sejmutí všech demontovatelných panelů na draku a kontrola všech uzlových bodů konstrukce letounu, provádí se úpravy konstrukce nařízené výrobcem, doba trvání měsíc
C-check - po čtyřech letech provozu stejný jako 3A-check s použitím nedestruktivní defektoskopické technologie jako je metoda vířivých proudů pro povrchové i podpovrchové vady v materiálu místo pouhé vizuální kontroly
To vše ve Kbelích
Po 8 letech do Polska či Španělska na GO. Zde taktéž proběhne demontáž motorů a jejich odeslání výrobci do servisního centra v Paříži (prohlídka horkých částí dvou motorů po 3 000 h je na půl roku), celá GO trvá cca 7 měsíců.

Pokud jsem servis pochopil dobře, tak by měla být posloupnost následující A-2A-3A-A-2A-C-A-2A-3A-A-(2A dle náletu)-GO, tedy za 8 let vyžaduje více jak rok odstavení. Takže dostupnost stroje bez mimořádností je kolem 85%.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Je fakt, že jak jsem na ně zpočátku hleděl rezervovaně. Pomalu a jistě jsem za ně opravdu rád. Zdá se že makaj, a co víc, za rozumné prachy.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
snooper
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 23/3/2018, 16:05

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od snooper »

Mladá fronta dnes z 8.8. článek ( Obrana kupuje nový Business jet. Pro politiky)
cituji deník : Ministerstvo obrany chce koupit malé dopravní letadlo pro politiky .
Podle předběžného oznámení ve věstníku veřejných zakázek by stroj mohl stát asi 578 milionů korun bez DPH. Malý dopravní letoun bude pořízen z důvodu naléhavé potřeby
zajistit přepravu vládních a ústavních činitelů, uvedl k zakázce Jiří Caletka z ministerstva.
Letadlo by mělo být kategorie Business jet pro přepravu 14 až 19 lidí.
snooper
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 23/3/2018, 16:05

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od snooper »

Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Kouzelnik »

snooper píše:Mladá fronta dnes z 8.8. článek ( Obrana kupuje nový Business jet. Pro politiky)
cituji deník : Ministerstvo obrany chce koupit malé dopravní letadlo pro politiky .
Podle předběžného oznámení ve věstníku veřejných zakázek by stroj mohl stát asi 578 milionů korun bez DPH. Malý dopravní letoun bude pořízen z důvodu naléhavé potřeby
zajistit přepravu vládních a ústavních činitelů, uvedl k zakázce Jiří Caletka z ministerstva.
Letadlo by mělo být kategorie Business jet pro přepravu 14 až 19 lidí.
@snooper:

Prosím Tě, nemám věcnou připomínku která by rozvinula Tvoje komenty.

Jenom se chci zeptat na souvislost s vláknem (CASy) a Tvými komenty. Já tam žádnou totiž nevidím. Jenže, co když se pletu? Je nějaká souvislost mezi zvažovaným ?bizjetem? a CASAmi (s variantou VIP modulu)? Jaká? Nebo tam vidíš tak pevné/volné propojení jako s armádními A-319CJ?

P.S. Jestli se nepodaří ukočírovat proces akvizic, tak na "transportní udělátka" padne podstatná část (a možná i provozního) rozpočtu AČR. viz podržené
Starlight píše: (...)
3)
Celý ten mediální humbuk okolo vrtulníků, který uprostřed dovolených na našich ministerstvech není vůbec aktuální, překryl skutečnost, že v červnu prošla vládou informace MO o nákupu dalšího koně Omnipolu v podobě nákupu dvojice letounů Airbus C-295 bez tendru. Oficiálně je veřejná zakázka zadávaná podle ustanovení § 29 písm. s) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, realizovaná ve spojení s ustanovením § 187 odst. 1 písm. a) tohoto zákona. Cena za 2 stroje C-295W má být prý 2,7 miliardy Kč, tedy po 1,35 mld. Kč. První čtyři C-295M stály 3,524 miliardy (tedy po 0,88 mld. Kč). A mediální ticho.
z vlákna http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=298 ... 14#p291914
R.I.P.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Scotty87 »

V pondělí uzavře MO smlouvu na nákup dvou letadel CASA C-295W. Zároveň zástupci úřadu podepíšou smlouvu na modernizaci stávajících čtyř strojů.
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/obran ... sa/1832359
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: transportní letouny CASA pro AČR

Příspěvek od Nesher »

Podepsáno, VS AČR dostanou dvě nové CASA C 295MW a u stávajících 4 kusů C 295M dojde k modernizaci avioniky.
https://www.euro.cz/byznys/obrana-podep ... un-1477496

Obrázek

Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“