
Kazachstánské vozidlo Barys 8×8
Kazachstánská armáda právě dokončila zimní zkoušky kolového obrněného vozidla Barys 8x8. Testy probíhaly od prosince 2018, během následujících měsíců bylo vozidlo vystaveno teplotám -45°C a mrazivému větru, kdy pocitová teplota byla -60°C. Rovněž muselo brodit měkkým sněhem o hloubce až 75 cm. Za těchto extrémních podmínek byly monitorovány jednotlivé elektronické systémy, celkový chod vozidla a osádky. Byly důkladně otestovány elektrické funkce, řízení, závěsy kol, ohřev kabiny, vyhřívání skel a mnoho dalších. Vozidlo je nyní v závěrečné fázi hodnocení kazašským ministerstvem obrany předtím, než bude přijato tamními ozbrojenými silami.
Pokud jde o samotné vozidlo Barys, tak to bylo vyvinuté ve spolupráci kazašské společnosti KPE (Kazachstan Paramount Engineering) a ruského Uralvagonzavodu. Název Barys je v překladu sněžný levhart, což odkazuje na častý kazašský symbol, tajemnou kočkovitou šelmu obývající odlehlou část Kazachstánu. Poprvé bylo vozidlo představeno na výstavě KADEX 2016. Původně se předpokládalo, že se předpokládalo, že půjde pouze o upravený podvozek vozidla Mbombe 8x8 od Paramount Group z JAR. Jedná se ale o výsledek pokračování mezinárodního projektu kolového bojového vozidla pěchoty ATOM, na kterém původně spolupracovaly ruské a fencouzské zbrojovky. Po zavedení protiruských sankcí a rozpadu spolupráce s francouzi došlo k pokračování prací se společnostmi ze Spojených arabských emirátů (vozidlo Enigma) a Kazachstánu (vozidlo Barys). Vozidlo pohání kapalinou chlazený vznětový přeplňovaný šestiválec o výkonu 410 kW uložený v přední části v ose vozidla. Automatická převodovka je šestistupňová automatická. Maximální rychlost na silnici činí 110 km/h, maximální dojezd 800 km. Holý podvozek váží pouze 19 tun, přičemž maximální zatížení je 28 tun (tedy bojová věž, munice, palivo, osádka atd.). Osádku tvoří 3 operátoři (velitel, střelec, řidič) a osmičlenný výsadek. Základní balistická odolnost dle normy STANAG činí Level 3+ trup a podvozek 4a/b.
Vozidla Barys budou osazena dálkově ovládanou zbraňovou stanicí Nefer, který byla vyvinuta u turecké společnosti Aselsan. Její výzbroj tvoří rychlopalný kanón 2A42 ráže 30 mm a spřažený kulomet ráže 7,62 mm. Vývoj této věže probíhal ve spolupráci s kazašským průmyslem, prostřednictvím společného podniku KAE (Kazakhstan Aselsan Engineering) a poprvé byla představena na tureckém zbrojním veletrhu IDEF 2017. Dříve byla zmiňována i výzbroj v podobě rychlopalného kanónu BM-57 ráže 57 mm, osazeným v bezosádkové věži AU-220M Bajkal, kterou vyvinula CRI BUREVESTNIK a nabízí Uralvagonzavod. Stanice má celokruhový odměr a náměr zbraní v rozsahu od -5° do +75°. Kanón samotný má udávaný dostřel 12 km a rychlost palby přesahuje 120 ran/min. Může používat průbojnou munici 53-UBR-281U nebo tříštivou 53-ERM-281U. Zda ale Kazachstánská armáda zvažuje zavedení této bojové věže, alespoň pro vozidla palebné podpory, je ale otázkou. Jistá je zatím pouze lehčí věž Nefer.
Zdroj:
http://www.janes.com/article/78380/kaza ... -its-paces
http://defence-blog.com/army/kazakhstan ... rrier.html
http://www.army-guide.com/eng/product5170.html
https://www.militarybox.cz/news/barys-k ... ovych-bvp/
https://defence.pk/pdf/threads/kazakhst ... le.529132/


vozidlo Barys osazené věží AU-220M Bajkal