Záhadná havária pri Starej Kremničke
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Takze nasiel som v compe hlasenie Nemeckeho velitela Policie a Waffen SS o nasadeni SS-brigady Direnwanger od 9.12.1944 do 28.12.1944 (Meldung über den Einsatz der SS-Brigade Dirlenwanger in Raum Jpolysag ab 9.12.1944). Brigada sa zaciatom decembra presunula na ochranu juznej hranice Slovenska a udolia Vahu- Jpolysag. Uz ale v noci z 13. na 14.12.1944 prisiel rozkaz vyclenit brigadu Direnwanger z podriadenosti Heeresgruppe Süd a podriadit ju Nemeckemu velitelovi na Slovensku. To sa postupne podarilo. Brigada sa presuvala na sever. Dna 28.12.1944 sa brigada nachadza v priestore Prievidza-Novaky. O nejakom vlakovom nestasti ani zmienka. Jpolysag su ale po madarsky Sahy. Takze ak to bol Dirlenwanger, presuval sa z Siah do Prievidze a urcite nie naopak. V Sahach sa nachadzali a bojovali dva zosilene prapory brigady Dirlenwanger, posilnene o jej delostrelecky oddiel a minometnu rotu. Ziadne rezervy a ziadni Hiwi.
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Možno ak by sa dalo zistiť, kto vyšetroval túto haváriu, podľa spomienok miestnych, boli vyšetrovaní všetci železničiari na trati, možno vtedy Nemci zabavili aj staničné knihy, lebo ako som zistil tak z toho obdobia sa nezachovala žiadna v žiadnej stanici kadiaľ išiel vlak. Jediný zápis je z Hronskej Dúbravy, kde sa niečo píše o havárii.
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Incident takmer urcite vysetrovalo SD. No a ak to nevysetrovalo SD, tak organ, ktory to vysetroval s pravdepodobnostou bliziacou sa istote podaval zdvojene hlasenie nadriadenemu organu a SD. Cize spolocny menovatel je SD. Tam treba zacat. V Kremnici bol oporny bod Einsatzkommanda 14 z Banskej Bystrice. Takze riesenie je jasne. Treba ist do Freiburgu, vyziadat si fond R 70, na nete si najst EK 14 - december 1944 az januar 1945 a ak to niekde bude, tak tam.
Ako som pisal, celkom dost hlaseni EK 14 mam skopirovanych. Pozriem to v stredu, ked budem mat par hodin cas. Bola by to sice brutal nahoda, ale jeden nikdy nevie.
Inak kde je tych udajnych 300 vojakov pochovanych ?
Ako som pisal, celkom dost hlaseni EK 14 mam skopirovanych. Pozriem to v stredu, ked budem mat par hodin cas. Bola by to sice brutal nahoda, ale jeden nikdy nevie.
Inak kde je tych udajnych 300 vojakov pochovanych ?
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Inak kde je tych udajnych 300 vojakov pochovanych ? ... dobrá otázka bez odpovede. Podľa spomienok miestnych prišli pre nich nákladné autá a odviezli ich nevedno kde.
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Cize na nejakom zbernom cintorine. Typujem Vazec. Pochovani boli par dni po nehode a preto asi nesedi ani den ich smrti.
http://padlinaslovensku.feldgrau.sk/?f_state=3
http://padlinaslovensku.feldgrau.sk/?f_state=3
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Zdravím Niko. Ako píšete, pri Šahách bojovali dva prápory posilnené o delostrelecký oddiel. Šahy sú pri Ipli. Váh je oveľa ďalej. Čo keď v tom vlaku bola jednotka na pomoc tým dvom? Plus ako píšem aj záložné jednotky. Opravárenské čata, ženijná čata a ostatné nebojové jednotky. A možno nie pomôcť, ale evakuovať ich. Zbytky tých dvoch práporov boli v tom čase pri Krupine, Presunúť ich späť do Prievidze, alebo Novák, kde sa ten tyl vtedy nachádzal. Časovo to predsa približne sedí.
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Cintoríny som prešiel už dávnejšie, vo Važci bol jeden v približnom dátume, z miestom úmrtia v Kremnici, ináč nič. Možno ani neboli pochovaní niekde na cintoríne...niko píše:Cize na nejakom zbernom cintorine. Typujem Vazec. Pochovani boli par dni po nehode a preto asi nesedi ani den ich smrti.
http://padlinaslovensku.feldgrau.sk/?f_state=3
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Takze som na to pozrel. Dobra sprava je, ze som nasiel hlasenie velitela Einsatzgruppe 14 Heusera vo forme dalekopisu velitelovi Einsatzgruppe H zo dna 30.12.1944, teda jeden den po havarii. Nasiel som aj dalsie hlasenia na oddelenie 3 C Einsatzgruppe H z dni 29.12.1944 a 31.12.1944 a z prvých januarovych dni 1945. Zla sprava je, ze o havarii ani slovo. Je mozne, ze to SD hlasilo az neskor v hlaseniach, ktore nemam k dispozicii. Je ale aj mozne, ze cela sprava o nehode s 300 mrtvymi bola po vojne zvelicena a vskutocnosti bola vyrazne mensia a teda v 1945 bola pod prahom vnimania SD.
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Takže opäť sme sa ďalej nedostali. Neviem ako rozumieť slovnému spojeniu "pod prahom vnímania" ale tu sa vykoľajil celý vojenský transport, aby o tom nebola zmienka, tak je to skutočne záhada. Myslím si, že keby tu zahynul čo aj len jediný vojak tak by sa to niekde písalo. Možno je otázne, kto to vlastne vyšetroval, ale podľa spomienok miestnych sa to vyšetrovalo, bol tu aj strach obyvateľov že príde nejaká odveta, represia, ale vyšetrovanie údajne neprinieslo cudzie zavinenie a všetci zaistení, hlavne železničiari boli prepustení. V spomienkach sa spomínajú aj nákladné autá, ktoré prišli a odviezli všetkých mŕtvych preč z dediny, niekto ale nevie kde. Tých obetí muselo byť veľa, lebo aj aut bolo údajne viac. Reportáž TA3 https://www.ta3.com/clanok/1017899/v-st ... vojny.html
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Odvoz mŕtvych mohol prebehnúť relatívne rýchlo ale odstraňovanie vykolajeného vlaku muselo trvať dlho a muselo byť okolo toho veľa ťažkej techniky a veľa ľudí z nejakých opravárenských čiat od železničirov alebo vojska.Neboli by niekde potom záznamy o tom odstraňovaní,prípadne aj fotografie? Či to nieje nakoniec nejaká "urban legend" časom nafúknutá.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Tu mám 3 zachované fotografie z toho obdobia http://www.ozkamenica.wbl.sk/Havaria-ne ... portu.html
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Tak dalej sme sa podla mna dostali urcite. Tak ja som v tomto vlakne sice kratko, ale co som mal moznost zistit bolo nasledovne:
1. Jednalo sa o frontovu jednotku WH, nie Waffen SS
2. Nebol to Dirlenwanger
3. Pocet mrtvych bol podla mna nizsi ako tych spominanych 370. (obeti mozno mohlo byt 370-cize zraneni, nezvestni, mrtvi dokopy)
4. K velitelovy Einsatzgruppe H sa to pravdepodobne nedostalo do nejakych 3 dni od incidentu, teda nebolo to pre jeho vnimanie nijako dolezite, teda cisla su zvelicene. Ved nam v konecnom dosledku kolisu medzi 87 az 370. Alebo to proste spadalo pod velenie frontu a teda Armee Oberkommando 8.
Kedze tam bola nemecka vlakova cata, je mozne, ze to bola rota Reichsbahn ?
1. Jednalo sa o frontovu jednotku WH, nie Waffen SS
2. Nebol to Dirlenwanger
3. Pocet mrtvych bol podla mna nizsi ako tych spominanych 370. (obeti mozno mohlo byt 370-cize zraneni, nezvestni, mrtvi dokopy)
4. K velitelovy Einsatzgruppe H sa to pravdepodobne nedostalo do nejakych 3 dni od incidentu, teda nebolo to pre jeho vnimanie nijako dolezite, teda cisla su zvelicene. Ved nam v konecnom dosledku kolisu medzi 87 az 370. Alebo to proste spadalo pod velenie frontu a teda Armee Oberkommando 8.
Kedze tam bola nemecka vlakova cata, je mozne, ze to bola rota Reichsbahn ?
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
F. Kovár píše:Tu mám 3 zachované fotografie z toho obdobia http://www.ozkamenica.wbl.sk/Havaria-ne ... portu.html
A ako je to so zápismi v matrike o umrtí toho rušňovodiča a jeho pomocníka?Našlo sa niečo?Zahynul aj slovenský rušňovodič so svojim pomocníkom.
Naposledy upravil(a) kenavf dne 9/1/2018, 23:34, celkem upraveno 1 x.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
niko: Ten vlak jel bez vlakvedoucího a průvodčího (čích) , strojní četa a lokomotiva byla Slovenská
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
S vlakmi nemam vela skusenosti, takze mozno si pletiem pojmy, no na opise z matriky(druha strana) pisu, ze zahynula nemecka vlakova cata.
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Ten zápis z Hronskej Dúbravy je len kopia z pamätnej knihy, niečo ako kronika, údaje nemusia byť až na 100 % presné. Len to upresnilo situáciu na stanici, lebo verzia o havárii (články v tlači) bola že sa tu mal križovať vojenský transport s osobákom od Zvolena, len tu sa spomína, že už v stanici jeden vlak stál v smere do Kremnice. Takže sa tu mali prekrižovať až 3 vlaky.
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Je zajímavé, jak může i starší téma zajímavě ožít. Stuka by možná měla radost. Ty poslední tři fotky jsou zajímavé a nemohu si pomoci, já je někde viděl ale mám obavu, že v úplně jiné souvislosti. Jenže já osel netuším kde, musím se podívat do starého počítač, třeba to někde mám uloženo.
Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Myslíte tie foto z havárie, sú originál, sú aj zachované mená ľudí, sú to železničiari z dediny, čo pomáhali pri odstraňovaní havárie.
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
Inak otazka na zelezniciarov. Ak isiel ten transport zo zahranicia, co je najpravdepodobnejsia varianta, tak musel byt nalozeny na nemeckych vagonoch nie ? Maximalne tak rusen mohol byt slovensky. Ci ?
Inak ale uznavam, ze tie kroniky nemusia byt presne ohladom tej vlakovej caty. Len ma napada, ze ak boli vagony Reichsbahn, tak ci tam neboli aj nemecki zalezniciari a teda, ci udaje o havarii netreba hladat v archive nemeckych zeleznic. Pripadne im tam napisat.
Inak ale uznavam, ze tie kroniky nemusia byt presne ohladom tej vlakovej caty. Len ma napada, ze ak boli vagony Reichsbahn, tak ci tam neboli aj nemecki zalezniciari a teda, ci udaje o havarii netreba hladat v archive nemeckych zeleznic. Pripadne im tam napisat.
Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke
niko : Ty vagony mohly být teoreticky z celého území , které bylo obsazeno Němci a byly momentálně po ruce. Jen málo útvarů mělo přidělené " svoje" vozy.
Dědečkuj brácha , byl za války strojvedoucím v Brně a s nějakým vyšším velitelstvím se dostal až do Tarvisia v Itálii , neb to velitelství se tam stěhovalo z Německa a německé strojní četě se až tam asi nechtělo , tak v Brně prohlásila , že něm. mašina není v pořádku a je třeba novou . On asi byl první po ruce u strojmistra , tak s tím vlakem musel jet on . Projel s tím vlakem celé Rakousko ( měl Rakouský strojvedoucí jako piloty neb to tam neznal) . V Tarvisiu se mu už dál nechtělo tak jedno ložisko pořádně nenamazali a řekli a ukázali , že to ložisko je "horký " . Tak ten vlak dostal druhou mašinu a mašina se s prastrýcem týden vracela strojně z Italské hranice zpátky do Brna. Prateta už ho skoro pohřbila , došel z práce skoro za tři neděle , po celou tu dobu nikdo o něm, a mašině nic nevěděl.
Dědečkuj brácha , byl za války strojvedoucím v Brně a s nějakým vyšším velitelstvím se dostal až do Tarvisia v Itálii , neb to velitelství se tam stěhovalo z Německa a německé strojní četě se až tam asi nechtělo , tak v Brně prohlásila , že něm. mašina není v pořádku a je třeba novou . On asi byl první po ruce u strojmistra , tak s tím vlakem musel jet on . Projel s tím vlakem celé Rakousko ( měl Rakouský strojvedoucí jako piloty neb to tam neznal) . V Tarvisiu se mu už dál nechtělo tak jedno ložisko pořádně nenamazali a řekli a ukázali , že to ložisko je "horký " . Tak ten vlak dostal druhou mašinu a mašina se s prastrýcem týden vracela strojně z Italské hranice zpátky do Brna. Prateta už ho skoro pohřbila , došel z práce skoro za tři neděle , po celou tu dobu nikdo o něm, a mašině nic nevěděl.