Steam Wheel Tank (USA)

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Steam Wheel Tank (USA)

Příspěvek od Rase »

Steam_Wheeled_Tank_3.jpg

Steam Wheel Tank

V průběhu první světové války, vznikla i v USA velice zajímavá konstrukce kolového tanku poháněného parou. Jednalo se o projekt který zaštiťovaly společnosti Holt Manufacturing Company (dnes Caterpillar) a General Electric Company. Tyto společnosti již dříve stály za projektem prvního amerického tanku, známého jako Holt Gas-Electric Tank. Konstrukci kolového tanku připravil Army Corps of Engineers za spolupráce společnosti Stanley Motor Carriage Company, která se zaobírala výrobou automobilů na parní pohon. Vývoj byl zahájen někdy na konci roku 1916 nebo začátku 1917. Prototyp byl dokončen v únoru 1918, během března a května probíhaly zkoušky v Aberdeenu na Marylandu. Očití svědkové tvrdí, že tank jel pouze 15 m, načež zapadl. Pokud by se ale řádně roztopilo v obou petrolejových kotlech, vozidlo by se vyprostilo samo. Zajímavé bylo řešení podvozku, jelikož tank neměl pásy, ale dvě velká kola, o průměru 2,4 m, která byla použita již u tehdejších Holtových kombajnů. V přední části bylo mnohem menší válcové kolo o průměru 0,9 m, které bylo řiditelné. Pohon zajišťovaly dva parní, dvouválcové motory Doble o výkonu 75 hp. Tyto motory vyrobil roku 1916 Abner Doble ve spolupráci s General Electric Company. Motory byly osazeny horizontálně a každý poháněl jedno z velkých kol. Kondenzátor byl usazen v přední části korby a chráněn pancéřovými lamelami. Použití parního motoru k pohonu tanku, dnes působí divně, ale tehdy měly za sebou již více jak sto let vývoje, byly lehké a poměrně výkonné. Více o prvoválečných tancích poháněných parou, se můžete dočíst zde. Délka celého vozidla činila 6,8 m, šířka 3 m a výška 2,8 m. Pancéřování bylo tlusté 6-16 mm, rychlost až 8 km/h a hmotnost 17 tun. Osádku mělo tvořit 6 mužů. Výzbroj byla tvořena dvěma děly ráže 57 mm a spřaženými kulomety Browning. Výzbroj byla usazena ve dvou kulovitých střelištích po stranách trupu. Často se mylně uvádí jeden kanón ráže 75 mm, který je usazený ve výstupku na korbě. Jedná se ale o zadní část vozidla a kanón by tak směřoval dozadu, nebo by tank musel couvat. Reálně měla být výzbroj osazena na bocích, k omylu došlo, když byl na jedné z výstav, položen poblíž tanku kanón ráže 75 mm (použit i u Holt Gas-Electric Tank). Dodejme, že byť se jednalo o zvláštní konstrukci, rozhodně nebyla atypickou. V roce 1915 vznikl v Británii podobný projekt "Big Wheel" a v Německu, roku 1917 vozidlo zvané Treffas-Wagen.

Zdroj:
http://www.landships.info/landships/tan ... _Tank.html
https://civilianmilitaryintelligencegro ... ffas-wagen
https://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_M ... ge_Company
https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_Wheel_Tank
https://en.wikipedia.org/wiki/Holt_gas_electric_tank
http://palba.cz/viewtopic.php?f=209&t=4 ... 49a#p93525
http://palba.cz/viewtopic.php?f=209&t=7807

Steam_Wheeled_Tank_9.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
mrfelix
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 220
Registrován: 30/10/2012, 08:43

Re: Steam Wheel Tank (USA)

Příspěvek od mrfelix »

Stanley Steamer (dá se volně přeložit jako Stanislav Parař) rozhodně není jméno konstruktéra ve stylu omen nomen, ale je to obchodní název všech parních osobních automobilů, které vyrobila Stanleyova společnost v určitém období.
Konstruktéry společnosti byli bratři-dvojčata Francis a Freelan Stanleyovi. https://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_M ... ge_Company
Takže i tento tank navrhovali oba nebo jeden z nich.
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Steam Wheel Tank (USA)

Příspěvek od Rase »

Díky za opravu, taky mi to přišlo divné

Obrázek
parní motor Stanley o výkonu 6 hp, pro osobní automobily

Obrázek
Stanley Steamer v roce 1903 na Daytona Beach Road Course, při stanovení rychlostního rekordu
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Steam Wheel Tank (USA)

Příspěvek od Vlastimil Čech »

SENZACE!
Jste jednička pane Rase!
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Steam Wheel Tank (USA)

Příspěvek od Rase »

díky pane Čech - jedeme dál :)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Steam Wheel Tank (USA)

Příspěvek od El Diablo »

Steamer je v překladu "parník", zejména v lodním smyslu...
Krojc
četař
četař
Příspěvky: 72
Registrován: 14/10/2013, 21:23

Re: Steam Wheel Tank (USA)

Příspěvek od Krojc »

Přinejmenším podivně mi zní: šířka pancéře 6 - 19 mm. Jde snad o tloušťku - nebo ne?
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Steam Wheel Tank (USA)

Příspěvek od Rase »

Jo
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“