Protiletadlový kanón K-FlaK ráže 88 mm
Moderátor: Rase
Protiletadlový kanón K-FlaK ráže 88 mm
Protiletadlový kanón K-FlaK ráže 88 mm
Málo známý je fakt, že počátky slavného protiletadlového kanónu FlaK ráže 88 mm, sahají až do první světové války ba ještě dál. První kanón ráže 88 mm zkonstruovala společnost Krupp již roku 1875. Tehdy se jednalo o námořní kanón určený k ochraně velkých plavidel, proti torpédovým člunům. V roce 1890 byl navržen námořní kanón 8,8 cm SK L/30. Zkratka znamenala rychlopalný kanón délky 30 ráží. Úsťová rychlost byla 590 m/s a kanón dokázal projektily o hmotnosti 7 kg, ostřelovat cíle až na vzdálenost 10,5 km. Stal se výzbrojí Pre-dreadnoughtů, křižníků, pobřežních obrněnců, torpédovek, ponorek a pobřežních baterií. V roce 1913 požadovalo Kaiserliche Marine výkonnější zbraň a tak vznikl upravený kanón s delší hlavní a úsťovou rychlostí až 890 m/s. Zbraň označená jako 8,8-cm SK L/45 ale brzy prokázala, že dokáže efektivně fungovat i jako protiletadlová zbraň. Na jaře 1917, představily zbrojovky Krupp a Erhardt-Rheinmetall vlastní verze protiletadlového kanónu ráže 88 mm, označené jako K-FlaK. Tento název je zkratkou německého slova Flugabwehrkanone nebo Flugzeugabwehrkanone – doslova tedy kanón protiletecké či protiletadlové obrany. Obě představené verze se od sebe lišily vzhledem, ale konstrukce byla velice podobnou. Identický byl způsob nabíjení a osazení na čtyřkolové lafetě, která zbrani dala přídomek Kraftwagen (K) Armáda totiž požadovala co nejvyšší mobilitu nového protiletadlového kanónu, který by dokázal likvidovat i nejmodernější letouny a bombardéry Dohody. Mírovými dohodami z Versailles však mělo Německo vývoj a výrobu těžkého dělostřelectva zakázánu. Přesto se firmě Krupp podařilo vyslat skupinu techniků do švédské společnosti Bofors, kde bylo, dle projektové dokumentace, vyrobeno několik prototypů. Původně se mělo jednat o kanón ráže 75 mm, ale v průběhu výroby prototypu, vznesla armáda požadavek na výkonnější ráži. Konstruktéři se tak vrátili k původní ráži 88 mm. První prototyp označený jako FlaK 18, byl vyroben v roce 1928 a měl hlaveň vyrobenou z jednoho kusu o délce 56 ráží, tedy L/56. Prototypy byly v roce 1931 propašovány do Německa a o dva roky později, zahájila společnost Krupp jejich sériovou výrobu. Rychlost palby tohoto děla byla 15-20 výstřelů za minutu. Projektil typu HE o váze 9 kg, dokázal vrhat až na vzdálenost 11,8 km. Zákluz byl pouze 24 cm.
Zdroj:
http://www.landships.info/landships/art ... SK_88.html
http://www.waymarking.com/waymarks/WMME ... nnikoog_NL
http://www.navweaps.com/Weapons/WNGER_88mm-45_skc13.php
https://en.wikipedia.org/wiki/8.8_cm_SK_L/30_naval_gun
http://www.patriotfiles.com/forum/showt ... p?t=109930
https://www.flickr.com/photos/drakegoodman/15080343308
http://www.landships.info/landships/art ... ak_88.html
Tady ještě velice podobný kanón K-FlaK ráže 77 mm:
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Re: Protiletadlový kanón K-FlaK ráže 88 mm
tu na vagonech , jestli je to on
- Aaron Goldstein
- Kapitán
- Příspěvky: 3062
- Registrován: 19/7/2014, 19:38
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Protiletadlový kanón K-FlaK ráže 88 mm
Tohle bude už druhoválečný 8,8cm-Flak 36 nebo 8,8cm-Flak 41...parmezano píše:jestli je to on
Alespoň myslím....
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Protiletadlový kanón K-FlaK ráže 88 mm
Povedal by som, že Rase má na fotkách zachytené najmenej tri rôzne zbrane.
Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Protiletadlový kanón K-FlaK ráže 88 mm
Poslední dvě fotografie jsou FlaK 77 mm, dal jsem je tam schválně, kvůli porovnání. Pak tam jsou dva flaky na jiných podvozcích - s loukoťovými koly (bez těch velkých otvorů), což klidně může být nějaká úprava starších námořních kanónů. Pak je tam jeden podvozek s plnými koly. Problém je v tom, že ty fotky nebyly pořádně popsané a nedokážu určit, co jsou děla vyvíjené od jara 2017 a co různé starší kousky (měly by mít kratší hlaveň). Do toho nevím, co je dělo od Kruppa a co od Rheinmetallu - přeci jen ty by se měly taky trochu lišit. Na fotografiích můžu být i děla z poválečné doby, u Reichswehru. Jo a můžu jen doufat, že to jsou všechno děla v ráži 88 mm a né něco podobného
Tak jako Rakousko-uhersko, mělo i Německo problém v tom, že mělo poměrně málo zdrojů a i v tomto odvětví se nikdy nerozjela masivní výroba, známá u států Dohody. Tady se mohly opravdu reckylovat různé kanóny a různé podvozky. Přeci jen zdroje byly omezené.
Tak jako Rakousko-uhersko, mělo i Německo problém v tom, že mělo poměrně málo zdrojů a i v tomto odvětví se nikdy nerozjela masivní výroba, známá u států Dohody. Tady se mohly opravdu reckylovat různé kanóny a různé podvozky. Přeci jen zdroje byly omezené.
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Re: Protiletadlový kanón K-FlaK ráže 88 mm
Úroveň spolupráce mezi společnostmi Bofors a Krupp bývá většinou podávána dost pokřiveně a drtivá většina z výše uvedeného bude patrně zcela jinak. Společnosti měly po válce dohodnutou výměnu patentů/technologií a Krupp zprostředkovaně do určité doby vlastnil až 33% akcií Boforsu + zde měl svého styčného pracovníka. Ale vše se to točilo víceméně kolem toho, aby Němcům neujel vlak a udrželi se na špičce vývoje...žádný design pro Němce, žádná výroba, prototypy. Spíše technologická výměna a vzájemná inspirace.Rase píše:Mírovými dohodami z Versailles však mělo Německo vývoj a výrobu těžkého dělostřelectva zakázánu. Přesto se firmě Krupp podařilo vyslat skupinu techniků do švédské společnosti Bofors, kde bylo, dle projektové dokumentace, vyrobeno několik prototypů. Původně se mělo jednat o kanón ráže 75 mm, ale v průběhu výroby prototypu, vznesla armáda požadavek na výkonnější ráži. Konstruktéři se tak vrátili k původní ráži 88 mm. První prototyp označený jako FlaK 18, byl vyroben v roce 1928 a měl hlaveň vyrobenou z jednoho kusu o délce 56 ráží, tedy L/56. Prototypy byly v roce 1931 propašovány do Německa a o dva roky později, zahájila společnost Krupp jejich sériovou výrobu.
Ostatně nebyl by to první a poslední případ - viz. 40mm Bofors a jeho údajné vazby na německý vývoj, zcela to zcestná myšlenka, ale stále zhusta přežívající.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Protiletadlový kanón K-FlaK ráže 88 mm
IMHO je vhodnejšie sledovať tvar pivotu spodnej lafety, spôsob uchytenia hornej lafety, a tvar a usporiadanie brzdovratného zariadenia, prípadne ďalšie detaily, než "kolieska podvozku" - tie sa totiž zmenia najľahšie.
- prvá a šiesta fotka sú identické (prvá dodatočne kolorovaná) a je na nich zbraň rovnaká ako na siedmej a zrejme aj na piatej a aj na ôsmej fotke
- druhá a štvrtá fotka zachytávajú rovnaký typ zbrane (tretia možno tiež, ale obrázok je príliš nekvalitný)
- dvojica diel na deviatej fotke je zrejme odlišná od predošlých
- posledné dve fotky (10 a 11) zobrazujú opäť delá odlišné od predošlých, navyše je na automobilovom podvozku
- prvá a šiesta fotka sú identické (prvá dodatočne kolorovaná) a je na nich zbraň rovnaká ako na siedmej a zrejme aj na piatej a aj na ôsmej fotke
- druhá a štvrtá fotka zachytávajú rovnaký typ zbrane (tretia možno tiež, ale obrázok je príliš nekvalitný)
- dvojica diel na deviatej fotke je zrejme odlišná od predošlých
- posledné dve fotky (10 a 11) zobrazujú opäť delá odlišné od predošlých, navyše je na automobilovom podvozku
Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Protiletadlový kanón K-FlaK ráže 88 mm
Alchymista: díky za rozbor
Polarfox: budu rád za jakákoliv doplnění, přeci jen zdrojů je málo a informací taky poskromnu
Polarfox: budu rád za jakákoliv doplnění, přeci jen zdrojů je málo a informací taky poskromnu
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Re: Protiletadlový kanón K-FlaK ráže 88 mm
To je žel ten problém. A 95% toho co najdeš, od wiki po některé západní knihy/encyklopedie, je kruhový opis/multiplikace od 1-2 západních anglojazyčných zdrojů, které nečerpají napřímo (nebo jen povrchně) z těch švédských a již od začátku jsou tak více či méně mimo. Bofors je možná známý, ale korektní detaily již tolik ne. Vzhledem k dostupnosti/jazyku nic zvláštního. Mě to konečně dokopalo k objednání dlouhodobě vytipované publikace o Boforsu, takže když se s tím dokážu porvat a něco najdu, tak se podělím (ačkoli jdu dlouhodobě spíše po námořních/pobřežních typech). Ale ev. na axishistory fóru se dá vyhrabat pár indicií a informací k 75mm typům od Kruppa (a Rheinmetallu), spojnicích směrem k Boforsu a případnému ovlivnění.Rase píše:Polarfox: budu rád za jakákoliv doplnění, přeci jen zdrojů je málo a informací taky poskromnu
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Protiletadlový kanón K-FlaK ráže 88 mm
Hledám si tak informace k tem osmaosmdesátkám, na Great War Forum a narazil jsem na hodně zajímavou informaci, která se odkazuje na německou zprávu z bitvy u Cambrai. Podle německého důstojníka se do bojů proti britským tankům zapojilo i několik mobilních protiletadlových děl (K-FlaK). Není ale specifikováno, zda se jednalo o mobilní děla v ráži 77 nebo 88 mm. Podle dalších údajů, 7. protiletadlová baterie bojovala proti obrněným vozidlům nepřítele dne 20. listopadu 1917. O dva dny později bojovala proti tankům i baterie číslo 93. Problémem ale je, že britští tankisté nezmiňují, že by jim způsobovaly velké ztráty "děla na kolových podvozcích", ale mluví hlavně o pěchotě s granáty a střelbě protitankových zbraní. Možná jde i o to, že tyto flaky brali jako děla, kterými němci běžně tanky likvidovali. Podle dalších informací se opravdu zdá že se protitankové kanóny přímo zapojily do bojů s britskými tanky a jen v bitvě u Cambrai měly zlikvidovat 20 tanků. Viděl jsem i pohlednici, na níž protiletadlový kanón na kolovém podvozku má skloněnou hlaveň a osádka likviduje nepřátelskou pěchotu a tank. Očividně se tak nejednalo o nic zvláštního. Osmaosmdesátky se tak používaly i proti tankům mnohem dříve, než se běžně tvrdí a rozhodně se nejednalo o nějaký nápad, který se zrodil v hlavě Němců, až ve Francii 1940. Dodám, že proti tankům si tato děla zabojovala i ve španělské občanské válce. Ještě zajímavá citace z válečného deníku korunního prince Rupprechta ze dne 21. listopadu 1917:
"Protiletecké zbraně namontované na vozidlech, které byly použity jako nouzové opatření v boji proti tankům, se osvědčily. Jeden tento kanón sám vyrazil sedm nepřátelských tanků.
Všechny protiletadlové zbraně, které patří do 4. a 6. Armády, jsou okamžitě připraveny k přesunu ke 2. Armádě."
"Protiletecké zbraně namontované na vozidlech, které byly použity jako nouzové opatření v boji proti tankům, se osvědčily. Jeden tento kanón sám vyrazil sedm nepřátelských tanků.
Všechny protiletadlové zbraně, které patří do 4. a 6. Armády, jsou okamžitě připraveny k přesunu ke 2. Armádě."
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"