Letecké dýchací přístroje

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Letecké dýchací přístroje

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Letecké dýchací přístroje

Chtěl jsem se zeptat na něco víc o leteckých dýchacích přístrojích v časech první světové války. Při letech ve výšce 3 000 m je již nebezpečně snižuje množství kyslíku a výš již hrozí ztráta vědomí. Co jsem tak zachytil, tak osádky Zeppelinů používaly nějaké kyslíkové "vaky", nevíte o tom něco víc ? Na některých fotografiích jsou vidět i letci z bombardérů, kteří mají v ústech hadičky, patrně vedoucí k nějakému vaku. Našel jsem i docela zajímavý obrázek z roku 1917, kde má pilot bombardéru Gotha jakýsi kyslíkový generátor. Ve výšce 3 km se létalo již v roce 1915 na průzkumné lety. V letech 1917-1918, nebyly neobvyklé ani lety ve dvojnásobné výšce. Prudký sestup rovněž vedl k výškové nemoci a tak bylo pilotům vzducholodí atd. doporučováno nějaký čas setrvat ve výšce 3 000 m. Německé průzkumné letouny Rumpler C.VII měly dostup až 7 300 m, osádky měly vyhřívané obleky, vyhřívané byly rovněž fotoaparáty a zbraně. Osádky měly k dispozici generátory kyslíku. Pokud to dobře chápu, tak se používala zásoba stlačeného kapalného kyslíku. Spouštěl se již ve výšce 4 500 m. Nevíte i něco víc k těmto dýchacím přístrojům a jak se osádky vypořádávaly s lety v takovýchto výškách. Jak u Centrálních mocností tak u států Dohody ? Ještě přidám zajímavou historickou zprávu.

Dva němečtí vzduchoplavci, pánové Arthur Berson a Reinhard Süring, podnikli dne 31. července 1901 z Postupimi u Berlína plavbu balónem, přičemž dosáhli výšky až 10 500 m. Až do výšky 9 000 m pociťovali pouze jisté zemdlení, který ale zaháněli vdechováním kyslíku. Nalézali se při plném vědomí až do výše 10 250 m, v níž mohli ještě zcela přesně pozorovati millimetry na svých přístrojích. Od této chvíle nebyly však již představy aeronautů zcela jasny. Berson, když zdála se mu ospalost, v niž upadl jeho soudruh, poněkud povážlivou, přinutil sice balon k sestupu pootevřením ventilu, avšak upadl na to rovněž v bezvědomí; rovněž Süring vzpomíná, že buď před tím nebo potom pokoušel se rovněž polovědomého Bersona přivésti k vědomí pomocí kyslíku, leč marně. Obapolné bezvědomí obou vzduchoplavců trvalo pak as půl až tři čtvrti hodiny, během kteréž doby klesl balon na výši as 6000 m, kde vrátila se jim pravidelná činnost tělesná. Dosaženou výši nemožno zde udati s přesností, neboť ve přístroji, jenž ji registroval, i v barografu zamrzl v panujícím v oněch výškách mraze inkoust na rafii, takže udání jeho nad zcela zajištěných 10.500 m nejsou spolehlivá; zdá se však, že dosaženo bylo snad i 10.800 m, snad i více, možná že plných 11.000 m! Pobyt v nezvyklých oněch výších neměl, jak aeronauti sami svědčí, pro jich tělesný organismus ničeho jiného za následek, než olověnou únavu a pocit slabosti v žaludku po celou zpáteční jízdu až po sestup, jenž proveden zcela hladce za úplného bezvětří as o ½7. hod. večer téhož dne nedaleko Chotěbuzi (v jižních Braniborech).

Zdroje:
https://www.bejvavalo.cz/clanky.php?detail=172
http://www.theaerodrome.com/forum/showt ... hp?t=44322
https://forum.keypublishing.com/showthr ... use-in-WW1

Obrázek

Obrázek Obrázek
německý kyslíkový generátor pro osádky bombardérů a vedle spojenecká dýchací maska pro letce
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Wolf
rotný
rotný
Příspěvky: 81
Registrován: 20/3/2016, 11:56
Bydliště: Košice

Re: Letecké dýchací přístroje

Příspěvek od Wolf »

Počas vojny sa využívali dva základné systémy. Nemci používali tekutý kyslík, Spojenci stlačený kyslík. Briti spočiatku používali dýchacie prístroje pre bombardéri a prieskumné lietadlá. Do stíhačiek sa dostali až začiatkom roku 1917. Pravdepodobne prvými britskými lietadlami vybavenými dýchacími prístrojmi boli DH.4. Prvé zaznamenané použitie v stíhačke sa datuje tiež do roku 1917. Jednalo sa o stroj Sopwith Triplane, s ktorým Roderic Dallas dokázal vystúpať do výšky 20 000 stôp (6 100 m). Spojenci používali 2 typy dýchacích prístrojov: Haldaneov a Dreyerov systém. Haldaneov systém využíval ako regulátor vak. Nevýchodou bolo, že vyžadoval manuálnu reguláciu. Dreyerov systém využíval barometricky kontrolovaný regulátor. Navyše dokázal signalizovať stav kyslíka. Približne v strede roku 1917 sa Francúzi a Briti rozhodli pre používanie Dreyerovho systému avšak z dôvodu zložitejšej masovej výroby sa do konca vojny používal aj Haldaneov systém.

Obrázek
Spojenecký dýchací prístroj - Dreyerov systém
Zdroj: http://1914-1918.invisionzone.com/forum ... ot/?page=3

Obrázek
Plnenie nemeckého dýchacieho prístroja tekutým kyslíkom. Prístroj pozostával z nádoby, v ktorej bol tekutý kyslík, ventilu a gumeného vaku, z ktorého viedla dýchacia trubica. Vak asi umožňoval zmenu skupenstva kyslíku z kvapalného a plynné.
Zdroj: The Great War 1914-1918 'The Rage Of Men'

Nemecký pilot prieskumného lietadla Rumpler C.VII s elektricky vyhrievanou maskou.
Obrázek
německý kyslíkový generátor pro osádky bombardérů a vedle spojenecká dýchací maska pro letce
Na predposlednom obrázku stojí nemecký pilot vedľa stíhačky Fokker D. VII
Uživatelský avatar
mrfelix
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 220
Registrován: 30/10/2012, 08:43

Re: Letecké dýchací přístroje

Příspěvek od mrfelix »

Rase, ty 3000m jsou zbytečně nízká hodnota.
Už podle toho, že na 4000 - 5000 metrů vysoké hory se leze výhradě bez kyslíkových přístrojů, tyhle těžké krámy se tahají jen na hory od 7500m výše.
I s padákem se ze 3000m skáká jen tak.
Někde jsem četl, že přelet nějakých letadel do Izraele okolo roku 1948 probíhal bez kyslíkových přístrojů a kvůli nižší spotřebě paliva letěli co nejvýše (hádám nad 8000) a stejně doletěli.
Myslel jsem, že to bylo v tomto seriálu na válce, ale nyní to nemůžu najít:
https://www.valka.cz/14242-Ceskoslovens ... ign=serial
Obrázek
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Letecké dýchací přístroje

Příspěvek od Martin Hessler »

mrfelix píše:Rase, ty 3000m jsou zbytečně nízká hodnota.
Už podle toho, že na 4000 - 5000 metrů vysoké hory se leze výhradě bez kyslíkových přístrojů, tyhle těžké krámy se tahají jen na hory od 7500m výše.
I s padákem se ze 3000m skáká jen tak.
Někde jsem četl, že přelet nějakých letadel do Izraele okolo roku 1948 probíhal bez kyslíkových přístrojů a kvůli nižší spotřebě paliva letěli co nejvýše (hádám nad 8000) a stejně doletěli.
Myslel jsem, že to bylo v tomto seriálu na válce, ale nyní to nemůžu najít:
https://www.valka.cz/14242-Ceskoslovens ... ign=serial
No, ono nejde ani tak o to, aby to letec "udýchal", to u zdravého a fyzicky zdatného člověka není nic mimořádného, jako spíš o to, že ve výškách nad 4000 metrů v řidším vzduchu a za nízké teploty hrozí namrznutí plic (uzavřená, přetlakovaná a nedej Bože vyhřívaná pilotní kabina byla tehdy sci-fi).. Kromě toho nižší stav kyslíku v krvi má vliv na pozornost, schopnost snášet přetížení a také na - zjednodušeně řečeno - bystrost. Už mírná hypoxie u řady lidí vyvolává stav, kdy nejsou z mentálního hlediska schopni okamžitě řešit nečekané situace. Což je u pilota, nota bene vojenského, dost podstatný problém.

Letec se, na rozdíl od horolezce, nemůže během mise zastavit s tím, že shodí batoh a dá si dvacet minut pauzu...

Na jedné z fotografií výše se mi tak trochu nezdá to plnění přístrojů kapalným kyslíkem, který personál volně nalévá z jakési plechové konve. Kyslík má teplotu varu někde kolem -183 st. Celsia, za normální teploty a atmosférického tlaku by okamžitě začal divoce vřít a během chvilky by se zplynoval. Kapalný kyslík by musel být minimálně skladován v tlakových nádobách s ventily.
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
jikok
svobodník
svobodník
Příspěvky: 34
Registrován: 12/6/2014, 10:18
Bydliště: Česká Skalice

Re: Letecké dýchací přístroje

Příspěvek od jikok »

"Na jedné z fotografií výše se mi tak trochu nezdá to plnění přístrojů kapalným kyslíkem, " dovolil bych si oponovat, protože si chodím s termoskou pro kapalný dusík do centrálního zásobníku ve fabrice, tam mi nalejí po okraj a v obyčejné termosce mi dusík vydrží 24 hodin. Kyslík se teplotou varu od dusíku zas až tak neliší. Takže by to možné bylo. Ten vak má potom za úkol podle toho, jak je umístěný buď vyrovnat odběr plynu při nádechu a nebo slouží k částečnému míchání vydechnutého vzduchu s čerstvým kyslíkem, protože dýchat pouze kyslík není to pravé ořechové..
Zajímal by mne rozvod elektriky na vyhřívání kombinéz. Jednalo se o střídavý proud?
Přál bych si mít kliku..
Quajak
desátník
desátník
Příspěvky: 48
Registrován: 18/6/2010, 11:01
Bydliště: Prostějov

Re: Letecké dýchací přístroje

Příspěvek od Quajak »

jikok píše: Zajímal by mne rozvod elektriky na vyhřívání kombinéz. Jednalo se o střídavý proud?
Předpokládám že stejnosměrný cca 12-24V stejně jako jsou dnešní vytápěné kombinézy na motorky - kde by jsi v tehdejším aeroplánu vzal střídavý?

Edit:
By 1917, both sides had developed electrically heated flight suits. The single seat aircraft did not have an electrical generators on their engine and had to externally mount a propeller driven generator on the under-carriage strut to provide the power. The the recce and bomber aircraft, also strut mounted or engine mounted generators to provider the electrical energy to heat their flying suits.
Volně přeloženo:

V roce 1917 obě strany vyvinuly elektricky vyhřívané letecké obleky. Jednosedadlovky neměly na palubě elektrický generátor u motoru a musely mít namontovaný samostatnou vrtulí hnaný generátor na podvozkové noze pro zajištění el. energie. Průzkumé a bombardovací letadla měly buď generátor umístěný na vzpěře nebo poháněný přímo motorem pro vytápění obleků posádky.

Edit 2:
mám i nějaké fotky těch generátorů ale nemužu je uploadovat (nemám prohlížeč s podporou "stone age" flashe)
Wolf
rotný
rotný
Příspěvky: 81
Registrován: 20/3/2016, 11:56
Bydliště: Košice

Re: Letecké dýchací přístroje

Příspěvek od Wolf »

Na jedné z fotografií výše se mi tak trochu nezdá to plnění přístrojů kapalným kyslíkem, který personál volně nalévá z jakési plechové konve. Kyslík má teplotu varu někde kolem -183 st. Celsia, za normální teploty a atmosférického tlaku by okamžitě začal divoce vřít a během chvilky by se zplynoval. Kapalný kyslík by musel být minimálně skladován v tlakových nádobách s ventily.
Podľa videa to až taký problém nie je. Síce tým vznikajú pomerne veľké "straty" ale dá sa to.



Dovolím si doplniť pre ilustráciu k otázke o výrobe elektrickej energie:

Obrázek
Generátor elektrickej energie na spojeneckom lietadle DH4. Tiež si myslím, že sa jednalo o jednoduché dynamo a jednosmerný prúd
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Letecké dýchací přístroje

Příspěvek od vodouch »

Quajak píše:
jikok píše: Zajímal by mne rozvod elektriky na vyhřívání kombinéz. Jednalo se o střídavý proud?
Předpokládám že stejnosměrný cca 12-24V stejně jako jsou dnešní vytápěné kombinézy na motorky - kde by jsi v tehdejším aeroplánu vzal střídavý?
Stejně jako stejnosměrný - generátor s vrtulí. Myslím si, že dynamo se používalo proto, že nebyly dostatečně výkonné usměrňovače. Jak je známo, napětí generátoru je úměrné otáčkám, reguluje se změnou budicího proudu a budicí proud je u alternátoru stejnosměrný. Že se se změnou otáček alternátoru mění frekvence napětí, by nemuselo tolik vadit.
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Letecké dýchací přístroje

Příspěvek od Rase »

Německý pilot na úvodní fotografii se jmenuje Wilhelm "Willi" Hippert. Zde pózuje před svým stíhacím letounem Fokker DVII pojmenovaným "Mimmi".
Hippert létal u jednotky Jagdstaffeln 39 a 74, měl zapsáno 8 potvrzených vítězství a obdržel železný kříž. Fotografii koloroval Petr B. Cooper

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Letecké dýchací přístroje

Příspěvek od Rase »

Zde je docela zajímavý dýchací přístroj, ale zmíním se spíš o samotných brýlích. Jedná se o "Meyrowitz Pneumatic Goggles"
byly zavedeny 14.srpna 1915. Na druhém obrázku je britský hasič se speciálním dýchacím přístrojem (1908)

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Letecké dýchací přístroje

Příspěvek od Rase »

Tak německý dvoumístný pozorovací letoun Rumpler C.VII, dokázal v odlehčené verzi pro fotografický průzkum, operovat ve výšce až 7 300 m, přičemž již ve výšce 5 500 m nehrozilo nebezpečí napadení nepřátelskými stíhači.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“