Letadlová loď Charles de Gaulle (R 91)

Lodě všech typů, ponorky, výzbroj a bojové systémy
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Letadlová loď Charles de Gaulle (R 91)

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Letadlová loď Charles de Gaulle (R 91)

Letadlové lodě třídy Clemenceau, sloužily téměř 40 let, byly vyřazeny v druhé polovině devadesátých let minulého století, konkrétně letadlová loď Clemenceau (R 98) v roce 1997 a Foch (R 99) Foch v roce 2000. V novém tisíciletí tak je jedinou francouzskou letadlovou lodí Charles de Gaulle (R 91). Francouzské námořnictvo ji provozuje od roku 2000 a jedná se o jedinou letadlovou lodí s jaderným pohonem postavenou mimo území USA. Plavidlo je osazeno úhlovou letovou palubou, na pravoboku je mohutný velitelský ostrov a na přídi se nachází americký katapult typu C13. Pohonný systém tvoří dva tlakovodní reaktory K15, dvě parní turbíny a čtyři turbogenerátory. Nejvyšší rychlost je 27 uzlů. K obraně proti nepřátelským letounům a protilodní střelám slouží systém SAAM, který využívá protiletadlových řízených střel Aster 15 s dosahem 30 km. Ty jsou odpalovány ze čtyř osminásobných vertikálních vypouštěcích sil Sylver A43. Na palubě jsou rovněž dvě šestinásobná odpalovací zařízení Sadral, využívající řízených střel Mistral s dosahem 4 km. Hlavňovou výzbroj tvoří osm kanónů Giat 20F2 ráže 20 mm. Letadlová loď Charles De Gaulle může nést až 40 palubních letounů a vrtulníků. Hlavní údernou silou jsou moderní stíhací a útočné letouny Dassault Rafale M a americké letouny včasné výstrahy Grumman E-2 Hawkeye. Letecký park doplňují vrtulníky typu AS565 Panther a NH90.
V prosinci 2001 se Charles De Gaulle přesunul do oblasti Perského zálivu, kde se zapojil do operace Trvalá svoboda. Zpět do Toulonu se vrátil v červenci 2002. Při tomto nasazení byly operačně použity palubní letouny Super Étendard a Hawkeye. Od září 2007 do prosince 2008 loď prošla generální opravou, včetně výměny jaderného paliva a instalace nového velícího a kontrolního systému SYTEX. Lodě také získala schopnost provozovat letouny verze Rafale F3 s řadou nové podvěsné výzbroje. Dne 24. září 2009 prováděl Charles de Gaulle kalibraci katapultů. Při návratu na loď se v 8:09 srazily dva Rafale M (M-22 a M-25 od 17F) a zřítily se do Středozemního moře asi 30 kilometrů od Perpignan. Pilot Yann Beaufils byl zachráněn, ale jeho kolega Françoise Dufolt zůstal v kokpitu svého stroje a zahynul. Jeho tělo bylo nalezeno po šesti dnech v hloubce 700 metrů. V únoru 2015 byl Charles de Gaulle vyslán do Perského zálivu, aby se tam zapojil do operací proti Islámskému státu. Po teroristických útocích v Paříži loď vyplula do východního Středomoří k provedení dalších leteckých úderů proti IS, tato operace byla plánována a připravena již předtím než k těmto útokům došlo (původně však měla loď operovat v Perském zálivu). Z paluby Charles de Gaulle operovalo dosud největší letecké křídlo (18× Rafale M, 8× Super Étendard, 2× E-2C Hawkeye a 3–5 vrtulníků). Jednalo se také o poslední bojové nasazení útočných letounů Super Étendard. Operační skupinu okolo letadlové lodě tvořily fregaty Chevalier Paul a La Motte-Picquet, zásobovací tanker Marne a ponorka třídy Rubis. Svaz podporovaly belgická fregata Leopold I, australská fregata HMAS Melbourne a britská fregata HMS St Albans. Dne 6. července 2016 byl na palubě Charles de Gaulle poprvé testován provoz konvertoplánu Bell Boeing V-22 Osprey. Testována je také kooperace plavidla s bezpilotním technologickým demonstrátorem Dassault nEUROn. Po vyřazení typu Dassault Super Étendard v červenci 2016 se palubní letecká skupina skládá z 24 letounů Rafale M, dvou E-2C a proměnlivého počtu vrtulníků NH90 Caïman, AS365 Dauphin a Alouette III, zajišťujících podporu a protiponorkovou ochranu. Například během mise Arromanches 3 (poskytující podporu pozemním silám v bitvě o Mosul) na podzim 2016 to bylo po dvou strojích Dauphin a Alouette III, a jeden NH90. Charles de Gaulle procházel generální opravou a modernizací od září 2016 do února 2018, celkem se jednalo o 1,3 mld euro a v provozu vydrží další desítky let.

Charles de Gaulle (R 91) měl být dle plánu doplněn druhou letadlovou lodí, leč s konvenčním pohonem, označovanou jako Porte-Avions 2 či PA2. Francouzská vláda objednala vývoj plavidla v lednu 2005 u konsorcia firem DCNS a Thales Naval France. Plavidlo mělo být vyvíjeno ve spolupráci s Velkou Británií na základě tamního projektu CVF. Plavidlo mělo mít koncepci CATOBAR – stroje startují pomocí katapultu a přistávají pomocí zádržných systémů. Ke startu letadel měly sloužit parní katapulty C13-2. Palubní letecké křidlo mělo tvořit až 40 strojů, včetně 32 bojových letounů Dassault Rafale, které by doplňovaly letouny včasné výstrahy Grumman E-2C Hawkeye a vrtulníky NHIndustries NH90. K vlastní obraně měly sloužit protiletadlové řízené střely Aster 15 vypouštěné z vertikálních vypouštěcích sil Sylver, protitorpédový sytém SLAT a 20mm kanóny. Pohonný systém měly tvořit čtyři plynové turbíny LM2500+G4. Rychlost plavidla měla dosahovat 28 uzlů. Dosah měl být 10 000 námořních mil při rychlosti 15 uzlů. Francouzský prezident Nicolas Sarkozy v roce 2008 spolupráci ukončil a Velká Británie projekt samostatně dokončila v podobě třídy Queen Elizabeth. V dubnu 2013 byl projekt nové francouzské letadlové lodi zrušen.

Zdroj:
https://echo24.cz/a/Svzfh/ke-kypru-miri ... erdoganovi
https://www.valka.cz/CVN-Charles-de-Gaulle-R91-t21543
https://www.ceskatelevize.cz/porady/125 ... doucnosti/

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12972
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Letadlová loď Charles de Gaulle (R 91)

Příspěvek od Rase »

Francouzská letadlová loď Charles de Gaulle (R 91) se předčasně vrací do Toulonu, jelikož během plavby u dánských břehů se mezi osádkou, čítající 1 760 lidí, objevilo 40 případů podezření na onemocnění COVID-19. Plavidlo se v Atlantiku účastnilo mise "Foch", předtím spolu s doprovodnými plavidly podniklo několik cvičení se španělským a belgickým námořnictvem a zapojilo se do operace proti IS. Dle původního plánu se měla loď vrátit do domovského přístavu až 23. dubna. Všichni s příznaky jsou pod nepřetržitým lékařským dohledem a v izolaci od ostatních členů posádky a na plavidlo byl vyslán speciální tým pro zamezení šíření nákazy. Posádka zároveň zpřísnila zdravotní opatření. Po zakotvení v Toulonu byli tři lidé helikoptérou transportováni do městské nemocnice a další je budou následovat. Není přesně známo, jaký je zdravotní stav hospitalizovaných, ale osádka zůstane v příštích dvou týdnech na lodi v povinné karanténě. Letadlová loď má na své palubě vlastní jednotku intenzivní péče. V úterý 14. dubna by měla začít dezinfekce plavidla.

https://www.natoaktual.cz/charles-de-ga ... zpravy_m00

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“