Tank Vezděchod (RUS)

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Tank Vezděchod (RUS)

Příspěvek od Rase »

Vezdekhod_Porokhovshikov.jpg

Porochovščikovův tank Vezděchod

Pokud se podíváme na první ruské konstrukce připomínající tanky, musíme zmínit nejprve návrh rolníka ze Samarské oblasti a pozdějšího vynálezce, Fjodora Abramoviče Blinova (1827–1902). Ten již roku 1877, navrhl vagon pohybující se mimo zpevněné komunikace, pomocí nekonečných kolejí, tedy jakýsi housenkový pás. Jeho vynález byl patentován v roce 1879, práce na této parou poháněné lokomotivě probíhaly od roku 1881 do roku 1888 a byl úspěšně představen na zemědělské výstavě v roce 1896. Pokud budeme hledat již klasickou tankovou konstrukci, tak již na jaře roku 1914, mladý poručík Alexandr Porochovščikov (1892-1941) navrhl pancéřové vozidlo na housenkovém pásu, které mělo napomáhat pěchotě útočit na polní opevnění nepřítele. Díky zmíněnému pásovému pohonu, dostalo vozidlo název Vezděchod (Вездеход), tedy terénní vozidlo nebo vozidlo do každého terénu. Zajímavé je, že kabinu mělo jít utěsnit a vozidlo by tak mohlo i plavat. Projekt byl připraven již na samém začátku války, v srpnu 1914. Technická dokumentace a výkresy byly připraveny do ledna 1915 a 13. ledna byla schválena výroba makety. V únoru následujícího roku byla zahájena výroba zkušebního prototypu v závodě Russo-Balt v Rize. Vojenská správa na tuto práci přidělila 50 dělníků a na práce dohlížel plukovník Poklevskij-Kozello. Pokud jde o samotnou konstrukci, tak na nosném svařovaném ocelovém rámu byly instalovány tři dosedací a jeden vodící válec, napínací buben na horním rameni, to vše obepínal housenkový pás a z obou stran rámu se nacházela dvě malá řiditelná kola. Široký housenkový pás byl vyrobený z pogumované tkaniny a měl zajistit nízký tlak na půdu. Pohyb v terénu probíhal tak, že na pevném podkladu se vozidlo opíralo o zadní hnací buben a postranní kolečka. Na měkkém podkladu se přední řídící kola zarývala do půdy a pohyb plně zajišťoval housenkový pás. Na nosném rámu byla uložena svařovaná pancéřová kabina. Zde je velice zajímavý i samotný pancíř, který byl navrhnut jako kompozitní. Vnější vrstvu tvořil ocelový plech o tloušťce 2 mm, následovala tlumící vrstva vyrobená z mořských trav a tento sendvič uzavíral druhý ocelový plech. Celková tloušťka pancéřování činila 8 mm. Osádka se skládala z dvou lidí – řidiče a velitele, který obsluhoval i zbraň. Pohon zajišťoval benzínový motor o výkonu 10 koní, který procházel zadním bubnem a zajišťoval rychlost až 25 km/h. Předběžné testování bylo započato 18. března, v květnu probíhaly jízdní zkoušky na dlážděné cestě a další testy probíhaly až do konce roku 1915. Při zkouškách v terénu, byl podvozek zatížen, aby byla simulována hmotnost pancéřování a bojové věže. Dle zprávy číslo 4563, přítomné zkušební komise, se dovídáme, že Vezděchod dosahoval rychlosti 40 Verst za hodinu (16,57 mph), překonával svah až o slonu 40°, zákop široký až 3 m a překážku o výšce 750 mm. Vozidlo údajně zdatně překonával náročný terén, který by byl neprostupný pro konvenční vojenská vozidla. Problém ale bylo, že vozidlo bylo prakticky neřiditelné a boční kolečka nefungovala tak jak bylo zamýšleno. Vojenské technické oddělení tedy projekt odmítlo dál podporovat. Znovu se o něj začalo zajímat až v říjnu 1916, ale nebylo dosaženo významnějšího pokroku a práce se vlekly až do revoluce v roce 1917. V této době byly zničeny původní plány, výkresová dokumentace a patrně i většina fotografií. Když se v ruských novinách objevily fotografie prvních britských tanků, Porochovščikov tvrdil, že prvním tankem byla právě jeho konstrukce. Jeho tezi později přejala i sovětská propaganda.

Zdroj:
John Milsom - Russian Tanks, 1900-1970 (1971)
Leonid Fedoseyev - Tanks of the First World War

http://palba.cz/viewtopic.php?f=92&t=7701
https://www.valka.cz/15304-Alexandr-Ale ... chovscikov
https://en.wikipedia.org/wiki/Vezdekhod
https://en.wikipedia.org/wiki/Fyodor_Blinov
https://latvianhistory.com/tag/first-tank/
http://imgur.com/GLMOXRM

800px-Vezdekhod_diagram.jpg
P_vodn__proveden__Vezd_chodu.jpg

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“