Zrození československého letectva - úvod

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Zrození československého letectva - úvod

Příspěvek od sa58 »

Zrození československého letectva - úvod
Obrázek
Když se nyní podíváte na Palbě na sekci o čs. letectvu 1918-1945 naleznete zde jen několik článků, o čs. letounech jsou jen dva. Tradice našeho leteckého průmyslu si určitě zasluhuje více pozornosti. Bohužel technické věci asi dnes neletí, každý je schopný mlátit prázdnou slámu ve fórech o Mnichovu 38 nebo raketové základně. Přitom asi každý se během svého života setkal určitě s knihou kde je nějaká zmínka o čs. letectvu. Piloti bojující v druhé světové válce na straně spojenců (a slovenští orli i na východní frontě u JG) se někde učili létat a získávali pilotní zkušenosti, kterými později pomohli k obnovení naší republiky. A asi každý se setkal s výrokem „Vzduch je naše moře“. Proto otvírám tuto kapitolu našich dějin na Palbě a doufám že se najde nějaký další pošetilec který s ke mně připojí. Odborníků na letectví je tu zdá se dost, tak by některý mohl vyskočit z houští a nějak se projevit.

Tak tedy něco o začátcích letectví v samostatné republice. Již 28.10.1918 se v Praze začínají objevovat vojáci v rakouských uniformách s balónky na límcích. Jsou to příslušníci bývalého c. a k. letectva. V jejich čele stojí setník (kapitán) Jindřich Kostrba, letecké eso s osmi ověřenými sestřely. Dne 30.8.1918 zřídil spolu s dalšími důstojníky v tehdejších Josefských kasárnách (později kasárna Jiřího z Poděbrad) velitelství Leteckého sboru. To byla označení letectva právě vzniklého státu. Jednotka měla i se strážním oddílem bývalých námořníků 125 osob, chybělo však to nejdůležitější – letiště a letadla. Praha za císařství rozhodně nebyla nějakou Mekkou letectví. V Holešovicích existovala malá opravna letadel Al-Ma. která měla uskladněný materiál v prostorách starého výstaviště. Byly tam uskladněny různé typy letadel R-U letectva. Povedlo se opravit dva Brandenburgy B.I, další letadla tohoto typu „dodali“ přeletem z Rakouska čikovatel Rudolf Polanecký a setník Klement Adamec. První „letištěm“ byla vyhlášeno pole ve Strašnicích o rozměrech cca 200x50 metrů. Velitelství letiště „sídlilo“ v hostinci „Na Vinici“. Toto letiště jako základna Leteckého sboru fungovalo do prosince 1918.

Další letadla si musela mladá republika doslova zabavit ozbojeným přepadem letiště v Chebu. Právě v Chebu a v Plané u Mariánských lázní mělo základnu R-U letectvo. V Chebu sídlila výcviková rota Flek 16 a koncem války se zde formuje Flep (letecký park). Cheb však patřil pod správu „provincie Deutschböhmen“ která usilovala o připojení k Rakousku. 5.11 se vydávají do Chebu vyzvědači, zjistí že letiště je hlídáno maďarskými záložníky. Po jejich návratu je naplánována 9.11. akce na obsazení letiště a přelétnutí letuschopných letounů do Prahy. Ve výpravě bylo 11 pilotů pod velením setníka Adamce, několik mechaniků, jednotka českých námořníků a kulometná četa. Velitelem úderného oddílu byl setník Jaroslav Rošický. V Plzni je skupina doplněna četou 35. pěšího pluku a na nákladních automobilech vyráží do Chebu. Letiště je obsazeno bez výroznějšího odporu, na letišti jsou však jen dva letuschopné stroje – Brandenburg a Oeffag. 10.11. jsou zkoušeny stroje, které mají být určeny k přeletu. Při zkoušce havaruje na stroji Oeffag C.II šikovatel Antoš s četařem Franclem. Antoš zemře po převozu do nemocnice a stane se tak první obětí našeho letectva. Francl vyvázl s těžkým zraněním. Téhož dne přelétá první stroj do Strašnic, během dalších dvou dnů jich přelétne celkem 9. Dalších 33 i se 100 sudy oleje a 130 sudy benzínu a dalším materiálem je převezeno vlakem do Prahy.

V Plané byl zřízen letecký park kde se shromažďoval vyřazený letecký materiál. Jeho „kvalita“ byla velmi nízká, přesto i tento letecký materiál byl převezen do Praha a shromážděn na Starém výstavišti v Holešovicích. Z něj se stává posléze „Letecký arsenál“ Celkem spolu s přelétnutými stroji z fronty se podařilo sehnat 210 letounů a 97 motorů. Z nich bylo vybráno 48 letounů pro Letecký sbor, zbytek měl sloužit jako zásobárna náhradních dílů. Koncem roku tvořilo Letecký sbor již 544 příslušníků.

Prvním veřejným vystoupením letců v republice se konalo 22.12.1918. V ten den probíhá generální zkouška přeletu čestné eskadry na počest příjezdu prezidenta T.G. Masaryka. Eskadru tvořili čtyři Brandenburgy B.I a C.I. vedené stíhačkou Aviatik D.I, kterou pilotoval Jindřich Kostrba.


Použité zdroje:
J. Rajlich, J. Sehnal – Vzduch je naše moře
V. Němeček – Československá letadla - díl 1

*Pod nadpisem se kresba letounu Oeffag C.II
Naposledy upravil(a) sa58 dne 3/12/2006, 09:16, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

A zde je několik letounů které používal Letecký sbor. Jde jen o obrázky typů, ne o čs. stroje.

L.V.G C.VI
Obrázek

Aviatik D.I
Obrázek

Brandenburg B.I
Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

A několik dobových fotografií


Setník Jindřich Kostrba v uniformě R-U letectva
Obrázek

Brandenburg C.I
Obrázek Obrázek

Obrázek

Aviatik D.I
Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Skvělé, skvělé.
Sa to získání prvních letounů, to je i akčňák - Ti chlapi začínali fakt z ničeho, je to málo známé a je dobře, že to sem dáváš.
Původně tedy naše vojenské letectvo začínalo skoro z ničeho - jen co Rakousko - Uhersko dalo.
Přitom tolik pilotů, a skvělejch pilotů, včetně es a akrobatů ,pak zrodilo takové mazáky, jako byl četař František, Peřina, Fajtl a další.....
Chlape dej to sem postupně - včetně těch u nás vyrobenejch, Letov Š - 1, Aero Ae - 02, Avia BH - 21, a na Avii B - 534 a Avii B 35, se vyloženě těším.
ObrázekObrázekObrázek
jeikob
praporčík
praporčík
Příspěvky: 354
Registrován: 4/6/2006, 21:00

Příspěvek od jeikob »

krasný aera:)
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Oni ty letouny jsou nejen krásné, ale právě vznik leteckého sboru a že měl naš nový stát ČSR své prvé bojové letectvo - to byl právě ten znak státnosti.
Je nepsaný zákon hlavně - v té době - " Kdo má letectvo k obraně - má stát".
Důležitá byla i ta symbolika!!!
A co je důležité - bylo na čem začít!!!
Již za 1-2 roky naše mladé bojové letectvo čekaly první boje s Maďarskou rudou republikou rad. Aby vznikl a bylo ochráněno Česko a Slovensko - tedy ČSR. Letectvo tam bylo nasazeno i ve svých prvních bojích!!!
Tedy brzy se dočkalo toho proč vzniklo - k obraně ČSR.
Na to ještě Sa určitě narazí a něco řekne.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Martan
praporčík
praporčík
Příspěvky: 302
Registrován: 14/6/2005, 00:11
Bydliště: Domašín

Příspěvek od Martan »

V ATM 1/1997 je článek o Leteckém sboru a dva obrázky. Článek jsem poslal sapíkovi a obrázky dávám sem.
První velitel Leteckého sboru Jindřich Kostrba
Obrázek
Letoun Albatros D.II
Obrázek
Naposledy upravil(a) Martan dne 4/12/2006, 21:31, celkem upraveno 6 x.
Obrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Ten chlapík s cigaretou je první velitel Leteckého sboru Jindřich Kostrba
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Martan
praporčík
praporčík
Příspěvky: 302
Registrován: 14/6/2005, 00:11
Bydliště: Domašín

Příspěvek od Martan »

Letoun Hansa Brandenburg B.I, série 276
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Zrození československého letectva - úvod

Příspěvek od Rase »

K první velké letecké nehodě v Prostějově došlo 3. února roku 1926, stalo se tak v místech dnešní tržnice naproti Špalíčku. Pilot letounu, četař Vlček vyvázl jen s lehkým zraněním ve tváři. Jeho kolega, poručík Wildmann se odpásal a patrně se pokoušejíc z padajícího stroje vyskočit, byl z letadla vyhozen a rozdrcen.

Večerní vydání Pozor 4.2.1926: … kolem 4. hod. odpolední byli obyvatelé Prostějova upozorněni hučením stroje, že nad městem letí aeroplán. Nebylo jej však hned viděti, poněvadž byla veliká a hustá mlha. Za chvíli měli obyvatelé řídkou podívanou, neboť nad náměstím objevilo se letadlo silně havarující a to jen ve výšce 50 metrů nad zemí. Diváci měli dojem, že stroj snad přistane na náměstí, než stalo se jinak. Pilot dostal stroj o několik metrů výše a poněvadž viděl před sebou věž kostela na náměstí (kostel Povýšení sv. Kříže), chtěl této vyhnout. Udělal sice znatelnou kličku, ale rozpětí křídel zničilo další úmysly. Levým křídlem zavadil stroj o věž ve výši hodin, letadlo dostalo smyk a šíleným tempem řítilo se do ulice Brecherovy (dnes Úprkova). Ulice Brecherova má většinou samé nízké domky, z nichž nejvyšší je dvouposchoďový dům fy Beamtové. Ten byl na ráně a do jeho přístavku s plochou střechou zřítilo se letadlo. Stalo se tak s úžasným nárazem velice hlučným. Stroj s posádkou prorazil slabou střechu a vnikl přes půdu do kuchyně v druhém poschodí. To nebyl konec ošklivé setrvačnosti letadla. I podlaha kuchyně byla proražena a tak část stroje ocitla se v I. poschodí v pokoji paní Beamtové, kdež tato ležela nemocná. Štěstím bylo, že choré ženě nestalo se nic.
Brecherova ulice se od roku 1940 jmenuje Úprkova, ale právě část ulice za kostelem byla v 70. letech 20. století zbourána a je tam tržnice.

Výpověď pilota je uvedena v novinách Pozor 6.2.1926: "Když letěli jsme z Nitry do Uherského Hradiště bylo jasno, později však husté mraky zahalily úplně zem. Poručík Wildmann nařídil (pozorovatel byl velitelem letadla), aby se vlétlo nad mraky. Po jisté době, kdy letěli jsme nad hustou clonou mraků, rozkázal, aby letoun snesl se dolů a prorazil mraky. Šel jsem v klouzavém letu dolů, ale náhle uviděl jsem město těsně pod sebou. Dal jsem plný plyn a znovu nařídil letadlo vzhůru nad mraky. Náhle ucítil jsem však po jedné straně náraz, letoun se zatočil, rychle jsem vypnul motor, avšak letadlo v tom již narazilo na střechu."

https://www.vets.cz/vpm/28639-hrob-vlad ... r-wildmann

Obrázek

Obrázek

O nehodě byl natočen díl seriálu Osudové okamžiky: Prostějov 1926:
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“