Test tanku LT vz.35 v Kubince

Obrněná technika československé armády
Odpovědět
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Test tanku LT vz.35 v Kubince

Příspěvek od hydrostar »

http://utocnavozba.wz.cz

Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Naposledy upravil(a) hydrostar dne 9/8/2023, 06:26, celkem upraveno 12 x.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

maximální rychlost na silnici 36 km/h a v terénu 32,4 km/h, přičemž průměrná rychlost silnice/terén byla 29/16,6km/h

nepatří tam "v terénu 22,4 km" ????
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

to Tunac: z matematického hlediska to chyba není, přece nejezdil pořád na maximální rychlost... Je rozdíl mezi maximem a průměrem.
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Test tanku LT vz.35 v Kubince

Příspěvek od kacermiroslav »

Na popud zkoušek s československým LT-35 se Sověti rozhodli postavit pokusný exemplář lehkého tanku T-26-5, který měl používat stejné vedení pásů.
ObrázekObrázekObrázek
1stCLJan
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 519
Registrován: 29/7/2014, 10:06

Re: Test tanku LT vz.35 v Kubince

Příspěvek od 1stCLJan »

kacermiroslav píše:Na popud zkoušek s československým LT-35 se Sověti rozhodli postavit pokusný exemplář lehkého tanku T-26-5, který měl používat stejné vedení pásů.
T-26 -5 má zcela jinou konstrukci jak hnacího a napínacího kola,využívající podpůrné kladky , tak zcela jinou konstrukci pojezdových kol a systému odpružení listovými pery, než LT-35 o nějakém zkopírování nemůže být vůbec řeč. Navíc T-26-5 je vzor 1932!

Relevantní zdroj by tedy nebyl?

V době kdy Rudá armáda brala údaje z testů LT-35 byl tento tank vůči připravovaným a nabíhajícím výrobám středních T-34 a těžkých KV-1 Sovětských tanků beznadějně zastaralý a spíše jako vtip (kdyby Škodováci věděli co sjíždí sovětům z výrobní linky a co mají připraveno k výrobě, vůbec by tam s LT-35 nejeli a plány LT-38 by roztrhali). Spíše než nějaký nákup, či kopírování zastaralé konstrukce chtěli Sověti udělat postřelovací zkoušky a zjistit bojovou hodnotu tanku, který se mohl stát jejich potencinálním nepřítelem. V roce 1938 bylo již sovětům jasné že tyto tanky s největší pravděpodobností můžou padnout do rukou Němcům.
K tomu by jim stačil ten jeden exemplář tanku, když jim ho nedovolila rozstřílet testovací skupina.

Navíc měla Rudá armáda v té době již z lehkých tanků BT-7 a kvanta T-26, které kulomet taky neprostřelil a LT-35 se vyrovnali oba typy. Čili o nákupu LT-35 pro Rudou armádu by mohl uvažovat jen blázen a o kopírování také. Šlo pouze o zjištění bojové hodnoty tanku.
Naposledy upravil(a) 1stCLJan dne 7/11/2016, 22:23, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Test tanku LT vz.35 v Kubince

Příspěvek od Zemakt »

V době kdy SSSR testovala LT 35 byla Škodovka stále na vrcholu tehdejšího vývoje. Jako Bétéčka pravda. Téčko ani KV 1 nebylo ani v prototypu. A ještě minimálně rok nebyly. Stále se ladila koncepce. O nějakém kopírování nemůže být řeč, ani to nikde nikdo netvrdí, nebo? Pneumatické řízení, o to šlo. Vyzkoušet, porovnat.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
1stCLJan
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 519
Registrován: 29/7/2014, 10:06

Re: Test tanku LT vz.35 v Kubince

Příspěvek od 1stCLJan »

Zemakt píše:V době kdy SSSR testovala LT 35 byla Škodovka stále na vrcholu tehdejšího vývoje. Jako Bétéčka pravda. Téčko ani KV 1 nebylo ani v prototypu. A ještě minimálně rok nebyly. Stále se ladila koncepce. O nějakém kopírování nemůže být řeč, ani to nikde nikdo netvrdí, nebo? Pneumatické řízení, o to šlo. Vyzkoušet, porovnat.


V Roce 1938 byl hotov prototyp BT-20 v podstatě T-34 u které se použilo jiný dělo než 45mm. Podvozek BT-20 byl dimentován již na větší ráži. Kterou ladili s věží do konce roku 1939 což je pravda, nicméně celková koncepce vývoje tanků v SSSR v době kdy Rudé armádě nabízeli LT-35 či konstruovali ve Škodovce LT-38 je na míle daleko.

U KV-1 tak první prototyp byl vyroben již v srpnu 1939, čili koncepce a konstrukční práce v roce 1938 již začínali či probíhali a navržen byl koncem roku 1938 .
Tedy mluvit o Škodovce jako o vrcholu tankové konstrukční školy v roce 1938 je velmi odvážné. Právě naopak.

Pneumatické řízení , jestli šlo o něj nevím, co ale vím , že ho v SSSR nepoužívali a vyvarovali se tak hodně problémům.

Nicméně , vždy při testech cizí techniky se zkoumají technická řešení jiných konstruktérů a porovnávají ta známá. To aby někdo nevymýšlel to co už bylo jednou vymyšleno! Základní to pravidlo všech konstruktérů na celém světě. Nepochybuju tedy o tom že konstrukční řešení bylo zkoumáno stejně jako bojová hodnota, ale Sovětům šlo primárně o zjištění bojové hodnoty tanku.


Mluvit ale o možném prodeji LT-35 SSSR je bláhové , jenže ve Škodovce nevěděli o konstruovaném BT-20 ani o konstruovaném KV-1 , čili mohli si i myslet že jedou do SSSR udělat díru do světa se starým šrotem.
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Test tanku LT vz.35 v Kubince

Příspěvek od Aaron Goldstein »

1stCLJan píše:U KV-1 tak první prototyp byl vyroben již v srpnu 1939, čili koncepce a konstrukční práce v roce 1938 již začínali či probíhali a navržen byl koncem roku 1938 .
To je vcelku omyl... Teprve 1. února 1939 byly zahájeny projektové práce, 7. dubna byl hotov technický projekt a maketa tanku a 1. září byl zkompletován první prototyp a byly zahájeny jeho tovární zkoušky... Navíc KV-1 je tak trochu dílem náhody, neboť vzniknul jednověžovým uspořádáním prototypu tanku SMK... Kotin pojal (oprávněné) obavy, že vícevěžový SMK je jednak zastaralý svou koncepcí a jednak bude těžký a výroba náročná a drahá... Proto odvodil z prototypu SMK jednověžovou variantu. Stalin jednověžovou variantu schválil a 27. února 1939 bylo rozhodnutí posvěceno také oficiálním rozkazem číslo 45ss.... Přesto zůstal požadavek na vyzbrojení dvěma kanóny a chudák Kotin je musel nacpat do jedné věže... Takže i ten prototyp měl k sériovému KV-1 ještě dost daleko... Teprve sériové stroje měly uspořádání s jedním kanónem ráže 76,2 mm... Navíc koncepce a vnitřní uspořádání bylo velmi nešťastné... Řidič a radista seděli vedle sebe v přední části trupu... Radista měl zároveň na starosti obsluhu trupového kulometu... Zbylí tři muži měli svá stanoviště ve věži... Byl to jednak střelec z kanonu, mladší mechanik, který obsluhoval zadní věžový kulomet a konečně velitel tanku, který zároveň fungoval jako nabíječ kanonu....Během boje, pokud nebylo třeba pálit ze zadního kulometu, musel mladší mechanik sestoupit z věže do trupu aby nebyl zraněn zákluzem kanonu... Z uvedeného je zřejmé, že zatímco mladší mechanik se během boje většinou bez užitku "zašíval" uvnitř trupu, velitel měl plné ruce práce s řízením činnosti celé osádky a nabíjením kanonu zároveň... Toto nešťastné rozdělení rolí bylo změněno až u modernizovaného tanku KV-1S roku 1942...
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Test tanku LT vz.35 v Kubince

Příspěvek od Zemakt »

V Roce 1938 byl hotov prototyp BT-20 v podstatě T-34 u které se použilo jiný dělo než 45mm.
Omyl, A-20 byl kolopás o osmnácti tunách s pancéřováním max. 20 mm. Skutečný prototyp T-34 byl až A-34 z ledna 1940. A-20 byla hotova v červnu 1939. Vývojové práce na KV začaly v únoru 39, když v dubnu bylo hotovo a v září vyjel prototyp.
Tedy mluvit o Škodovce jako o vrcholu tankové konstrukční školy v roce 1938 je velmi odvážné. Právě naopak.
Tvrdil jsem, že Škodovka stála na vrcholu tehdejšího vývoje. A taková byla, nebo máš pocit, že v roce 38 takovýchto sériově vyráběných konstrukci s obdobnými parametry byly ve světě desítky typů?
Nicméně , vždy při testech cizí techniky se zkoumají technická řešení jiných konstruktérů a porovnávají ta známá. To aby někdo nevymýšlel to co už bylo jednou vymyšleno! Základní to pravidlo všech konstruktérů na celém světě. Nepochybuju tedy o tom že konstrukční řešení bylo zkoumáno stejně jako bojová hodnota,
Potud souhlas, zvláště když to testovací vozidlo je vybaveno neortodoxním řízením.


Mluvit ale o možném prodeji LT-35 SSSR je bláhové , jenže ve Škodovce nevěděli o konstruovaném BT-20 ani o konstruovaném KV-1 , čili mohli si i myslet že jedou do SSSR udělat díru do světa se starým šrotem.
Opětovně zde něco tvrdíš o nějakém prodeji či kopírování, kdes k tomu prosím tě přišel? Snad by možná stačilo si přečíst ten článek znova.
První informace o tomto vozidle sověti získali při stáži několika důstojníků v Československu v roce 1937. Hodnotili kladně jeho konstrukci. Proto si u firmy Škoda vyžádali otestování tohoto typu v sovětských podmínkách, tedy na tankodromu v Kubince. S ukázkou tanku v zahraničí muselo souhlasit i Ministerstvo národní obrany (dále jen MNO). V létě 1938 tedy MNO umožnilo do SSSR odeslat dvě vozidla a doprovodnou skupinu.
Jo a něco málo k tomu šrotu
Během testů měl na sobě víc meřících zařízení než bylo běžné, což vzbudilo nedůvěru našich armádních činitelů a zástupců Škodovky. Také se stalo, že po zásahu montérů museli Rusové zničit své nákresy, které už zaváněly přímým kopírováním stroje. Rusové nakonec chtěli zakoupit jedno vozidlo, což Škodovka podmínila koupí licence. Koupi licence sověti jasně odmítli.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Test tanku LT vz.35 v Kubince

Příspěvek od hydrostar »

A četl jste někdo z vás (pane kolego 1stCLJane) odkaz pod článkem nebo vůbec ten první článek? Jen tak pro připomenutí je článek zde:
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/232508#232508
Myslím, že pan autor, kterého osobně znám, ví, o čem mluví. Dokonce i fotografie dokazují opak vašeho tvrzení, že podvozek je naprosto jiný. Další informace se dají najít zde.
http://rotanazdar.cz/?p=2181&lang=cs
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
1stCLJan
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 519
Registrován: 29/7/2014, 10:06

Re: Test tanku LT vz.35 v Kubince

Příspěvek od 1stCLJan »

Milý kolego "Hydrostáre"

Je mylné se domnívat, že Firma Škoda by jen tak zbůhdarma poskytla tank Sovětům jen na základě toho že si ho chtějí Sověti jen otestovat copak je to za stroj a získat technologická řešení firmy škoda bez toho aby v tom firma neviděla zisk do budoucna.
Tank musel být tedy testován s určitým příslibem buď kopě, nebo licenční výroby což je k faktu zastaralosti LT-35 úsměvné. To že Sověti v podstatě uvedli Škodu v omyl s cílem zjistit bojovou hodnotu případného protivníka je jiná věc a ta jim na to skočila.

V odkazech sice autor operuje s kopírováním podvozku , ale podstatný je dovětek, a to že žádný opakuji žádný tank vyráběný v Sovětském svazu a přijatý do výzbroje neměl buď podvozek shodný s LT-35 , nebo okopírované řešení.
Čili SSSR nikdy neparcipoval na tom že by okopíroval podvozek LT-35 a využíval ho na svých tancích T-26 v provozu.

Chronologický obrázek vývoje T-26 není vůbec přesný a autor opomíjí typy T-26 do roku 1939 . T-26-5 je typ z roku 1932 se zcela jiným řešením zavěšení pojezdových kol než má LT-35!! Žádný typ T-26-5 s podvozkem LT-35 nebyl vyráběn a nebyl přijat do výzbroje Rudé armády ani v roce 1939 ani v roce 1940.
Tvrdit tedy že SSSR okopíroval podvozek LT-35 pro své tanky T-26 je fabulace a překrucování.

Autor kterého znáte by měl především říci, že i v SSSR se v některé konstrukční kanceláři zabírali řešením podvozku LT-35 což je běžná praxe všude na světě, nicméně toto řešení nikdy nebylo reálně na Sovětských tancích použito. Z důvodu toho a toho.
Naposledy upravil(a) 1stCLJan dne 9/11/2016, 14:16, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Test tanku LT vz.35 v Kubince

Příspěvek od Rase »

Obrázek
T-26M během továrních zkoušek
Obrázek
T-26-5 během továrních zkoušek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
1stCLJan
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 519
Registrován: 29/7/2014, 10:06

Re: Test tanku LT vz.35 v Kubince

Příspěvek od 1stCLJan »

Rase , pro nepochopení ještě jednou :

SSSR nikdy v v praxi nevyužíval na svých tancích podvozek LT-35 ( nepovedlo se mi jeho používání dohledat). To že tady předkládáte firemní iniciativu , která byla smetena ze stolu neznamená, to co tvrdíte.

Ve firmách se zkouší lecjaká řešení jiných firem a hledá se optimální z nich. V tomto případě však řešení okopírováním podvozku LT-35 na T-26 do výroby neproběhlo, čili můžeme se jen domnívat proč.

Dle mne to bylo proto, že podvozek LT-35 neskýtal nějaké zásadní výhody pro T-26 oproti již používanému podvozku o 8 let staršího tuším z roku 1928 ,aby bylo nutno měnit zaběhnutou výrobu. Čili jednalo se jen o zkoušku jiného technického řešení, které se ukázalo pro Sovětskou firmu jako mylné či spíše zastaralé.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Test tanku LT vz.35 v Kubince

Příspěvek od hydrostar »

Tady ale nikde není psáno, že by ten tank celý okopírovali nebo, že by v praxi používali podvozek ala Škoda na sériových strojích. Jen a pouze otestovali a okopírovali princip podvozku. Tento podvozek se sice nikde neobjevil u sériových vozů T-26, ale i tak tyto kopie existovaly (to je jádro celého problému, že existovaly kopie podvozku na tanku T-26). Zdůrazním myšlenku z konkurenčního webu, že nový podvozek měl být řešením narůstající hmotnosti při modernizaci tanku T-26, který má kořeny ve dvacátých letech. Stávající podvozek nebyl dostatečně robustní na to, aby byl schopen těžší vozidlo unést s dostatečnou spolehlivostí v těžších pracovních podmínkách. To stejné ovšem platí o motoru a převodovce, které byly také modernizovány nebo probíhaly pokusy o jejich náhradu a dodejme, že také pouze v prototypové fázi. To, že se tank T-26 nevyráběl s novým podvozkem nebylo tedy dáno tím, že by podvozek nevyhověl, ale tím, že tank této koncepce byl už za možnostmi svého vývoje. Jinak, zkuste se pana Špitálského nebo pana Tintěry zeptat osobně. Jsou to uznávané kapacity, co se našich obrněných jednotek týče.
EDIT:
Prosím o nějakou fotografii uvedeného vozidla T-26-5 se starým podvozkem. Bohužel kromě fotografií z odkazu žádný jiný tank T-26-5 jsem nenalezl. Jestli tak náhodou nejde o označení T-26A-5, které se jen a pouze udává na tetičce wiki. To je ovšem opravdu jiná vývojová verze z naprosto jiné doby, která nemá se zkoušením tanku LT vz. 35 nic společného.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Test tanku LT vz.35 v Kubince

Příspěvek od kacermiroslav »

Přijde mi, že z toho tady děláme trošku velblouda z komára. Tank LT-35 prostě v SSSR byl na testech a něco sovětské inženýry na něm asi zaujalo a chtěli si to vyzkoušet na prototypu. Nic víc, nic míň.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Útočná vozba“