Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Moderátoři: jarl, Pátrač

kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Příspěvek od kenavf »

Je zaujímavé že sa to v tej slanej vode za tých 145 rokov nerozpadlo úplne.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Příspěvek od El Diablo »

Taky se divím, zejména pokud je takto odkrytá a vystavena působení vln. Holt asi kvalitní matroš...
BTW používali ji k lovu perel.
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Příspěvek od El Diablo »

Co potopilo první bojově nasazenou ponorku? Její vlastní zbraň
26. srpna 2017
Pokusy provedené na univerzitě v Severní Karolíně snad definitivně uzavřely záhadu konce ponorky Hunley, prvního ponorného plavidla, které dokázalo potopit nepřátelskou loď. Ponorka měla evidentně „malou“ konstrukční vadu: úspěšné odpálení zbraně muselo nutně skončit smrtí její posádky.
Zdroj: http://technet.idnes.cz/ponorka-horace- ... enstvi_mla
http://journals.plos.org/plosone/articl ... ne.0182244
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Příspěvek od Alfik »

El Diablo: To by korespondovalo s kritikou, kterou slýchal Hunley od námořníků, když se chystal svou ponorku sestrojit. Podle nich byla nálož na "kopí" příliš blízko, a poškodila by ponorku samotnou.
Na vraku se našly stopy po prolomení pláště, tedy po implozi. Nelze ale poznat, zda byl plášť na těch místech už poškozen (pův. se myslelo, že byl - a to střelbou z pušek z napadené lodi), nebo zda šlo o implozi působením vodního tlaku.
Takže - je to možné.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Příspěvek od badaxe »

Bohužel jásáte zbytečně a věřit bulváru, jakým je i.dnes je dosti ošidné. Ve skutečnosti se tahle teorie (teď znovu vytažená) už testovala v řadě pokusů s výsledkem: "But the Hunley Project team, which has access to the wreck itself and reams of data from naval warfare researchers and other experts, has already considered, simulated and ultimately discounted the pressure-wave the ory Among other findings, a recent battery of Navy tests at Aberdeen Proving Ground, Md., determined the blast wou Id have exposed Hunley's hull to relatively modest pressures. The truth, it seems, remains to be determined." tedy že tlaky na trup Hunley byly relativně malé (zřejmě i díky tomu že působily na velmi štíhlou a zešikmenou příď) a že tedy nevedly k potopení. Osobně rozhodně věřím více tomu co vyhlásil Project Hunley" který má přístup k vraku, než tomu co si vydedukoval kdosi na "Duke University biomedical engineering researcher" což je zdroj oné zprávy. Nedělali žádný reálný výzkum, ve skutečnosti si postavili modely v menším měřítku a pomocí programu na studium vysokých vln (blast-wave statistics) nasimulovali to, co považovali za správné. žerď "torpéda" byla dlouhá 4,8 m a váha černého střelného prachu 135 liber, tedy asi 61 kg. Nálož byla v měděném válci a jeho dno asi do určité míry odstínilo tlak výbuchu. Zkoušky v Aberdeenu to doložily jasně. Ostatně řada věcí dokládá, že muži žili ještě nějakou dobu po potopení a hlavně, "krápníky" rzi jednoznačně dokládají, že ponorka byla dlouhou dobu po tom co spočinula na dně ještě alespoň z části naplněna vzduchem (ve vodě by se neutvořili).
Koho to opravdu zajímá, měl by si možná místo bulvárních výkřiků, najít stránku "Přástel hunley" tedy společnosti která vrak spravuje. Lepší přístup je samozřejmě zpoplatněn, ale mohu potvrdit, že to stojí za to. I na nezpoplatněné části je rozhodně více faktů, než doměnky, typu "3 roky jsme si hráli s modely, vlatní věc jsme v reálu neviděli, ale víme úplně přesně co se stalo" což je takové nekorektní shrnutí zprávy z oné Duke univerzity (i tu je celkem snadné dohledat) a číst si co nějaký přitroublý pisálek nasmolil pomocí slovníku na googlu a něčeho co našel ldesi v jiném bulváru... :-(
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Příspěvek od badaxe »

"Na vraku se našly stopy po prolomení pláště, tedy po implozi. " Schválně kde? Na vraku se našla prohloubenina na okraji okna "věže" o které se uvažuje, že by mohlo jít a věc vzniklo nárazem střely (mělo jít o "shotgun", tedy prokovnici, ale nabitou jednou střelou) jednoho z důstojníků. Nedošlo k probití pláště ponorky, ale pravděpodobně k poškození jednoho ze zajišťovacích kruhů které držely sklo. Takže žádná imloze (což je mimochodem blbost už z principu, ponorka útočila na hladině, takže k implozi nemohlo dojít. Byly prováděny zkoušky, s kruhy vyrobenými dnes metodou tehdejšího lití, a při pokusech opravdu došlo k zlomení, ale nikoli utržení části kruhu. Je to tak že je kruh zevnitř, pak plášť věže ponorky, těsnění, sklo, těsnění a vnější kruh. To vše je sešroubováno několika šrouby. Takže i kdyý je vnější kruh (amíci tomu říkají co se pamatuju "obruba") poškozen, ale drží ho šrouby není to nijak fatální. Podle fotek vraku se střela trefila na okraj (vnější) a do věže. Na věži prakticky není poškození, ale kruh, který je z litiny )přesněji z kitého železa) byl křehčí a na jednom místě praskl. Takže žádná imploze se nekonala a na hladině ani nemohla. Kdyby (teoreticky) byla ponorka poškozena výbuchem na hladině (kde narazila do Housatonicu tak by byla prostě zaplavena. To ovšem nebyla. Jedna z teorií tvrdí, že odpluli kus od šalupy a protože nemohli zvládnout proud, klasli na dno, s tím, že se vynoří při přílivu, který jim pomůže dostat se domů. Ovšem podle všeho, se čerpalo poškodilo (snad zaneseno vodními rostlinami) a posádka se prostě otrávila kyslišníkem uhličitým když vydýchala kyslík. Ostatně tomu odpovídá, že muži seděli na místech. Prostě usnuli a už se nevzbudili. Je to teorie ale asi nejpravděpodobnější.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Příspěvek od Alfik »

Badaxe, jsi zbytečně útočný :)
Tu stránku znám, a myslel jsem právě to poškození příruby okna "slugem".
Zatím jsou dvě možné známé příčiny - jedna o trošku víc pravděpodobnější. tedy jedna je ta s tou přírubou, druhá je poškození tlakovou vlnou od výbuchu.
Sám bych dodal ještě třetí - kombinaci obou.
To, která z těchto alternativ vedla k nemožnosti vynoření, není až tak důležité pro námořníky, neboť ti se, jak sám píšeš, nemohli z ponorky dostat a tedy se v ní udusili. Pro techniky je však stanovení příčin a postupnost poškození ke kterým došlo celkem dost důležité, a tudíž se podobné simulace budou dělat ať už se ti to líbí nebo ne.
A pro "bulvár", zvl. technicky založený (byť s důrazem na spotřební techniku) se takový článek hodí mnohem víc než třeba jalový článek o vlivu mandelinky na zahraniční politiku ČSSR, to mi věř :D
Takže nevidím jediný důvod, proč by se odkaz na článek nemohl objevit zde, a samozřejmě nevidím důvod, proč bychom o tom nemohli ( i bez "jásání") diskutovat :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Příspěvek od badaxe »

Odkaz na článek je v pořádku, aspoň si čtenář, není-li hloupý, ověří, že zdroj je nesmyslný bulvární plátek. A to co píšeš je opět hloupost. Výbuch a následné poškození Hunley je "příčinou" pouze ve vlhkých snech lidí z nesouvisejících oborl z Duke univetzity. Stránky Hunley ve své placené části už několik let uvádí v podstatě možnost pravděpodobnou, kterou je nemožnost vrátit se proti odlivu a tedy čekání (s možností ucpání zadní pumpy) na příliv kdy se prostě vzduch vydýchal a muži usnuli a následně se udusili. Druhou jen málo pravděpodobnou, je poškození příruby okna na věži. Té druhé neodpovídá to, že sama o sobě nijak nebránila Hunley v provozu a že ponorka byla delší dobu nezaplavená (jak by poškozená příruba v něčem bránila když tudy zřejmě neteklo dovnitř? ). A nesmysl o poškození výbuche se testoval v armádním ústavu v Aberdeenu už před několika lety a výsledek byl že "je nepravděpodobné, že by tlaková vlna mohla Hunley poškodit". Takže tohle (a samozřejmě že žádné poškození od tlakové vlny na ponorce není) celkem jednoznačně ty teorie lidí z Duke univerzity vyvrací. Mimochodem, používali modely a ne to co opravdu ponorka je, tedy těleso z měkké oceli a podle toho co vím, testovali jejich modely v ponořeném stavu (cca 3 yardy) ovšem Hunley byly v době nárazu torpéda na hladině, stejně jako její nálož. Ráhno je umístěno na horní hraně přídě a nálož tak byla cca na úrovni hladiny (podle vzájemného pohybu obou lodí buď těsně pod nebo nad hladinou) Takže představa že šlo o něco jako výbuch "hlubiné pumy" je nesmysl, tam působí i tlak okolní vody a výbuch tedy má větší účinek. Zde ale šlo v podstatě o normální člun, Hunley v dané chvíli byla na hladině. a podobné torpédovky se v té době běžně používaly (třeba čluny David, abychom nechodili daleko), a rozhodně nebyly potápěny vlastní náloží. Jde o to, že si někdo z Duke univezity prostě krom zkoumání vln, vymyslel nesmysl a ten pak pustil novinám a bulvár to má za reál. Proto je vždy třeba čerpat ze slušných zdrojů. To bys mohl třeba vzít článek z i-dnes že Hitler je pohřben v Antartidě, kam ho dopravil létající talíř a budovat na tom nějaký příběh. boohužel spousta dnešních novin je prostě bulvár a to ještě mizerný. Zkus se podívat na neveřejné (placené) stránky o Hunley. Tam se pracuje s fakty, protože je to jediný, kdo má reálný přístup k vraku. A berou to opravdu vážně.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Příspěvek od vodouch »

Tento příspěvek měl patřit do oddílu
PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA/Technika/Námořnictvo/Námořnictvo Velké Británie/Protiponorkové detekční a zbraňové systémy do roku 1918
který je uzamčen.

Tento příspěvek, ač to vypadá nelogicky, byl inspirován vzducholodí (vzducholoď se dostala do skirmishe (tedy pardon, ujasňovala si názory) s ponorkou, vybavenou anoncovaným zařízením).

Kolega Destroyman napsal, cituji:
"V roce 1913 vynalezl kanadský profesor Reginald Aubrey Fessenden i měnič pro vysílání a přijímání signálů morseovky pod vodou a tentýž vynálezce v dubnu 1914 prováděl úspěšné pokusy s elektromagnetickým detektorem, který občas dokázal zjistit ponořený kovový předmět až na vzdálenost dvou mil. Tyto pokusy však ztroskotaly na tehdejší absolutní neznalosti podmořské akustiky a jejích anomálií."
Z tohoto spojení elektromagnetismu a akustiky jsem byl poněkud rozhozen, ale pak jsem si řekl, že to ... abstrouhám ... (jak prohlásil Vlasta Burian v jednom svém filmu).

Sice anglická, ale wiki, uvádí:

V roce 1912 začal kanadský profesor Reginald Fessenden, motivovaný katastrofou Titanicu, pracovat na zařízení, které by mělo chránit lodě před kolizemi s ledovci a jinými překážkami a s jinými loděmi. Výsledkem byl přístroj, poněkud podobný modernímu dynamickému reproduktoru. Membránou byla kruhová kovová deska, permanentní magnet byl nahrazen elektromagnetem, napájeným stejnosměrným proudem. Když byl do druhého vinutí (obdoba kmitací cívky) přiveden střídavý proud, kovová membrána se rozkmitala a své kmity předávala okolní vodě. Když bylo střídavé vinutí přepojeno na sluchátka, kmity, které se přenesly vodou, indukovaly ve sluchátkách slyšitelný zvuk.
Fessendenův podvodní signalizační přístroj, nebo obvykleji jen "The Fessenden", byl namontován v první světové válce do ponorek Royal Navy; britské ponorky řady K byly vybaveny Fessendenovými oscilátory počínaje rokem 1915.
Přístroj mohl také vysílat a přijímat signály Morseovou abecedou. Ale protože podmořskou signalizaci mohl slyšet jakýkoli blízký (nepřátelský) hydrofon, měl systém během válečných hlídek omezenou užitečnost.
V době zavedení Fessendenova oscilátoru neexistovaly výkonové elektronické oscilátory, proto bylo střídavé napětí pro oscilátor vyráběné točivým strojem. A protože takové generování bylo dost dobrodružství (Alexanderson se dostal až na 50 kHz a jeho stroj je obdivován ještě dnes), pracoval Fessendenův oscilátor s frekvencí řádově kilohertz, což mu zamezovalo zaměření malých cílů.
Obrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Příspěvek od El Diablo »

Fessenden Oscillator

Picture of Fessenden holding his oscillator
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Fessenden a jeho oscilátor
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj ponorek od počátku k první moderní ponorce

Příspěvek od El Diablo »

Steam Submarines: Incredibly Dangerous REAL Designs Parní ponorky: Neuvěřitelně nebezpečné skutečně postavené

Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“