Wellman a Atlantik

Moderátoři: Pátrač, kacermiroslav, Bleu

vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od vodouch »

Dovoluji si začít příspěvek obrázkem, který vložila Stuka.

Obrázek

Wellman a Atlantik

Dobytí severního pólu nárokovali Frederick Cook roku 1908 a Robert Edwin Peary roku 1909. Kolem jejich nároků byla spousta tahanic, ale Walter Wellman uznal svou porážku. Měl i jiné plány a jeden z nich byl jako první přeletět Atlantik.

Nová America, která jej měla přes Atlantik přenést, byla opět neztužené koncepce. Plynové těleso bylo do třetice prodlouženo; při délce 69,5 m a největším průměru 15,8 m mělo objem 9770 m3 a dávalo vzducholodi nosnost téměř 11 tun. V tělese bylo umístěno šest balonetů, plněných dmychadlem; pomocný motor pro pohon dmychadla poháněl zároveň dynamo.
Pod plynovým tělesem byla zavěšena nová gondola, rovněž postavená Vanimanem. Byla opět průřezu písmene V, 47.5 m dlouhá a 2,44 m široká. Kýl gondoly tvořila ocelová palivová nádrž na 1500 galonů benzínu. Gondola byla potažena nepromokavou tkaninou se vsazenými celuloidovými okny, "aby měli muži i zvíře během cesty výhled na oceán," napsal Wellman. V gondole byl umístěn velitelský můstek, pohonné motory a prostor pro odpočinek posádky (což nebylo víc než spací lavice). Na zádi gondoly bylo pověšeno směrové kormidlo. Nebyl nalezen přímý důkaz existence výškového kormidla, ale podle popisu letu se lze domnívat, že vzducholoď výškové kormidlo neměla.
Pohonnou skupinu tvořily dva motory: automobilový čtyřválcový motor Lorraine-Dietrich o výkonu 75 koní, pohánějící dvě pevně uložené dřevěné vrtule o průměru 3,7 m, a letecký osmiválcový motor E. N. V., pohánějící dvě dřevěné vrtule o průměru 3,2 m s možností naklápění. Každý pár vrtulí byl umístěn proti sobě v jedné úrovni na výložnících na bocích gondoly. Vzducholoď dosahovala rychlosti až 46 km/h.

Podle některých indicií byla vzducholoď vybavena díly ze vzducholodě, zničené na Špicberkách v roce 1909. To mohlo zavinit dále uvedené potíže.

Pod gondolou byl zavěšen dřevěný záchranný člun o délce 8,2 m a největší šířce na vodorysce 2,4 m. Byl vybaven zásobami jídla a vody a bylo v něm umístěno "250 W Marconiho rádio", tedy bezdrátová souprava pravděpodobně o výkonu vysílače 250 W. Vysílač byl systému s třeskajícími jiskrami (Knallfunkensender, slow spark transmitter); Marconi sice vyráběl systémy s rotačním jiskřištěm, ale takový systém by se nevešel do omezeného prostoru v záchranném člunu. Jiskřiště bylo uzavřeno ve vzduchotěsné skříni ("jiskry a vodík nejdou dobře dohromady"). Jako anténa byla použita kovová kostra gondoly vzducholodě, jako protiváha oceán-druhý konec anténního vinutí vazební cívky byl připojen na lano equilibratoru. Dosah vysílače byl od 100 do 320 km-podle podmínek. Jako přijímač byl použit "maggie"-magnetický detektor, oficiální detektor Marconiho společnosti.
Pod gondolou byl rovněž zavěšen equilibrator. Skládal se z 30 válcových ocelových nádrží s benzínem a 40 dřevěných bloků. Všechny tyto části byly navlečeny na 91 m dlouhém ocelovém laně. Každá ocelová nádrž byla 1,22 m dlouhá a 23 cm v průměru a naplněná benzínem vážila asi 45 kg; vyhloubený konec jedné nádrže zapadal do vypuklého konce druhé jako kulový kloub a byl vyložen plstí pro absorbování nárazů a minimalizování opotřebení a oděru. Dřevěné bloky měly nahrazovat postupné snižování hmotnosti equilibratoru, jak byly benzínové nádrže postupně vyprazdňovány do hlavní palivové nádrže vzducholodě. Zemní kabel vysílače, připojený na lano equilibratoru, procházel šachtou ve dně záchranného člunu.

Na přelet Atlantiku se vydalo šest mužů:
Walter Wellman, iniciátor celé expedice
Melvin Vaniman, šéfinženýr, se svými dvěma asistenty, mechaniky Louisem Loudem a Fredem Aubertem
Jack Irwin, Marconiho operátor bezdrátového zařízení; Marconiho společnost v Americe darovala pro let zařízení a jmenovala k němu operátora ze svých zaměstnanců
Murray Simon, důstojník na lodi Oceanic společnosti White Star Line, navigátor

a jedno zvíře-kočka Kiddo. Stejně jako mnoho námořníků byl navigátor Murray Simon pověrčivý a chytil toulavou kočku, která žila v hangáru Americy. "Nemůžeme mít štěstí bez kočky na palubě," řekl. Kiddo se stala vůbec první kočkou při pokusu překročit Atlantik vzduchem.

Vzducholoď měla odstartovat z Atlantic City ve státě New Jersey na pobřeží USA, kam byla dopravena lodí Oceanic společnosti White Star Line. Termín odletu byl stále posouván, zejména kvůli počasí, a tisk a veřejnost byly stále jízlivější. Wellman proto nevykonal ani zkušební let; jakmile nastaly ideální podmínky (bylo to v sobotu 15. října 1910), byla v 8 hodin America vytažena ze svého nového dřevěného hangáru a odtažena na krátkou vzdálenost na moře. Odtud se vlastní silou vydala na východ.
"Naším záměrem bude sledovat trasy parníků, jak to nejlépe dokážeme," řekl novinářům Wellman. "Nemáme za cíl přistát v určitém místě, dokonce ani v jakékoliv konkrétní zemi. Bude pro nás dobré každé místo mezi Gibraltarem a Severním mysem."

Potíže začaly brzo po odletu. Osmiválcový motor přestal dávat výkon, přehříval se, dokonce snad i vzplanul. Vaniman a jeho dva asistenti, horečně na motoru pracující, jej nemohli přimět ke správné funkci. Nakonec byl úplně odstaven. Posádka, možná proto, že let byl podporován příznivým větrem, se rozhodla pokračovat jen s jedním motorem.
Situace se zhoršila po setmění. Ochlazení plynového tělesa po západu slunce způsobilo ztrátu vztlaku. Aby se vzducholoď udržela ve vzduchu, byl Wellman nucen otevřít nádrž a vypustit část benzínu. Zbývající motor běžel dobře, ale Wellman si všiml, že výfuková trubice, svítící jasně červeně, chrlila hustou spršku jisker. Představil si možnost zapálení vzducholodě a žádal Vanimana, aby motor vypnul. "To se dělo celý den," uklidňoval jej Vaniman,"vypadá to mnohem horší, než to je." Tkanina obalu byla vlhká, protože vzducholoď letěla v mlze, což nebezpečí požáru podstatně snižovalo.
Náhle se z mlhy přímo před přídí vzducholodě vynořil přízrak škuneru. America se rychlým manévrem těsně vyhnula stěžňům, ale námořníky na palubě zřejmě polekala; bylo vidět, jak pobíhají sem a tam.
Celou noc Wellman a jeho posádka úzkostně čekali na chvíli, že se motor buď zastaví, nebo je vyhodí do povětří, a nikdo nespal.

V neděli ráno však motor stále běžel a vzducholoď "byla v jednom kuse". Objevil se však další problém: America se dostala do prostoru plavby zaoceánských parníků a bylo velmi reálné riziko střetu s nějakým z nich. Pro získání výšky byla shozena přes palubu další zátěž-různé náhradní díly a další benzín. Wellman dokonce přiměl své muže rozebrat nepoužitelný osmiválec a hodit přes palubu jeho části.
Byla už neděle večer. Vzducholoď byla mimo dosah vysílání, ale mohla stále přijímat zprávy vysílané ze stanic na souši a z lodí na moři podél pobřeží Atlantiku, tázající se po informacích o Americe.
V neděli před půlnocí se zastavil i druhý motor, údajně kvůli "znečištění pískem z pláže". Naděje na překonání Atlantiku padla, teď šlo jen o přežití. Rádiové spojení stále nešlo navázat.
Proběhla další úzkostná noc a opět posádka nespala. Dva muži byli po celou dobu určeni, aby hlídali výšku vzducholodě nad mořem, a když se příliš snížila, byla shazována přes palubu další zátěž-plechovky maziva, další benzín a části osmiválce.

Během pondělních časných ranních hodin byla vzducholoď nesena směrem k jihovýchodnímu pobřeží Spojených Států silnými větry o rychlosti mezi patnácti a osmnácti uzly. Obloha se vyčistila, sluneční paprsky ohřívaly vodík v plynovém tělese. Vzducholoď stoupla a equilibrator se vynořil z vody. Vaniman sáhl po laně ventilu a otevřel jej, ale sáhl po špatném ventilu a místo vypouštění vodíku vypustil vzduch z balonetů. Protože vzduch je asi dvanáctkrát těžší než vodík, jeho ztráta odlehčila vzducholoď a ta stoupala stále rychleji, až se ustálila ve výšce někde mezi 800 a 1100 metry, což způsobilo posádce zažití zvonivé bolesti v uších.
Vaniman dokázal nalézt správný ventil a vzducholoď, ztrácející vodík, sestoupila do výšky 60 nebo 90 m nad oceánem, kde strávila nedůstojným způsobem nějaký čas stoupáním a klesáním jako gumový míč, ale bylo zřejmé, že vyprázdněná vzducholoď převážně klesala. Irwin řekl svým kamarádům, aby dávali pozor na parník Trent, který, jak věděl ze zkušenosti, opouštěl každé pondělí Bermudy, aby odplul do New Yorku.
Ani parník, ani jiné lodě nebyly spatřeny, ale naštěstí byla teplá noc, která zabraňovala ztrátě vztlaku. Asi v půl páté ráno měl Wellman dojem, že vidí světla lodě. Aby upoutal pozornosti, udělal Vaniman pochodeň z odpadu namočeného v benzínu, zapálil ji a zavěsil oheň na drát pod kabinu vzducholodě. Mezitím se Irwin pokoušel volat loď, která skutečně byla Trent, rádiem, ale nedostal odpověď. Pak zkusil signalizaci světlem a tentokrát loď odpověděla; po sdělení, že je vzducholoď vybavena bezdrátovým zařízením, dal vzbudit kapitán Trentu svého operátora a záchranná akce byla domluvena po rádiových vlnách. Nebyla bez komplikací, při pokusu připojit tažné lano vzducholodě udělala America téměř přemet a po spuštění záchranného člunu vzducholodě na něj Trent, sledující driftující Americu, málem najel, ale nakonec vše dobře dopadlo a brzy byli kočka Kiddo i posádka osobnostmi směřujícími do New Yorku.

"Naposledy jsme viděli naší dobrou vzducholoď," řekl Wellman o opuštění Americy. "Plula asi 250 metrů vysoko, 375 námořních mil východně od mysu Hatteras. O den či dva později se vší pravděpodobností zmizela ve vlnách; když jsme jí opouštěli, zablokovali jsme plynový ventil otevřený, a velká ocelová benzínová nádrž s kapacitou 1500 galonů byla rozříznuta, aby mořská voda mohla vniknout dovnitř a potopit vzducholoď. Jen s trochu zvlhlýma očima jsme se Vaniman a já rozloučili s velkým plavidlem, které nám přineslo tolik problémů."

Mládenci a panny, děkuji vám za pozornost.

Koněc filma.

Téma oddělil Jarl.
Obrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od jarl »

Pěkné doplnění, Vodouchu, nemám to oddělit jako samostatný článek? Zaujal mě ten radiotelegrafista Irwin. Píšeš, že jej jmenovala Marconiho společnost, což by se dalo vykládat, že se na riskantní let nevydal dobrovolně, ale dostal to od majitelů příkazem. Je to pravda?
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od vodouch »

jarl píše: ... nemám to oddělit jako samostatný článek?
Nechávám to na Tobě. Wellman a Atlantik je tu poněkud OT, byl přidán na přání.
Co já vím, Marconi Wireless Company to dělala; její zaměstnanci byli vyškoleni v obsluze a údržbě jejího zařízení a možná i v nějakém standardu dálkové komunikace (ale tohle se domnívám). Jack Phillips a Harold Bride (Titanic, pokud bys nevěděl) byli stejný případ.
Obrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Wellman a Atlantik

Příspěvek od jarl »

Marconiho společnost uzavírala s paroplavebními společnostmi smlouvy, na jejichž základě přidělila na paluby lodí kontrahovaný počet radiotelegrafistů, kteří sice podléhali rozkazům kapitána, ale zůstávali zaměstnanci Marconiho, který jim vyplácel mzdu. Ale je rozdíl být přidělen na transatlantický parník, kde je pravděpodobnost ztroskotání velmi malá, a na palubu takovéto vzducholodě, kde je naopak téměř jisté, že oceán překonat nedokáže. No, nakonec měl Irwin štěstí a dobře to dopadlo.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od Stuka »

Jarl, daj prosím ťa článok na Portál, viac ľudí ho uvidí.
Výborne, Vodouch, vďaka, začal si ďalšiu zaujímavú diskusiu.
Najprv dám fotku účastníkov letu (Irwin sa smeje, dúfajme, že teda nebral let ako trest :) )
Obrázek
Zľava Aubert, Wellman, Vaniman, Irwin, Loud, Simon.

Simon neskôr napísal (asi vo svojich pamätiach): "Nesmiete sa vydávať cez Atlantik vo vzducholodi bez mačky, je oveľa užitočnejšia než barometer." Žeby mačka reagovala na zmeny počasia skôr než barometer ? , iné vysvetlenie ma nenapadá.

Čo sa týka Vanimana, bohužiaľ skončil zle. Túžba preletieť cez Atlantik vo vzducholodi ho neopustila, tak zháňal peniaze na ďalšiu výpravu a zúčastnil sa toho aj Wellman, ale našťastie letu nie. V roku 1912 vzlietla vzducholoď Akron od brehu N.Jersey a asi vo výške 1000 stôp (niekde uvádzajú menej) vpredu došlo k explózii. Vaniman a jeho 4 (niekde uvádzajú 5) kolegovia zahynuli. Trosky vzducholode vylovili (časť si ľudia rozobrali na suveníry). Zistilo sa, že nádrž s benzínom bola neporušená, tá teda nevybuchla ale začal horieť vodík v plynovom vaku, asi z dôvodu nejakého vnútorného tlaku.

Obrázek

Akron po štarte.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od jarl »

Jan Novák píše, že podle výpovědi přeživšího telegrafisty, katastrofu Acronu způsobil pokus vyzkoušet radiotelegrafické zařízení a odeslat "jiskrovou depeši". Sotva stiskl telegrafní klíč, ozval se výbuch a vzducholoď se změnila v létající pochodeň.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od Stuka »

Tak neviem. Jedna z teórií uvádza, že v palivovej nádrži bola nejaká netesnosť a spôsobila explóziu.
ObrázekObrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od vodouch »

Stuka píše:Simon neskôr napísal (asi vo svojich pamätiach): "Nesmiete sa vydávať cez Atlantik vo vzducholodi bez mačky, je oveľa užitočnejšia než barometer." Žeby mačka reagovala na zmeny počasia skôr než barometer ? , iné vysvetlenie ma nenapadá.
Bližší na http://www.purr-n-fur.org.uk/famous/kiddo.html
Stuka píše: Čo sa týka Vanimana, bohužiaľ skončil zle. Túžba preletieť cez Atlantik vo vzducholodi ho neopustila, tak zháňal peniaze na ďalšiu výpravu a zúčastnil sa toho aj Wellman, ale našťastie letu nie. V roku 1912 vzlietla vzducholoď Akron od brehu N.Jersey a asi vo výške 1000 stôp (niekde uvádzajú menej) vpredu došlo k explózii. Vaniman a jeho 4 (niekde uvádzajú 5) kolegovia zahynuli. Trosky vzducholode vylovili (časť si ľudia rozobrali na suveníry). Zistilo sa, že nádrž s benzínom bola neporušená, tá teda nevybuchla ale začal horieť vodík v plynovom vaku, asi z dôvodu nejakého vnútorného tlaku.
Mám dva záznamy:
První:
Pro ušetření a využití vodíku, který by byl vypuštěn, když se plynové těleso rozpínalo při výstupu, vynalezl Vaniman karburátor pro motor Lorraine-Dietrich, který jej přepnutím páky změnil z řinčícího agregátu poháněného benzínem na hladce běžící motor poháněný vodíkem. Bohužel, tento vynález byl také skvělý napůl. Předpokládá se, že podobné opatření, namontované Vanimanem v roce 1912 na jinou loď, původní Akron, vedlo k jeho smrti, když vodík přesunutý do jeho unikátního karburátoru se smísil se vzduchem a vytvořil okamžitou ohnivou kouli pět set stop ve vzduchu. Vaniman byl na palubě v té době a byl ten, kdo přehodil přepínač.

Druhý:
Vzducholoď sotva překročila pobřeží, když se 150 metrů ve vzduchu 11300 krychlových metrů vodíku v plynovém tělese vznítilo a uvrhlo posádku do smrti. Bylo to nainstalované bezdrátové zařízení, které způsobilo nehodu - historie zaznamenala, že to nebyla Marconiho instalace.
Obrázek
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od Martin Hessler »

Stuka píše: Simon neskôr napísal (asi vo svojich pamätiach): "Nesmiete sa vydávať cez Atlantik vo vzducholodi bez mačky, je oveľa užitočnejšia než barometer." Žeby mačka reagovala na zmeny počasia skôr než barometer ? , iné vysvetlenie ma nenapadá.
Kočky jsou nesmírně senzitivní zvířata, takže možné to je. Znám kocoura, který dva dny předem neomylně vycítí, že se někdo z jeho dvounohých spolubydlících chystá odcestovat.

Ale podle anglického textu v odkazu, který tu umístil Vodouch, tato konkrétní kočka ve vzducholodi reagovala na změny výšky. Pokaždé, když vzducholoď začala klesat, kočka se rozmňaučala tak hlasitě, že to posádka obtížně snášela. Věřil bych tomu, neboť malé kočkovité šelmy mají neobyčejně vyvinuté receptory atmosférického tlaku (nějak to souvisí s jejich hmatovými vousky, musel bych dohledat). Simon tak nejspíše nemyslel "barometr" jakožto přístroj na předpověď počasí, nýbrž tlakoměr užívaný k měření výšky letu.
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od Alfik »

1) Tlakoměr (barometr) je jen jeden. Měří změnu tlaku a je mu šumák, jestli ji způsobuje změna výšky nebo změna počasí. Proto je rozdíl mezi tlakem vzduchu naměřeným, tlakem vzduchu přepočítaným na hladinu moře, a tlakem vzduchu přepočítaným či změřeným na prahu dráhy (v letectví). Viz záměna QNH/QFE - letadlo s polskými představiteli...
2) Malí živočichové skutečně vnímají změny tlaku více než my, lidé. Ostatně ani pro nás to není jednoduché. Potřebujeme "odzívat si", aby nám "luplo" v uších.Stačí rýma či jiné zahlenění a Eustachova trubice "nechce lupat" a dost to bolí. Více při potápění než při létání, protože je tam větší rozdíl v tlacích, ale často stačí i jízda na vleku či lanovce aby se člověku od bolesti i špatně udělalo.
Takže bych to viděl tak, že při prudkých změnách tlaku, ať už při změně výšky, nebo z důvodu změn počasí, skutečně kočka začala "jančit", jelikož nebyla blbá a věděla, že z toho podivného tentononcu nemůže zdrhnout - všude ta protivná antikočková voda! :D
Navíc, pokud kočka začala mňamčet, tak asi se šli podívat co se děje, takže i kdyby nějakou dobu kašlali na přístroje vč. barometru, tak potom jim je tímto připomněla.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od vodouch »

jarl píše:Jan Novák píše, že podle výpovědi přeživšího telegrafisty, katastrofu Acronu způsobil pokus vyzkoušet radiotelegrafické zařízení a odeslat "jiskrovou depeši". Sotva stiskl telegrafní klíč, ozval se výbuch a vzducholoď se změnila v létající pochodeň.
Uvádí Novák jméno přeživšího (pro porovnání s jinými zdroji)? Zdá se mi nepravděpodobné, že by někdo přežil pád z nejméně 150 m bez pomůcek do mělké vody, navíc po explozi (přikláním se spíš ke shoření) 11300 m3 vodíku.
Obrázek
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od Stuka »

Takže bych to viděl tak, že při prudkých změnách tlaku, ať už při změně výšky, nebo z důvodu změn počasí, skutečně kočka začala "jančit",
V tom bude pes zakopaný. :)

Vodouch, sakriš, máš dobrý postreh ohľadne toho telegrafistu, čo údajne z Akronu prežil. Čo som doteraz o Akronu našla, tak sa zhodovali, že nik z posádky neprežil. (A len na okraj - neviem, kto je Jan Novák, asi napísal kedysi nejakú publikáciu? hanbila som sa predtým opýtať) .
ObrázekObrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od vodouch »

Pro Stuka:
Jan Novák, Smrt vzdušných obrů. Citace: "Beletristicky podaná historie vzducholodí od prvních návrhů přes období největší slávy, katastrofy a pokusy o znovuzrození v nedávné době." Wiki udává rok vydání 1994. Osobně tu knihu neznám, ale zřejmě se po ní podívám. Palbou už prošla.
Obrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od jarl »

vodouch píše:
jarl píše:Jan Novák píše, že podle výpovědi přeživšího telegrafisty, katastrofu Acronu způsobil pokus vyzkoušet radiotelegrafické zařízení a odeslat "jiskrovou depeši". Sotva stiskl telegrafní klíč, ozval se výbuch a vzducholoď se změnila v létající pochodeň.
Uvádí Novák jméno přeživšího (pro porovnání s jinými zdroji)? Zdá se mi nepravděpodobné, že by někdo přežil pád z nejméně 150 m bez pomůcek do mělké vody, navíc po explozi (přikláním se spíš ke shoření) 11300 m3 vodíku.
Neuvádí. O jeho záchraně píše toto: "Acron rychle nabírala výšku. Náhle se roztrhla na několik kusů, vyšlehl plamen a vzápětí se ozvala hromová exploze. Trosky lodi pršely na město. Velký kus gondoly dopadl do vln řeky Hudson. Lidé kteří jej vylovili, v něm našli živého radiotelegrafistu z posádky vzducholodě. Ostatní zahynuli."
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od Stuka »

Asi sa Novák mýli.
Okrem Vanimana zomreli - jeho brat Calvin Vaniman, Fred Elmer, George Bourtillion a Walter Guest. Nik iný tam asi nebol.
Ale nie je to podstatné.

Apropo, zaujímal by ma aspoň krátky prehľad o technickom vývoji vzducholodí. Nie je problém sem popridávať príbehy ďalších odvážlivcov, ktorí nasadli do vzducholode, ale ten prierez technických vylepšení by bodol a toho by sa mohol ujať niektorí z chlapcov. :)
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Stuka píše:Asi sa Novák mýli.
Okrem Vanimana zomreli - jeho brat Calvin Vaniman, Fred Elmer, George Bourtillion a Walter Guest. Nik iný tam asi nebol.
Ale nie je to podstatné.

Apropo, zaujímal by ma aspoň krátky prehľad o technickom vývoji vzducholodí. Nie je problém sem popridávať príbehy ďalších odvážlivcov, ktorí nasadli do vzducholode, ale ten prierez technických vylepšení by bodol a toho by sa mohol ujať niektorí z chlapcov. :)
Ukrutně se přimlouvám...
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od vodouch »

Stuka píše:Asi sa Novák mýli.
Prohlašuji: nechci snižovat autora, zejména pokud ho vůbec neznám. Výše uvedená citace vede k názoru, že se událostmi zabývá beletristicky, ne faktograficky. No a sami víte, co je v knihách všechno možné.
Stuka píše:Apropo, zaujímal by ma aspoň krátky prehľad o technickom vývoji vzducholodí.
Existuje Portál/Obsah fóra/Starověk, středověk, novověk do roku 1914/Novověk/Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo/Jak vznikla vzducholoď
Pokud to víš, beru zpět. Jinak se zdvořile přimlouvám za nahlédnutí.

Vím, že sebechvála ...
Obrázek
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od Aaron Goldstein »

A to já tě klidně pochválím... A i sem dám přímo link (ať nemusí tápat) http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=301&t=5275
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od Stuka »

Tiež chválim. To som prehliadla.
Čo vieme o moderných vzducholodiach? Už sú nejaké? Briti a Američania sa vraj chcú k vzducholodiam vrátiť a využiť ich na prepravu surovín a vojakov.
http://zoom.iprima.cz/clanky/supervzduc ... ro-zadarmo
http://vtm.e15.cz/vzducholode-nabiraji-druhy-dech
ObrázekObrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Wellman a Atlantik

Příspěvek od vodouch »

Domnívám se, že by tu vznikla akorát sbírka odkazů.
Kromě vzducholodí, plněných héliem (hořlavé plyny mají lepší využití než způsobování lidských tragédií pádem z výšky), se v poslední době objevují horkovzdušné vzducholodě. Nalézají využití ve sportovním létání, v reklamě a v oblasti ochrany životního prostředí.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“