Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
- Franz Trubka
- 7. Major
- Příspěvky: 1815
- Registrován: 14/10/2010, 04:16
Re: Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
z karbonu, pozlacena, neprustrelna, vybavena GPS, nasada z lesteneho mahagonu
Pred par lety se na nejakem mistnim portalu rozebirala cena utocnych ponorek tridy LA. Stouralove, podobni Dzinovi,/snad se neurazi/ poukazovali na to, ze cena 24 000 dolaru za nerezove zachodove prkynko je "pomerne" dost vysoka. Zapomeli, ze na obrane vlasti se nesetri
Pred par lety se na nejakem mistnim portalu rozebirala cena utocnych ponorek tridy LA. Stouralove, podobni Dzinovi,/snad se neurazi/ poukazovali na to, ze cena 24 000 dolaru za nerezove zachodove prkynko je "pomerne" dost vysoka. Zapomeli, ze na obrane vlasti se nesetri
Pink Floyd-On The Turning Away
Re: Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
A hlavně není nepochybně na manuální pohono. :-D Neurazím, protože šťourat se musí! :-) Jen si říkám, že by prospělo, kdyby si příslušní státní úředníci, kteří zakázku schvalují, podobný rozpad přečetl před podpisem.
Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
Nic nového pod sluncem.
V sedumdesátých letech se za hajzlík na B52 platilo 15 000 dol.
Takže ouřadové jsou furt stejného ražení. Doted svůj rozum hledaj po mezích o víkendech.
V sedumdesátých letech se za hajzlík na B52 platilo 15 000 dol.
Takže ouřadové jsou furt stejného ražení. Doted svůj rozum hledaj po mezích o víkendech.
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Re: Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
Dzin: ta cena je taková, právě proto, že to ti dotyční četli
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
A to bude mít ten Pandur 2 nějakou auru, že nebude postřelován i když on střílet na protivníka bude?Dzin píše:Julesak + Skeptik
Pro příklad Pandur II. Jeho způsob nasazení je, že má doprovázet útočící pěchotu z povzdálí a na velké vzdálenosti ničit palbou protivníka. Z toho důvodu je konstruován jako vysoký s dobrým rozhledem a velkou palebnou silou ovšem salbším pancířem. Protože se nepočítá, že by ho někdo odstřeloval
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Ne, on je to čemu se říká "podpůrné vozidlo". Primárně se počítá s tím, že je vybaven schopností detekovat terč na velké vzdálenosti a ničit ho. Tedy zjistí ho první a vystřelí po něm jako první. Proto má poměrně silnou výzbroj (včetně přesného SŘP) a kvalitní detekční prostředky. Je prostě takto koncipován a od toho se odvíjí taktika jeho nasazení. Tedy není stavěn na to, aby dovezl pěchotu až na inii střetu a potom jí doprovázel, ale aby ji vysadil v bezpečné vzdálenosti a potom postupoval za ní ap odporoval by jí přesnou palbou. Proto mi vždy přišlo trochu zvláštní, že se jím mají nahrazovat BVP.
Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Pandur II měl a také nahradil OT-64, a jeho pancíř je na úrovni STANAG 4569 úroveň 3 (7,62x51 z 30m). Pandur zkrátka je obrněný transportér se zvýšenou palebnou silou. BVP-1 jako takové se mělo modernizovat, v současné době se mluví o jeho nahrazení novým typem (ASCOD).
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Tak BVP 1 zrovna moc chráněné nebylo, nahrazení něčím jako Ascod by bylo dobré, ale je to velké OT a hodilo by se spíš přesunout do "AČR kampak kráčíš".
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
skelet
Český Pandur II má balistickou ochranu proti střelbě tuším na úrovni I.
Český Pandur II má balistickou ochranu proti střelbě tuším na úrovni I.
Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
Bohužel se mýlíš.. KBVP má úroveň 3, ostatní verze úroveň 2 a ve vývoji je set pro úroveň 4.
Re: Tank T-14 Armata, história vzniku
V tomhle spíš bohudík, pro naše vojáky, ale stejně by to měl admin někam přesunout je to dost Off.skelet píše:Bohužel se mýlíš.. KBVP má úroveň 3, ostatní verze úroveň 2 a ve vývoji je set pro úroveň 4.
Edit: Už je to tam kam to patří
Re: Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
skelet
KBVP má protiminovou ochranu na úrovni 3a, ale balistickou má na úrovni 1. Portugalský má minovou 2a a balistickou 1. Teprve použití přídavného pancíře může zvednout balistickou ochranu na úroveň 3, ale AČR ji nenakoupilo a má jiný typ, dodaný Izraelem, zvětšující u modifikace M1 (tedy ne u všech pandurů) ochranu na úroveň 2.
KBVP má protiminovou ochranu na úrovni 3a, ale balistickou má na úrovni 1. Portugalský má minovou 2a a balistickou 1. Teprve použití přídavného pancíře může zvednout balistickou ochranu na úroveň 3, ale AČR ji nenakoupilo a má jiný typ, dodaný Izraelem, zvětšující u modifikace M1 (tedy ne u všech pandurů) ochranu na úroveň 2.
Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
AČR uvádí level 3 pro KBVP a level 2 pro zbytek. Portugalci uvádějí level 4, respektive level 3 u námořní pěchoty. Jestli je to s nebo bez přídavné ochrany je jedno.
A jak už jsem psal Vojenský výzkumný ústav vyvíjí přídavný pancíř pro level 4.
A jak už jsem psal Vojenský výzkumný ústav vyvíjí přídavný pancíř pro level 4.
Re: Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
Současný stav je takoví, jak jsme psal. Protiminovka úroveň 3a, balistika 1 pro verzi M1 2. Žádný jiný pancíř (zatím) pro Pandury v AČR není.
Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
AČR, výrobce a Portugalská armáda uvádějí jiné údaje.
Re: Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
Vím, ale obvykle se uvádí to nejlepší možné resp. plánované. Juknu do ATM co mají tam, byl k tomu článek.
Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
Obrněný transportér PANDUR II v roce 2017
V roce 2002 zahájena přípravná fáze projektu na náhradu 300 starých OT-64 a BRDM-2
V roce 2003 přehodnocení programu na základě nových zdrojových podmínek v AČR
V roce 2003 vláda premiéra Vladimíra Špidly, schválila nákup 240 kolových obrněných vozidel
V roce 2004 výběr poradenské firmy Pricewaterhouse Coopers Česká republika, s.r.o.
V roce 2005 vypsáno výběrové řízení na dodávku 234 strojů
V roce 2006 vláda Jiřího Paroubka rozhodla nakoupit 199 obrněnců Pandur II od firmy Steyr za 23,6 miliardy Kč v 18 modifikacích (+ opce na 41 vozidel)
V roce 2007 vláda Miroslava Topolánka vypověděla smlouvu a ministryně obrany Vlasta Parkanová oznámila nákup pouze 107 Pandurů
V roce 2008 ministr obrany Martin Barták podepsal smlouvu na dodání 107 transportérů Pandur II za 14,4 miliardy Kč
V roce 2013 za ministra obrany Stropnického, rozhodnuto nakoupit dalších 20 Pandurů
V roce 2017 pláno podapsání smlouvy a zvažován nákup dalších vozidel (jako v roce 2006)
Armáda ČR nakonec dostala následující verze:
KBVP kolové bojové vozidlo pěchoty (72 ks)
KBV-VR vozidlo velitele roty (11 ks)
KBV-PZLOK vozidlo průzkumné s radiolokátorem (8 ks)
KBV-PZ vozidlo průzkumné (8 ks)
KOT-Ž obrněný transportér ženijní (4 ks)
KOT-ZDR obrněný transportér zdravotnícký (4 ks)
AČR tedy chyběly plánované verze, jako samohybný minomet, KOVVŠ, KOVS atd.
Nová kolová obrněná vozidla Pandur II ve verzi KOVVŠ a KOVOS
MO ČR nově plánuje nakoupit 20 specializovaných vozidel Pandur II od české firmy TATRA DEFENCE VEHICLE, za 1,7 miliard Kč bez DPH (cca 2 miliardy s DPH, která se ale vrací zpět do státního rozpočtu). Více než polovina ceny vozidel je tvořena speciálním komunikačním, spojovacím, elektronickým a dalším vybavením, na jehož produkci se významně podílejí desítky českých výrobců a dodavatelů, viz jejich výčet níže. U těchto specializovaných vozidel bude použito nejnovějších komunikačních a informačních systémů poslední generace, vývoj a stavba upraveného podvozku a vytvoření pracovišť pro činnost štábu v poli, které budou rozvinovány v konfiguraci s velitelsko-štábními vozidly. Vojáci své původní požadavky specifikovali v roce 2013. Od té doby ale došlo ke změně bezpečnostní situace ve světě, na kterou musíme reagovat nejen nákupem moderních zbraní, ale také inovací a zdokonalením výzbroje u již zahájených projektů, což je tento konkrétní případ.
Bude se jednat o kolová obrněná vozidla Pandur II ve verzi velitelsko-štábní (KOVVŠ) a spojovací (KOVS). Původně se pro výrobu KOVVŠ a KOVS počítalo s využitím nadbytečných portugalských podvozků Pandur. Po analýze těchto podvozků se ukázalo, že rozpracované portugalské podvozky nejsou vhodné pro zástavbu požadovaných modifikací vozidel a není jich ani dostatečné množství. Navíc AČR požádala o větší balistickou a protiminovou ochranu vozidel, a také o další úpravy na konstrukci vozidla. Podvozky pro nové Pandury, tak budou zcela nové a budou přímo uzpůsobeny požadavkům AČR na daná speciální vozidla. Celá konstrukce podvozkové části musí být upravena a zpevněna, což má dopad na náklady spojené s vývojem a konstrukcí vozidel, včetně nákladů na provedení náročných testů. Samotný podvozek také bude mít stabilizační vzpěry. Interiér vozidla doplní nové protiminové sedačky od VVU BRNO a patrně i nové modulární pancéřování. U těchto vozidel je také požadavek na posílení elektrické soustavy, pomocí napájecí jednotky (APU). Pro KOVVŠ bude připraveno mobilní pracoviště štábu. Díky tomu může systémy KOVVŠ, při stacionárním použití, využít širší okruh příslušníků štábu praporu, pluku nebo brigády. V AČR vozidla nahradí zastaralá velitelská pracoviště na podvozku nákladního automobilu Praga V3S. Finální nabídku předložila česká firma začátkem záři. K podpisu smlouvy došlo na konci ledna 2017, dodávky KOVVŠ a KOVS jsou plánovány na roky 2019 a 2020.
Nové Pandury jsou určeny pro velitelství 4. brigády rychlého nasazení (pět kusů KOVS) a velitelství jednotlivých praporů této brigády. Uživatel - AČR, při vytváření specifikací počítal s tím, že se tato vozidla budou pohybovat relativně blízko u čáry dotyku s protivníkem (například cca 3 km), a proto byla požadována shodná platforma – tedy vozidlo Pandur. Nicméně úplně stejná pochopitelně není, v porovnání s nejrozšířenějším provedením KBVP (bojová verze) chybí výzbroj, naopak se požaduje větší využitelný vnitřní prostor k instalaci specifického vybavení a vytvoření příslušného pracovního prostoru pro čtyři osoby u KOVVŠ i KOVS, kdy v přední části sedí řidič a velitel a v zadní pak dva operátoři. Uživatel nezvolil jako základ již existující vozidlo ve zdravotnické verzi (KOT-ZDR), které má oproti standardním Pandurům zvýšenou korbu v prostoru nástavby (vnitřní výška 1720 mm), díky čemuž se vnitřní využitelný prostor vozidla zvětšil na 17,55 m³ (oproti 13,12 m³ u bojového Panduru). U nových 20 vozidel činí vnitřní výška v přední části nástavby 1350 mm, v zadní části pak 1450 mm a celkový vnitřní využitelný objem dosahuje 14,4 m³. Premiér Bohuslav Sobotka naznačil, že v blízké budoucnosti, zřejmě čeká AČR nákup desítek dalších Pandurů, patrně podpůrných verzí.
Průměrná jednotková cena (včetně DPH):
KOVVŠ velitelsko-štábní - 102 milionů Kč (6 ks)
KOVS spojovací - 98 milionů Kč (14 ks)
Mobilní pracoviště štábu - 12,5 milionu Kč (6 ks)
doplněny katalogy dílů - 6 milionů Kč
kurzy pro školení specialistů - 2,6 milionů Kč
Tuzemské podniky zapojené do výroby nejnovějších vozidel Pandur II
Vojenský výzkumný ústav, s.p., Brno (přídavná balistická ochrana, sedačky osádky, systémy utajovaného přenosu dat)
Vojenský technický ústav pozemního vojska, Vyškov (filtrační a ventilační zařízení, dodávka elektrocentrál, komplexní zkoušky vozidel)
Vojenský technický ústav výzbroje a munice, Slavičín (lafeta pro zbraně)
B.O.I.S. FILTRY, Blansko (prostředky modulárního maskování)
OPTOKON, Jihlava (datové sítě pro nástavbovou část, optické prvky kabeláže)
Ray Service, Staré Město (dodávka kabeláže do vozidel)
RETIA, Pardubice (kompletní architektura, design a výroba nástavby vozidel)
URC Systems, Prostějov (modulární rušičky, výsuvné anténní systémy)
Letecké přístroje Praha, Praha (vnitřní komunikační a diagnostické přístroje)
Meopta Systems, Přerov (integrované přístroje pro denní a noční vidění)
AKERMANN ELECTRONIC, Praha (speciální IT technika pro nástavbovou část a pracoviště štábu)
INTERLINK CS, Praha (komunikační systémy platformy Harris pro nástavbovou část)
technický model vozidla Pandur KOVS
Naposledy upravil(a) Rase dne 8/3/2017, 09:53, celkem upraveno 7 x.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
Projekt PANDUR L4
Ještě jsem našel, že VVU BRNO pracuje na projektu PANDUR L4 (2015 - 2017)
Který se týká zvýšení ochrany KBVP PANDUR II na úroveň K4 dle normy STANAG.
Zpracování předběžného a konečného projektu, výroba a zkoušky prototypu, vypracování výrobní, provozní a průvodní dokumentace.
Ještě jsem našel, že VVU BRNO pracuje na projektu PANDUR L4 (2015 - 2017)
Který se týká zvýšení ochrany KBVP PANDUR II na úroveň K4 dle normy STANAG.
Zpracování předběžného a konečného projektu, výroba a zkoušky prototypu, vypracování výrobní, provozní a průvodní dokumentace.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
-
- rotný
- Příspěvky: 96
- Registrován: 7/12/2016, 23:24
Re: Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
Dvě poznámky. Jestli jsou ty dodací časy správný, tak jak jsou zveřejněny v Armádních novinách, tak už by armáda měla připravovat nákup dalších. Jinak než se dostaneme na původní počet 200ks, tak již budou ty nejstarší potřebovat zmodernizovat.
Za druhý, neví někdo cenu KOT-Ž nebo KOT-ZDR ? Vzhledem k tomu, že KOVS i KOVVŠ budou pravděpodobně (spíš jistě) bez věže, tak mi ta cena příjde vyšší. Samozřejmě úplně nevím, jaké systémy a všechno tam bude, ale zkrátka jen osobní pocit.
Za druhý, neví někdo cenu KOT-Ž nebo KOT-ZDR ? Vzhledem k tomu, že KOVS i KOVVŠ budou pravděpodobně (spíš jistě) bez věže, tak mi ta cena příjde vyšší. Samozřejmě úplně nevím, jaké systémy a všechno tam bude, ale zkrátka jen osobní pocit.
Re: Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR
Určit cenu původních vozdel je problém, ale cena původního podvozku byla cca 56 milionů Kč s DPH, nová cena bude nižší než 50 milionů Kč s DPH. Cena jen nástavby a elektroniky pro KOVVŠ (velitelsko-štábní) vyšlo na cca 52 milionů Kč, pro KOVS (spojovací) pak cca 48 milionů Kč (14 ks), ale spíš o něco víc. Cena základního podvozku pro KOT-Ž (ženyjní) a KOT-ZDR (zdravotnický) byla sice o cca 6 milionů Kč vyšší než teď, ale zase měly mnohem levnější nástavbu, kdy si vystačily s mnohem méně specializovanou elektronikou atd. Celkově to jsou neporovnatelné verze, byť nemají bojovou věž. Jedná se o výrobu specializovaných vozidel, které musejí projít zkouškami a vším papírováním. Navíc výrobce má taky zakázky na Pandury pro export do Indonésie
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček