Doolitlův nálet

Od Pearl Harbouru po Tokijskou zátoku

Moderátor: Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
Lipton
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 166
Registrován: 25/8/2004, 12:10

Doolitlův nálet

Příspěvek od Lipton »

Doolitlov nálet

V priebehu marca 1942 preberali náčelníci amerických štábov s prezidentom Rooseweltom možnosti úderu na Japonsko odvetou za poníženie spôsobené japonským útokom na Pearl Harbor, ktorý by „priniesol vojnu do japonských domovov“. Dal sa uskutočniť jedine útokom na japonské domovské ostrovy, čo bola na prvý pohľad nepredstaviteľná úloha. Ostrovy totiž ležali ďaleko mimo dolet lietadiel z tichomorských základní Spojených štátov a vyslanie lietadlových lodí na vhodnú vzdialenosť, odkiaľ by ich lietadla mohli vzlietnuť, by znamenalo smrteľné riziko. Jediným riešením bolo nalodiť na nejakú lietadlovú loď diaľkové bombardéry operujúce z pevniny v nádeji, že dokážu vzlietnuť a dopraviť bomby na cieľ drahý japonskej národnej pýchy: na Tokio. Misia bola teoreticky možná, ale ťažko uskutočniteľná. Napriek tomu sa o ňu Washington rozhodol pokúsiť. Dňa 2. apríla opustila USS Hornet San Francisco so 16 bombardérmi B–25 stredného doletu na palube, pod velením pozoruhodného letca plukovníka Jamesa Doolitla.

Podľa plánu mala lietadlová loď Hornet doplávať do vzdialenosti 800 kilometrov od Japonska, vypustiť svoje lietadlá a potom sa dať na ústup. Bombardéry by medzitým zhodili svoj náklad na Tokio a odleteli smerom k čínskej pevnine, do oblasti stále pod Čankajškovou kontrolou. Čankajškovi bolo povedané aby očakával lietadlá B-25, ale nebol informovaný o charaktere ich operačnej úlohy. Dňa 18. apríla sa Hornet so svojou eskortou priblížil po trase medzi Midwayom a severnými Aleutskými ostrovmi na 1040 kilometrov k Tokiu, keď námorníci spozorovali japonskú námornú hliadku. Admirál William Halsey, veliaci operačnému zväzu, rozhodol vyslať bombardéry B-25 okamžite, napriek tomu, že sa tak dostanú na samú medzu svojej výkonnosti a uchýliť sa do bezpečných diaľav Tichého oceánu. Všetky Doolitlové bombardéry sa bezpečne odlepili od letovej paluby. 13 z nich bombardovalo Tokio, 3 ďalšie iné japonské ciele. 4 pristali v Číne, 1 v Sovietskom zväze a ostatné ich posádky opustili na padákoch nad Čínou. Z 80 letcov, ktorí sa pustili do tejto riskantnej akcie, 71 prežilo a vrátilo sa do Spojených štátov.

Obyvatelia Tokia, ktorých vláda verejne o nálete vôbec neinformovala, si roztrúsené explózie nespojovali s americkým útokom. Avšak japonskí generáli a admiráli, ako služobníci cisára, boli zhrození nebezpečím, aké bombardovanie predstavovalo pre ich domovinu a pre život samotného cisára. Doolitlov nálet nemal takmer žiadny strategický význam, avšak dostatočne presvedčil krajinu vychádzajúceho slnka, že Amerika túži po pomste!

Použitá literatúra:
Robert W. Coakley: The War against Japan, United States Army Historical Series
Naposledy upravil(a) Lipton dne 19/11/2004, 21:27, celkem upraveno 2 x.
Obrázek
toltec
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 165
Registrován: 10/11/2004, 20:27
Bydliště: StČ

Příspěvek od toltec »

Liptone, dobrý, jenm drobná poznámka - B-25
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Nálet, že neměl žádný strategický význam?
A co ty následky. Jedním z nich byla přece bitva o Midway.

A navíc měl katastrofální následky pro Čínu. Celé rozsáhlé oblasti byly kompletně vyvražděny jen proto, že se tam našly havarované Mitchely.
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Hmmm, tak mě napadá, opravdu by z Aleut nedolétly B-24.
A počítalo se, že se B-25 nevrátí?
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No B-24 nevím, první bojeschopná varianta D se začala zařazovat do výzbroje na konci ledna 1942. A útok chtěli provést co nejdříve. A jak bylo daleko z Aleut do Japonska? Dolet byl cca 4500 km, bez pum. Problém by byl také s letištěm, tehdy ještě "včelky" tak neuměli :wink:
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Ty Mitchely byly odepsané v okamžiku startu. Na Hornetu přistát nemohly, bylo to techicky nemožné a navíc se předpokládalo, že bez stíhací ochrany vniknou do silně bráněné zóny. Jediné na co se spoléhalo byl moment překvapení.
Po náletu pak měly pokračovat nad územím ovládaným Japonci až na některé z letišť v neobsazené Číně.

A k B-24. Nevím jaká je vzdálenost z Dutch Harboru nad Tokio a dál na přistání do Číny nebo do Vladivostoku ale asi to bylo za hranicí doletu. Aleuty nebyly použity ani jako základna pro B-29. Pro nálety byly využity až Mariany.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Omyl, první B-29 létaly z Číny a byly poměrně neefektivní
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Jo na tohle jsem zapomněl, myslel jsem útoky od října 1944
Ale na druhou stranu, veškeré zásobování muselo probíhat složitě letecky přes Himálaj takže z toho brzy sešlo.
Navíc jsem četl, že to Američany přestalo bavit potom co poslali přes 100 milionů $ ve zlatě na výstavbu letišť a zjistili ,že více než polovina částky byla rozkradena nebo padla na úplatky.
Odpovědět

Zpět na „Námořní válka v Pacifiku“