Německá logistika na Východní frontě

Operace Barbarossa, bitva o Krym, Moskvu, Stalingrad, Kursko, Čerkassy, Bagration, Berlín.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Německá logistika na Východní frontě

Příspěvek od Lord »

Ve vojenských kampaních v letech 1939-1941 dávalo Německo velkou váhu číslům a logistickému zabezpečení svých vojsk. Vysoký ohled na čísla byl ilustrovaný již v útoku na Polsko. Němci měli stejně vysoký ohled také na organizaci přesunů. Tento styl měl úspěch v rozvinutých komunikacích Západu, kde podporoval rychlost vojenských operací.

Jenže to co nebyl problém v Polsku nebo ve Francii narazilo v Rusku. Německý logistický systém nebyl schopen podporovat úspěšně vojenské operace na Východě. Tato teze je udržitelná a lze jí aplikovat od září 1941 do roku 1945, ale Němci plánovali vyhrát kampaň do srpna 1941.

Německá armáda neprohrála na Východě jen kvůli logistickému systému, ale tato složka byla přesto důležitou součástí teorie Blitzkriegu. V rozhodujících chvílích se musely na čas zastavit vojenské operace. V době kdy německé polní armády opustí prakticky jisté vítězství. Tato doba regenerace představovala pro Sověty výhodu zatímco německá fyzická síla a psychologická moc se utlumila.

Co je důležité pro německý logistický systém je to, že byl navržen tak, aby úspěšně podporoval plán Barbarossa v červnu, červenci a srpnu 1941, ale ne pro měsíce od září 1941 do roku 1945.

Analytici tvrdí, že německá vítězství v červnu až srpnu 1941 byla tak rozhodná, že o této otázce není sporu. Sověti se přiblížili blízko porážce, ale sovětské zotavení lze považovat za vzkříšení z operační smrti. Logistický systém podporoval vítězství v srpnu 1941, ale jeho postupné selhávání vedlo mimo jiné k porážce v květnu 1945.

Existují však také teze o tom, že Německo už prohrálo v okamžiku kdy zaútočilo na Sovětský svaz, protože nemohlo zvládat demografické, psychologické, a ekonomické rozměry války, problémy venkova a jeho lidí.

Přesto byl předveden uctihodný výkon - Němci vybudovali 22 000 km železnic a opravili přes 16 000 km pro použití přepravy při vojenském tažení do Ruska! Při budování se také využívala Říšská pracovní služba (Reich Arbeits Dienst - RAD) a organizace Todt.

S příchodem zimy nevlastnili Němci ani adekvátní zimní oděv a obuv pro vojáky ani vhodná mazadla a oleje pro zbraně a vybavení pozemních sil a Luftwaffe.

Během náporu na Moskvu přišly nízké teploty v listopadu a prosinci 1941. Začaly se vyskytovat poruchy na kulometech (MG-34), ne příliš překvapující pro samočinné zbraně. Také však ve velkém měřítku funkční poruchy německé standardní pušky (Gewehr 98, nebo puška model 1898), což bylo překvapující.

Německé děla s hydraulickými rekuperátory také selhala v extrémních chladnu. Motory vozidel a letadel se začaly poškozovat kvůli nevhodným olejům, mazadlům a zamrzala také chladící kapalina. "Zamrzly" kulomety a dělostřelectvo, Němci tedy bojovali s ručními granáty. To byly „detaily zimy“ ve válce se Sovětským svazem.

Nedostatek zimních oděvů a chladné počasí, nevhodná mazadla pro zbraně a motory zaostřuje pozornost na situaci kolem Moskvy v listopadu a prosinci 1941 a srovnejte to nyní s dost hladkým postupem v létě 1941. V zimě 1941-1942 byla bitva o Moskvu první dlouhá protahovaná série bojů.

V červnu a červenci 1941 Němci netrpěli velkými ztrátami ani tankové ztráty nebyly velké. Německý průmysl a mezi evropské dovozy a zásoby dokázali zajistit dost jídla, paliva a střeliva, aby dokázaly podporovat částečně motorizovanou armádu asi tří milionů lidí ve velké polní kampani, aby vydržela plánovaných sedmnáct týdnů. Německý vojenský potenciál byl slabý v mnoha ohledech a nebyl připraven na dlouhotrvající válku. Téměř rok se připravovaly a produkovaly zásoby pro Barbarossu, Němci měli dost základního materiálu, aby dokázali vyhrát válku v Sovětském svazu v roce 1941.

Německý logistický problém byl jak dopravit materiál z adekvátních zásob k armádě operující pod obtížnými okolnostmi ve velké zemi bez optimální míry železnic a s nezpevněnými cestami. Německé centrum organizace přesunů muselo stavět železniční linky a stanice. Organizuje také velká nákladní auta, které se pohybují ze zásobami k hranici do té doby než jsou dokončeny nové železniční tratě.

V podstatě lze německý logistický systém na Východě připodobnit železniční lince na konci které byla stanice a sklady pro tvoření strategických zásob. Polní armáda poslala nákladní auta do tohoto skladu a dopravovala dodávky blíž k armádním sborům a divizím. V době operace se musel také stavět železniční systém rychle do evropské části Ruska a udržovat železnici v uspokojivých vzdálenostech od postupujících polních armád.

Na hranicích se SSSR v Polsku byly umístěny velké sklady. Nákladní auta po napadení SSSR musela zásobovat z těchto skladů armádní skupiny a operovat tam a zpět k hranicím pro zásoby do té doby než se zprovoznila či vybudovala vlaková stanice.

Kvůli neočekávaným okolnostem, včetně balkánské kampaně a hrozné zimy 1940-1941, německé soustřeďování sil pokračovalo do 22. června 1941. Vypravilo se nějakých 17 000 vlaků nad normální provoz na Východ po bitvě o Francii. Přes všechno utajení nebylo možné si nevšimnout této zvýšené aktivity. Stalin a jeho poradci dostali varování před německým agresivním záměrem měsíce předtím, ale oni si to většinou vysvětlovali pomocí alternativních teorií, navíc měly Rusové vlastní agresivní záměry.

Objevily se také možnosti, že se sami připravovali napadnout Německo na podzim 1941 a pravděpodobně ne později než v létě 1942. Nakonec ačkoli byl Stalin připraven pro německý politický tlak v létě 1941, a možné vojenské incidenty, byl totálně překvapen německou vojenskou invazí. Nevtíravý pohyb 17 000 zvláštních vlaků na Východ a podvodné vysvětlení aktivity spojené se soustřeďováním sil umožnily překvapení v červnu 1941.

Gercke pověřený dopravou na Východ začíná s přesunem „neškodných“ pěších divizí a jen několika málo mobilních v maximu dvanácti vlaků denně podél každých ze šesti hlavních linek stanovených programem Otto. Šéf armádní dopravy přesunul sedm pěších a dvě mobilní divize v první vlně (relativně málo), mezi který je možné zastřít jednu pancéřovou divizi a jednu motorizovanou pěší divizi.

Operovali podle doktríny že obrněná divize a těsně přidružená motorizovaná pěší divize může být určena výlučně pro hlubokou strategickou ofenzívu. Němci předpokládali s obrazem zrcadlového myšlení, resp. že Rusové ihned rozpoznají nebezpečí týkající se nadměrného množství pancéřových divizí. Tato mystifikace probíhala od února do června 1941, do té doby bylo přesunuto na Východ 101 divizí.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Čím víc vidíte famozní začátek operace Barbarossa tím víc se před Vámi otevírá velká psychologická výhoda neporazitelného wehrmachtu a vítězící třetí říše, v létě roku 1941 se muselo téměř všem pozorovatelům jevit, že válka v Rusku je vyhranou záležitostí, německé armády postupovaly ruským územím jak nůž máslem, stovky tisíc zajatců, rusové v panice utíkají.
Ovšem tato operace začala pomalu ztrácet na dynamice ..... to bylo způsobeno několika faktory ..... zajedno začlo váznout zásobování .... a to nikoliv z toho důvodu, že by nebylo dostatek zásob - ty byly naplánovány asi na dobu čtyř měsícu, ale po tomto datu už se muselo začít opět vyrábět ... ale větším problémem bylo jak tyto zásoby dostat k vojsků v poli.
Dalším faktorem bylo, že technika, která ujela stovky kilometrů byla prostě již opotřebovaná ..... je nezbytný servis .... a v neposlední řadě únava vojáků - měl prý pomoci pervitin...
Navíc Hitler vše vnímal jako válečné dobrodružství jehož následky se neměly příliš odrazit na životní úrovni Němců, kteří byli vždy citlivý na sociální oblast.
Ve skutečnosti však nebylo počítáno vůbec s eventualitou krizových plánů, co kdyby nedopadlo vše jak se plánovalo??
Nevím ale musí se uznat, že sovětský diktátorský režim leč se ukázal jako brutální tak možná právě díky těmto praktikám dokázal v počátečním náporu nacistiských armád udržet frontu pohromadě a dále zmobilizovat všechny zdroje na obranu a nakonec i vedoucí k porážce Německa.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Chtěl bych zde k dobře sepsané a provedené úvaze dodat, na základě Paktu o neútočení mezi Hitlerem a Stalinem proudilo do Německa spousta surovin a Němci zpět ve vagonech, které by měli do Ruska jezdit prázdné posílali k hranicím vojsko a materiál, to pak vykládali 10 až padesát kilometrů před hranicemi a tak se jim dařilo maskovat příjezdy vojsk. Toto byl jeden ze způsobů.
ObrázekObrázekObrázek
jeikob
praporčík
praporčík
Příspěvky: 354
Registrován: 4/6/2006, 21:00

Příspěvek od jeikob »

taková drobnost k tem všem patáliím.a to nemecký vozový park.četl jsem pameti skorcenyho a ten píše když sloužil u das raich jako technický dustojník.tak prave tím že meli mnoho typu vozidel myslím značek,škodovky,renolty,oply a mohl bych pokračovat.byl šílenej problém ze servisem.a vlastne množství typu bojový techniky.rusové pak meli gaziky a zisky a autáky z landlease potomdá se říct technicky nenáročný zbrane.viz legendární tečko
Radar
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 513
Registrován: 24/8/2004, 12:24
Bydliště: Okolo Plzně :-)))
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Radar »

A máte to!! :shock: :lol:
ObrázekObrázekObrázek

Neruš nepřítele, když dělá chybu …
( Napolen )
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Můj předřečník svou poznámkou jasně říká, že hlavní problémy Německé logistiky na Východě jsou obsaženy ve fundovaném odborném článku autora. Tvé drobné poznámky - jeikob - je okrajový problém, který Němci ve své pečlivosti a pedantnosti řešili v letech 1940 a 1941 několika způsoby.
První způsob, po zjištění poruchovosti a nepoužitelnosti např. francouzských nákladních aut, je jednoduše stáhly do Evropy co nejblíž k Francii, k zásobování. Francouzské tanky, jen některé použili pro jejich odolnost v mraze u jednotek na Severu u Murmanska. České tanky např. LT 38 v lehkých divizích. Ale co je důležité, vždy v celém praporu, aby bylo jasné kam směřovat ND.
Druhý způsob je, že některou neněmeckou techniku málo vyzkoušenou použili na méně exponovaná bojiště ( např. partyzánům, do dlouhodobé obrany a pod.)
Třetí způsob prodali jí satelitům - Maďarsku, Rumunsku a pod.
Čtvrtý způsob - vůbec jí nepoužili.
Skorzenyho berme s rezervou - určitě špatný historik, určitě horší romanopisec. Co je možná dobré, je dobrý voják. Tam kde píše o operacích, kterých se sám účastnil - poměrně dobrý vojenský popis - ale z nádechem, že on tvořil dějiny a tam kde se on pohyboval tam se tvořili dějiny( bez něj a shnilých brambor by to nešlo).
No a k těm Rusům, je možné je určitě v mnohém obdivovat. Ovšem o jejich logistice by to bylo na celý článek a do roku 1943 žádná chvála. Nebýt 460 000 Studebackerů v rámci půjčka - pronájem, bylo by vše pro Sověty horší než bylo.
Maršál Žukov se vyjádřil do svých řad tak, že až při přípravě operace "Bagration", tedy jaro 1944 - fungovala Sovětská logistika tak jak měla. I zde však přiznává určité nedostatky a zpoždění.
Ale jak říkám - určitě neněmecká technika neovlivnila Německou techniku a logistiku na Východní frontě. Co a jak ovlivnilo logistiku popisuje Lord ve svém fundovaném odborném článku nahoře.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

V rôznorodosti použitych vozidiel by som až tak velký problém nevidel, pretože podiel motorových vozidiel na zabezpečení logistických potrieb Wehrmachtu bol mizivý a 80% výkonu zabezpečovala konská sila.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

OK - nejvíce aut měly tzv. mot. ( motorizované) a td divize. Ale i ty raději na podzim a v zimě 1941 přešly na povozy tažené koňmi pro zásobování. Důvod byl, cesty a terén. Jasně to vyplývá i z popisu bojů v operaci " Tajfun" a u Guderiana je to přímo, že odstavil nákladní auta od svých td ale i pd do Orla a přešel na koňské potahy. Dále je známo, že klasické německé pěší divize byly hypomobilní.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Někde v nějakém dokumentu mluvil voják wehrmachtu který byl v obklíčení u Demjanska. Prý přežili jen díky koním, vojskům SS byly auta k *****.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

No jo,ono zkus sežrat třeba Opel Blitz :P Nevýhodou dlouhých zásobovacích tras je i to,že vlasní zásobovací vozidla spotřebovávají velké množství paliva.Navíc tyto trasy byly velmi zranitelné partyzány,takže vázaly nemalé množství vojsk ke své ochraně.
jeikob
praporčík
praporčík
Příspěvky: 354
Registrován: 4/6/2006, 21:00

Příspěvek od jeikob »

no ale treba i aut nemecký výroby ,bylo pomerne hodne typu.a nevím jestli meli unifikovaný nahradní díly.to je opel,mercedes,horch,steyer,eihats diesel a další.a pak nemecká technika byla rozhodne složitejší než ruská.tím padem náročnejší na servis.ale at se to veme kolem a kolem.rusko bylo príliš velký sousto
jeikob
praporčík
praporčík
Příspěvky: 354
Registrován: 4/6/2006, 21:00

Příspěvek od jeikob »

no on ten skorceny tam prave popisuje,že tohle mel zrovna na starost a mel problemy se shánením nahradních dílu.tohle bych mu zrovna věřil:)jinač to byl kovaný nacek.dobrej voják určite
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Ono je treba sa inač pozerať na logistiku ruskú a nemeckú.Aj keď termín logistika...no neviem či je v ruskom prípade zrovna na mieste...:-))
Dá sa povedať že nemecký soldat bol v poli na zásobovanie takpovediac"náročneší".Denná menáž vydaná z polnej kuchyne bola pre Ivana len príjemným spestrením a skôr vynimkou ako pravidlom..Celkovo problém uspokojovania potrieb jednotlivého vojaka mal v ruskej armáde len druhoradú dôležitosť.Bolo uplne normálne že jednotky si zabezpečovali proviant samé na obsadenom území.../samozrejme aj v armáde nemeckej ale tam ako dôsledok celkového kolapsu/
V tomto smere nenáročnosť ruskeho vojaka bola v porovnaní s nemeckým velkou výhodou.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Francúzske tanky v Skupine armád sever?

Příspěvek od Hektor »

To michain: Francúzske tanky na severe ZSSR?
Mohol by si mi priblížiť aké a u akej jednotky?
Viem že Fíni nejaké mali ale ti si asi myslel priamo Nemcov a to ma zaujalo.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Hektor - používám značku michan - nikoliv michain.
K věci:
Tady nalezneš kde na severu SSSR byla pro potřeby 3. horské divize ( sbor generála Dietla) začleněna jako podpora, 1. rota 40. tankového praporu pro zvláštní účely, který byl vyzbrojen francouzskými kořistními tanky - je to tuším v článku 3.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1224
Podkladem pro tyto řádky je kniha - Operace Barbarossa - Paul Carell.

Další bližší informace o nasazení Kořistních zbraní v Německé armádě ve 2. světové válce, tedy i nasazení francouzských tanků - např. v Norsku, Laponsku ( proti SSSR) a na Krétě nalezneš v knize - Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak - zde je na str. 346 přímo celá kapitola s názvem - Kořistní zbraně používané německými tankovými jednotkami.
ObrázekObrázekObrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Ďakujem.
A prepáč ten preklep.
Odpovědět

Zpět na „Východní fronta“