Sovětské lehké tanky 3 - tanky řady BT
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Sovětské lehké tanky 3 - tanky řady BT
Lehké tanky řady BT
Podle požadavků na výstavbu tankových sil měla být Rudá armáda vyzbrojena rychlými tanky schopnými pronikat velkou rychlostí do nepřítelovy obrany. Tak měl být poměrně silně vyzbrojen a měl být schopen překonávat velké vzdálenosti bez tankování paliva. Tomu mělo být obětováno pancéřování vozidla. Ale v Sovětském svazu v té době neexistoval snad ani projekt podobného tanku, výroba stěží zvládla výrobu tanků T-18 a T-24. Proto byl navázán kontakt W.H. Christiem, konstruktérem na tu dobu značně neortodoxních konstrukcí. Christieho podvozek tvořený velkými nezávisle odpruženými koly byla na tu dobu revoluční, navíc podvozek fungoval i bez gumových pásů jako kolový podvozek. Na jaře 1930 byla dojednán nákup dvou prototypů tanku Christie M1931 včetně dokumentace. Částka za tanky byla původně stanovena na 160 000 USD, byla však uplatněna sleva 25 000 USD. V Sovětském svazu byly tanky stavěné podle Christieho patentu označovány jako BT – Bystrochodnyj tank. Do SSSR byl propašován i modernější prototyp M1932, pro jehož vývoz odmítla US vláda udělit povolení.
Originální tanky M1931 byly označeny jako Original I a II, první byl použit ke zkouškám, druhý byl rozebrán při studiu jeho konstrukce.
Na bázi tanku Christie vznikla celá řada tanků BT, zde je popis sériově vyráběných verzí.
BT-2
Na americké prototypy navazovala výroba první ruské veze tanku. Trup je snýtován z rovných plechů které vpředu vytváří pyramidový výběžek, který usnadňuje řidiči výhled. Bočnice vany jsou dvoustěnné, mezi stěnami jsou umístěny závěsy a odpružení podvozku. Podvozek je charakteristický čtyřmi velkými pojezdovými koly (odlévanými), nejsou použity žádné podpůrné kladky. V případě, že tank jel po pásech, by tank poháněn zadním hnacím kolem, v případě jízdy na kolech se pohon převáděl na zadní kola. Řidič při jízdě na pásech používal klasické ovládání pákami, při jízdě na kolech používal volant otáčející přední pár pojezdových kol.
Pancéřování trupu a věže odpovídalo parametrům té doby, maximální síla byla 13 mm.
Vzadu je umístěn motor s příslušenstvím a převodovkou. Je použit letecký motor, dvanáctiválec do V M5, kopie amerického motoru Liberty o výkonu 400 HP při 1650 otáčkách.
Ve věži kruhového půdorysu byl umístěn kanon ráže 37 mm B-3 nebo 5K s palebným průměrem 92 střel. Pozdější verze BT-2 měla napravo od kanonu umístěn tankový kulomet DT ráže 7,62 se zásobou 2709 nábojů. Do věže se vlezl jen jeden muž.
Bylo taky vyrobeno asi 350 tanků BT-2 s kulometnou výzbrojí, místo kanonu se montuje kulometné dvojče DA-2.
Celková produkce tanku je cca 610 kusu vyrobených v letech 1932-1933, kdy výroba přešla na dokonalejší typ BT-5
technická data BT-2:
hmotnost – 11,3 t
délka – 5,35 m
šířka – 2,23 m
výška – 2,16 m
výkon motoru – 400 HP
dojezd silnice – 200 km
max. rychlost na kolech – 72 km/h
max. rychlost na pásech – 52 km/h
osádka – 2
BT-5
Malá věž tanku BT-2 neumožňovala zabudování tankového kanonu ráže 45 mm, rovněž neumožňovala doplnit osádku i dalšího člena. Bylo rozhodnuto použít věž stejné konstrukce jako u tanku T-26, zprvu se vyrábí dvě verze věží, Mariupulská a Ižorská. Posléze je vyráběna jen Ižorská věž, stejně jako u tanků T-26. Věž se otáčela ručně.
Konstrukce podvozku a vany nedoznává velkých změn oproti BT-2, jsou už použity lisovaná kola a trup je protažen o 23 cm.
V nové věži je umístěn 45 mm poloautomatický kanon 20K vzor 1932 a spřažený kulomet DT s palebným průměrem 115 a 2709 nábojů. Rychlost střelby z kanonu byla až 12 ran/min, zaměřoval se pomocí teleskopického zaměřovače TOP a periskopického PT-1. V posledních verzích BT-5 je použit nový kanon vzor 1934. Věž se otáčela ručně.
Velitelský tank byl vybaven radiostanicí 71-TK-1 nebo 71-TK-3 s kruhovou anténou na vrchní části věže. Byl snížen palebný průměr kanonu na 72 střel.
V letech 1933-1934 bylo vyrobeno 1621 kusů BT-5
technická data BT-5:
hmotnost – 11,5 t
délka – 5,58 m
šířka – 2,23 m
výška – 2,16 m
výkon motoru – 400 HP
dojezd silnice – 200 km
max. rychlost na kolech – 72 km/h
max. rychlost na pásech – 52 km/h
osádka – 3
BT-7
V původním projektu se počítalo s přepracovanou věží, silnějším pancéřováním a výkonnějším motorem. Věž měla mít schopnost zabudování i kanonu ráže 76 mm. Po posouzení této varianty byla výroba nové věže zamítnuta a produkce pokračovala s původní verzí věže BT-5.
Dochází k rozšíření přední části s nosem, příď je rovněž zaoblena. Je konečně zabudován motor M-17 o výkonu 450 HP při 1750 otáčkách za minutu. Šlo o upravený letecký motor BMW. Jsou rozšířeny palivové nádrže, je změněn vzhled motorového prostoru a výfukový systém. Tank dostává silnější pancéřování – čelní pancíř korby a vany má sílu 20 mm, boční stěny 15 mm.
Věž u verze 1935 zůstává stejná jako u BT-5, u verze 1937 však nastává změna – tank dostává novou konickou věž se šikmými stěnami. Pancéřování má sílu 15 mm. Palebný průměr kanonu je zvýšen na 188 střel, kulometných nábojů pro kulomet DT se nakládalo 2394 ks.
Bylo také vyrobeno 155 kusů tanku BT-7A, což byl stroj palebné podpory s kanonem KT-28 ráže 76,2 mm. Pro kanon se nakládá 50 kusů munice, pro kulomet DT 3339 ks. Věž je odvozena od věže tanku T-28.
Celkem vzniklo v letech 1935-1939 4612 kusů tanku BT-7. Na něj navazuje výroba modernizovaní verze BT-7M
technická data BT-7:
hmotnost – 13,9 t
délka – 5,66 m
šířka – 2,29 m
výška – 2,42 m
výkon motoru – 500 HP
dojezd silnice – 500 km
max. rychlost na kolech – 72 km/h
max. rychlost na pásech – 52 km/h
osádka – 3
Poslední sériovou verzí byl tank BT-8, někdy označovaný jako BT-7M. Šlo v podstatě o BT-7 s novým motorem, dieselovým dvanáctiválcem B-2 o výkonu 400 HP. Produkce vozidla probíhala v letech 1939-1940 a dala 788 kusů.
Jen pár slov o nesériových verzích tanků BT:
BT-1 – někdy je tak označován originální prototyp M1931
BT-3 – přepracovaný BT-2 na metrickou soustavu
BT-4 – technologicky upravený BT-2 (svařovaná konstrukce)
BT-6 – technologicky upravený BT-5 (svařovaná konstrukce)
Zdroj:
I.Pejčoch S.Spurný - Obrněná technika 3
BT-2
řez tankem BT-2
kulometná verze
Podle požadavků na výstavbu tankových sil měla být Rudá armáda vyzbrojena rychlými tanky schopnými pronikat velkou rychlostí do nepřítelovy obrany. Tak měl být poměrně silně vyzbrojen a měl být schopen překonávat velké vzdálenosti bez tankování paliva. Tomu mělo být obětováno pancéřování vozidla. Ale v Sovětském svazu v té době neexistoval snad ani projekt podobného tanku, výroba stěží zvládla výrobu tanků T-18 a T-24. Proto byl navázán kontakt W.H. Christiem, konstruktérem na tu dobu značně neortodoxních konstrukcí. Christieho podvozek tvořený velkými nezávisle odpruženými koly byla na tu dobu revoluční, navíc podvozek fungoval i bez gumových pásů jako kolový podvozek. Na jaře 1930 byla dojednán nákup dvou prototypů tanku Christie M1931 včetně dokumentace. Částka za tanky byla původně stanovena na 160 000 USD, byla však uplatněna sleva 25 000 USD. V Sovětském svazu byly tanky stavěné podle Christieho patentu označovány jako BT – Bystrochodnyj tank. Do SSSR byl propašován i modernější prototyp M1932, pro jehož vývoz odmítla US vláda udělit povolení.
Originální tanky M1931 byly označeny jako Original I a II, první byl použit ke zkouškám, druhý byl rozebrán při studiu jeho konstrukce.
Na bázi tanku Christie vznikla celá řada tanků BT, zde je popis sériově vyráběných verzí.
BT-2
Na americké prototypy navazovala výroba první ruské veze tanku. Trup je snýtován z rovných plechů které vpředu vytváří pyramidový výběžek, který usnadňuje řidiči výhled. Bočnice vany jsou dvoustěnné, mezi stěnami jsou umístěny závěsy a odpružení podvozku. Podvozek je charakteristický čtyřmi velkými pojezdovými koly (odlévanými), nejsou použity žádné podpůrné kladky. V případě, že tank jel po pásech, by tank poháněn zadním hnacím kolem, v případě jízdy na kolech se pohon převáděl na zadní kola. Řidič při jízdě na pásech používal klasické ovládání pákami, při jízdě na kolech používal volant otáčející přední pár pojezdových kol.
Pancéřování trupu a věže odpovídalo parametrům té doby, maximální síla byla 13 mm.
Vzadu je umístěn motor s příslušenstvím a převodovkou. Je použit letecký motor, dvanáctiválec do V M5, kopie amerického motoru Liberty o výkonu 400 HP při 1650 otáčkách.
Ve věži kruhového půdorysu byl umístěn kanon ráže 37 mm B-3 nebo 5K s palebným průměrem 92 střel. Pozdější verze BT-2 měla napravo od kanonu umístěn tankový kulomet DT ráže 7,62 se zásobou 2709 nábojů. Do věže se vlezl jen jeden muž.
Bylo taky vyrobeno asi 350 tanků BT-2 s kulometnou výzbrojí, místo kanonu se montuje kulometné dvojče DA-2.
Celková produkce tanku je cca 610 kusu vyrobených v letech 1932-1933, kdy výroba přešla na dokonalejší typ BT-5
technická data BT-2:
hmotnost – 11,3 t
délka – 5,35 m
šířka – 2,23 m
výška – 2,16 m
výkon motoru – 400 HP
dojezd silnice – 200 km
max. rychlost na kolech – 72 km/h
max. rychlost na pásech – 52 km/h
osádka – 2
BT-5
Malá věž tanku BT-2 neumožňovala zabudování tankového kanonu ráže 45 mm, rovněž neumožňovala doplnit osádku i dalšího člena. Bylo rozhodnuto použít věž stejné konstrukce jako u tanku T-26, zprvu se vyrábí dvě verze věží, Mariupulská a Ižorská. Posléze je vyráběna jen Ižorská věž, stejně jako u tanků T-26. Věž se otáčela ručně.
Konstrukce podvozku a vany nedoznává velkých změn oproti BT-2, jsou už použity lisovaná kola a trup je protažen o 23 cm.
V nové věži je umístěn 45 mm poloautomatický kanon 20K vzor 1932 a spřažený kulomet DT s palebným průměrem 115 a 2709 nábojů. Rychlost střelby z kanonu byla až 12 ran/min, zaměřoval se pomocí teleskopického zaměřovače TOP a periskopického PT-1. V posledních verzích BT-5 je použit nový kanon vzor 1934. Věž se otáčela ručně.
Velitelský tank byl vybaven radiostanicí 71-TK-1 nebo 71-TK-3 s kruhovou anténou na vrchní části věže. Byl snížen palebný průměr kanonu na 72 střel.
V letech 1933-1934 bylo vyrobeno 1621 kusů BT-5
technická data BT-5:
hmotnost – 11,5 t
délka – 5,58 m
šířka – 2,23 m
výška – 2,16 m
výkon motoru – 400 HP
dojezd silnice – 200 km
max. rychlost na kolech – 72 km/h
max. rychlost na pásech – 52 km/h
osádka – 3
BT-7
V původním projektu se počítalo s přepracovanou věží, silnějším pancéřováním a výkonnějším motorem. Věž měla mít schopnost zabudování i kanonu ráže 76 mm. Po posouzení této varianty byla výroba nové věže zamítnuta a produkce pokračovala s původní verzí věže BT-5.
Dochází k rozšíření přední části s nosem, příď je rovněž zaoblena. Je konečně zabudován motor M-17 o výkonu 450 HP při 1750 otáčkách za minutu. Šlo o upravený letecký motor BMW. Jsou rozšířeny palivové nádrže, je změněn vzhled motorového prostoru a výfukový systém. Tank dostává silnější pancéřování – čelní pancíř korby a vany má sílu 20 mm, boční stěny 15 mm.
Věž u verze 1935 zůstává stejná jako u BT-5, u verze 1937 však nastává změna – tank dostává novou konickou věž se šikmými stěnami. Pancéřování má sílu 15 mm. Palebný průměr kanonu je zvýšen na 188 střel, kulometných nábojů pro kulomet DT se nakládalo 2394 ks.
Bylo také vyrobeno 155 kusů tanku BT-7A, což byl stroj palebné podpory s kanonem KT-28 ráže 76,2 mm. Pro kanon se nakládá 50 kusů munice, pro kulomet DT 3339 ks. Věž je odvozena od věže tanku T-28.
Celkem vzniklo v letech 1935-1939 4612 kusů tanku BT-7. Na něj navazuje výroba modernizovaní verze BT-7M
technická data BT-7:
hmotnost – 13,9 t
délka – 5,66 m
šířka – 2,29 m
výška – 2,42 m
výkon motoru – 500 HP
dojezd silnice – 500 km
max. rychlost na kolech – 72 km/h
max. rychlost na pásech – 52 km/h
osádka – 3
Poslední sériovou verzí byl tank BT-8, někdy označovaný jako BT-7M. Šlo v podstatě o BT-7 s novým motorem, dieselovým dvanáctiválcem B-2 o výkonu 400 HP. Produkce vozidla probíhala v letech 1939-1940 a dala 788 kusů.
Jen pár slov o nesériových verzích tanků BT:
BT-1 – někdy je tak označován originální prototyp M1931
BT-3 – přepracovaný BT-2 na metrickou soustavu
BT-4 – technologicky upravený BT-2 (svařovaná konstrukce)
BT-6 – technologicky upravený BT-5 (svařovaná konstrukce)
Zdroj:
I.Pejčoch S.Spurný - Obrněná technika 3
BT-2
řez tankem BT-2
kulometná verze
Naposledy upravil(a) sa58 dne 24/11/2008, 20:01, celkem upraveno 2 x.
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
- jirka vrba
- četař
- Příspěvky: 62
- Registrován: 22/11/2005, 22:55
- Bydliště: Brno
to bude asi překlep.navíc podvozek fungoval i bez gumových pásů
P.S.: Nějak jsem zasklil odpověď na "Fedorova"
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1108
moc toho nevím - šlo o skoro identickou zbraň upravenou pro montáž do tanku - co vím sepíšu ...
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Jen jedna zajímavost, tank Christie se mohl dostat i do výzbroje Polské armády. V USA jednala polská komise, jednání se však nepodařilo dotáhnout do konce a Christie požadoval po Polsku 90 000 USD za licenční poplatky, neboť se obával, že poláci budou tanky vyrábět bez licenčních poplatků.
Poláci se nakonec rozhodli vyrobit kolopásové vozidlo. Tank dostal označení 10TP, byl vyzbrojen 37 mm kanonem wz. 37 a kulometem wz.30. Stavba začala v roce 1937, byl postaven pouze prototyp a mělo se pokračovat ve výrobě zdokonalené verze 14TP. Vše tedy skončilo u prototypu
Poláci se nakonec rozhodli vyrobit kolopásové vozidlo. Tank dostal označení 10TP, byl vyzbrojen 37 mm kanonem wz. 37 a kulometem wz.30. Stavba začala v roce 1937, byl postaven pouze prototyp a mělo se pokračovat ve výrobě zdokonalené verze 14TP. Vše tedy skončilo u prototypu
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
W.H. Christie:křídla, kola a pásy
Tak se mi podařilo narazit na zajímavý článek o původním Christieho tanku, článek je poněkud starší, vyšel už v roce 1932 v časopise Modern Mechanix.
Poměrně zajímavé samohybné dělo, zajímavější je už jen ta koncepoce nasazení. Docela by mě zajímalo, jestli vznikl dřív tank Christie, nebo byl až reakcí na neůspěch tohoto samohybného děla.
Zdroj: Modern Mechanicx
Poměrně zajímavé samohybné dělo, zajímavější je už jen ta koncepoce nasazení. Docela by mě zajímalo, jestli vznikl dřív tank Christie, nebo byl až reakcí na neůspěch tohoto samohybného děla.
Zdroj: Modern Mechanicx
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Tedy sice jsou pro mě přístupné pouze obrázky ale i tak je to zajímavá informace. Ta konstrukce té samochoddy je opravdů zajímavá, taková STRV z daleké minulosti.
Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1883
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Echo of the wars (tank BT-7) part1
Echo of the wars (tank BT-7) part2
Echo of the wars (tank BT-7) part3
Ale jsou tam nějaké položky kterým nerozumím: Vylovení, odbahnění, vyčištění...
Echo of the wars (tank BT-7) part2
Echo of the wars (tank BT-7) part3
Ale jsou tam nějaké položky kterým nerozumím: Vylovení, odbahnění, vyčištění...
"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
Re: Raritní a zajímavé fotky
Tank BT-5 překračující řeku
Re: Sovětské lehké tanky 3 - tanky řady BT
Kratší ruský dokument o tankoch BT-2, BT-5 a BT-7:
Zem je guľatá! Vys*ali sme sa na východ a zo západu prišlo H0wn0!
Re: Sovětské lehké tanky 3 - tanky řady BT
Drive-test tanku BT-7 model 1935 neďaleko Minska v Bielorusku - vlastníkom je muzeálny komplex "Línia Stalina":
Ide zjavne o BT-7 mod.1935, ktorý vytiahli z bahna v Bielorusku a zrenovovali do pojazdného stavu s tým rozdielom, že pôvodný benzínový motor vymenili za dízel V-2, ktorý sa montoval do poslednej vyrábanej verzie BT-7M (model 1939).
Trojdielna séria videí o tom, ako tento tank ťahali z bahna - tak tú sem dal kolega El Diablo:
Ide zjavne o BT-7 mod.1935, ktorý vytiahli z bahna v Bielorusku a zrenovovali do pojazdného stavu s tým rozdielom, že pôvodný benzínový motor vymenili za dízel V-2, ktorý sa montoval do poslednej vyrábanej verzie BT-7M (model 1939).
Trojdielna séria videí o tom, ako tento tank ťahali z bahna - tak tú sem dal kolega El Diablo:
El Diablo píše:Echo of the wars (tank BT-7) part1
Echo of the wars (tank BT-7) part2
Echo of the wars (tank BT-7) part3
Ale jsou tam nějaké položky kterým nerozumím: Vylovení, odbahnění, vyčištění...
Zem je guľatá! Vys*ali sme sa na východ a zo západu prišlo H0wn0!
Re: Sovětské lehké tanky 3 - tanky řady BT
Skúšky infračerveného prístroja nočného videnia "Dudka" (Trúbka) na tanku BT-7.
Poligón NIIBT, Kubinka 1940.
Zem je guľatá! Vys*ali sme sa na východ a zo západu prišlo H0wn0!
Re: Sovětské lehké tanky 3 - tanky řady BT
A nakoniec pridám dosť raritné fotky modifikácie BT-7E - ako "Ekranirovanyj" (jediný kus - vyrobený v Charkove v závode №183 , zúčastnil sa pamätnej vojenskej prehliadky 7.11.1941 na Červenom námestí - je aj fotka z prehliadky, následne stratený v bojoch pri Mokve):
Poklop vodiča nenávratne zmizol. Vodič to mal v prípade zásahu tanku najhoršie, ak sa chcel dostať von - jediná cesta bola len cez poklopy na veži.
Poklop vodiča nenávratne zmizol. Vodič to mal v prípade zásahu tanku najhoršie, ak sa chcel dostať von - jediná cesta bola len cez poklopy na veži.
Zem je guľatá! Vys*ali sme sa na východ a zo západu prišlo H0wn0!
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1883
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sovětské lehké tanky 3 - tanky řady BT
BT-7 - Part I
BT-7 Part 2
BT-7 Part 2
"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.