Obrněné automobily PA-II a PA-III

Obrněná technika československé armády
Odpovědět
pospec
svobodník
svobodník
Příspěvky: 21
Registrován: 2/10/2011, 11:37
Bydliště: Hodonín

Obrněné automobily PA-II a PA-III

Příspěvek od pospec »

Obrněný automobil PA-II
(vz.23 - Želva)


Obrázek
Vývoj vozidla
Roku 1923 vznikl na základě armádního rozhodnutí nový obrněný automobil pro československou armádu. Nesl tovární označení PA-II, v československé armádě známý pod označením Obrněný automobil vzor 23. Prvné sériové kusy byly hotovy v létě 1924. Po zkouškách, které následovaly a úpravách, které si tyto zkoušky vyžádaly, převzala československá armády první kusy v listopadu 1925.


Československá armáda a četnictvo
Obrněné automobily vz.23 se ukázaly ovšem jako zcela nevyhovující. A to z důvodů slabého pancéřování a nemohly vést boj s nepřátelskými obrněnými vozy. Československá armáda další vozidla proto neobjednala a již převzatých strojů se snažila zbavit. Proto byla vozidla předána policii (označení vozidel NIX58 - NIX 69), v roce 1927 byly tři kusy prodány vídeňské policii a zyblých devět kusů přeznačeno (13267-13275 - 9ks). Jako náhrada za tři kusy dodané vídeňské policii měla firma Škoda dodat armádě tři kusy novějších OA vz.27.

Vozidla, které československá armáda obdržela, se aktivně až do roku 1937 účastnila různých přehlídek, poté byla předána československému četnictvu. Želvy byly u policejních úřadů v Moravské Ostravě, Liberci a Mostě, každý úřad tak disponoval po třech kusech. Během mobilisace měla vozidla působit ve prospěch četnictva a jednotek SOS, po okupaci 15.března 1939 byly zabaveny a předány německé branné moci (Wehrmacht). Údajně jedna z želv byla u divize Deutschland a zůčastnila se i operace Barbarossa.

Údaje platné během služby v armádě RČS
Posádka: 4 muži
Výzbroj: 4 kulomety
Nábojů: 6250 kusů
Počet ve výzbroji Čs. armády: 9 ks.
Cena bez výzbroje: 680 000 Kč (627 159kč - portalvojna.cz)


Obrněné automobily v Rakousku
Stroje předané vídeňské policii měly rovněž poměrně zajímavou historii. Roku 1934 se účastnily potlačení nacistického puče, při kterém byl dokonce zavražděn rakouský kancléř. Poté sloužily v několika dalších jednotkách rakouské policie. Dvě vozidla byla začleněna do rakousko-chorvatské 16. policejní obrněné roty a byly používány v rámci pořádkové policie v chorvatské Somobore. Před koncem války v dubnu roku 1945 byly stroje pravděpodobně znehodnoceny a opuštěny svými osádkami.

Obrázek
Rakouský stroj, zde na fotce během potlačení pokusu o puč, 1934

Obrázek
Konec stroje, zde OA vz.23 zničen na konci války

Technické údaje
Motor:
čtyřtakt, čtyřválec - válce ve dvou blocích
70 HP při 1400 ot/min
vrtání - 135 mm
zdvih - 170 mm
objem válců - 9,7 l
karburátor Zenith T.D. , zapalován Bosch
do dalších podrobností se nebudu pouštět,

řazení - čtyři rychlosti vpřed a to samé vzad.

Rychlost vozidla při 1400 otáčkách za minutu:
I. stupeň - 10,5 km/h
II. stupeň - 17,5
III. stupeň - 30,5
IV. stupeň - 40

Základní číselné údaje o vozidle:
délka vozidla - 6000 mm
šířka vozidla - 2160 mm
výška vozidla - 2600 mm
rozchod kol - 1680 mm
rozvor náprav - 3800 mm
nejmenší otočný rádius - 9000 mm
váha vozidla - 7360 kg

nejvyšší rychlost - 70 km/h
spotřeba benzínu na 100 km - 42 kg
spotřeba oleje na 100 km - 3 kg
akční rádius - 250 km
stoupavost na tvrdé silnici - 20,6 stupně
stoupavost na špatné cestě v terénu - 11,5 stupně

množství vody v motoru a chladiči a potrubí - 98 l
obsah benzínové nádrže - hlavní - 145 l
obsah benzínové nádrže záložní - 28,5 l
Naposledy upravil(a) pospec dne 14/8/2012, 10:35, celkem upraveno 1 x.
pospec
svobodník
svobodník
Příspěvky: 21
Registrován: 2/10/2011, 11:37
Bydliště: Hodonín

Re: Obrněné automobily vz.23 a vz.27

Příspěvek od pospec »

Obrněný automobil PA-III
(vz. 27)


Obrázek
Obrněný automobil vzor 27 měl být následovníkem staršího OA vz.23. Roku 1925 začaly práce na automobilu, přičemž následujícího roku byly práce hotovy a armáda si objednala 12 kusů těchto vozidel. Firmě Škoda se podařilo sestrojit pozoruhodný podvozek, konstrukčně patřící k systému 4x2 - čtyři kola z toho dvě poháněná, bez možnosti řídit a pohánět obě nápravy zároveň.


Celkem armáda nakonec převzala 15 kusů těchto vozidel. Zajímavé je, že přicházely i objednávky ze zahraničí (vzhledem k tomu, žo toto vozidlo se stalo jedním z nejodsuzovanějších AO v historii naší armády). Tyto objednávky ovšem musely Škodovy závody odmítnout z důvodu nedostatku výrobní kapacity. Československá armáda obdržela celkem 15 kusů, přičemž byl vyroben i prototyp vozidla, který zůstal firmě (?). Ministerstvo vnitra v roce 1938 objednalo od armády 3 kusy OA vz.27 pro podporu pěších jednotek SOS umístěných na našich hranicích.

V roce 1929 se četa OA vz.27 vydala na cvičení z Prahy do Košic po vlastní ose!! ( cca 700km! ) Při desetidením cvičení řešily posádky závady jen drobného charakteru!
Přehled útočné vozby: http://forum.valka.cz/index.php/f/501932/title/OA-vz-27

Armádní stroje se účastnily potlačení Sudetoněmeckého puče ze září roku 1938 a účastnily se i bojů s maďarskou armádou na jižním Slovensku a Podkarpatské Rusi. Právě z Podkarpatské Rusi musela trojice těchto vozidel ustoupit do Rumunska, aby nepadla do ruk maďarské armády. Zde byly osádky internovány a vozidla č. 13.350, 13.351 a 13.352 zařazena do výzbroje rumunské armády. 2 kusy byly zničeny v roce 1944 při americkém náletu na Ploešti.

Německá armáda ukořistila celkem 10 kusů (včetně prototypu), přičemž jejich nasazení či jiné použití není známo. Minimálně jeden stroj byl přestavěn na Funkwagen 27 (t), přičemž největší úpravy se týkaly uvolnění přední nápravy pro řízení.

Užívatelé po 15.3.1939 :
Nemecko - 9ks + prototyp (?)
Slovenský štát - 3ks - vyřazené v roce 1943
Rumunsko - 3ks (po obsazení Podkarpatské Rusi maďarskými vojsky, kde byly dislokované, ustoupily do Rumunska)-2ks zničené v roce 1944 v Ploešti během spojeneckém náletu

Obrázek
V německých službách s rádioanténou

Technické údaje:
hmotnost: 6,6 t
délka: 5,35 m
šířka: 1,95 m
výška: 2,66 m

pancéřování: 3 až 5,5 mm
výzbroj: 2 těžké kulomety Schwarzlose vz. 7/24; 1 záložní lehký kulomet vz. 26
zásoba munice: 5 750 kusů
osádka: 5 mužů

motor: vodou chlazený čtyrválec
obsah: 5 700 cm
výkon: 60 HP/ 1600 O/M
maximální rychlost: 35 km/h
operační dosah: 250 km



Zdroje:
Wikipedie
portalvojna.net
valka.cz
panzernet.net
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Obrněné automobily vz.23 a vz.27

Příspěvek od Zemakt »

Ahoj, tak krom toho, že to stoprocentní foto je fakt krásné, by jsem měl pár připomínek. Znalý možná doplní. Označení "Želvy" jako OA vz. 23, dle odborné literatury nebylo nikdy oficiálně zavedeno. První snímek u části týkající se OA vz. 27 znázorňuje dělový prototyp PA-II-D s 75 mm dělem škoda. A co se týče vz. 27 vždy jsem měl zato, že se jednalo o čtyřkolky?!
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Firefly
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 175
Registrován: 25/12/2010, 13:58
Bydliště: Velký Beranov

Re: Obrněné automobily vz.23 a vz.27

Příspěvek od Firefly »

Nemá někdo více informací o světlometu Scintilla, který byl umístěný na zadní části věže u PA III? Na fotce 100% originál je krásně vidět. V knize "Slovenská armáda 1939-1945": zastaralé kulomety chlazené vodou s plátěnými pásy. Těžký a vhodný jen na silnice či zpevněné cesty. Slovenské osádky používali tankistické uniformy.
Obrázek

Největší životní úspěch? Nevím ještě. Ještě žiju! Josef Šnejdárek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Obrněné automobily vz.23 a vz.27

Příspěvek od hydrostar »

Změň minimálně úvodní fotku na náhled (na portálu to zbytečně zabírá polovinu obrazovky) a hlavně změň nadpis. Označení obrněný automobil vz. 23 (někdy se objevovalo i OA vz. 24) nebylo nikdy oficiální. Označení tohoto vozu bylo vždy PA-II. Také označení Želva bylo jen a pouze výmyslem prostého lidu. Pro popularizaci armády ale bylo označení želva naprosto dokonalé. Potom je možné článek připíchnout na portál.

Edit:
Vlastně, co se do teho pletu. Již mně nepřísluší rozhodovati, co jest pravda a co není.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Obrněné automobily PA-II a PA-III

Příspěvek od kacermiroslav »

Obrněný automobil Škoda PA-II

Na úvod je potřeba si říct, že obrněný automobil Škoda PA-II navázal na starší model PA-I. Nový typ měl odstranit nedostatky předchozího a tak došlo ke snížení výšky a těžiště, byla sejmutá otočná věž a zvýšil se počet kulometů. Rovněž došlo k vylepšení chlazení motoru, zavěšení kol, převodu brzd atd. Pancéřování byla velice zajímavě řešené a to v duchu tehdejšího moderního aerodynamického trendu. Pevná věžovitá nástavba pak obsahovala čtyři těžké kulomety na lafetách, které pokrývaly celý palebný sektor. Aerodynamická karosérie sice na první pohled působila velice moderně a byla "sexy", ale na druhou stranu byla výrobně značně komplikovaná. Jednotlivé zaoblené části se totiž vyráběly a tvarovaly v šablonách a polotovar často praskal. A vyrobit na sebe navazující tvarové díly také nebylo příliš jednoduché. Takže co auto, to originál, což rychlost výroby rozhodně nezjednodušovalo. Výroba se sice nakonec podařila, ale všechny tyto těžkosti se promítli do pořizovacích nákladů. Ne nadarmo se plně vyzbrojený automobil státu prodával za 627.159 Kčs (680 000 Kčs včetně výzbroje). Což v té době byla značně vysoká cena. Jinak podvozek, motor, převodová soustava a řízení se použila z modelu PA-I.

Objednávka na stavbu 12 kusové série byla vystavená 23.6.1923 a již v dubnu 1924 byl zkušební komisi MNO předán k testům první prototyp. Do konce července 1924 postavila Škodovka dalších devět vozů, které ihned putovali k Praporu útočné vozby do Milovic. Zde se auta v srpnu účastnila vojenského cvičení. Poté byly na již vyrobených strojích na podnět vojáků provedené drobné změny a celá 12 kusová série byla dokončená. Vojenská komise všechna auta převzala mezi prosincem 1924 a lednem 1925.

Nová auta PA-II neušla zahraniční pozornosti a uvažovala se o výrobě na export. Nicméně Škodovka se teprve na tomto poli začínala orientovat a ještě nebyla připravená uspokojit potřeby zahraničních zákazníků. Pouze tři auta se v roce 1927 podařilo prodat do Rakouska. Rakušané své P.A.2 trošku změnily. Především se změnila výzbroj, kdy původní čs. kulomety nahradily Schwarzlose M.O7/12. Jeden z vozů pak obdržel nad jedním ze stropních otvorů pancéřovou pozorovací věžičku. Všechny tři pak obdrželi nová kola s plnými pryžovými obručemi.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Obrněné automobily PA-II a PA-III

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Zaujalo mě, že tyto automobily měly dvojí řízení

Obrázek

Na fotce jsou vidět dva ze čtyř kulometů v kloubových lafetách a jeden ze dvou střešních poklopů spolu s oběma sedadly řidičů.... Se současnou palbou ze všech čtyř kulometů se nepočítalo, a byla prakticky nemožná pro nedostatek místa....

Zdroj fotografie: http://www.aviarmor.net/tww2/armored_cars/czech/pa2.htm

Obrázek

Podvozek PA-III... Uprostřed je převodovka. Palivová nádrž a chladič jsou před motorem... Vůz měl dvojí řízení jako PA-II. Namontované pneumatiky jsou bojového typu, s izolovanými vzduchovými komorami...

Zdroj fotografie: http://www.aviarmor.net/tww2/armored_cars/czech/pa3.htm
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Obrněné automobily PA-II a PA-III

Příspěvek od kacermiroslav »

Obrněný automobil Škoda PA-III (OA vz. 27)

Vývojové práce na PA-III probíhali prakticky souběžně s modelem PA-II. Bohužel v tomto případě konstruktéři ze Škodovky často měnili tvar korby a výzbroj a tak se vývoj neustále protahoval. Po několika verzích, kde část dospěla až do podoby stavby dřevěných modelů, se nakonec vojenská komise rozhodla v srpnu 1925 ke stavbě prototypu jedné z vybraných verzí. Tato byla kompromisem mezi moderní aerodynamickou verzí PA-II, která ale byla výrobně velice náročná a tou hranatou. V případě PA-III se opět na "scénu" vrátila pně otočná věž s výzbrojí. Na prototypu se začalo pracovat již v lednu 1926, ale MNO schválilo finální verzi až v polovině listopadu. Testy ale prokázaly celou řadu nedostatků na kterých se ve Škodovce pracovalo do února 1927. U výrobce se ale nečekalo na dokončení testů, protože podvozky v počtu 12 kusů byly k dispozici již od roku 1925. Prototyp z měkké oceli byl zástupcům MNO představen koncem června 1927 v Plzni a následně byl přemístěn do Milovic. Výzbrojní komise MNO tento prototyp následně 16.prosince 1927 uvolnila k sériové výrobě.

Sériová výroba byla stejně jako vývoj zajištěna u Škodových závodů s tím, že pancéřování dodala Poldina huť na Kladně. Cena jednoho automobilu stála 720.000 Kčs, přičemž 626.770 Kčs bylo bez výzbroje. Z toho jen vlastní pancéřování představovalo částku 288.000 Kčs. Opět se nejednalo o žádnou levnou záležitost. První sériové kusy se začaly montovat v první čtvrtině roku 1928 s termínem dodání celé objednávky do 15.2.1929. První tři vozy byly ale dokončeny až v květnu a celá série byla expedovaná až 2.října 1929. Tedy o více jak půl roku později. Bohužel to byl nešvar prakticky i ve všech následujících objednávkách na obrněnou techniku. Kdyby se dařilo termíny plnit (teď vůbec neřeším, jestli a na kolik byly reálné), tak by Československo v září 1938 mohlo disponovat výrazně početnějším stavem útočné vozby. Tím mám na mysli především stavbu tanků.

Jinak v průběhu dlouholeté služby vozidla PA-III prokázala dobré vlastnosti, kdy byla pozitivně hodnocená především robustní konstrukce, dobrá pohonná jednotka a rovněž i řízení. Naopak slabinou zůstala velká hmotnost, která tak pohyb v terénu minimalizovala a omezovala jej ve skutečnosti pouze na zpevněné plochy. Rovněž výzbroj nebyla kdoví jak převratná, i když částečně se to podařilo zlepšit díky zaměřovací optice. Rovněž se zkoušela radiová stanice vz. 23/28 s dosahem 40 km. Ta ale nakonec nebyla do série k dodávce vozů PA-III přijatá, což byla velká škoda. Protože tím by se bojová hodnota vozů výrazně zvýšila.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Útočná vozba“