Junkers Ju-88

Moderátor: Hans S.

Zamčeno
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Junkers Ju-88

Příspěvek od Haness »

*** Diskuse byla uzamčena. Aktualizovaná verze článku je k dispozici ZDE ***


Tak a píšu o posledním t hlavních opor německých bombardovacích sil…o Ju-88.Myslím že hodně lidí mi namítne že Ju-88 nebyl jenom bombardér, to je pravda a já se nesnažím psát že nebyl ale tento článek píšu o Ju-88 a jeho působení jako bombardéru.

Ju-88 byly zařazeny do výzbroje Luftwaffe krátce poté co se už první střední bombardéry jako He-111 a Do-17 proháněly nad Polskem a jak velitelé letectva tak pozemních sil chválili jejich nasazení a účinky. Při následují operaci/tažení proti Francii už byl Ju-88 nasazen,ale jeho nasazení byl spíše v tendenci zkoušení kdy si piloti zjišťovali jeho účinky, působení a vše kolem v bojovém nasazení. Zjistili že Ju-88 má obrovský potenciál a mohou s ním létat jako ze stíhačkou (samozřejmě pokud nejsou na palubě pumy).

Poté přišla Bitva o Británii a Ju-88 se zapojil po boku svých kolegů He-111 a Do-17 do napadání letišť RAF a dalším mohutným útokům proti Anglii. Jejich nasazení bohužel dopadalo stejným způsobem jako u ostatních strojů a po přechodu Luftwaffe k taktice nočních útoků na města (Blitz) byl z operačního nasazení proti Anglii stažen.

Byl však dále nasazen v bojích v Rusku kde už to nebyly takové mohutné útoky jako třeba proti Anglii ale bombardovací nasazení Ju-88 slavilo zprvu výsledky a to i proti ruským stíhačům bohužel s postupem času začal upadat spíše do zázemí vzhledem k přeřazovaní bombardovacích strojů Ju-88 na jiné úkoly.

Tím se dostávám k dalším možnostem jeho nasazení.
O Ju-88 se hovoří jako o nejvariabilnějším stroji v Luftwaffe protože sloužil v mnoha a mnoha rolích. Hodně známá byla jeho nasazení jako námořního bombardéru kdy mohl nést značnou nálož, i 2 torpéda v prostoru mezi motory a trupem. Ke schopnosti svého letu,obratnosti,rychlosti se k tomu nasazení hodil.tyto vlastnosti jej předurčovali k úspěšné službě i u letek se zamřením na přesné hloubkové útoky, specialitou Ju-88 bylo mnohdy i bombardování ze střemhlavého letu – samo pže byl konstruován jako střemhlavý bombardér. Byl nasazován i jako protitankový letoun kdy taky slavil úspěch při útocích na tanky sovětů.
Byl nasazován i jako kvalitní průzkumné letadlo.
O jeho nasazení v roli doprovodné a noční stíhačky myslím že nemusím psát. - http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=229

Výzbroj tvořily 3 kulomety MG 131 ráže 13 mm,nebo 4x 7,92 mm kulomety MG 81.

Posádku tvořili 3 muži ve stísněné kabině která byla poměrně dobře pancéřovaná, její obranná výzbroj taky nebyl tak špatná,ale jako dobrou bych ji taky označit nemohl.

Z JU-88 vzniklo několik dalších strojů – Ju-228Měl napadat Velkou Británii. Byl konstruován tak aby mohl unést 4 000kg pum na vzdálenost 600 km

Ju-388 ani jeden z těchto strojů nebyl nikdy použit v boji, tyhle stroje byly upravené pro výškové bombardování a výškový průzkum. Měly upravenou kabinu na přetlakovou, přibylo také zadní střeliště.

Ju-488 strategický bombardér který měl být odpovědí na naléhavou poptávku Luftwaffe po těžkých bombardérech.tento projekt byl však zastaven.

A hlavní modifikace která vznikla a to je Ju-188, tomuto prototypu nebylo zrovna přáno a věřeno proto byl zkoušen ještě v roce 1943. Jejich první nasazení proběhlo 18. srpna 1943 a zúčastnily se taky velkého náletu na Londýn v roce 1944. Jejich pole působnosti bylo také veliké, od průzkumných letů pes námořní bombardovací verze a útočné letouny.Námořní verze byly někdy vybaveny vyhledávacím radarem FuG 200.Posádku tvořili 3 muži, letoun mohl pojmout 3 000 kg pum, mezi motory a trupem měl na každé straně 2 závěsníky. Výzbroj tvořily 20 mm kanon MG 151/20 na hřbetní věži,13 mm kulomet MG 131 v zadní straně kabiny a ve spodním střelišti. Byly zkoušeny také noční stíhací verze.


Technické údaje: Junkers Ju-88A
Motory: 2x Junkers Jumo 211B-1; výkon 1 200 k
Max rychlost: 440 km/h
Dolet: 1 800 km
Dostup: 8 200 m

Rozměry:

Rozpětí: 20,13 m
Délka: 14,40 m
Výška: 4,85 m

Technické údaje: Junkers Ju-188

Motory: 2x Junkers Jumo 213A-1, možnost vstřikování MW50; výkon 1 268kW – s MW 50 1 671kW
Max. Rychlost: 539 km/h
Dolet: 3 395 km
Dostup: 10 000 m

Rozměry:

Rozpětí: 22,00 m
Délka: 14,95 m
Výška: 4,44 m
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

zajimavy byly i S-verze, treba S1:
Pohon
dva hvězdicové vzduchem chlazené čtrnáctiválcové motory BMW 801 G-2 o maximálním výkonu 1525 kW a se zařízením GM 1 až 1562 kW
Výzbroj
jeden pohyblivý kulomet MG 131 ráže 13 mm s 250 náboji, náklad 2000 kg pum,
obvykle:
14 pum SD65 o hmotnosti 65 kg
dvě pumy SD500 o hmotnosti 500 kg
dvě pumy SD1000 o hmotnosti 1000 kg
Výkony
maximální rychlost 547 km/h a se zařízením GM 1 610 km/h
dolet 1870 km
praktický dostup 10370 m
hmotnost prázdného letounu 8300 kg
vzletová hmotnost až 13800 kg
Rozměry
rozpětí 20,08 m
délka 14,85 m
výška 5,07 m
imho na tu nosnost je jeho rychlost naprosto fenomenalni...
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Tak Ju 88 S a T zde: Ju 88 S/T
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

To sorry Yamato, já vím že jsi o těch bombardovacích vezích psal
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

S/T byla málo rozšířená, ty píšeš o všech versích, takže žádný problém :wink:

jinak verse: A-bombardovací, torpédové, bitevní, Mistel
B-prapředek Ju 188
C-těžké stíhací, noční stíhací, Mistel
D-průzkumné
E-další vývoj B, tedy opět předek Ju 188
F-projekt průzkumné verse
G-noční stíhací, Mistely
H-dálkové průzkumné, dálkové těžké stíhací, Mistel
J-projekt těžké stíhací verse
P-protitankové
Q-projekt noční stíhací verse
R-těžké stíhací
S-rychlé bombardovací
T-rychlé průzkumné
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

http://www.findarticles.com/p/articles/ ... i_n9204393
zajimavej clanek o anglickych testech koristnich stroju

treba o nocni stihaci verzi ju88g:
Beamont found that flying the Ju 88 was similar to flying a de Havilland Mosquito; it had pleasantly light controls and required only a little trimming. He obviously enjoyed himself throwing the German night fighter about the sky until he noticed a Mosquito in the vicinity, and the two of them proceeded to engage in a mock dogfight. Circling together, they found that the two aircraft were a good match, and it was only because of Beamont's unfamiliarity with the Junkers that he ended up with the Mossie on his tail.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Tak mě napadá, ve Zlomených křídlech je v části věnované Otto Smikovi popsán jeden nálet, ve kterém je zmíněno zničení několika Ju-88, 188 i 388 na vojenském letišti. Pakliže nikdy nebyla 388 použita v boji, co tam vlastně dělala?
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Nevíš, co to bylo za letiště? Pár průzkumných Ju 388 se k jednotkám ještě stačilo dostat.

Nebo to taky může být omyl.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

ja si myslim, ze se to v tom fofru pri utoku na letiste hodne spatne posuzuje, konkretni typ, sam pilot to imho vyhodnotit ani vetsinou spravne nemuze, druha vec je, jestli to meli zpravodajci na guncamere, tam uz by typ rozeznat mohli...ale taky jsem o tom nikdy neslysel
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Atlantis: myslíš tu část ve Zlomených křídlech kde ho sestřelili??Jestli ano tak tam popisují že byl sestřelen když útočil na zřejmě úplně nové Ju-88,jen 88. Pokud je to ono tak to letiště bylo Gilze-Rijen v Nizozemí, nu a to se mi moc nezdá že by zrovna sem němci nasazovali nové stroje jako Ju-388.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

ono se to muze lisit podle vydani, mam nekolik duplicitnich knizek z ruznych vydani a kolikrat cumim, jak jsou odlisny
válka je vůl
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Ano,však já neříkám že píše to co tam není, ale i na netu je u Smikova letadla psané že byl sestřelen když útočil na letadla Ju-88 zamaskovaná na letišti Gilze-Rijen.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Jo, to je ono. Mám starší vydání, tam jsou uvedená 100% i ty 188 a právě na 90% i 388. Je to možný, že to byl prostřě nějaký překlep.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Junkers Ju-88

Příspěvek od Hans S. »

Haness píše: Ju-88 byly zařazeny do výzbroje Luftwaffe krátce poté co se už první střední bombardéry jako He-111 a Do-17 proháněly nad Polskem a jak velitelé letectva tak pozemních sil chválili jejich nasazení a účinky. Při následují operaci/tažení proti Francii už byl Ju-88 nasazen,ale jeho nasazení byl spíše v tendenci zkoušení kdy si piloti zjišťovali jeho účinky, působení a vše kolem v bojovém nasazení.
Kdybych byl puntičkář, což nejsem, tak vytknu i označování letadel. Lze použít Ju 88 i JU 88, ale nikoliv Ju-88. I označování letadel u Luftwaffe kupodivu má svůj pevný řád. Ale to je detail. Horší je faktická chyba o nasazení. Ju 88 A-1 se zúčastnily už polského tažení a nikoliv až západního (byť snad jen v řadách jediné KampfGruppe).
Nikdy jsem nečetl nic o tom, že by Ju 88 byl nějakým způsobem v první polovině roku 1940 "zkoušen". Probíhalo v podstatě už maximální nasazení těchto strojů bez omezení. Ale v tomhle směru bych byl ochotný vést diskusi.
Zjistili že Ju-88 má obrovský potenciál a mohou s ním létat jako ze stíhačkou (samozřejmě pokud nejsou na palubě pumy).
Bojoví piloti u sériových letounů nezjišťují potenciál, ale bojovou hodnotu. Potenciál je něco trochu jiného. Ale opět spíš detail a slovíčkaření. S bombardovacím Ju 88 se nedalo létat jako se stíhačkou a to ať na palubě pumy byly, nebo nebyly. Ve verzi A-1 a A-5, kterých se toto týká, to bylo sice hezky ovladatelné letadlo, ale stíhačka má parametry úplně jinde - a to třeba i Zerstörery Bf 110 C. Rozhodně zcela zavádějící informace.
Byl však dále nasazen v bojích v Rusku kde už to nebyly takové mohutné útoky jako třeba proti Anglii ale bombardovací nasazení Ju-88 slavilo zprvu výsledky a to i proti ruským stíhačům bohužel s postupem času začal upadat spíše do zázemí vzhledem k přeřazovaní bombardovacích strojů Ju-88 na jiné úkoly.
Tenhle odstavec moc nechápu - "začít upadat do zázemí" přeložím jako "stažení do zadních linií", což je ale docela divné, protože právě Ju 88 vedly své útoky v podstatě po celou dobu války - jediným stažením byl přesun operací do nočních hodin. Lepší než "úpadek do zázemí" by bylo říci "přechod k nočnímu nasazení".

O Ju-88 se hovoří jako o nejvariabilnějším stroji v Luftwaffe protože sloužil v mnoha a mnoha rolích. Hodně známá byla jeho nasazení jako námořního bombardéru kdy mohl nést značnou nálož, i 2 torpéda v prostoru mezi motory a trupem.
Ju 88 sloužil ve výzbroji jedné Gruppe jedné Kampfgeschwader specializující se na útoky s torpédy (a nikdy neměla k dispozici více jak 20 letadel). Jeho nasazení je ve stínu He 111, jimž byly vyzbrojeny zbylé dvě Gruppe. Problém Junkersu mj. byl v tom, že ač "mohl" skutečně nést dvě torpéda, tak do akcí díky svému omezenému doletu nosil v drtivé většině případů pouze jedno a na druhém závěsníku přídavnou nádrž. He 111 tahal skutečně dvě torpéda.
Ke schopnosti svého letu,obratnosti,rychlosti se k tomu nasazení hodil.tyto vlastnosti jej předurčovali k úspěšné službě i u letek se zamřením na přesné hloubkové útoky, specialitou Ju-88 bylo mnohdy i bombardování ze střemhlavého letu – samo pže byl konstruován jako střemhlavý bombardér.


No..ta první věta je opravdu strašná..ale s trochou dobré vůle se to přelouskat dá. Poslední věc je trošku mimo - Ju 88 nebyl konstruován jako střemhlavý bombardér. Byl této roli dodatečně uzpůsoben, ale konstruován byl jako rychlý střední bombardér. Stuka byla konstruována jako střemhlavý bombardér. Nicméně opět spíše detail a slovíčkaření.
Byl nasazován i jako protitankový letoun kdy taky slavil úspěch při útocích na tanky sovětů.
Boj s tanky byl ve skutečnosti disciplínou, ve které (jako v jedné z mála) Ju 88 vyhořel. Nasazení protitankových verzí bylo spíše experimentální a veskrze neúspěšné.
Byl nasazován i jako kvalitní průzkumné letadlo.
Nevím jestli jako kvalitní..ale jako znouzectnost se osvědčil docela dobře. Varianty určené pro průzkum byly obvykle upravené - vybavené dalšími interními/externími nádržemi, došlo k demontáži dvou závěsníků..jak kdy. Ty úpravy byly různé, často to letělo na průzkum v úplně čisté bombardovací konfiguraci.
Výzbroj tvořily 3 kulomety MG 131 ráže 13 mm,nebo 4x 7,92 mm kulomety MG 81.
Neznám jedinou variantu Ju 88 A, která by byla vyzbrojena třemi kulomety MG 131. Nicméně samotná obranná výzbroj byla dosti variabilní. Stanoviště s palubními zbraněmi byla u Ju 88 A obvykle tři. První vepředu, obsluhované navigátorem. Měl k dispozici jeden kulomet MG 15 (A-1, A-5), MG 81 (A-4) nebo MG 131 (A-4)..v závislosti na verzi a době nasazení. Radiooperátor obsluhoval dva nezávislé kulomety MG 15 (A-5), nebo jediný MG 15 (A-1), nebo dvojici MG 81 (A-4) umístěné ve dvou palpostech vzadu na boku kabiny. Poslední kulomet MG 15 umístěný ve vaně pod trupem a namířený vzad obsluhoval střelec/pozorovatel. U Ju 88 A-4 byl nahrazen mnohem modernějším, výkonnějším zdvojeným MG 81 Z. Na některých Ju 88 A-4 byla výzbroj dále zesílena přidáním MG 81 i do přední části vany.
Posádku tvořili 3 muži ve stísněné kabině která byla poměrně dobře pancéřovaná, její obranná výzbroj taky nebyl tak špatná,ale jako dobrou bych ji taky označit nemohl.
Posádku netvořili 3, ale 4 muži. Pilot/velitel, navigátor/střelec/bombometčík, radiooperátor/střelec a pozorovatel/střelec. Letci se byli schopní obvykle do jisté míry zastoupit. Kabina Ju 88 rozhodně nebyla nijak stísněná. Málo místa bylo pouze ve vaně pod trupem.



No, dle mého názoru je to na nový článek.


*** Diskuse byla uzamčena. Aktualizovaná verze článku je k dispozici ZDE ***
Obrázek
Zamčeno

Zpět na „Starší neaktualizované články“