XII. díl. Itálie 1943 až 1945. Č 34.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

XII. díl. Itálie 1943 až 1945. Č 34.

Příspěvek od michan »

XII.díl. Itálie 1943 až 1945. Č 34.

Mapa oblasti okolo Foggie s leteckými základnami.

Obrázek

V předchozím Č 33 (u konce článku zesíleno) http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4882 jsme si řekli, že jako první úkol po Salernu měl generál Montgomery se svou 8. A dobýt oblast Foggie, kde spojenecké letectvo získalo 13 letišť, čímž se zcela změnila strategická letecká situace německé Říše, neboť z těchto leteckých základen mohly americké těžké bombardéry napadat důležitá průmyslová střediska jižního Německa, Rakouska, Maďarska a Rumunska. Zároveň mohlo spojenecké letectvo podporovat útočné akce jugoslávských partyzánů na Balkáně.
http://www.ronaldv.nl/abandoned/airfiel ... a.html#FAC
Další vojenský cíl po dobytí Foggie pro Montgomeryho 8. A zněl – postoupit podél Jaderského pobřeží až k Pescaře. Tady pak zahnout doleva přes centrální horský masiv na italské pevnině, postupovat potom dál a osvobodit Řím. Osvobodit Řím - samozřejmě za toho předpokladu, že by tam britsko-americká 5. A generála Clarka nedorazila jako první.

Mapa útoků Spojenců ( 5. A i 8. A) do 4. října 1944, kde je plnými červenými šipkami vyznačen postup britské 8. A.

Obrázek


(Historici říkají, že popsaným úkolem pověřil Montgomeryho jeho nadřízený v Itálii, generál Alexander a že se o tom Montgomery zmínil v září při rozhovoru s generálem Clarkem, když, jak jsme říkali, navštívil prvně salernské předmostí 24. září 1943. Také jsme však řekli, že vztah mezi Alexandrem a Clarkem byl trochu jiný – Montgomery byl kdysi učitel Alexandera, a tak je zcela pravděpodobnější, že tento velitel 15. Skupiny armád, generál Alexander, jenom prostě schválil všechny Montgomeryho záměry.).
Vytyčená nová bojová linie britské 8. A po Salernu byla vůbec tou nejnáročnější bojovou linií, kterou britská armáda měla překonat od historických dob Wellingtona v Portugalsku, kde zdolal – Trás-os-Montes – nebo generál Roberts a jeho bojová trasa z Kábulu do Kandaháru. To byla hluboká historie. Postup Montgomeryho však byl v konci první poloviny 20. století, kdy motorizovaná armáda musela stavět desítky mostů přes hluboká údolí. Mostů, které musely unést tanky vážící desítky tun, přičemž zásoby benzínu a munice se počítaly na tisíce tun.

Úkoly pro smíšenou britsko-americkou 5. A generála Clarka, po Salernu, se vyznačovaly stejnou, nebo podobnou náročností, jako u Montgomeryho.
Americký generál Clark si na 18. září 1943 (dne 17. září 1943 Kesselring vydal rozkaz ke stahování německé 10. A od Salerna) povolal na své velitelství na salernském předmostí oba velitele svých sborů (10. as a 6. as), aby jim sdělil nejnovější rozkazy.
Generál McCreery, velitel britského 10. as měl postupovat dle svých původních instrukcí. Znamenalo to, že se jeho sbor měl probít po silnicích č. 18 a č. 88, tedy přes úzké horské průsmyky. Měl obsadit v Neapoli (na mapách viz. Neapol – Naples) přístav a potom rozvinout svá vojska podél řeky Volturno mezi jejím ústím a Capuou, kde se měl 10. as připravovat na násilné překročení řeky.

Linie fronty britsko-americké 5. A do 6. října 1943 i s předmostími na řece Volturno.


Obrázek

Americký generálmajor John P. Lucas, který 20. září 1943 vystřídal nešťastného velitele amerického 6. as, dostal za úkol vyslat americkou 3. divizi po horských cestách k Avelinu a poté měl roztáhnout svou frontu podél horního toku řeky Volturno, směrem na východ od McCreeryho 6. as pravého křídla. Americká 34. pěší divize (americká 3. a 34. pěší divize, které nově přišly na italské bojiště) měla bojovat po pravé straně britského 10. as, zatímco americká 45. pěší divize (právě 20. září 1943 byla doplněna na plné stavy) měla postupovat po silnici č. 91 přes Eboli na Benevento.
Právě postup americké 45. pěší divize ukazoval proč tak pomalu postupovala předtím britská 8. A z Kalábrie na pomoc 5. A k Salernu.
Totiž postup americké 45. pěší divize znamenal, že musela neustále čekat. To proto, že na 25 km postupu museli američtí ženisté postavit 25 mostů, které ženisté Wehrmachtu vyhodili při ústupu do povětří. Nebyly to jen mosty, byly to silnice, byly to křižovatky. Ale nejen to.
Jakmile byl jen trochu terén vhodný pro obranu, pro zadržovací akce, čekal tam úderný zadržovací tým Wehrmachtu – zadní voj, který měl s sebou dělostřeleckého pozorovatele. Pozorovatele, který naváděl dělostřeleckou palbu německých děl na most a přístupové cesty k němu.
Jeden z příkladů hovoří za vše – u Acerna, což je asi 15 km od Battipaglie, musela americká 3. pěší divize rozmístit do útočné pozice celý jeden kompletní pluk, aby eliminovala německé střelce a kulometčíky zakopané na vzdálené straně hluboké a široké rokle. No a pak nedaleko Oliveta na silnici č. 91 si jeden americký poručík a jeden desátník z 45. pěší divize vydobyli Kongresové medaile cti (CMH) za samostatné akce, při kterých se jim podařilo obchvatným útokem umlčet kulometná hnízda takového německého zadního voje.
Většinou však zdržovací akce Wehrmachtu nekončily smrtí kulometčíků a podpůrných střelců. Totiž úderné oddíly Wehrmachtu nebojovaly se Spojenci až do trpkého konce ( tady jsou příklady toho, že rozkaz byl rozkaz a v německé armádě se v roce 1943 nediskutovalo, ale voják byl vychován k boji, i když nebyla situace vítězná).
Kulometčíci a střelci, kteří kulomety chránili, tak maximálně zadrželi první nápor postupujících spojeneckých jednotek do doby, po kterou jim nehrozilo zabití, neboť podobné zdržení Spojenců musely zadní voje podniknout i druhého dne. To znamenalo, že takový německý bojový tým zadního voje se stahoval v okamžiku, kdy ho Spojenci mohli ohrozit zezadu, z křídla, nebo shora.
Spojencům se jen zřídka podařilo zahlédnout dalekohledem hrstku vyzáblých a neoholených mužů, kteří se v otrhaných šedých uniformách Wehrmachtu, vyhledávajíce sebemenší úkryt, stahovali, aby potom o pár kilometrů dál použili tu samou taktiku.
Němečtí kulometčíci těchto zadních vojů nesli přes rameno, před několika málo měsíci nově zavedené, obávané kulomety MG 42 „Spandau“ (na Palbě viz. zde, včetně diskuze: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=19 ), byli opásáni rezervními pásy kulometné munice, když podobně jako jejich ochrana, střelci, měli v zablácených vojenských holinkách ještě zastrkané granáty s rukojeťmi, to aby je, jako dělostřelectvo blízké podpory, mohli okamžitě použít.
Anglofonní historická literatura však v Itálii především vyzdvihuje ženisty britské a americké armády.
Byli to právě ženisté obou spojeneckých armád, kteří museli vždy pracovat, i když se okolo nich bojovalo, i když se okolo nich střílelo. Ono není co závidět ve válce pěšákovi, dělostřelci a tankistovi – musí bojovat, ale zčásti se mohou krýt. „Sapéři“ – jak ženistům říkali Britové, to však maěli horší, museli plnit své úkoly i v době kdy se okolo nich střílelo. Spojenečtí ženisté v Itálii měli však ještě další problém, že na druhé straně stál kvalitní soupeř. Němečtí ženisté se snažili spojenecké ženisty přechytračit, chtěli je stůj co stůj nervově zlomit, protože celkově si byli Němci dobře vědomi, že kvalifikovaný ženista Spojenců se jen těžko nahrazuje.
Pasti, které kladli němečtí ženisté, byly mnohdy prověřeny bojem od roku 1939. Mnohdy to však byly i pasti nové. Například silniční miny (ploché válcové miny typu „Teller-Mine“ viz na Palbě zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=33 ) byly opatřeny dalšími mechanismy, které znemožňovaly manipulaci, nebo byly nějakým novým způsobem nastraženy. A jedna „ďábelská finta“ provázela další fintu. Když spojenečtí ženisté fintu odhalili, to znamená postoupili rychle, byla tato „ďábelská finta“ nahrazena novou a tak to šlo dál a dál. Celý tento spojenecký postup směrem na sever „italskou botou“, tady směrem na horní tok řeky Volturno, závisel na pevných nervech a obratnosti relativně malého počtu mužů, kteří byli zapojeni do smrtící bitvy vynalézavých mozků. Tito muži, ženisté Spojenců, se neustále museli přehrabovat v blátě, opatrně nahmatávat výčnělky a dráty. Vědomi si toho, že jestliže se zmýlí, bude roztrhán na kousky.

Také britský 10. as, který se musel v horských průsmycích učit taktiku horské války
( ukázka terénu v italských horách, kde je vidět ve spodní pravé straně obrázku kus silnice – i pro turistu těžký terén

Obrázek


), později narazil na neapolských pláních na vynalézavost německých ženistů. A stejně, jako když postupovala 8. A z Kalábrie, i tady na neapolských pláních se vlastně postup smrskl na dopravní zácpy a čekání na to, až ženisté odstraní miny, upraví cesty a křižovatky a postaví můstky a mosty.
Když generál McCreery vyrazil na neapolské pláně, bylo 23. září 1943, a teprve 1. října 1943 v 9 hodin 30 minut vjela OT z 1. pluku královy dragounské gardy do centra Neapole, kterou Němci vyklidili. Ono vlastně říci vyklidili není úplně přesné, neboť Neapolí se celý den ještě rozléhala sporadická střelba ukrytých německých ostřelovačů a místních italských fašistů. Také střelba neapolských obyvatel, kteří si s těmito neapolskými fašisty vyřizovali účty.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

XII.díl. Itálie 1943 až 1945. Č 35.

Když 1. října 1943 obsazovali Spojenci Neapol, došlo k mírně komické situaci, kterou historici také zaznamenali, a která hovoří o některých rysech generála Clarka. Na vyčištění města Neapol byla zformovaná zvláštní bojová skupina, která se skládala z 23. obrněné brigády, ke které byl připojen americký 505. parašutistický pluk (82. vzdušně-výsadková divize). Tato bojová skupina pod velením plukovníka Jamese M. Gavina ( pozdější generál parašutistů), velitele právě onoho 505. parašutistického pluku, byla ráno 1. října 1943 na cestě na předměstí Neapole, když v tom k nim dorazil jeden z příslušníků štábu 5. A generála Clarka se zprávou, která byla tak důležitá, že nemohla být odvysílána rádiem. Plukovník Gavin měl okamžitě přerušit postup a vyčkat, až dorazí sám velitel armády, aby mohl uskutečnit „triumfální vstup do Neapole“.
Na tohle neměl plukovník žádný „standardní operační postup“ a ani žádný předchozí výcvik u parašutistů na to plukovníka nepřipravoval. Mimo jiné měl totiž plukovník zajistit, aby směrem ke generálu Clarkovi nepadla ani rána. No jo, jak zajistit, že nevystřelí nějaký ten opozdilý německý ostřelovač, nebo nějaký impulzivní fašista z Neapole? Rozkaz je rozkaz a od parašutistů se očekávalo i nemožné.
Plukovník Gavin proto zformoval kolonu nově. Generál Clark byl uvnitř obrněného polopásového transportéru, za ním pak na nákladních vozech jeli parašutisté z jednoho praporu Gavinova 505. parašutistického pluku. Sám plukovník Gavin pak jel v čele kolony v džípu a začal hledat Piazza Garibaldi, kde se měl podle instrukcí štábu 5. A shromáždit početný dav, který měl napjatě očekávat příjezd osvoboditele.
Ale ouha!
Konvoj projížděl naprosto liduprázdnými ulicemi a prázdné bylo i náměstí Garibaldiho, neboť obyvatelé úplně správně a rozumně zůstávali doma, pokud střelba ve městě neutichla. Parašutisté rychle pro Gavina získali informace, že lidé z Neapole se skutečně shromáždili, ale ne na náměstí Garibaldiho, ale na Piazza del Plebiscito, kde se po zvyku lidu Neapole „tradičně přijímali dobyvatelé“ – podkladem je zde: James M. Gavin, On to Berlin, str. 77-79.

Na východní straně italské pevniny u Jaderského pobřeží konečně dostal generál Montgomery a jeho 8. A bojový úkol, který odpovídal schopnostem jeho armády. Britové se pustili okamžitě do realizace.
Generál Montgomery a jeho 8. A řešili 2 důležité úkoly:
1) Bojovat a přeorganizovat 8. A
Nejprve tedy generál Montgomery, jak již z předchozího víme, vyslal bojovou skupinu, jejíž základ tvořila 4. obrněná brigáda, aby obsadila všech 13 letišť v okolí Foggie, což se jí do 27. září 1943 podařilo. Již 1. října 1943 odtud USAAF posílala i své těžké bombardéry na všechny strany Evropy z jihu a také na východ, na Balkán.
Potom, ještě v rámci prvního úkolu generála Montgomeryho čekala reorganizace 8. A za probíhající bojové činnosti.
Při reorganizaci 8. A mu vlastně zůstalo jen nevelké množství starých pouštních veteránů, kteří měli, jak se říkalo, písek v botách (bojovali s ním od El Alameinu až do Tuniska). Byli to vlastně jen velitelské štáby jeho 8. A a 13. ts, 4. obrněná brigáda (která se však stejně měla ke konci roku vrátit do Anglie) a část armádního dělostřelectva. Z jeho nových jednotek se do listopadu 1943 formovala v Egyptě 2. novozélandská divize, která měla mít novou organizaci ve formě 2 pěších a 1 obrněné brigády pod velením známého generála Bernarda Freyberga (setkali jsme se s ním již na Krétě v roce 1941 viz. http://www.palba.cz/viewforum.php?f=134
) a 4. indická divize, která dorazila teprve v prosinci 1943.
Zámyslem generála Montgomeryho bylo vzkřísit svůj 10. as se třemi britskými divizemi, ale to nepřipadalo v úvahu do té doby, než bude v 5. A nahrazen tento britský sbor třemi americkými divizemi.
Každopádně bylo rozhodnuto, že nejstarší sloužící jednotka z pouštní války, kterou byla britská 7. obrněná divize, se měla vrátit do Velké Británie, kde se měla připravovat na „Operaci Overlord“. Z předchozích popisů již víme, že britská 50. (Northumbrian) pěší divize a 51. (Higland) pěší divize již do Velké Británie odjely. Všechny tyhle jednotky si chtěl původně Montgomery ponechat jako svoji armádu, jenomže i ty dvě divize již po všech bojích potřebovaly kompletní reorganizaci od úrovně střeleckých rot až nahoru. No a 7. obrněná divize tak ta už byla také rozmělněna v mnoha krvavých bitvách a potřebovala také za pochodu doplnit. Nostalgie šla prostě stranou a bylo to tak dobře, neboť generál Montgomery dostal skutečně do své 8. A skvělé jednotky.
Nově se 8. A skládala z 1. kanadské pěší divize, 2. novozélandské pěší divize, 5. britské pěší divize, 8. indické pěší divize a 78. pěší divize.

2) Tím druhým důležitým úkolem, který na podzim za bojů musel generál Montgomery se svou 8. A řešit bylo vybudování logistického zázemí.
Protože pro válku v Itálii nebyl vytvořen žádný dlouhodobý strategický plán Spojenců, nemohl ani štáb 8. A sestavit žádný předběžný organizační plán, což bylo tedy mnohem obtížnější, než provést nějaké operační plánování. Organizační plán musí být sestaven s organizačním předstihem a co nejdříve musí být uveden do praxe. Britové jej však v Itálii vypracovávali v době kdy, už vlastně začal postup 8. A po Jaderském pobřeží. Tahle část historické literatury – logistika armády - bývá opomíjena, vojenští historikové si stejně jako řadoví vojáci nedělají velké starosti s organizací. Pro vojenské historiky, stejně jako pro vojáky, je to nezáživná část. Teprve když selže operační plán svede se vše na to, že selhala logistika. Teprve když vojáci strádají, umírají kvůli špatné zdravotní péči, děla nestřílejí, protože jim chybí munice, tanky nepřijedou, protože nemají PHM, teprve tehdy si všichni vzpomenou na logistiku.
Mnoho, i historických kritiků generála, pozdějšího polního maršála Montgomeryho, poukazovalo na to, že Monty odmítal podstoupit organizační rizika, pokud neměl zabezpečen týl, pokud neměl zabezpečenu logistiku. Ten kdo znal vzdělání Montyho věděl, že mnoho britských profesionálních důstojníků, stejně jako Montgomery, se ve školách učilo o krachu organizace logistiky britské armády na Krymu, v jižní Africe a v Mezopotámii. Tohle měl Montgomery vždy na paměti. A právě zde v Itálii se nechtěl dát Montgomery do pohybu se svou armádou do té doby, dokud nebudou obnoveny jeho komunikační linie, stejně jako jsme si již popisovali, že se nechtěl dát do pohybu v Kalábrii. Totiž i tady po Salernu a po jeho příchodu na nové bojové linii, na východní straně Itálie, linii z 25. září 1943 zjistil, že po Jaderském pobřeží vede jen jedna jediná kvalitní komunikace a ta nemůže unést veškerý pohyb celé jeho moderní 8. A. Navíc, jak víme, tuto komunikační síť, silniční i železniční, němečtí ženisté zdemolovali.
A tak bylo v globále třeba zbudovat celou týlovou základnu, která by zaručovala veškeré organizační struktury a která by zásobovala moderní armádu v poli.
Bylo třeba zřídit:

- dopravní jednotky, sklady PHM, sklady munice, potravin, výzbroje a ženijního materiálu. Dále bylo třeba zřídit nemocnice, stejně jako dílny na opravu zbraní a vozidel. Tábory pro ubytování náhrad a posil na přesunu ( po celé trase z přístavů) a všechna i další opatření, která nutně potřebují vojska, jako byla poštovní služba, relaxační, či dovolenkové tábory, veřejné sociální organizace a služby, které se v americké armádě nazývaly „Post Exchange“ a v britské armádě „NAAFI“ (Navy Army and Air Force Institutes – Instituce pro námořnictvo, armádu a letectvo).
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

XII.díl. Itálie 1943 až 1945. Č 36.

Méně zasvěceným čtenářům se zdají boje v říjnu, listopadu a prosinci 1943 jen jako taková mezihra mezi většími bitvami od Salerna do bitev typu – boj o „Gustavovu linii“, bitvy o Monte Cassino, vylodění u Anzia. Není to však pravda. Ti, kteří se blíže seznámili s celým italským tažením, a jak potvrzovali i veteráni z 1. světové války, vědí, že byly tyto tři měsíce naplněny stejně intenzivními boji, možná v menším měřítku, jako byly těžké boje o Flandry, nebo Pikardii. I ztráty na lidech hovoří o něčem podobném, jako byla i bitva u Salerna.
Tak například 1. kanadská divize měla od Salerna do Vánoc 176 důstojníků, 2 613 poddůstojníků a vojáků padlých, raněných, nebo pohřešovaných a ještě si k tomu připočtěme 1 617 nemocných. Z těch nemocných u 323 zněla diagnóza – „vyčerpání z boje“, takže byli vlastně nezpůsobilí nasazení, stejně jako ti, kteří měli fyzická zranění. Ona numera (čísla), potvrzují tempo růstu ztrát britského 10. as, které bylo již vysoké u Salerna, zároveň prozrazují, v jaké míře Britové podcenili zajišťování náhrad pěšáků v boji (byl to onen problém, který jsme již říkali – královský fyzilír za královského fyzilíra, voják královnina královského pluku za vojáka královnina královského pluku, gardista za gardistu, horal za horala). Tahle tradice kladla vysoké nároky na vynalézavost britských důstojníků až do konce války v Itálii a týkala se náhrad vojáků z britského společenství, ale také Polska. Američané v Itálii zastupování v osobě generála Clarka zastávali názor, že velitel selhal pokud nepokračoval v útoku do té doby, dokud měl zálohy, které musel také vrhnout do boje. To Britové nemohli. Britové celou dobu v Itálii museli spoléhat na svoji palebnou sílu, na bojovou zdatnost všech zbylých mužů a proto si i dávali načas, než dosáhli vytýčeného cíle. A to byl právě problém v Itálii, kde čelili německým vojákům, kteří s pozoruhodnou efektivitou bránili každý hřeben a každou říční linii, a kteří se uměli zasadit o to, aby se všechny klíčové pozice, které Němci bránili po Salernu, jako byla například Ortona, změnily v miniaturu Stalingradu. Tedy místo, kde měli Britové velký seznam ztrát, přestože použili těžkou dělostřeleckou palbu a mnohé obratné taktické bojové triky. Něco podobného se stalo u Termoli.

Bitva u Termoli.

Mapa bitvy u Termoli.

Obrázek


Když britská 8. A generála Montgomeryho dorazila na Jaderském pobřeží k německé obranné linii zřízené podél řeky Biferno (viz mapa), rozhodl „Monty“, že využije hrstku svých výsadkových člunů, obejde německou obranu, její přímořské křídlo, obojživelnou operací, zatímco jeho hlavní uskupení zaútočí čelně. Dobytím městečka Termoli, městečka, které leží asi 15 km severně od Biferna, měla britská vojska přerušit Němcům ústupovou linii, která vedla podél silnice č. 16.
Městečko Termoli střežil pouze nevelký oddíl německých železničních stavebních ženistů, který byl posílen o četu parašutistů, jejichž mateřský prapor ležel v obraně na řece Biferno o kus dál na západ.
Útok zahájily dvě britské jednotky složené z oddílu commandos, kteří byli úderným hrotem britské 78. pěší divize.
Bojový plán 8. A počítal s tím, že 3. října 1943 před rozedněním se commandos vylodí po obou stranách města Termoli, zatímco 11. brigáda, dále průzkumný prapor z 56. pěší divize a 6 tanků typu Sherman ze 3. pluku Yeomanry County of London (Yeomanry – bylo starodávné označení britské dobrovolné jízdy, později začleněné do Teritoriální armády; ve 30. letech 20. století byla přebudována na oddíly královského dělostřelectva nebo na obrněné jednotky) překročí řeku a připojí se k nim. Část výsadkových člunů se pak měla vrátit a nabrat 36. brigádu, ze které byly sestaveny úderné oddíly. Ty se pak měly ještě během noci z 3. na 4. října 1943 vylodit na břehu poblíž Termoli. Britské 3. armádní commando a 40. commando královské námořní pěchoty pak vyčistilo Termoli od Němců. Ti němečtí vojáci, kteří nebyli zabiti, nebo zajati, rychle utekli. Přesto němečtí ženisté stačili zničit most přes řeku Biferno. Museli nastoupit britští ženisté, kteří přes nedostatek vybavení postavili ze člunů most nový. Britové po tomto provizorním mostě přepravili protitanková děla a několik bojových vozidel z divizního průzkumného pluku, zatímco britská pěchota se přebrodila mělčinami. Pak zasáhla příroda, a přišel, jako mnohokrát na východní frontě – „generál Bahno“. Totiž 3. října začalo hustě pršet a hladina řeky Biferno stoupla natolik, že znemožnila vojákům brodění a proměnila tuto objížďku kolem demolicí na přístupových trasách fronty v lepkavou bažinu, ve které uvízly všechny těžké zbraně, jako byly tanky, polní děla a nákladní vozidla s municí. Najednou nešlo do Brity vytvořeného předmostí dopravit protitanková děla, aby byla zesílena obrana po celém obvodě. A bylo to nutné, neboť ke „generálu Bahno“ přispěchal německý generál Sieckenius se svou 16. td.
Totiž německá 16. td, se kterou jsme se seznámili u Salerna, byla po tvrdých bojích na salernských plážích stažena do zálohy, do oblasti severně od Volturna, aby se přezbrojila, reorganizovala, ale protože představovala jedinou záložní tankovou formaci, kterou měli Němci v oblasti k dispozici, a protože OKW nařídilo, že Termoli musí být za každou cenu ubráněno, byla tanková divize spěšně odvelena k Termoli. Nebyla to samozřejmě celá 16. td, byla to dvě úderná uskupení, která jsme již poznali u Salerna. Byla to „Bojová skupina Stempel“ a „Bojová skupina von Doering“, uskupení, která dorazila dne 4. října 1943 po 150 km dlouhém přesunu horským terénem do oblasti Termoli a z chodu se tanky zapojily do boje. V tom okamžiku se situace Britů v Termoli proměnila. Před chvílí to vypadalo na jasné vítězství a náhle hrozila porážka.
Britské dělostřelectvo ze 78. pěší divize mělo v tu chvíli u sebe jen malé zásoby munice – 200 granátů na jedno dělo (při obvyklé rychlosti palby britského dělostřelectva, to byla zásoba, která stačila zhruba na 2 hodiny). Britové nemohli šetřit a tak dělostřelectvo pálilo ráz naráz, aby odrazilo německé tanky. Na chvíli byl útok odražen. Britům zbývala jediná naděje, rychle posílit předmostí po souši. To znamenalo rychle postavit most přes řeku Biferno. Most, který by unesl tanky. Byl tu však háček, totiž veškerý materiál na stavbu tzv. „Baileyových mostů“ (Baileyův most byl vynálezem britského ženisty stejného jména. Sestával se v podstatě ze standardních, typizovaných komponentů, které se daly přepravovat za použití běžných dopravních prostředků, a šrouboval se dohromady na způsob obří verze stavebnic „Meccano“, či „Erector“, takže výsledkem byl dlouhý a pevný most odpovídající požadavkům doby. Nejjednodušší metoda instalace mostu spočívala v tom, že ženisté na souši most postavili, sešroubovali konstrukci o délce, která byla více než dvojnásobkem délky požadované k překlenutí mezery, to aby nedošlo k převážení. Poté ho ženisté na válcích posouvali dopředu až koncem spočinul na protilehlém břehu. Vojáci 2. světové války tento vynález hodnotili velice vysoko, když říkali, že to byly Baileyovy mosty, které pomohly Spojencům vyhrát válku. Tyto mosty se samozřejmě používaly i v americké armádě) byl z divizního parku odvezen na opravu komunikací.
Německé bojové skupiny tvrdě odrazily jednotky královnina vlastního královského západokentského pluku a tím se britský obranný obvod smrskl až na předměstí Termoli.
Mezitím byl veškerý materiál na stavbu mostů rychle, všemi dostupnými, dopravními prostředky převezen zpět k řece Biferno a královští ženisté pod těžkou palbou začali se stavbou mostu. Přes řeku Biferno byl v rekordním čase postaven tak pevný most, že unesl i tanky Sherman z 12. kanadského tankového pluku (Three Rivers), který se ihned zapojil do boje.
Bylo 6. října 1943, když celé britské uskupení provedlo protiútok a odrazilo obě německé bojové skupiny. Zvláště obdivuhodná byla výborná a přesná palba kanadských tankových střelců.
Akce u Termoli v sobě nesla mnohá ponaučení, z nichž to jedno říká, že obejít nepřítele, nebo vylodit se v jeho týlu, nemusí být vždy postačující a že o výsledku boje často rozhodne až tvrdá zkouška v boji – podkladem zde je: C. Ray, Algiers to Austria: A. History of the 78th Division in the Sekond World War – což je jedna z nejkvalitnějších v řadě divizních a plukovních historií, str. 87 až 91.
Takové situace vytvářely boje v Itálii, kde zabezpečení vylodění muselo být prováděno s velkou pečlivostí. Mnozí historici pak připomínají i situaci v bojích v Tichomoří a v Asii, když třeba v Barmě, kde bojovali Britové s Japonci, kde byli neustále ohrožováni infiltrací a obklíčením, tak platilo heslo, cituji:

„Nezapomeň, že když máš Japončíka v zádech, má on v zádech taky tebe.“

Stejná pravidla samozřejmě znali také Němci, kteří věděli jak znemožnit obchvatný manévr, neboť i sami prováděli útoky do týlu, když se nejméně snažili odříznout obránce. Tyto manévry bylo možné pozorovat ve velkém u Anzia a my si o nich u Anzia, mimo jiné, řekneme.


Použité podklady:


Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Letecká válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Námořní válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Marcel Jullian – Bitva o Británii – červenec-září 1940
Alan Cooper – Cíl Drážďany.
Boje o Itálii 1943 až 1945 – Dominick Graham a Shelford Bidwell.
Hitlerovy horské jednotky – James Lucas.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1176,
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1179
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1193
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1209
a v nich následné diskuze.
Miloš Hubáček – Bitva u Matapanu.
Jaroslav Hrbek – Tobruk 1941.
Janusz Ledwoch – Afrikakorps.
Paul Carell – Lišky Pouště.
Janusz Piekalkiewicz – Rommel – Tajná válka v Africe.
Dwight David Eisenhower – INVAZE DO EVROPY.
Harry C. Butcher – TŘI ROKY s EISENHOWEREM.
Jiří Brož – STŘEDOMOŘÍ V OHNI DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.
Z webu www.Palba.cz je použito jako podklad a upoutávka:
V subkapitole – Armády 1918 – 1945 u Francie zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=143
a zde jednotlivé sekce:
a) Pozemní a cizinecká legie – (články od Kačermiroslav, Sa 58 a Bruno):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=160
b) Letectvo – ( články YAMATO, Kačermiroslav a Fatale):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=161
c) Námořnictvo – (ovládal Norad – Nelson):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=162
d) Opevnění a bunkry – (od Bruna a Lorda):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=48
Aby pak důležitou smlouvu o porážce Francie z 22. června 1940 dodal Kačermiroslav v sekci
e) Ostatní:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3463

V subkapitole – Armády 1918 – 1945 pak nalezneme - Británie viz zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=139
kde jsou pak jednotlivé sekce, a v nich potom musíš otevřít - Pozemní vojsko:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=154
tam teprve otevřeš Obrněná technika – (především YAMATO, TonyHazard a Easy_Company) zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=241
aby pak ještě následovaly odkazy od Sa 58:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3351
a Thór:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2936
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2892
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2821

Royal Navy (především Norad – Nelson a také trochu Mikhassel. Dralno):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=153
Letectvo:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=99
pak má své podsekce:
Stíhací letouny – (xradar, YAMATO, Tempík, Reisen):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=216
Bombardovací a bitevní letouny – (Haness, YAMATO):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=217
Ostatní letouny – (Kačermiroslav):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=218
Různé – (od Haness, Ikala, Lord a YAMATO):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=220
A starší neaktualizovaný článek od Fatale:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1180

O Německé obrněné technice je možné se na Palbě dozvědět na tomto odkaze v subkapitolách zde http://www.palba.cz/viewforum.php?f=138
Tanky a stíhače tanků:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=116
od Sa 58, YAMATO, TonyHazard.
Samohybná děla http://www.palba.cz/viewforum.php?f=117 také od Sa 58 a YAMATO.
Mnoho dalších věcí, jako jsou OA – Obrněné Automobily - na tomto odkaze http://www.palba.cz/viewforum.php?f=17 také od Sa 58.
Z letecké techniky jsou to především v subkapitole Luftwaffe
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=20
u Stíhacích letadel http://www.palba.cz/viewforum.php?f=112
monografie Hans S a YAMATO, stejně jako u Bombardovacích a bitevních http://www.palba.cz/viewforum.php?f=113
a u Ostatních http://www.palba.cz/viewforum.php?f=192
je to pak Tunac, Haness, Hans S a YAMATO.
Vybavení letounů http://www.palba.cz/viewforum.php?f=193je od Ikala, Eda a Sa 58.

O Itálii jsou pak jednotlivé subkapitoly zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=142

Případné doplnění a dotazy prosím směřujte na tento odkaz:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4743
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta 1939-1945“