Pořizovací a provozní cena vybraných strojů US Army a USMC

Vrtulníky všech typů a vzducholodě
Odpovědět
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Pořizovací a provozní cena vybraných strojů US Army a USMC

Příspěvek od tomas.kotnour »

Pořizovací a provozní cena vybraných strojů US Army a USMC.

Obrázek
Obrázek

O&S Operating and Support Cost

Jenom upozorňuji, že údržba vrtulníků USMC odpovídají provozu v podmínkách USMC, proto jsem uvedl i předchozí generaci UH-1, jejichž zástupce můžeme najít i v civilním provozu.

The "Other" cost category above includes the following average annual cost per aircraft (in thousands): CLS, installation support, and overhaul and rework. CLS is accounted for in the "Other" cost category because it is power by the hour, which includes field and depot level maintenance as well as parts and labor supplied by the contractor. Lakota O&S unitized cost has decreased since 2011 from $801.3K to $766.0K per aircraft as a direct result of an decrease in the definitized CLS support cost per hour and a decrease in the total number of aircraft fielded from 345 to 315. However, the total O&S cost has increased since 2011 from $5,529M to $6,032.2M due to an increased useful life expectancy from 20 to 25 years.

Production of H-1 Upgrades aircraft continues at Bell Helicopter with final assembly and delivery occurring in Amarillo, Texas. There are 243 aircraft (Lots 1-12) on contract, which includes 148 UH-1Y, 37 AH-1Z remanufactured and 58 AH-1Z Build New (ZBN) aircraft. Lot 12 (FY 2015) also includes the first three of 12 AH-1Z Build New aircraft for Pakistan under FMS case PK-P-SBO. As of January 25, 2016, 174 production aircraft (127 UH-1Ys, 37 remanufactured AH-1Zs, and 10 ZBNs) have been delivered to the Fleet. All remaining AH-1Z deliveries are Build New aircraft.

Unit-Level Manpower: Cost of operators, maintainers, and other support manpower assigned to operating units. May include military, civilian, and/or contractor manpower.
Unit Operations: Cost of unit operating material (e.g., fuel and training material), unit support services, and unit travel. Excludes material for maintenance and repair.
Maintenance: Cost of all system maintenance other than maintenance manpower assigned to operating units. Consists of organic and contractor maintenance.
Sustaining Support: Cost of system support activities that are provided by organizations other than the system’s operating units.
Continuing System Improvements: Cost of system hardware and software modifications.
?Indirect support: repair of components at the intermediate maintenance activity which is normally accomplished off aircraft, e.g., hydraulic actuators, servos, and accumulators, aircraft engines, and transmissions.

Tabulka ke stažení
Přepočítáváno dle http://www.usinflationcalculator.com/
Akviziční reporty:
UH-72A
UH-60M a UH-60L
AH-64E
CH-47F
H-1 Upgrades
CH-53K
MH-60S

Edit: Ještě jsem dal do porovnání MH-60S, který US Navy a USMC stále ještě přebírá, a UH-60L, ze kterého MH-60S konstrukčně vychází. Tím je možné aspoň trochu získat porovnání náročnosti námořního provozu.
Naposledy upravil(a) tomas.kotnour dne 19/1/2018, 03:49, celkem upraveno 3 x.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Pořizovací a provozní cena vybraných strojů US Army a US

Příspěvek od Flader »

Veď o UH-60M všetci tvrdia aké sú drahé na prevádzku, ale podľa tejto tabuľky to vyzerá trochu inak.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4103
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Pořizovací a provozní cena vybraných strojů US Army a US

Příspěvek od niko »

Flader drahe na prevadzku v porovnanim s cim ? S civilnou a nazeleno natretou Agustou su. Inak ake mozu byt naklady bezgeneralkoveho stroja so spotrebou o 35 % nizsou ako u Mi 17. Hlavne ked sa na Mi 17 robi po 2000 hodinach generalka za 2,5 mil. €. Mna by napriklad zaujimal zdroj tej informacie, ze Rakusania su zhrozeni drahou prevadzkou UH 60. Osobne poznam par ludi od tych masin a kukali namna jak vyorani, ked som im to pri tretom pive rozpraval. :D
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Pořizovací a provozní cena vybraných strojů US Army a US

Příspěvek od Flader »

Tak Rakušania mali tuším problém jedine s cenou modernizácie (sklenený kokpit). Ale nakoniec sa k nej odhodlali.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4103
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Pořizovací a provozní cena vybraných strojů US Army a US

Příspěvek od niko »

Tak vies, menia komplet avioniku, komunikacne systemy, radary, davaju do kazdej masiny (neviem naco) Tetra funk atd. Minimalne vymena radarov a Tetrafunk je uplne zbytocna. Inak u Rakusanov ani pomerne jednoducha modernizacia AB 212 nebola prave najlacnejsia.
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Pořizovací a provozní cena vybraných strojů US Army a US

Příspěvek od Starlight »

tomas.kotnour píše:Pořizovací a provozní cena vybraných strojů US Army a USMC.

Obrázek
Výpočet pořizovací ceny s pomoví inflace nefunguje. V realitě jsou to úplně jiné ceny. Velmi to ovlivňuje velikost objednávky/roční objem produkce. Přehled, který tady zoapkuji, jsem dával loni k tomuto článku na Armádních novinách: http://www.armadninoviny.cz/armada-cr-m ... venom.html.

Pro srovnání jediný evropský vojenský vrtulník, kde se dají najít nějaké ověřitelné ceny je NH90. V roce 2012 bylo zveřejněno, že jednotková cena 68 kusů verze NH90 TTH pro francouzskou armádu byla 28,6 mil EUR (cca 37 mil USD v 2012, v roce 2017 by to už bylo jen cca 32 mil USD). A to si Francouzi jako klíčový zakládající člen programu vyjednal 12% slevu.

Pentagon své vrtulníky a konvertoplány ale kupuje/kupoval za tyto ceny.

1) US NAVY/USMC:

UH-1Y Venom – nová výroba, Weapon System Cost 26,1 mil USD (Flyaway Cost 24,5 mil USD) pro FY2016 při výrobní dávce 13 strojů za rok. FY2016 byl poslední rok objednání UH-1Y Pentagonem. Celkem nakoupeno 160 kusů verze UH-1Y.

AH-1Z Viper – nová výroba, Weapon System Cost 34,0 mil USD (Flyaway Cost 30,2 mil USD) pro FY2017 při výrobní dávce 24 strojů za rok.

CH-53K King Stallion - nová výroba, Weapon System Cost 195,0 mil USD (Flyaway Cost 126,8 mil USD) pro FY2017 při první výrobní dávce 2 strojů za rok. Do roku FY2021 by měla cena Weapon System Cost poklesnout na 120,8 mil USD (Flyaway Cost 95,7 mil USD).

MV-22B Osprey - nová výroba, Weapon System Cost 82,7 mil USD (Flyaway Cost 74,7 mil USD) pro FY2017 při poslední (pro USMC) výrobní dávce 16 strojů za rok.

MH-60R Seahawk - nová výroba, Weapon System Cost 40,3 mil USD (Flyaway Cost 36,7 mil USD) pro FY2016 při poslední (pro US NAVY) výrobní dávce 29 strojů za rok.

MH-60S Seahawk - nová výroba, Weapon System Cost 26,9 mil USD (Flyaway Cost 22,2 mil USD) pro FY2015 při poslední (pro US NAVY) výrobní dávce 8 strojů za rok.

2) US ARMY:

UH-72A Lakota - nová výroba, Weapon System Cost 6,7 mil USD (Flyaway Cost 6,7 mil USD) pro FY2016 při poslední výrobní dávce 28 strojů za rok. FY2016 byl poslední rok objednání UH-72A Pentagonem. Celkem bylo nakoupeno 425 kusů verze UH-72A a k tomu 78 kitů (palubní jeřáb a MEDEVAC vybavení).

UH-60M Black Hawk - nová výroba, Weapon System Cost 24,5 mil USD (Flyaway Cost 24,5 mil USD) pro FY2017 při výrobní dávce 36 strojů za rok. FY2016 byla výrobní dávka 107 strojů při ceně Weapon System Cost 15,9 mil USD (Flyaway Cost 15,9 mil USD). US ARMY má v plánu kopit celkem 1375 vrtulníků UH-60M. S kitem pro MEDEVAC mají neozbrojené vrtulníky označení HH-60M.

CH-47F Chinook - nová výroba, Weapon System Cost 29,8 mil USD (Flyaway Cost 29,8 mil USD) pro FY2016 při výrobní dávce 12 strojů za rok.

CH-47F Chinook - přestavba (například nový trup) z CH-47D, Weapon System Cost 27,8 mil USD pro FY2016 při výrobní dávce 27 strojů za rok.

AH-64E Apache/Guardian – Block IIIA přestavba z AH-64D, Weapon System Cost 21,0 mil USD (Flyaway Cost 20,9 m USD) pro FY2017 při výrobní dávce 52 strojů za rok.

AH-64E Apache/Guardian – Block IIIB nová výroba, Weapon System Cost 32,9 mil USD (Flyaway Cost 32,9 m USD) pro FY2013 při jediné výrobní dávce 10 strojů za rok.

3) USAF + USAF/SOCOM:

HH-60G Pave Hawk (CSAR) - přestavba z nových UH-60M, Weapon System Cost okolo 35-36 mil USD (Flyaway Cost 33,1 m USD) pro FY2012 při poslední výrobní dávce 3 strojů za rok. USAF koupilo nové standardní UH-60M US ARMY za 19,8 mil USD (Flyaway Cost 17,3 m USD). Přestavba a rozšíření výbavy na CSAR standard stála pak u každého stroje dalších 15,7 mil USD.

CV-22B Osprey (SOF/CSAR) - nová výroba, Weapon System Cost 81,9 mil USD (Flyaway Cost 73,9 mil USD) pro FY2014 při poslední (pro USAF) výrobní dávce 3 strojů za rok.
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Pořizovací a provozní cena vybraných strojů US Army a US

Příspěvek od tomas.kotnour »

Nad vhodným ukazatelem pro porovnání jsem dlouho uvažoval. Když jsem se díval na dodávky v jednotlivých letech, tak třeba u UH-60M by to mělo být v loňském roce 36 kusů za 687,7/727,5 a v letošním 60 kusů za 810,8/867,2 mil. & při cenách z FY 2005, Právě proto jsem si nebyl jistý, zda takový výkyv nemohl nastat i ve Vámi uváděných cenách. Proto jsem raději zvolil zprůměrování cen celého programu a pro vzájemné porovnání je upravil na loňskou cenovou hladinu. V mém porovnání zase není zahrnut významný nárůst nákladů v programu CH-53K. Pěkně to dokresluje problematiku vzájemného cenového porovnání, při čemž jediný, kdo se může dostat k relevantním částkám, je naše MO. Tuto tabulku jsem především vytvořil, abych poskytl informace o provozních nákladech jednotlivých strojů, což bude pro budoucnost našeho vrtulníkového letectva mnohem zásadnější. Jako velký plus hodnotím i uvedený roční nálet k provozním nákladům. Pevně totiž věřím, že se peníze na akvizice najdou, avšak dlouhodobé udržení provozuschopnosti bude mnohem větší výzva.
Uživatelský avatar
Smutná krabice
praporčík
praporčík
Příspěvky: 348
Registrován: 26/12/2014, 21:40
Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad

Re: Pořizovací a provozní cena vybraných strojů US Army a US

Příspěvek od Smutná krabice »

Nešlo by to dát do tabulky setříděné podle ceny a druhé identické ale setříděné podle provozních nákladů, aby to člověk nemusel lovit z textu?
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Pořizovací a provozní cena vybraných strojů US Army a US

Příspěvek od seabee »

Námořní pěchota USA objednala další várku - Lot 5 - devíti vrtulníků Sikorsky King Stallion CH-53K za jednotkovou cenu 97,6 mil. USD za kus. Předchozí dodávka Lot 4 stála 102,1 mil. USD a následující, Lot 6 má stát 94,7 mil. USD za kus. Zjevné uplatnění zásady množstevní prémie, z hlediska výrobce rozpouštění fixních nákladů. Přesto vedení USMC na výrobce naléhá, aby cenovou redukci urychlil, s poukazem na rostoucí osvojování výrobních zkušeností.
Obrázek
První tři dodané CH-53K King Stallion na základně USMC Jacksonville. Zdroj: Sikorsky
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Vrtulníky“