To mi připomíná, že AH-64D/E mají problém se součástí hlavního rotoru, díky které může dojít k fyzickému oddělení listu nosného rotoru.
Jedná se o sestavu která kotví listy rotorů k rotorové hlav (strap pack) a která je k rotorové hlavě ukotvena dvěma šrouby. Protože AH-64 létají více v mořském prostředí se zýšenou salinitou než se počítalo, projevilo se, že tyto šrouby jsou zranitelné korozí více než se počítalo; pokud ale dojde k jejich rozlomení a vypadnutí, důsledkem je oddělení celého "strap pack" od rotorové hlavy a odlomení rotoru.
Následkem byly dvě havárie se ztrátami na životech:
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=192395
US. Army pak zastavila přejímky nově vyrobených AH-64E, protože ty tyto komponenty sdílí.
Boeing o chybě ví a v současnosti má zkonstruovanou a otestovanou nápravu (cyklus Root Cause Analýzy až k opravdové prvotní příčině, konstrukce chemicky a strojírensky vhodné náhrady a interního testování zabral 6 měsíců), které se říká "mega-nut" (vele-matice). Jenomže subdodavatel (menší firma dole v řetězci) nestíhá dodávat překonstruované díly tak rychle, takže se kompletní výměna rizikových součástek protáhne až do roku 2020. Momentálně je vyměněno asi 25% ze zasažených součástek v arsenálu US. Army.
Boeing tedy prozatím dodal US. Army dočasné ošetření, které spočívá v jakémsi "návleku" na "strap pack", tzv. "fail-safe collar", který vše nějak zapouzdří tak, že i pokud dojde ke katastrofickému selhání zkorodovaného šroubu, "strap pack" a list rotoru se neodpojí od rotorové hlavy. Jak tenhle návlek funguje by mne docela zajímalo, třeba to bude vědět Starlight. Žádný nákres totiž není k nalezení a osobně nechápu, jak může jakýkoli návlek suplovat funkci šroubu, který to drží pohromadě ve dvou osách (v tahu a ve střihu). Tyto návleky budou všem AH-64D/E v arsenálu US. Army dodány již během 2 měsíců, a mimo to již byly dodány asi "50% zahraničních zákazníků" (z textu není jasné, zda 50% odběratelům AH-64D/E na všechny stroje, nebo 50% strojů z arsenálů všech odběratelů AH-64D/E.)
US. Army na své straně zavedla každodenní kontroly nevyměněných šroubů boroskopem, plus omývání šroubů destilovanou vodou pokud Apache létají ve slaném prostředí.
Pro ilustraci jak inženýrsky obtížné je takovéto problémy vyřešit je principem podobný problém na jiném místě sestavy hlavního rotoru, který sužoval Apache již v roce 1989 (viz obr.) Šroub totiž splňoval konstrukční požadavky na odolnost v tahu a střihu, i materiálové požadavky dle norem. Nakonec byla jako prvotní příčina (Root Cause) vypátrána chemická degradace vodíkem (!), který se uvolňoval z toho, že některé díly byly legované Kadmiem a jiné Niklem a k tomu docházelo v přítomnosti vody k elektrolytické reakci; navíc byly díly příliš vytvrzovány takže mohlo docházet k jejich popraskání. Zjistit tuto kombinaci faktorů (=Root Cause Analýza) nebyla žádná legrace, od první nalezené praskliny u díry se závity po finální zprávu uplynulo přes 2 roky.
https://taskandpurpose.com/apache-helic ... -pack-nut/
https://taskandpurpose.com/army-apache- ... jesus-nut/
https://www.defensenews.com/digital-sho ... -complete/
https://www.rotorandwing.com/2018/10/10 ... ion-issue/