Bell V-280 Valor

Vrtulníky všech typů a vzducholodě
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od wildesau »

Rychlost je určitě výhodou, ale trochu mi přijde, že to ztrácí schopnost vrtulníku přistát na celkem omezeném prostoru.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Rase »

Tak jako nástupce V-22 asi ideální stroj, ale taky mám problém s tím, že by takové monstrum (byť zmenšené) mělo nahrazovat i lehké vrtulníky.
Zkrátka Američané by měli zavést jak Valor, tak i Defiant. Přeci jen Defiant jako náhrada za UH-1, Venom a Viper by byla asi ideální - nebo vhodnější i ke službě na lodích.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Dzin »

Tím by ale zase popřeli myšlenku maximální unifikace výzbroje s důrazem na vzájemnou kooperaci. Ta třeba ukazuje, že V-22 má v některých misích problém se držet ostatních vrtulníků. Takže třeba AH-1, které mají vykonávat podporu výsadku, nejsou schopny držet krok a zaostávají, čemuž se musí V-22 přizpůsobovat a tím dochází k negaci jejích největších předností (rychlost a dosah).
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od arten »

Rase píše: Zkrátka Američané by měli zavést jak Valor, tak i Defiant. Přeci jen Defiant jako náhrada za UH-1, Venom a Viper by byla asi ideální - nebo vhodnější i ke službě na lodích.
Ale veď Valor a Defiant sú v rovnakej kategórii.
A Valor s princípu konštrukcie nedokáže konkurovať Defiantu, takže ten by mal jasne vyhrať. Aj keď - v USA je možné všetko... (viď. LCS)
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Dzin »

Protiargument obvykle je, že Valor je už v pokročilejší fázy vývoje a využívá zkušenosti s provozem Ospreye. To jsou také nezanedbatelná deviza.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od skelet »

Hlavně by všechny kontrakty vyžral Lockheed.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Rase »

arten:
Jde o to, že od vítězného stroje, následně vzniknou tři velikostní varianty, které sice budou mít stejný systém pohonu, ale jejich přepravní kapacity se budou razantně lišit. Největší varianta myslím bude nahrazovat i CH-47 Chinook. Bohužel nevím co všechno má nahradit ona nejmenší verze (velikost jako Lakota asi zůstane konvenční). Střední odhaduji na UH-60
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od arten »

Dzine,
ale veď Boeing má dostatok skúseností s konceptom X2 a s S-97. A práve skúsenosti s prevádzkou V-22 sú podľa mňa tie, ktoré Valor diskvalifikujú...

Rase,
to je hudba budúcnosti, ktorá sa ešte bude x-krát meniť. Zatiaľ je pevné len to, že FVL medium sa rozdelilo na transportný a bojový model - a Boeing rovno vyvíja obe varianty (resp. vyvíja transportnú tak, aby sa rovno dala odvodiť bojová: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... uStvGT1aFA).
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Dzin »

To jsou jen koncepty, zatímco Osprey je jediný provozovaný stroj této kategorie. S-97 a X2 dělá Sikorsky resp. Lockheed a ne Boeing.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od arten »

Jasne, sorry. Sikorsky, ktorý je s Boeing v jednom tíme a Defiant z tých konceptov vychádza...
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1440
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Flader »

Valor vo vzduchu:

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Rase »

V květnu 2018 poprvé letěl Valor ve vodorovném režimu se sklopenými rotory. Takto dosáhl rychlosti 218 mil za hodinu, výhledově má dosahovat rychlosti až 322 mil v hodině.

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Dzin »

Měl bych otázku. Někde jsme četl vyjádření ve smyslu, že naklápět pouze rototy, jak to dělá Valor, je technicky jednodušší řešení, než naklopení celých motorů, jako to má Osprey. Nevíte někdo něco o tomto, jestli je to pravda?
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Alfik »

Dzin píše:Měl bych otázku. Někde jsme četl vyjádření ve smyslu, že naklápět pouze rototy, jak to dělá Valor, je technicky jednodušší řešení, než naklopení celých motorů, jako to má Osprey. Nevíte někdo něco o tomto, jestli je to pravda?
Čistě z hl. technického řešení to pravda je.
1) nakláníš-li "pouze" reduktor s hlavou rotoru/osou vrtule, tak jej pouze otáčíš okolo osy vstupní hřídele, vedoucí od motoru. Táhla a vedení el/oleje/vzduchu/mechanické ovládání (nehodící se škrtněte :) ) se dají snadno řešit jako pohyblivé - trubky či dráty. Všechna potřebná vedení k motoru, plus vyřešení stupu vzduchu a odvodu spalin tak, aby jednak neškodily a jednak aby dávaly potřebný průchod, to je také lepší jako neměnné.
2) Často zanedbávaná položka :) je hmotnost. Nakláníš-li pouze hlavu, je mnohem nižší než naklánění vč. motoru, což zatěžuje jednak konstrukci a jednak i systém naklánění musí být dimenzován na tu hmotnost. Plus na násobky.
Popravdě řečeno, ten rozdíl je tak markantní, že se celou dobu od vývoje Ospreye až dodnes divím, proč to udělali takhle. Asi měli důvody které neznám :)

PS: Na celém konceptu překlopných rotorů je největším problémem ovládání úhlu nastavení listů/nosných ploch. Ani ne tak vyřešení samotného otáčení, ale systém, který během toho překlopení vyřeší zcela jiný princip působení. Vrtule je vrtule a má vrtulové listy. Rotor je rotor a má rotující křídla. Nejen, že vrtulový list funguje na trošku jiném fyzikálním principu než křídlo, resp. na jiném funguje lopatka dmychadla, a list vrtule je "něco mezi" lopatkou a křídlem - všimni si, že pro "lopatku", "list", a "křídlo" má čeština odlišné termíny a je to tak správně a je to zapotřebí :), ale dokonce se používají i jiným způsobem z hl. řízení letu. Při řízení ve visu se jednak nastavují všechny listy souhlasně (kolektiv), jednak každý zvl. v závislosti na jeho poloze vůči ose letu (cyklika), zatímco u vrtule pouze všechny souhlasně, a jednak u rotoru se naklání jinak než si většina lidí myslí.
Totiž: Většinou si lidé myslí, že když chceš letět dopředu, tak vzadu přidáš a vepředu ubereš. Tak to ale není. Kdybys to totiž udělal takhle, tak na rotoru vznikne síla kolmá na směr ve kterém působíš, protože rotor se chová jako setrvačník. Musíš tedy ve skut. naklonit na stranu, aby vznikla síla dopředu :)
Složité? Jo, proto byla letadla dříve než vrtulníky :D
A nadto: musíš ještě vyřešit problém pro pilota. Ten totiž musí kniplem a pákou nastavení kolektivu nastavovat podle dvou odlišných soustav - to co v letu dopředu ovládá osové klonění, klopení a zatáčení, to ve visu ovládá rychlost a směr letu. A naopak, to co v letu dopředu ovládá rychlost, to ve visu ovládá jednak stoupání a klesání, a jednak rychlost s jakou se budou propagovat změny v klonění, klopení a zatáčení. To je jednak záhul na pilota, a jednak to musíš i nějak technicky řešit aby to ty řídící prvky dokázaly od pilota k listům předat vždy správně, ve visu i v dopř. letu.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Dzin »

Super, díky za osvětlení. :-)
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Alfik »

Rádo se stalo. Když přijedeš na sraz, tak ti to tam klidně i nakreslím :D Blok a tužku si dovezu :lej:
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od kenavf »

Alfik píše:[.. Při řízení ve visu se jednak nastavují všechny listy souhlasně (kolektiv), jednak každý zvl. v závislosti na jeho poloze vůči ose letu (cyklika), zatímco u vrtule pouze všechny souhlasně, a jednak u rotoru se naklání jinak než si většina lidí myslí...
Takže Osprey má na tých vrtuliach "pri vise" režim "cyklika"?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Alfik »

kenavf píše:
Alfik píše:[.. Při řízení ve visu se jednak nastavují všechny listy souhlasně (kolektiv), jednak každý zvl. v závislosti na jeho poloze vůči ose letu (cyklika), zatímco u vrtule pouze všechny souhlasně, a jednak u rotoru se naklání jinak než si většina lidí myslí...
Takže Osprey má na tých vrtuliach "pri vise" režim "cyklika"?
Musí mít. Není možné, i kdyby neměl možnost helikoptérového řízení což má, aby byl vždy a za všech okolností (ubývání paliva apod.) stabilní bez možnosti nějak dynamicky vyvažovat. Podle všech videí, obrázků a popisů nemá dodatkové trysky/vrtulky apod., takže posun sil nemůže řešit jinak než cyklikou.
Srv. např. Harrier, kde bylo toto řízení prováděno změnou úhlu nastavení trysek a změnou průtoku v nich současně.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od kenavf »

No,teraz si uvedomujem že keby nemal cykliku tak by sa nedokázal posúvať vo vise ako vrtulník, zľava doprava a opačne,a ani otáčať okolo vlastnej osy.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Alfik »

Jo, to je to co jsem napsal, že má možnost helikoptérového řízení. Možná jsem to mohl napsat srozumitelněji :) Tys tomu naštěstí porozuměl, a případní ostatní čtenáři teď taky :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Odpovědět

Zpět na „Vrtulníky“