K.k. Finanzwache

Moderátoři: Pátrač, kacermiroslav

Odpovědět
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

K.k. Finanzwache

Příspěvek od 950 »

Byla-li tu v minulosti řeč o různých složkách rakousko-uherských ozbrojených sil, jaksi se pozapomnělo na Finanční stráž.

K.k. Finanzwache byla totiž rovněž ozbrojenou organizací, která však podléhala pod K.k. Finanzministerium ve Vídni. Dle služebního předpisu z let 1869, 1890, 1895, 1899 a 1907 byla K.k. Finanzwache určena k tomu aby:
• Odkrývala podloudnictví a rovněž nesprávné počínání úřadů a jejich zřízenců.
• Napomáhala výkonným úřadům při jejich úředních výkonech.
• Zabraňovala přístupu do země podezřelým osobám.
• Vojenským zběhům bránila v útěku do ciziny.
• Konala opatření k ochraně veřejné bezpečnosti.
• Konala šetření a úřední jednání jí úřady uložená.
• Spolupracovala při vojenské ochraně hranic dle zvláštních předpisů.

Organizace K.k. Finanzwache vypadala následovně:
Základním prvkem organizace bylo K.k. Finanzwache-Abteilung.
Několik těchto oddělení finanční stráže tvořilo K.k.Finanzwache Kontrollbezirk.
2-3 kontrolní okresy finanční stráže tvořily K.k.Finanzwache-Inspektorat.
Několik inspektorátů finanční stráže tvořilo K.k. Finanzwache-Landessektion nebo-li zemskou sekci finanční stráže.

Příslušníky K.k. Finanzwache se stávali vojenští rezervisté z řad délesloužících poddůstojníků od K.u.k. Heer či K.k. Landwehr, kteří absolvovali školení v půlročním kurzu. Pro službu u K.k. Finanzwache zur See se adepti školili v Triestu, přičemž šlo o rezervisty z řad délesloužících poddůstojníků od K.u.k. Kriegsmarine.



Hodnostní stupně u K.k. Finanzwache dle zákona z 19.III. 1907

Fw Oberkommisär I. Klasse - vrchní komisař finanční stráže I. třídy
Fw Oberkommisär II. Klasse - vrchní komisař finanční stráže II. třídy
Fw Kommissär I. Klasse - komisař finanční stráže I. třídy
Fw Kommissär II. Klasse - komisař finanční stráže II. třídy
Fw Oberrespicient - vrchní respicient finanční stráže
Fw Respicient - respicient finanční stráže
Oberaufseher der Fw - naddozorce finanční stráže
Aufseher der Fw - dozorce finanční stráže

Výzbroj příslušníků K.k. Finanzwache:

Werndl Extra-Corps-Gewehr M1873 ráže 11mm
Gasser Revolver M1870/74 ráže 11,2mm
Säbel für K.k. Finanzwache M1864

V roce 1885 začaly přicházet nové revolvery a to Gasser M.1885 Gendarmerie-Revolver ráže 9mm.
Po roce 1895 začaly přicházet moderní Mannlicher RepetierStutzen M1895 ráže 8mm.

Úkolem K.k. Finanzwache zur See byla kontrola přiváženého zboží do přístavů, hledání pašovaného kontrabandu, osob bez dokladů a patřičných vstupních víz. Jejich úkolem bylo rovněž hledání osob snažících se o útěk před zákonem, po kterých bylo vyhlášeno pátrání.
Pravomoc K.k. Finanzwache zur See platila v přístavech a na moři v pásmu výsostných vod. Na pobřeží mimo přístavy pak ve spolupráci s K.k. Gendarmerií nebo např. v Triestu s městskou policií.
Ke své činnosti využívala K.k. Finanzwache zur See 6 malých parníků ozbrojených děly 7cm, nazývaných Streifschiffen I. Klasse, dále 3 malé neozbrojené parníky (Streifschiffen II. Klasse) a v posledním desetiletí před válkou i motorové čluny s benzinovými motory.

Na jaderském pobřeží existovaly:

K.k. Finanzwache-Landessektion Triest (pro město Triest, Küstenland a Görz)

• Hauptzollamt Triest
• Finanz-Direktion Triest
• Finanz-Inspektorat Capodistria
• Finanz-Inspektorat Pola

K.k. Finanzwache-Landessektion Zara (pro Dalmácii se všemi ostrovy)

• Finanz-Direktion Zara
• Finanz-Inspektorat Spalato
• Finanz-Inspektorat Ragusa
• Finanz-Inspektorat Cattaro


Pro službu u K.k. Finanzwache zur See v Triestu, Küstenlandu či v Dalmácii museli adepti umět plavat, ovládat německý a k tomu i italský nebo chorvatský jazyk a samozřejmostí byla pochopitelně i trestní bezúhonost.

Seznam lodí K.k. Finanzwache zur See:

„Adria“ – šroubový parník – výtlak 55 tun – d- 25,3m, š-4,1m, p- 2,36m
Pohon-parním strojem o 100k, který poháněl 1 vrtuli
Max. rychlost 8 u.
Ve službě od 1877 do 1886 (pak prodán)

"Franz“ – goletta – výtlak 53 t, d-16,75m, š- 4,4m a p- 1,75m
Pohon plachetní
Ve službě od 1880

„Molonta“ – goletta – výtlak 52 t, d- 16,75m, š- 4,4m a p- 1,75m
Pohon plachetní
Ve službě od 1880


„Lori“ plachetní kutr – výtlak 20 t, d- 11,3m, š- 3,5m a p- 2,1m
Pohon plachetní
Ve službě od 1880

„Marietta“ - plachetní kutr – výtlak 30 t, d- 11,3m, š- 3,5m a p- 2,1m
Pohon plachetní
Ve službě od 1880

„Arbe“ – plachetní kutr – výtlak 19 t, d- 10,4m, š- 3,5m, p- 2,1m
Pohon plachetní
Ve službě od 1880

„Ragusa“ – Streifschiff I. Kl. – výtlak 142 tun, d- 38,7 m, š- 4,8m, p- 2,9m
Pohon- parním strojem o 200 k, který poháněl 1 vrtuli
Max. rychlost 9 u.
Ve službě od 1880

„Zara“ – Streifschiff I. Kl. – výtlak 61 t, d- 32m, š- 3,96m a p- 2,1m
Pohon- parním strojem o 150 k pohánějícím 1 vrtuli
Max. rychlost 11,5 u.
Ve službě od 1880 do 1894 (pak prodán)

„Quarnero“ – šroubový parník – výtlak 137 tun – d- 36,9m, š- 5,2m a p- 3,35m
Pohon- parním strojem o 260 k, který poháněl 1 vrtuli
Max. rychlost 10 u.
Ve službě od 1883

„Opus“ – šroubový tendr – výtlak 42 t, d- 18,3m, š- 3,73m a p- 2,3m
Pohon parním strojem o 120 k, který poháněl 1 vrtuli
Ve službě od 1883

„N.1“ od r. 1891 „Adria“ – Torpedo-Dampfschiff – výtlak 100 t, d- 41,2m, š- 4,6m a
p- 3,1m.
Pohon- 2 parními stroji o celkovém výkonu 1 400 k, jež poháněly 2 vrtule
Max. rychlost 23 u.
Ve službě od 1885

„Andreas“ - Streifschiff II. Kl. – výtlak 22 t, d- 14m, š- 3m a p- 2m
Pohon parním strojem od 35 k pohánějícím 1 vrtuli
Ve službě od 1891

„Theodor“ - Streifschiff II. Kl. – výtlak 22 t, d- 14m, š- 3m a p- 2m
Pohon parním strojem od 35 k pohánějícím 1 vrtuli
Ve službě od 1891

„Spalato“ - Streifschiff II. Kl. – výtlak 128 t, d- 38 m, š- 5m a p- 3m.
Pohon parním strojem o 180 k poháněl 1 vrtuli. (Max. rychlost 11,5 u)
Ve službě od 1891

„Zara“ - Streifschiff II. Kl. – výtlak 128 t, d- 35 m, š- 5,2m a p- 3m.
Pohon parním strojem o 180 k poháněl 1 vrtuli. (Max. rychlost 11,5 u)
Ve službě od 1894 do 1899 (pak prodána)

„Ritter von Bilinski“ - Streifschiff I. Kl. – výtlak 148 t, d- 38m, š- 5,65m a p- 3,2m.
Pohon parním strojem o výkonu 350 k, který poháněl 1 vrtuli (Max. rychlost 12,5 u)
Ve službě od 1898.

„Vermac“ - Streifschiff I. Kl. – výtlak 133 t, d- 33,5m, š- 5,2m a p- 2,9m.
Pohon parním strojem o výkonu 260 k, který poháněl 1 vrtuli (Max. rychlost 12 u)
Ve službě od 1898.

„Valdarche“ - Streifschiff II. Kl. - – výtlak 27 t, d- 17 m, š- 4 m a p- 2m.
Pohon parním strojem o 60 k poháněl 1 vrtuli.
Ve službě od 1899

„Zara“ - Streifschiff I. Kl. - – výtlak 171 t, d- 41,2m , š- 5,75 m a p- 3,2m.
Pohon parním strojem o 400 k poháněl 1 vrtuli.
Ve službě od 1899.

„Julian“ - Streifschiff II. Kl. - – výtlak 28 t, d- 13 m, š- 3 m a p- 2m.
Pohon parním strojem o 60 k poháněl 1 vrtuli.
Ve službě od 1908

„Zader“ – šroubová jachta – výtlak 303 t, d- 45,75m, š- 6,7m a p- 3,56m
Pohon parním strojem o 600 k pohánějícím 1 vrtuli (Max. rychlost 13 u)
Ve službě od 1910



TTD lodí viz: http://www.hajoregiszter.hu/hajogyarak/
Zbraně viz: hub.yourlocaltake.com/hub/magyar
Ostatní: http://www.financnistraz.estranky.cz/cl ... -1918.html
http://www.google.cz/search?Uniformy viz: q=Finanzwache&client=opera&hs=ugT&channel=suggest&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=WcHyUfbDE8T1sga60ICQAg&ved=0CFYQsAQ&biw=1276&bih=933#facrc=_&imgdii=_&imgrc=uQL1QtNi-OVmxM%3A%3BgGwKp5rjJS40BM%3Bhttp%253A%252F%252Fupload.wikimedia.org%252Fwikipedia%252Fcommons%252F2%252F22%252FK.k._Finanzwach-Aufseher.PNG%3Bhttp%253A%252F%252Fcommons.wikimedia.org%252Fwiki%252FFile%253AK.k._Finanzwach-Aufseher.PNG%3B615%3B1381
forum.valka.cz/viewtopic.php/t/89994
Odpovědět

Zpět na „Státy a národy zúčastněné ve WW1“