Stránka 1 z 1

František Malina

PříspěvekNapsal: 3/8/2017, 15:04
od Rase
Obrázek

František Malina

Jednalo se o historicky prvního českého letce, padlého v leteckém souboji a rovněž oběť prvního taranu v historii

František Malina (1890-1914) se narodil dne 23. října roku 1890 ve Vratimově u Hrabové, v domě číslo popisné 35. Otcem byl Ludvík Malina a matkou Marie Tománkové původem z Telče. František byl původem soustružník ale lákalo jej letectví. V roce 1914 se zmírnil předpis pro piloty, jimž se nyní mohl stát i poddůstojník. První letecký kurs pro poddůstojníky probíhal na jaře a v létě 1914 na letišti v Rakouském Fischamendu. Patrně nepřekvapí, že mezi úspěšnými absolventy z 27. července, nalezneme jména jako Robert Meltsch, Viktor Ernest Knopp a František Malina. Je to jen několik dní před vypuknutím války, kdy získává Rakousko-uherský pilotní diplom FAI, číslo 165. Tehdy uplynulo sotva 11 let, co bratři Wrightové koncem roku 1903 poprvé vzlétli a tak jako vše, co lidstvo vymyslelo a vyvinulo, velice brzo použilo proti sobě. Když vypuká válka, má Kaiserlich und Königlich Luftfahrtruppen, zkráceně K.u.K. LFT celkem 85 pilotů a 12 pozorovatelů u osmi leteckých rot - Fliegerkompanien, zkráceně FliK. Pokud jde o oficiální předpis, tak každé jednotce velel Hauptmann či Rittmeister, sám zpravidla pilot, dále 7 pilotů, 8 pozorovatelů, 1 technický důstojník, 1 administrativní důstojník, 6 odborných mechaniků a 18 pomocných mechaniků. Ke každému letounu tak měl náležet mechanik a 3 pomocníci. Dále asi 140 mužů pomocného personálu jako stráže, kuchaři, skladníci, vozkové a řidiči. Celkem zhruba 180 mužů. V reálu bylo pro každý z osmi FliK po čtyřech letounech a dalších 15 strojů bylo ve skladech.
Stejně tak jako u letectva Rakousko-uherského, disponovala již před válkou většina mocností vzduchoplaveckými oddíly, ještě ale nebylo zcela jisté, ke kterým úkolům je nejlépe využít. Obecně se uznávalo, že jejich pohyblivost nad frontou i v zázemí nepřítele je velkou operační výhodou, ale jednalo se stále o křehké a poruchové stroje, které ohrožovalo nepříznivé počasí a především poruchovost samotných letounů - létajících "aparátů". Tehdy se zpravidla jednalo o civilní sportovní stroje, jen improvizovaně upravené pro vojenské účely. Většinou tedy byly letouny využívány pro vzdušný průzkum. Dne 23. srpna, britský kapitán Philip Joubert de la Ferté, varoval vlastní jednotky před obklíčením u Monsu. Koncem měsíce zjistil německý poručík Mertens pozice ruských vojsk u Tannenbergu, které se následně podařilo zničit. Velice brzy tedy bylo jasné, že není možné nechat nad svým územím beztrestně létat nepřátelské aeroplány. Krom vyzrazení vlastních pozic vojáky ohrožoval i fakt, že z letadel se dají úspěšně shazovat různé výbušniny, jak bylo jasné již z dřívějších konfliktů. Tento fakt brzy potvrdili francouzští letci, když 14. srpna bombardovali kotviště německých vzducholodí ve Frescaty u Met. Němci na oplátku 30. srpna bombardovali Paříž. Pozadu nezůstávaly ani pěší jednotky na zemi, které letouny ohrožovaly hromadnou palbou z ručních zbraní. Pokud jde o nepřítele ve vzduchu, tak z počátku ani nedocházelo k leteckým soubojům a letci často vyráželi na mise zcela neozbrojeni. Není až tak úplně pravdivé vžité tvrzení o gentlemanských způsobech letců v počátcích války, přeci jen se jednalo o vojáky, kteří považovali zničení nepřítele za svůj prvořadý úkol. Posádky letadel si na své mise začaly brát osobní zbraně, zprvu pistole nebo revolvery, později pušky. Ovšem zasáhnout cíl nebylo vůbec jednoduché, o čemž se přesvědčilo nemálo pilotů.

František Malina je přidělen k FliK 11, jejímž velitelem byl Hauptmann Phillip Blaschke von Zwornikirchen. Zde sloužil v hodnosti četaře (Zugsführer), jako pilot na letounu Albatros B.I německé výroby (1913). Jelikož se jednalo o vojenský dvoumístný průzkumný dvouplošník, na místě pozorovatele a tedy i velitele letounu, seděl nadporučík baron Friedrich von Rosenthal. Dne 8. září vyrazili spolu s dalšími dvěma letouny stejného typu, z polního letiště Zólkiew poblíž Radymna v Haliči. Cílem bylo bombardovat ruské polní letiště nedaleko Šolkevky. Brzy se měli střetnout se skvělým ruským pilotem a průkopníkem letectví, kterým nebyl nikdo jiný než Pjotr Nikolajevič Nestěrov. Velitel 11. letky carského letectva, na jehož hlavu vypsala Vídeň vysokou finanční odměnu. V osudný den, Nestěrov ve svém dvoumístném jednoplošníku Morane-Saulnier, spatřil trojici letounů Albatros B.I, které právě svrhávaly pumy na ruské polní letiště. Proti letounu Františka Maliny odstartoval hned dvakrát. Při prvním startu Malinu nedohnal a navíc se mu utrhla kotva a začal zlobit motor. Nestěrov se vrátil na letiště a jakmile se rakousko-uherský letoun objevil znovu, šel na start podruhé, tentokrát bez svého pozorovatele Alexandra Kovaňka. Nutno připomenout, že v takovém spěchu, že se nestačil připoutat a Kovaňko mu ještě na poslední chvíli nabízel i svůj revolver. "Obejdu se bez obojího," odbyl jej Nestěrov. To již se ozýval třesk výstřelů pušek ruských pěšáků, chaoticky pálících po nepřátelském letounu. Malinův letoun ve výšce zhruba jednoho kilometru opisoval okruh nad městem a pak zamířil na severozápad, k městu Rawa Ruska. Nestěrov na nyní odlehčeném Moranu rychle nabíral výšku a svého protivníka dostihl ve 12.05 v prostoru severozápadně od vesničky Lipina. Nacházel se ve výšce asi 3 600 metrů - tedy vysoko nad Malinovýcm strojem. Osádka letounu Albatros B.I sice o pronásledovateli věděla, ale patrně se domnívala, že nepřátelský pilot není ozbrojen, stejně jako oni. V tom se ale přepočítali, jelikož ruský pilot hodlal použít jako zbraň samotný letoun - provést taran. "Nárazem podvozku mého letounu na protivníkův aparát". Již dříve se pokoušel protivníka zneškodnit revolverem, ale bezvýsledně. To je i jeden z důvodů, proč si od Kovaňka nevzal nabízený revolver. Rozhodl se tedy učinit přítrž beztrestnému létaní "austriáckých" průzkumníků, které bylo Rusům dlouhou dobu trnem v oku. Řízeně shora tedy narazil do rakouského letounu a poslal protivníka k zemi. Jelikož tehdejší letouny byly příliš křehké a tento plán byl velice riskantní, šanci na úspěch nepochybně měl. Bohužel pro ruského pilota, byl i jeho letoun poškozen a stal se neovladatelným. Při pokusu o přistání byl nepřipoutaný Nestěrov vymrštěn z kokpitu a druhého dne, na následky zranění zemřel. Statečný pilot byl pohřben jako národní hrdina v Kyjevě, nejen ruský, ale i celosvětový tisk psal o úmrtí tohoto slavného průkopníka a inovátora. In memoriam byl povýšen a byl mu dělen Svatojiřský kříž – nejvyšší ruské vyznamenáním za odvahu.
Na jeho soka ale historie téměř zapomněla. Poškozený letoun Albatros B.I dopadl poblíž vesničky Lipina a zahynul zde jak nadporučík von Rosenthal tak i četař František Malina. Místo jeho hrobu není známo, není uveden ani v seznamu padlých rodáků v kronice obce Hrabová, ani se jeho jméno nenachází na pomníku obětí světových válek v Ostravě-Hrabové. Jediná nalezená stopa v českých archivech, svědčící o jeho tragickém osudu, je v matrice zemřelých technických útvarů Vojenského ústředního archivu. Třináctého března byl Františku Malinovi udělen in memoriam ceněný výkonnostní odznak polního pilota (Feldpilotenabzeichen), PVB1/Nr. 37, který mohl získat pouze ten, kdo vykonal nejméně deset letů nad nepřítelem. Pravděpodobně byl i posmrtně povýšen na šikovatele (Feldwebel). Takto neslavně tedy skončil život a letecká kariéra českého bojového pilota, rodáka z Vratimova - Františka Maliny.

Zdroje:
viewtopic.php?f=92&t=6933&p=227721&sid=07378be33464b0d02d802a6e9bb94d34#p227721
https://www.valka.cz/13423-Kaiserlich-u ... hrtruppen-
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/mistr ... 1501765287
http://russiapedia.rt.com/prominent-rus ... -nesterov/
https://www.hrabova.info/2014/12/25/fra ... ny-milnik/
http://beautifulrus.com/pyotr-nesterov- ... -aviation/
https://en.wikipedia.org/wiki/Pyotr_Nesterov
http://forum.valka.cz/topic/view/142391

Obrázek
ruští důstojníci u trosek letounu Františka Maliny

Obrázek
letoun Albatros B.I na Východní frontě 1914

Obrázek

Obrázek
představa dobového ruského kreslíře, znázorňující Něstěrovův taran

Re: František Malina

PříspěvekNapsal: 3/8/2017, 18:35
od Rase
Článek jsem překopal a masivně doplnil, tak doporučuji pročíst znovu :)

Obrázek
průzkumný letoun Albatros B.I

Obrázek

Obrázek
ceněný výkonnostní odznak polního pilota - Feldpilotenabzeichen