•   Portál
      Obsah fóra
      Album
      Wiki




  •   OZNÁMENÍ A JINÉ
      Náměty
      Filmy, knihy
      Fikce, dohady
      Hospoda
      Vtipy, citáty


      LIDÉ, MILITÁRIE
      Osobnosti, příběhy
      Vyznamenání
      Uniformy
      Zločiny, Holocaust
      Ostatní
      BOJIŠTĚ WW2
      Západní fronta
      Východní fronta
      Středomoří
      Dálný Východ
      Komplexně


      EPOCHY
      Starověk
      Středověk
      Novověk
      WW1
      Po roce 1945
      ARMÁDY 1918-1945
      Německo   Británie
      USA   SSSR
      Itálie   Francie
      Japonsko
      Československo
      Ostatní

      ZÁBAVA, AKCE
      Bazar
      Spolky, akce
      Hry
      Modelařina
    TOPlist
      ARMÁDY 1945-200?
      SSSR-Rusko
      USA   NATO
      Varšavská smlouva
      ČSSR, ČSR
      Jaderné zbraně
      Ostatní




  •   LETECTVO
      Luftwaffe
      RAF
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Československo
      NATO
      Švédsko
      Válka ve vzduchu
      NÁMOŘNICTVO
      Kriegsmarine
      Royal Navy
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Ostatní, ponorky
      Válka v Atlantiku
      Válka ve Středomoří
      Válka v Pacifiku
      Válka v Ind. oceánu
      TANKY, VOJSKO
      Německo   Tanky
      Zbraně   Pušky
      Waffen SS
      Velká Británie
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      ČSR   poválečné
      Ostatní   NATO
      Varšavská smlouva
      SPECIÁLNÍ ZBRANĚ
      Wunderwaffen
      Tajné zbraně
      Rusko - PVOS
      Rakety, jaderné
      a kosmické zbraně




  •   Wiki




  •   Album
      Galerie
      Forumfoto



  • Portál     Obsah fóra     Články     Album     Forumfoto     Galerie     Chat     Nová témata     Nepřečtené     Bez odpovědí     Aktivní témata     RSS    
  • Dolů
  • Obsah fóra ‹ PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA ‹ Osobnosti
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk
  • Novinky
  • FAQ
  • Chat
  • Registrovat
  • Přihlásit se

Julius Ritter von Payer

vojáci a jejich velitelé, politici

Moderátoři: Pátrač, Tkuh, kacermiroslav, Rase

Napsat komentář
Příspěvků: 12 • Stránka 1 z 1

Julius Ritter von Payer

Příspěvekod Rase » 24/4/2011, 14:56


Obrázek

Julius Johannes Ludovicus Ritter von Payer

"Na Payerovi bylo znát, že se narodil v rodině důstojníka a vychovávali ho v přísném duchu.
Od mládí byl cílevědomý a houževnatý. U svých podřízených byl oblíbený, protože byl nejen rozhodný velitel, ale také přátelský člověk"


Na pustém severu Čech, pod rozlehlými Krušnými horami, v německých Teplicích (Teplitz) narodil se dne 2.září roku 1841 Julius Johannes Ludovicus von Payer. Tehdy ještě nikdo neměl tušení, že se tento nenápadný absolvent vojenské akademie, snílek který dával přednost studiu kartografie, malířství a jazykům, jednou rozhodne putovat až na daleký sever, kde byli "lvi".
Payer se narodil v obci Schönau v domě U jitřenky. Jeho otec byl penzionovaný rakouský důstojník, který chtěl, aby jej syn následoval ve vojenské dráze. Mladý Julius byl tedy nejprve poslán do katetní školy v Krakově a později i do Vídně. Po studiích, v roce 1859, byl poručík Payer přidělen k posádkám v severní Itálii a dostal za úkol mapovat jižní Alpy. Zde se vycvičil na výborného alpinistu a zdolal zde řadu vrcholů. Celkem zdolal 92 vrcholů Ortlerských Alp a 26 vrcholů Adamallských Alp. Dokonce podnikl prvovýstup na Gross-Glockner. Z těchto pohoří pořídil kvalitní topografické mapy. Když roku 1866 vypukla válka s revoluční Itálií, účastnil se vojenských tažení a byl vyznamenán. Payerovy výzkumy však po roce 1866, kdy Rakousko ztratilo severoitalské državy, nabyly i významu geopolitického, neboť se Payerem zkoumané alpské hřebeny staly pohraničním územím. Dalo by se říci, že velice napomohl úspěšné obraně z 23.května 1915, kdy se zde pokoušaly italské jednotky překročit hranice. Vraťme se však k Payerovi. Jeho aktivity a všestranně pozitivně hodnocené výsledky, tak nemohly uniknout pozornosti vojenských kruhů a Payer byl v červnu roku 1868 převelen do vojenského kartografického ústavu ve Vídni. V odboru vojenského zeměpisnému ústavu určeného pro mapování Alp se začal s již dokonalým vybavením věnovat orografickému, geologickému a glaciologickému výzkumu. Nějakou dobu také učil zeměpis na různých vojenských školách.
Již ale roku 1869, když mu bylo 28 let, byl doporučen k druhé německé polární expedici k východním břehům Grónska severně od 75º severní šířky. Geograf August Petermann totiž dobře znal Payerovy práce a správně předpokládal, že bude pro expedici velmi schopnou silou. Ač se expedice účastnily dvě německé lodě Hansa a Germania, nebyla tato výprava nijak jednoduchá. Lodě se neplánovaně rozdělily v mlze u grónského pobřeží. Zatímco Germania i s Payerem pokračovala v plánované cestě, Hansa zamrzla a po několika měsících byla zcela rozdrcena. 14 námořníků z Hansy se zachránilo na plovoucím ledu. V improvizovaném přístřešku na stále se zmenšující kře prožili celých 200 dní, propluli 1500 kilometrů a nakonec se, už jen na člunech, dostali do přístavu Frederiksdal v jižním Grónsku. Payer, jako velitel jedné z průzkumných výprav ujel na saních přes 500km, objevil Zemi krále Viléma, zmapoval četné ostrovy až kolem 75. rovnoběžky. Poprvé bylo prokázáno, že domněnka o volném polárním moři je mylná. Zdolal řadu hor o výšce přes 2000m. Hora, na kterou sám vystoupil z Fjordu císaře Františka Josefa, dostala po něm název Payer - Spitze (nyní Payers Bjerg). Výprava se úspěšně navrátila a Julius Payer díky ní získal jméno i jako polární badatel.

Obrázek

Objev Země Františka Josefa

"Opřeni o zábradlí paluby civěli jsme do cárů mlhy, jimiž občas pronikly sluneční paprsky.
Tu náhle závoj táhnoucí se před námi odhalil daleko na severozápadě matné hřebeny skal, jež se v několika minutách proměnily v zářivou alpskou krajinu."


Druhá polovina 19.století byla dobou objevitelských cest, kdy jedinými dvěma neznámými oblastmi zůstávaly oblasti kolem obou zemských pólů. Území na sever od Nordkapu tehdy bylo tajemnou oblastí, která se dala nazývat dávným termínem Hic sunt leones (zde jsou lvi). Nezmapovaná oblast přitahovala jako magnet nejen dobrodruhy, ale také obchodníky a badatele. Za zmínku také stojí to, že Antarktida tehdy byla ještě zcela neznámá. Mnohé státy chtěly projevit své schopnosti a dokázat něco na poli vědy. Do severních oblastí se vydávaly výpravy ze Spojených států, Kanady a skandinávských zemí a z prestižních důvodů nechtělo zůstat pozadu ani Rakousko-Uhersko. Nějaký praktický význam tyto cesty k ledovým ostrovům neměly. Na těchto vulkanických ostrovech se totiž nedalo čekat pražádné přírodní bohatství. Původně se také myslelo, že zde bude objeven vysněný severní průplav kolem Sibiře, ústící až v Americe. I dnes se lidé vydávají na daleký sever jen velice zřídka. Není se čemu divit, i v době moderních navigačních přístrojů a speciální outdoorové výstroje, je tato cesta stejně obtížná jako v předminulém století.
Již v roce 1871 vypravilo Rakousko-Uhersko první výpravu, která zkoumala Severní ledový oceán mezi Špicberky a Novou Zemí, patřící Rusku. Vedení výpravy na lodi Isbjörn svěřili Rakušané právě Juliu Payerovi a zkušenému námořnímu kapitánu, geofyzikovi Karlu Weyprechtovi (1838 - 1881). Povzbudivé výsledky, které vzbudily v odborných kruzích pozitivní ohlasy.
Po těchto prvních zkušenostech byla naplánována na rok 1872 velká polární výprava která měla za cíl buď doplout co nejblíže k severnímu pólu a nebo se plavit podél severního pobřeží Sibiře k východu, až do Asie (tzv. Severovýchodním průjezdem). Na plachetnici Admirál Tegetthoff tedy bylo naloženo vše potřebné a velitel výpravy, kapitán Karl Weyprecht vydal povel k vyplutí z přístavu Bremerhaven. Tak se stalo dne 13.června roku 1872. Lodní důstojník Julius Payer měl vést výpravy na souši, pokud badatelé narazí na nějakou novou zemi. Propluli toho roku kolem pobřeží Norska a u Nordkapu zamířila na severovýchod. Před posádkou byl neznámý Severní ledový oceán, ve kterém nakonec zamrzli. Loď Tegetthoff se bohužel také dostala do zajetí ledových ker a stala se neovladatelnou (tak jako dříve dříve loď Hansa) zamrzla v ledu a celý rok trvalo, než polárníci zahlédli nějaké pobřeží. Loď však zůstala beznadějně zamrzlou a expedice musela pokračovat pěšky, přesněji měli s sebou saně a také čluny. Ke zmíněnému pobřeží se však nebylo snadné dostat, cestu jim zahradily ledové kry. O něco později však našli cestu a celé souostroví zmapovali a procestovali. V létě roku 1873 tak byla objevena Země Františka Josefa. Leží zhruba mezi 80. a 82. stupněm severní šířky a je to na východní polokouli vůbec nejsevernější zem. Objevem nového souostroví výprava pro Julia Payera ani zdaleka nekončila. Tehdy nebylo možné se jen tak vrátit domů a okamžitě oznámit světu svůj úspěch. Payer i ostatní účastníci výpravy prožili v Arktidě mnoho měsíců. Těžko si dnes dokážeme představit, v jakých strašlivých podmínkách se žilo na dřevěné lodi, když teplota venku dosahovala mínus 50º Celsia. Mezi 29 členy expedice byli, kromě Payera, i další čtyři Češi a Moraváci, kteří se tak stali prvními českými polárními badateli v historii. Byli to Josef Pospíšil, Eduard Orel, Ota Kříž a Gustav Brosch.
Tegetthoff byl ale stále zamrzlý v ledu. Až na jaře roku 1874 mohla výprava dokončit svou práci a to odebrat vzorky hornin k vědeckému zkoumání a hlavně zhotovit detailní zeměpisnou mapu všech ostrovů. V roce 1874 se také vrátili ovšem bez lodi. Přes led postupovali k jihu a jelikož s sebou neměli psy, museli vše přenášet ručně. Členové výpravy se několikrát ocitli na pokraji smrti. Čech Ota Kříž zde nakonec onemocněl a zemřel. Byl na nově objeveném souostroví pohřben. Na saních a člunech se ostatním, po tříměsíční námaze, podařilo dosáhnout Nové Země, kde je zachránila ruská rybářská loď. Když přijeli do Vídně, čekala je tam veliká sláva, pořádaly se přednášky o výsledcích expedice a Julius Payer o ní napsal tlustou knihu. Ač dnes patří zmíněné území Rusku, bylo objevené území pojmenováno na počest rakousko-uherského císaře - Zemí Františka Josefa. Pod tímto názvem můžete souostroví na mapách nalézt dodnes. Po Payerovi je tam pojmenován jeden ostrov a také fjord. Payer sám zase na mapách Země Františka Josefa zvěčnil rodné Teplice - najdete tam Teplický záliv na Rudolfově ostrově nebo Šanovský ostrov na jihu souostroví, Brněnský mys. Uplatnil i jiné názvy z Čech a Rakouska a ty jsou na mapách souostroví dodnes.

Obrázek

Nikdy Zpět

Po skončení expedice se Payer stal rázem velmi slavným mužem. Zhruba po čtrnácti dnech přijel domů do Teplic, kde byl jmenován čestným občanem. Začal psát svůj cestopis: Die Österreichchisch -Ungarrische Nordpol-Expedition in den Jahren 1872-1874. Oficiální zásluhy za objevy a vedení expedice mu byly přiznány povýšením do rytířského stavu roku 1876 a dalšími vyznamenáními. I přes tyto úspěchy vystoupil z armády a tím jeho cestovatelská, námořní a vědecká činnost víceméně končí. Málokdo však ví, že Payer byl talentovaný malíř a dodnes je považován za největšího realistického malíře polárních krajin. Na studia malířství se přihlásil sice až v roce 1876, ale už brzy po skončení studia se svými obrazy proslavil. Známé jsou jeho obrazy Franklinova smrt, Záliv smrti, Opuštění lodě a Bohoslužby které byly na pařížském Salonu vyznamenány zlatou medailí. Další ocenění získal na světových výstavách v Mnichově i v Paříži. Snad nejznámější dílo namaloval pro císaře Josefa Františka. Byl to obraz "Nikdy zpět" o velikosti čtyři krát tři a půl metru, který dnes visí v zasedací síni filozofické fakulty vídeňské university. Většinu obrazů přitom namaloval jako jednooký. Po operaci ječného zrna totiž kvůli zánětu oslepl na levé oko. Proslavil ho mimo jiné cyklus čtyř rozměrných pláten, na kterých zachytil tragický osud ztracené polární výpravy Johna Franklina v roce 1845, při které zahynulo všech 127 členů posádky. V České republice se zachovaly jen čtyři Payerovy obrazy. Je však mezi nimi ten zásadní. Payer na něm namaloval poslední okamžik ztracené výpravy. Postupoval při tom s nevšední důkladností. Od velitele americké výpravy Fredericka Schwatky, který našel ostatky nejdéle žijících členů Franklinovy expedice, získal nákres místa nálezu, vyhledal pozůstalé, studoval podobenky členů posádky a předměty, které přivezly záchranné týmy. Kolosální obraz o rozměrech téměř čtyři krát pět a půl metru koupila v roce 1908 za dvacet tisíc rakouských korun pražská Moderní, dnes Národní galerie. Dílo zůstalo stočené na válcích a v roce 1960 je galerie přenechala Geofyzikálnímu ústavu Akademie věd. Obraz byl opět k vidění až před čtyřmi lety na výstavě v Praze a pak i v Teplicích.
Jeho život však neměl šťastný konec. Jak už bývá u výjimečných osobností zvykem, zemřel i Julius Johannes Ludovicus von Payer skoro zapomenut v Bledu, v době kdy smrt byla až příliš všední záležitostí. Psal se totiž 29.srpen roku 1915 a Evropa právě úpěla pod tíhou válečných hrůz.

Obrázek Obrázek
Julius Payer - Zátoka smrti (1897) a Polární záře (1874)

Die Eisfalle

Téměř zapomenutá expedice k severnímu pólu však nebyla zamomenuta zcela. Hold této expedici toužil již od dětství složit rakouský režisér Helmut Voitl. Přesvědčil rakouskou televizi ORF a natočil pro ni v devadesátých letech spolu se svou družkou Elisabeth Guggenberger a se skupinou filmařů a alpinistů desetihodinový materiál přímo z míst, kudy se výprava ubírala. Náročný projekt trval šest let. Samotný dokument rekonstruující cestu expedice je dlouhý 90 minut, poprvé byl vysílán v Rakousku roku 2003 pod názvem Die Eisfalle. V České republice jsme jej měli možnost zhlédnout až 30. 11. 2006, v Rakouském kulturním fóru v Praze, a to v originálním znění a za přítomnosti pana Voitla a jeho družky. Film získal v zahraničí značný ohlas. Rakouský režisér byl proto překvapen, že českému diváku dosud zpřístupněn nebyl, ačkoliv se podstatně týká českých dějin. Dokumentární film je výjimečný nejen tím, že byl pořízen přímo v oblasti arktické Sibiře a Země Františka Josefa. Nejsou v něm totiž dle Voitla použity žádné počítačové triky, nehrají v něm skuteční herci, ale přímo filmaři. "Účinkovali" i při -50°. Zimou a fyzickým výkonem filmařů chtěl režisér dosáhnout toho, aby se vžili do pocitů skutečné polární expedice a podali její co nejvěrnější obraz, což se jim skutečně podařilo.
Jelikož jsou velikáni z českých zemí často zapomenuti, nepřály různé politické režimy ani vzpomínkám na Payera. Pro mnohé byl totiž pouhým sudetským němcem a tento cejch se sním vleče celá desetiletí. První důstojnou vzpomínku na Payera jsme mohli v Čechách udělat až v roce 1991 k oslavě 150 let od jeho narození. Do té doby měl jen pamětní desku. Například v roce 1973 se ke stému výročí objevu Země Františka Josefa konaly ve Vídni velké oslavy. Rakušané dokonce postavili repliku plachetnice Admiral Tegetthoff. V Čechách ale na své plné uznání stále čeká.

Zdroje:
rozhlas.cz/sever/planetarium/_zprava/82632
seaplanet.eu/index.php/cs/ocean-a-moe/lide/4-julius-payer-a-objevne-plavby-na-picberky
litenky.cz/clanek.php/id-1808
sedmicka.cz/usti-nad-labem-decin-teplice-litomerice/clanek?id=151854
http://www.horolezeckaabeceda.cz/aktualita.php?id=74

Obrázek Obrázek
Obrázek
"Porazili jsme špatného nepřítele." - George Smith Patton Jr. (1945)
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 8479
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Re: Julius Payer

Příspěvekod Destroyman » 24/4/2011, 17:40


Rase píše:Těžko si dnes dokážeme představit, v jakých strašlivých podmínkách se žilo na dřevěné lodi, když teplota venku dosahovala mínus 50º Celsia.


Pan Roman Laube (* 1928, žije v Praze a jeho strejda byl geologem na první výpravě) to popsal takhle:
Na palubě lodi silná vrstva sněhu přispívala k jistému udržení tepla v kajutách... Vánoce a potom Nový rok 1873 mořeplavci oslavili slavnostní večeří, treskou a medvědí pečení a každý dostal malou láhev vína a trochu grogu.

Pan Laube dále pokračuje:
V předním podpalubí byla kajuta námořníků a kuchyně. Ve středu pak byl sklad zásob, za ním ležela kotelna se strojovnou a po obou jejích stranách byly velké uhelné bunkry. Za strojovnou byl v zadním podpalubí obytný prostor s kajutami důstojníků.
Obytné prostory byly vytápěny kamny. Vnější mráz způsoboval, že v důsledku vlhkosti vzniklé dýcháním lidí a vařením se na stěnách a stropech vytvářela silná vrstva jinovatky a namrzlý led.
Velká kajuta námořníků v předním podpalubí byla určena pro osmnáct mužů. Při obou stěnách byla umístěna jejich dvojitá, patrová lodní lůžka. Pouze loďmistr Lusina a norský kapitán Carlsen měli vzadu malé přepažené místnůstky. Carlsen, jako přísný protestant, se často pohoršoval nad horkokrevnými Dalmatinci, kteří v neděli hrávali karty a často se zle hádali. Při zadní stěně kajuty uprostřed byla umístěna kuchyně se sporákem.
V zadním podpalubí byla kajuta pro šest důstojníků vytápěná kamny. Po obou stranách lodi při bočních stěnách byly tři malé kabiny s lodním lůžkem. Prostor mezi nimi sloužil jako jídelna a pracovna. Byl zde velký stůl, ve výklenku dvří knihovna s asi čtyř sty svazky, z nichž přibližně polovina byla vědeckých, a lékárna.
Vzhledem k trvající temnotě se v kajutě na přídi i na zádi nepřetržitě svítilo petrolejovými lampami, jednou velkou a jednou malou. Celkem tedy byly v kajutách čtyři lampy a denně se tak spotřebovalo jeden a půl litru vzácného petroleje. Svíček se užívalo jen při kreslení a psaní a podobných činnostech. Na palubě lodi stále svítila petrolejová lucerna.
Stravu pro posádku připravoval kuchař Orasch. Jeho práce byla obtížná. Vodu na vaření získával roztápěním sněhu a mnohé potraviny, jako konzervované maso a zelenina se musely rozmrazovat. Ale dařilo se mu péci dvakrát týdně chléb. K tomu přistupovaly luštěniny a sýr. Oblíbené bylo pečené maso ledních medvědů. Dařilo se lovit dva měsíčně. Časem si námořníci zvykli i na tulení maso. Ulehčení znamenala láhev rumu, kterou každý dostával jednou za osmnáct dní.
... průměrná teplota byla sice jen -22,5 stupně Celsia, ale často byl mráz až do -40 Celsia.


Pan Laube si nenechal ujít ani podrobný popis záchrany expedice:
Dne 23. srpna mořeplavci pokračovali v plavbě směrem k blízké zátoce Prachového peří, kde byla ještě naděje se s nějakou rybářskou lodí setkat. Jinak by je čekala 450 mil dlouhá nebezpečná plavba Bílým mořem přímo na jih k Laponsku.
Tu se v sedm večer z jednoho člunu ozvalo volání, že se před nimi objevila cizí loďka se dvěma lidmi. Byli to Rusové, kteří zde lovili ptáky. Ti mořeplavce ihned zavedli za skalní výběžek, kde v zálivu kotvily dva škunery. Mořeplavci vyvěsili na své čluny vlajky a vedeni cizí loďkou zastavili u jednoho škuneru jménem Nikolaj. Byli zachráněni.
Nikolaj byl menší škuner o nosnosti asi 50 tun a jeho paluba se zaplnila bradatými Rusy. Kapitán Fjodor Voronin připluvší důstojně přivítal. Velitelé výpravy mu předložili dva doklady, které dostali z Petrohradu a které ukládaly všem obyvatelům Ruské říše, aby výpravě byli nápomocni. Při spatření těchto "ukazů" Rusové obnažili hlavy a poklonili se. Hostili připluvší tím nejlepším, co měli - lososy, sobím masem, kajčími vejci, chlebem, máslem, čajem i vodkou. V kapitánově kajutě také visel na stěně rozkaz ruské vlády ukládající rybářům v severních mořích, aby dle možností po výpravě pátrali a přispěli k její záchraně. Tlumočil loďmistr Lusina, který býval kapitánem dálkové plavby a uměl trochu rusky.
Obě lodi byl z Archangelské gubernie a lovily zde lososy a soby. Na jihu Nové země hodlaly strávit ještě měsíc. Ale členům výpravy se nijak nelíbila vyhlídka, že by měli strávit ještě měsíc v těsných prostorech lodí naplněných zapáchajícími kůžemi běluh, medvědů a sobů, horami lososů, sobího masa a sudy tránu. Dohodli se tedy s Voroninem, že ukončí lov a dopraví výpravu do přístavu Vardö v Norsku a poskytne stravu, a to za 1 200 rublů ce stříbře. Mimo to dostal tři čluny a dvě pušky...


Toto a mnohem více viz Roman Laube, Z Čech a Moravy až k severnímu pólu, Mare-Czech 2009. Případně pan Laube osobně, byl jsem na jeho přednášce a je to velice milý a příjemný pán... :wink:
Naposledy upravil Destroyman dne 24/4/2011, 18:29, celkově upraveno 1
さようなら。
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
 
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 07:35
  • WWW
Nahoru

Příspěvekod Rase » 24/4/2011, 18:26


Děkuju, hodně zajimavé čtení - přeci jen očitý záznam celou výpravu přiblíží mnohem víc než pouhá fakta.
Stejně mě pořád udivuje, že na té lodi dokázali přežít tak dlouho, přeci jen zásoby paliva musely být silně omezené. Možná si ale také topili tukem zvířat co lovili. Většina lodi asi byla nacpaná zásobami. Navíc ponorková nemoc musela být taky dost citelná - přeci jen z devětadvaceti lidí tady bylo 5 "čechů", nor, kupa Dalmatinců a bůh ví co dalšího.
Dokonce sem i našel zmíněnou knížku v internetovém obchodě:
http://knihy.abz.cz/prodej/z-cech-a-mor ... rnimu-polu
Mám teď ale spadeno na pár časopisů Illustrierte Geschichte - tak nejspíš zainvestuju do nich
Obrázek
"Porazili jsme špatného nepřítele." - George Smith Patton Jr. (1945)
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 8479
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Příspěvekod Destroyman » 24/4/2011, 18:32


Zdá se, že paliva si sebou vzali asi opravdu dost, protože polárníci z uhelných briket postavili nedaleko lodi domek. Měli s tímhle způsobem bydlení dobré zkušenosti už z první výpravy. Pak se ale roztrhaly kry, do domku se několik týdnů nemohli dostat a neobývaná a neudržovaná stavbička spadla.
No a jinak - to se to píšou knížky, když se strejda kamarádil s šéfem výpravy a člověk má doma opisy lodních deníků... :lej:
さようなら。
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
 
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 07:35
  • WWW
Nahoru

Příspěvekod Tkuh » 24/4/2011, 19:27


Rase píše:Stejně mě pořád udivuje, že na té lodi dokázali přežít tak dlouho, přeci jen zásoby paliva musely být silně omezené. Možná si ale také topili tukem zvířat co lovili. Většina lodi asi byla nacpaná zásobami. Navíc ponorková nemoc musela být taky dost citelná - přeci jen z devětadvaceti lidí tady bylo 5 "čechů", nor, kupa Dalmatinců a bůh ví co dalšího.


O použití tuleního tuku na topení vím prokazatelně jednou, takže by mě nepřekvapilo, kdyby aplikovali i tady, ale jak to bylo v tomto konkrétním případě nevím. Co se týče té ponorkové nemoci, tak ta musela být pořádná. Ale na druhou stranu ti nejdéle žijící členové Franklinovi expedice strávili na dalekém severu přibližně 3 roky!!! Nejhorší je to asi během polární noci, kdy se neobjeví asi tak půl roku slunce.
Podobný problém zažila i belgická expedice do Antarktidy roku 1899. Tehdy na prahu noci dlouhé 1600 hodin podle výpočtů velitele expedice barona de Gerlache, se muži přestali snášet. Museli poslouchat pořád dokola ty samě historky což bylo k rozčilení a také se nedokázali domluvit jedním jazykem. Vedení expedice totiž tvořili Belgičané, polovina mužstva byla z Norska a mezi vědci jeden Američan, jeden Rumun a dva Rusové. Lékař expedice později neblaze proslulý Frederick Albert Cook napsal: Nepociťovali jsme hlad, byli jsme stále unavení a nic s námi nehnulo...Muži nebyli schopni soustředit se, nedokázali sledovat delší myšlenkový pochod. A sám o sobě dokonce napsal: Rozhodl jsem se vstávat v sedm ráno, ale díky malátnosti, dlouhé tmě a tvrdému spánku jsem se z lůžka nikdy nedostal dřív než v jedenáct. Oželel jsem snídani a žaludek neprotestoval. Kdybych byl zůstal bez snídaně před čtyřmi měsíci v antarktickém létě, připravil bych se o jedno z potěšení polárního života; v melancholické temnotě jsem to naopak pociťoval jako vykoupení z nepříjemné povonnosti.
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
 
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 14:57
Nahoru

Příspěvekod rabo » 25/4/2011, 21:13


Veľmi rád čítam takéto témy a články. To boli Cestovatelia. Dnes je to už len o turizme. A je jedno či sa ide cez cestovku, alebo je to čisto vo Vašej réžii. To nebezpečenstvo a objavovanie neznámeho je ta tam a bude to už len horšie. :( Svet sa zmenšuje. :cry: Bože, ako rád by som žil pred 100 rokmi, keď slovo cestovateľ voňalo diaľkou a nepoznaným. Teraz....škoda reči, už sú všade hotely, taxíky, internet kaviarne... už ani tá India nie je to čo bývala.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 2119
Registrován: 16/1/2007, 11:52
Nahoru

Příspěvekod Rase » 26/4/2011, 20:12


rabo: Tehdy ale taky cestování chtělo pořádnou dávku odvahy, přeci jenom taková Čína nebo Indie byly v té době dost nebezpečné.
Je ale pravda že tehdy mohl člověk vstoupit na místa kam se ještě nikdo nedostal a pojmovat je dle libosti.
Obrázek
"Porazili jsme špatného nepřítele." - George Smith Patton Jr. (1945)
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 8479
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Re: Julius Payer

Příspěvekod Radouch » 1/2/2017, 22:30


K těm Payerovým obrazům s tematikou Franklinovy výpravy: ono je to s nimi hodně zamotaná a je to skoro tak záhadné, jako Franklinova výprava sama. :)
Všechny čtyři původní obrazy jsou nezvěstné. Od nejznámějšího, tedy Zálivu smrti (Starvation Cove) není známa ani reprodukce, od zbylých tří ze série se dochovaly černobílé fotografie z 30. let 20. století. Vedle nich ale existují různé studie, pozdější kopie... A právě jednou z nich, tou nejznámější, je onen Záliv smrti v Geofyzikálním ústavu.
Podrobně jsem se to pokusil popsat v článku na https://franklinova-expedice.blogspot.c ... ovske.html
Kdyby měl někdo nějaké doplňující informace, třeba ze starých časopisů apod., velmi uvítám...
Radouch
 
Příspěvky: 2
Registrován: 1/2/2017, 21:55
Nahoru

Re: Julius Payer

Příspěvekod Rase » 2/2/2017, 08:14


Je skvělé co se dá všechno najít, bohužel víc toho asi neseženeme.
Přidal jsem do článku víc obrázků a tady je pěkný obrázek z novin (1874) a nějaké další:

Obrázek

Obrázek

Obrázek Obrázek
Obrázek
"Porazili jsme špatného nepřítele." - George Smith Patton Jr. (1945)
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 8479
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Re: Julius Ritter von Payer

Příspěvekod jarl » 22/1/2021, 15:38


Julius Payer se dostal i do rozhlasového pořadu Toulky českou minulostí: https://dvojka.rozhlas.cz/946-schuzka-j ... er-7941618
ObrázekObrázek

Quod licet Iovi, non licet bovi.
Uživatelský avatar
jarl
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
 
Příspěvky: 3126
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Nahoru

Re: Julius Ritter von Payer

Příspěvekod parmezano » 23/1/2021, 12:06


jediná oběť výpravy Ota Kříž se narodil 12.6 1845 v Pačlavicích u Kroměříže , dnes má v Pačlavicích svůj památník.
Obrázek .
rodný domek
Obrázek
jeho památník
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
 
Příspěvky: 452
Registrován: 17/3/2012, 16:17
Nahoru

Re: Julius Ritter von Payer

Příspěvekod jarl » 23/1/2021, 17:08


A na Zemi Františka Josefa je pořád Křížova mohyla, kterou na jeho hrobě navršili šťastnější členové výpravy. I po skoro 140 letech stále platí, že žádný jiný Čech nebyl pohřben tak vysoko na severu.

Obrázek
ObrázekObrázek

Quod licet Iovi, non licet bovi.
Uživatelský avatar
jarl
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
 
Příspěvky: 3126
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Nahoru


Napsat komentář
Příspěvků: 12 • Stránka 1 z 1

Zpět na Osobnosti

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

  • Nahoru
  • Portál » Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra • Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
Portal by phpBB3 Portal © phpBB Türkiye