Válka na moři a mezinárodní právo

západ, východ, balkán, itálie, jiné

Moderátoři: Pátrač, Tkuh, kacermiroslav

Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

OK chlape - i zde jsou mistři vědomostí o mořích a oceánech ( v dnešní době pan kolega Destroymen.., můj oblíbenec - Umíš), OK, OK, přesto - nech si vše v hlavě projít a - dej se. Dej projít na webu možnosti zážitků(nemělo by se moc lhát - turismus a možnosti Palby jsou neobyčejně velké...). Věř.
Palbu by zajímalo vše a vzhledem k zaměření i Tvé zážitky s potkáváním vojenských lodí.
Pane kolego dej si čas dle svých možností.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Franz Trubka
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1815
Registrován: 14/10/2010, 04:16

Příspěvek od Franz Trubka »

Dotaz Jiri. Jsem z toho vytahovani a stahovani vlajek na obchodnich lodich mirne zmaten. Proc na lodi neni vztycena statni vlajka a vlajka rejdarstvi stale? Je to tradice, nejaky predpis nebo co?
ObrázekObrázek

Pink Floyd-On The Turning Away
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

IMHO by se brzy opotřebovala...
jiri_x
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 5/4/2012, 14:11
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od jiri_x »

RE : Franz Trubka
Odpovím několika variantami :
1) Na "volném moři" to je zbytečné. Kolikrát se pluje - třeba od Ushantu
do Rio de Janeira a několik dní se nepotká ani loď. Myslím ve dne.
V noci vlajka není vidět. V teritoriálních a pobřežních vodách se vyvěšování vlajek většinou dodržuje.
2) Vezměte si to, že slunečné dny bez větru jsou na moři vzácné. Vítr je stále - ať od chodu lodi nebo od počasí. A tedy v takovém případě vlajka je roztřepaná tak za jeden den. I když námořníci vlajky spravovali, tak v takovém případě by byla při plavbě "spotřeba" vlajek ( státní + rejdařství) měsíčně - tak 25 ks. Po 40 US Dollars každá - tedy 1000 dolarů vyhozených do "vzduchu". Ona stačí spotřeba vlajek signálních hlavních - "H", "G", "Q", "B" - jedná se o mezinárodní signální kod.
3) Jinak k identifikaci jsou VHF a volací kanál "16" - to při plavbě je zapnuté stále. V noci je možno upozornit Aldis lampou ( signalizační lampou ) - nebo světly na "stromečku" a potom dále používat VHF.
4) Jméno lodi bývá napsáno na zádi, z obou stran na nástavbě, na přídi
- takže v seznamech na počítači lze dohledat - o jakou loď se jedná.
5) Někdy ani na lodi není ochota se identifikovat - zvláště, když provedete nějakou "botu" a hrozí pokuta. Třeba při vyhýbání v kanálu La Manche nebo když na Amazonce "zhasnete" světelnou bóji.
Zdraví Jiri_x
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

OK,
chlapi, to je to co neznáme, mluvte, chci říci pište.
Starej a o tom o čem se bavíte nevím nic.
"Ďekan i s kaplanem".
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Co si má suchozemec představit pod pojmem "vyhýbání v La Manche"? Jsou nějaké jednotné pravidla pro plavbu v úzkých prostorách (řeky, průplavy) ohledně plavby po jedné straně? Něco jako pravo a levostranná jízda např Anglie a Evropa
ObrázekObrázek
jiri_x
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 5/4/2012, 14:11
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od jiri_x »

RE : knezdub
1) Oblasti jako La Manche, Kattegat, Skagerak, další místa jako Spodsbjerg, Fehmarnbelt, Kiel, příjezd do Cristobalu, do Gibraltaru a t.d. - to jsou "černé noční můry" námořníků. Skutečně nejhorší to je v noci, kdy na pozadí světel na břehu můžete přehlédnout poziční světla malých lodí - plachetnic, rybářských lodí.
2) Sice nyní všude jsou umístěny systémy rozdělené plavby. Tedy na mapách jsou nakresleny jednosměrné zony ( jakési jednosměrné cesty ) , ale kolem se "motá" plno lodí, které nedodržují pravidla Collreg ( Collision regulations ), že člověk je rád, že vypluje za Ushant se "zdravou" kůží. Všude to je dokola - rybářské lodi, jeden za druhým trajekty - z Francie do Anglie a naopak, do toho plachetnice, vznášedla a nad tím ještě "strach" z helikopter Coast Guard. V jednosměrných zonách sice plavidla plují jedno vedle druhého, ale vzájemně se předjíždějí, protože neplují stejně rychle, takže když se "člověk" blíží k místu obratu - tak mu je "úzko". Je to stále stejné - půl míle od Vás vpravo je loď a začne "zatáčet vlevo" - Vy musíte rychle zatočit také, ale vlevo na boku máte další loď - do které "skoro" můžete narazit. Na lodi se může uplatnit člověk, který na základě málo informací musí dělat správná rozhodnutí a k tomu musí ještě umět správně "věštit" - tedy předvídat dopředu - v každé situaci - počasí, vyhýbání, plavba s lodivodem a t.d.
Zdravi Jiri_x
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Je lodivod povinný, nebo může do přístavu vplout loď i bez něj? Předpokládám, že provoz někdo řídí, podobně jako na letišti. Jak se řeší případné karamboly? Zajistit stopy jako v případě dopravní nehody na silnici asi nejde, jak dlouho trvá, než se na místo dostane nějaký ekvivalent dopravní policie? Zastaví se po tu dobu provoz?
Může civilní loď do vojenského přístavu, pokud do něj třeba neveze nějaký náklad?
Má někdo něco jako modrý maják na silnici umožňující přednostní jízdu a vyklizení plavební dráhy?
jiri_x
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 5/4/2012, 14:11
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od jiri_x »

RE : knezdub - dodatek k tomu prvnímu
Co však je na lodi ( na moři ) vůbec nejhorší - vše současně - mlha, vplouváte do zon kanálu La Manche, hustě prší nebo sněží a jsou vlny tak 1 metr.
Na příklad, když vyplouváte z Rotterdamu nebo Antwerp, očekává se ( nebo je mlha ) a to ostatní k tomu ( výše uvedené ). To Velitel ( Master ) na lodi "proklíná svůj život" a není mu vůbec "do smíchu". ( I když na lodi má barevný radar s ARPA systémem ). A musí se zařadit do systému proudu lodí při vstupu do kanálu La Manche. Zleva mu plují lodě, které se mu mají vyhnout - co když se vyhnou příliš pozdě ? - zprava mu plují lodi, kterým se musí vyhýbat on - a zařadit se do řady lodí plujících v systému rozdělené plavby. A mezi tím se musí vyhýbat lodím jako jsou plachetnice a trawlery táhnoucí sítě - je mlha, padá sníh - a v radaru je nevidíte, protože odraz splývá s vlnami - které jsou třeba vysoké 1 m ( nebo i vyšší ).
Jiri_x
Naposledy upravil(a) jiri_x dne 8/4/2012, 12:31, celkem upraveno 2 x.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

jiri_x: takový zmatek si dokážu tak trochu představit, žil jsem necelý rok v Istanbulu a skoro denně pendloval trajektem mezi Evropou a Asií. Jezdí dvě společnosti na minimálně šesti linkách přes Bospor (z nichž některé mají interval třeba jen deset minut-čtvrt hodiny), do toho výletní lodě, rybáři a jako bonus skrz Bosporem plují velké nákladní lodě (dvakrát jsem dokonce viděl, jak Bosporem plula ponorka :) ). Občas jsem si říkal, že kapitánovi té naší kocábky nezávidím, ve špičkách to býval solidní slalom :) a to manévrovat s třicet metrů dlouhým osobním trajektem je určitě něco jiného než se zaoceánskou lodí...

Ale přidám se k dotazu knezduba: některé lodě projížděly Bosporem na svůj vlastní pohon, jiné zase táhly remorkéry. Přitom rozdíl ve velikosti nebyl nijak patrný. Je v tom i něco jiného? A řídí někdo provoz v takto frekventovaných trasách, nebo to je podle nějakých předem daných pravidel (přednost mají lodě vpravo) a zbytek je na citu kapitánů?
jiri_x
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 5/4/2012, 14:11
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od jiri_x »

RE : knezdub & karaya1
1) V dnešní době většinou je vjezd do přístavu pouze s lodivodem. Ale platí, že Velitel lodi je zodpovědný i za akce lodivoda. Tedy musí hlídat "jeho činnost" a předvídat, kdy musí zasahnout s konečnou platností. Do některých přístavů vplouvají lodě bez lodivoda - to jsou osobní a místní lodě, které daný přístav navštěvují často a Velitelé mívají předepsanou licenci. Vjezd do přístavu s lodivodem má své opodstatnění, protože Velitelé lodí neznají místní poměry a také k uvazování lodi je zapotřebí součinnosti přístavních remorkérů.
2) Přístavy mají svoji Správu přístavu ať se to nazývá "kapitanát" nebo "port control". Bývá i přístavní policie a speciální oddělení pro vyšetřování nehod. Nicméně přístav i v případě nehody nemůže přerušit svoji činnost - to by musela být fatální havarie - ale nikdy jsem se s tím nesetkal.
3) Některé průlivy a průplavy mají svůj vlastní režim. Bosporem jsem plul ve své "kariéře" pouze jednou ( do přístavů v Černém moři se "nejezdilo" tak často) - je to již "pár" let a to jsme brali lodivoda.
Myslím si, že plavba Bosporem nyní bez lodivoda není možná. Existují však knihy - jako Pilot books pro danou oblast ( tuto příručku "doma" nemám ), kde se pravidla pro braní lodivoda dají zjistit. Mám "doma" pouze Guide to Port Entry, takže bude-li "kolega" Karaya1 trvat na přesnější informaci, mohu to zjistit. Pokud "kolega" Karaya1 viděl v Bosporu, že loď byla tažena remorkéry, tak to bylo z důvodu, že nemohla plout sama, protože měla něco v nepořádku - hlavní motor, kormidlo, kormidelní motor a t.d. - jinak by mohla plout s lodivodem.
4) "Citem" kapitána se nic neřídí - pouze jeho profesionalitou a zkušenostmi. Pro vyhýbání lodí a situace spojené s řízením lodi existují pevná pravidla "Collreg" - Collision regulations, kde je vše popsáno. Nicméně lodě plující zprava mají přednost, ale hrozí - li srážka tak i loď, která má přednost, musí vyvinout "maximální úsilí" k tomu, aby srážce zabránila.
5) Do vojenského přístavu "civilní" loď může vplout, pokud jí "Port Control" daného přístavu dá povolení - i když tam neveze náklad.
Zdraví Jiri_x
Naposledy upravil(a) jiri_x dne 8/4/2012, 19:15, celkem upraveno 1 x.
jiri_x
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 5/4/2012, 14:11
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od jiri_x »

RE : knezdub & karaya1 - doplnění č.1
1) Pravdou je to, že s lodí dlouhou 30 metrů a malou hmotností - tedy výtlakem - manévrování je trochu jiné než se zaoceánským "kolosem".
2) Naposledy jsem byl na lodi délky 196 metrů. Výtlak ( tedy váha lodi s nákladem) 41047 tun. Rychlost naložené lodi = 13.5 uzlu, spotřeba paliva naložené lodi 25 tun IFO ( t.zv. "těžké palivo" ) - týká se hlavního motoru -něco ještě měly pomocné motory a kotel. Průměr cirkulace cca 700 metrů.
Dráha z Full Ahead ( plná dopředu ) při Full astern ( plná dozadu ) cca 5500 metrů - pro plně naloženou loď. Tedy dráha z rychlosti 13.5 uzle do zastavení lodi. Doba - cca 10 min. Minimální rychlost při které ještě loď reagovala na kormidlo = 3 uzle ( 1 uzel = 1852 metrů/hod )
jiri_x
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Díky! Nic určitě kvůli mně nehledejte, já se ptal jen pro zajímavost. Mimochodem, když jste se tam plavil, jak dlouho jste čekali na průjezd? Před rokem totiž u obou konců kotvila hromada lodí a čekací doba byla (prý) tři dny. (Ostatně proto taky šašek Erdoğan nedávno mj. představil "plán" na prokopání průplavu kousek vedle. :) )
jiri_x
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 5/4/2012, 14:11
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od jiri_x »

RE : Karaya1
To čekání na rejdě na průjezd není nic nenormálního. Na průjezd Suezským průplavem se čekalo před Port Saidem nebo Suezem od 2 do 7 dnů. Na průjezd Panamským průplavem 1-3 dny. Tenkrát jsme před Bosporem nečekali.
Nebo se čeká na rejdě na vjezd do přístavu. Doba většinou 1 až 5 dní. Záviselo to jak přístav byl zaplněn loďmi a jak probíhala vykládka/nakládka lodí.
Avšak před Basrou se stávalo i 2 měsíce.
jiri_x
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 602
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to jiri_x

VHF kanál č. 16 má kmitočet 156,8 MHz a podle vyhlášky MD ČR se používá i na vnitrozemských vodách ke stejnému účelu.
Před pár lety jsme si udělali výlet na Sicilii a doprava byla taková, že do Janova se jelo autobusem a z Janova do Palerma trajektem. Pro mě, suchozemskou krysu, to byl tedy zážitek, jede to zhruba 18 hodin.
Měl jsem sebou skener, protože jsem byl velmi zvědavý, jak vypadá VHF rádiový provoz na moři, ten labský a vltavský samozřejmě známe velmi dobře, strávil jsem několik hodin sledováním lodních VHF kmitočtů. Lodní provoz na krátkých vlnách je dnes řídký a omezuje se na GMDSS, což není moc zábavné, to jsou takové esmesky svého druhu. Proto jsem byl natěšen, že konečně uslyším něco, co je fone a má nějaký řád a smysl, třeba jako letecký provoz. Bylo to zklamání, provoz na VHF byl velmi řídký a navíc v italštině . Laicky z toho vyvozuji, že tyto lodní linky jsou většinu plavby v dosahu GSM telefonů z italského pobřeží a že podstatné věci se řeší touto cestou a na rádio zbydou jen ty postupy, které jsou předepsány patřičnými předpisy.
Jiří se plavil na pořádných zaoceánských lodích a ne na škatulích popsaného druhu, nicméně bych ho rád požádal o upřesnění.
martin
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 30/1/2007, 23:12

Příspěvek od martin »

Dovolím si doplnit Jiřího_x, že velkým lodím se blíží povinnost (možná ji už mají) používat také systém AIS (Automatic Identification System), viz třeba http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_ ... ion_System
Lodě pravidelně vysílají svou identifikaci a další údaje včetně pozice, rychlosti a kurzu.
Občas se vyskytuji na plachetnicích v roli zhruba tak prvního důstojníka. Vím, jak vypadá plavba Gibraltarem, Messinskou úžinou i Suezem. Vozíme si ve vlastní výbavě AIS receiver. Na notebooku s námořní mapou, s připojenou gps a AIS receiverem pak máte docela přehled o okolním provozu. A můžete ohromovat cestující informacemi jako: ta loď na obzoru se jmenuje XY a za 15 minut nás předjede. Má namířeno do Palerma.
RAYTHEON píše:to jiri_x
natěšen, že konečně uslyším něco, co je fone a má nějaký řád a smysl, třeba jako letecký provoz. Bylo to zklamání, provoz na VHF byl velmi řídký
Nemohu mluvit za profesionály, ale za normálních okolností lodě celkem nemají důvod spolu fonicky komunikovat. Když to zjednoduším, tak v citovaném ColRegu je přesně popsáno, jak se která kategorie lodi smí nebo musí chovat. No a jsou taky daná pravidla, jak o sobě a zamýšleném chování informují své okolí. Denní a noční znaky popisující druh lodi ve vztahu k ColRegu. Světelné a zvukové identifikační signály za snížené viditelnosti, signály při manévrech. A k tomu značení vodních cest v podobě (radio)bójí a majáků.
Z mých rekreačních plaveb znám nejvýše komunikaci s přístavem (portmaster) v oblastech, kde o vás chtějí vědět dříve, než se jim zjevíte ve vjezdu do maríny.
Lodní provoz sbíraný z AISu můžete téměř naživo sledovat třeba na http://www.marinetraffic.com Jsou tam vidět i ty dálnice se separovaným provozem.
jiri_x
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 5/4/2012, 14:11
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od jiri_x »

RE : Martin & Raytheon
1) Na lodi nikdo nezakazuje používání třeba VHF. Ta se používá pro běžnou služební komunikaci. Jinak režim používání upravuje Velitel. Na můstku bývaly většinou 2 ks ( typu Scanti ), pro případ, že by jeden byl nefunkční ( nebo "znefunkčněl" ). VHF byla běžně zapnutá během plavby lodi stále. Protože to je základní radiostanice pro běžnou komunikaci mezi loděmi. Kolega Raytheon má pravdu ohledně komunikace GMDSS, ale na VHF je provoz velice silný - to se divím, že nic neslyšel ( nebo málo ). Praxe je taková, že na kanále 16 se volá a ihned se přechází na jiný kanál - určený pro danou službu. Existují ALRS ( Admiralty List of Radio Signals ) díly 1, 2, 3, 4, 5, 6. Pro VHF je důležitý díl 6, který se týká Port Operations, Pilot Services anf Trafic Management. Třeba SKAGEN : Sea Pilots - kanály 16, 12, 13 - popsaná procedura jak volat. Local Pilots - kanály 16, 12, 13. Port - kanály 16, 12, 13. GDAŇSK : Pilots - 12, 14, 16 - Port - 16, 11, 14.
2) Jinak VHF měla normální výkon a snížený výkon. To se dalo přepínat.
Na volání tak cca do 50 mil byl normální výkon. A když člověk nechtěl být rušen další komunikací, tak to přepnul na snížený výkon - tak cca do 10 mil.
3) Když se člověk "nudil" na dlouhých nočních službách oceánem, tak zavolal kolem plující loď na 16 kanálu, přešel třeba na 32 a "povídal si". Jaká loď, odkud pluje, kam pluje, někdy, když bylo 4-5 dní zataženo, měl poškozenou GPS, tak se zeptal, jestli oni mají funkční GPS a když ano, tak mu "kolega" nadiktoval polohu - to se však považovalo za "hanbu" - nemít vlastní pozici. Někdy se dalo potkat na VHF i přítele z Námořní Akademie - a to se "povídalo" skoro 1/2 vachty ( služba na "moři" trvala 2 x 4 hod za 24 hod - rozdělena podle toho, jakou funkci jste zastával- jestli jste byl důstojníkem - prvním, druhým nebo třetím ). Samozřejmě - když přišel na můstek Velitel - byl průšvih.
4) Jistě, 16-tý kanál se zneužívat nesměl. Nicméně, když se stálo na rejdě BASRA, kde bylo 50 lodí ( i více ), měsíc - i více, to se z VHF ozývalo "mečení", "kokrhání", "štěkání" - a stále "you are fuck.. monkey" a t.d. Tomu se zabránit nedalo, protože to bylo anonymní a v tom "horku" čekání už "lezlo ledaskomu na mozek". Já osobně jsem to moc nezneužíval. A vypnout jste VHF nemohl, protože co kdyby se "propáslo" , že Vás volají do přístavu ? To by byl na lodi s Vámi konec. A Arabové byli nevyzpytatelní.
5) Jinak Collreg znamená česky - "Mezinárodní pravidla pro zabránění srážkám na moři". ( a s provozem VHF nemají nic společného ).
Jiri_x
Naposledy upravil(a) jiri_x dne 9/4/2012, 10:17, celkem upraveno 1 x.
jiri_x
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 5/4/2012, 14:11
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od jiri_x »

Zkuste se podívat na : http://sledujto.cz/lode.html
jiri_x
Odpovědět

Zpět na „Bojiště“