•   Portál
      Obsah fóra
      Album
      Wiki




  •   OZNÁMENÍ A JINÉ
      Náměty
      Filmy, knihy
      Fikce, dohady
      Hospoda
      Vtipy, citáty


      LIDÉ, MILITÁRIE
      Osobnosti, příběhy
      Vyznamenání
      Uniformy
      Zločiny, Holocaust
      Ostatní
      BOJIŠTĚ WW2
      Západní fronta
      Východní fronta
      Středomoří
      Dálný Východ
      Komplexně


      EPOCHY
      Starověk
      Středověk
      Novověk
      WW1
      Po roce 1945
      ARMÁDY 1918-1945
      Německo   Británie
      USA   SSSR
      Itálie   Francie
      Japonsko
      Československo
      Ostatní

      ZÁBAVA, AKCE
      Bazar
      Spolky, akce
      Hry
      Modelařina
    TOPlist
      ARMÁDY 1945-200?
      SSSR-Rusko
      USA   NATO
      Varšavská smlouva
      ČSSR, ČSR
      Jaderné zbraně
      Ostatní




  •   LETECTVO
      Luftwaffe
      RAF
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Československo
      NATO
      Švédsko
      Válka ve vzduchu
      NÁMOŘNICTVO
      Kriegsmarine
      Royal Navy
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Ostatní, ponorky
      Válka v Atlantiku
      Válka ve Středomoří
      Válka v Pacifiku
      Válka v Ind. oceánu
      TANKY, VOJSKO
      Německo   Tanky
      Zbraně   Pušky
      Waffen SS
      Velká Británie
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      ČSR   poválečné
      Ostatní   NATO
      Varšavská smlouva
      SPECIÁLNÍ ZBRANĚ
      Wunderwaffen
      Tajné zbraně
      Rusko - PVOS
      Rakety, jaderné
      a kosmické zbraně




  •   Wiki




  •   Album
      Galerie
      Forumfoto



  • Portál     Obsah fóra     Články     Album     Forumfoto     Galerie     Chat     Nová témata     Nepřečtené     Bez odpovědí     Aktivní témata     RSS    
  • Dolů
  • Obsah fóra ‹ STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945 ‹ SSSR ‹ Ruská obrněná technika ‹ Samohybná děla
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk
  • Novinky
  • FAQ
  • Chat
  • Registrovat
  • Přihlásit se

Těžká samohybná děla

Napsat komentář
Příspěvků: 2 • Stránka 1 z 1

Těžká samohybná děla

Příspěvekod Marek » 1/11/2004, 21:31


TĚŽKÁ SAMOHYBNÁ DĚLA SOVĚTSKÉ PRODUKCE – STRUČNÝ POPIS

Na podvozcích těžkého tanku IS-2 vznikala v průběhu 1943 nová těžká samohybná děla označovaná ISU-122 a ISU-152 ( lze se setkat i s názvy JSU ). Oba uvedené typy měly především podporovat vlastní útočící vojska palbou na krátkou vzdálenost a díky svým poměrně velkým rážím se věnovat především ničení těžké obrněné techniky nepřítele a ostřelování zodolněných postavení a živé síly nepřítele. Jejich mohutné pancéřování jim umožňovalo poměrně úspěšně odolávat nepřátelské palbě. Při útočných operacích byly většinou umísťovány do druhé linie s odstupem za hlavní vlnou útočících středních nebo těžkých tanků a pěchoty. Při obranných aktivitách byly většinou umístěny ve stálejších palebných postaveních.

Jediný podstatnější rozdíl mezi oběma uvedenými typy najdeme v primární zbrani.

Technika ISU-152 byla vyzbrojena kanónovou houfnici ML-20S ráže 152 mm. Do vozidla byla obvykle nakládána munice G-530 jako protibetonová ( o hmotnosti cca 40 kg ), tříštivo-trhavá OF-540 ( o hmotnosti cca 43,5 kg ) a dalekonosná tříštivo-trhavá OF-530 nebo OF-530A. Ke střelbě na nepřátelskou techniku se používala protipancéřová munice BR-540 ( o hmotnosti cca 48,7 kg ). Průraznost protipancéřového granátu činila zhruba 120 mm na 1000 m.
Vozidla označovaná ISU-122 byla vyzbrojena kanónem A-19 ráže 122 mm. Ten byl později nahrazen kanónem D-25S sice stejné ráže, ale lepších parametrů a vlastností. Takto přezbrojená vozidla pak nesla označení ISU-122S. Stejně jako jeho mohutněji vyzbrojený souputník využívala ISU-122 také více druhů střeliva. Za zmínku stojí především protipancéřový granát BR-471 ( o hmotnosti cca 25 kg ) a tříštivo-trhavý granát OF-471 nebo OF-471N o téměř stejné hmotnosti. Průraznost protipancéřového granátu činila zhruba 150 mm na 1000 m.

Z porovnávání průrazností u obou typů lze získat dojem, že ISU-122 by měla být využívána pro ničení nepřátelské techniky ( tank destroyer ) a ISU-152 pro střelbu na zpevněná nepřátelská postavení ( assault gun ). Ve skutečnosti tomu tak ovšem nebylo. Oba uvedené typy jsou shodně konstruované jako samohybná děla a při přidělování k jednotkám se většinou navzájem nemíchaly.

Bohužel, slabinou výzbroje obou typů byla poměrně vysoká hmotnost používaného střeliva a jeho velké rozměry. To umožňovalo nakládat pouze 20 kusů střel do ISU-152 a 30 kusů do ISU-122. Další nevýhodou byla poměrně malá kadence střelby zapříčiněná používáním dělené munice a také šroubovým závěrem primární zbraně. Díky tomu se kadence střelby pohybovala zhruba okolo dvou až tří výstřelů za minutu. Zde je ovšem potřeba uvést, že v souvislosti s přezbrojením ISU-122 na kanón D-25S ( využívající již poloautomatický klínový závěr ) vzrostla teoretická rychlost střelby na přibližně tři a až výstřely za minutu.

Mezi nevýhody lze též uvést i slabší kvalitativní úroveň využívaných optických přístrojů a tím i horší schopnost protivníka za ztížených pozorovacích podmínek odhalit a následně vést přesnější střelbu.

V pancéřování obou typů mnoho rozdílů nenajdeme. Udávané hodnoty se většinou pohybují okolo 90 mm na čele a bocích vany, zadní část byla kryta pancířem o tloušťce 60 mm. Čelní stěna nástavby byla 90 mm silná, pancéřování boků činilo 75 mm a zadní část měla opět tloušťku 65 mm. Pancéřování stropních částí se pohybuje okolo 20 až 30 mm. Štít zbraně byl pancéřován přibližně 60 až 65 mm, u ISU-122S se lze setkat i s údajem 100 mm.

Dále je nutné zmínit, že jak ISU-122, tak i ISU-152 byly vybaveny úchyty pro usazení kulometu ráže 12,7 mm ze kterého bylo možno vést palbu na nepřátelskou pěchotu, nebo na nízko letící nepřátelské bitevní letadla.

Pohonné jednotky obou zmiňovaných vozidel jsou taktéž totožné. Oba typy využívaly naftový dvanáctiválec V-2-IS. Motor poskytoval výkon přibližně 600 koní při 2000 otáčkách a poměr výkon hmotnost činil 13 k/t.
Převodovka byla vybavena čtyřmi stupni pro jízdu vpřed a jedním reverzním.

Další zkrácená technická data

Délka – 9,8 m ( pro ISU-122 ) – 9 m ( pro ISU-152 ), šířka – 3,1 m, výška – 2,5 m
Váha vozidla – 46 000 kg

Šířka pásu – 65 cm
Měrný tlak – 0,81 kg/cm2
Délka kontaktu pásu – 436 cm

Vertikální překážka – 1 m
Hloubka pro brodění – 1,3 m
Protitankový příkop – 2,5 m

Výrobní počet během válečných let se pohybuje u obou typů přibližně okolo 2000 ks.

Další možné zdroje pro získání bližších informací o zmíněných typech těžkých samohybných děl :
Obrněná technika 4 autorů Pejčocha a Spurného
http://www.battlefield.ru
http://www.onwar.com
http://www.panzerlexikon.de

Obrázek
Foto ISU-122.

Obrázek
Foto ISU-152.
Naposledy upravil Marek dne 1/11/2004, 21:46, celkově upraveno 1
Marek
vojín
vojín
 
Příspěvky: 15
Registrován: 1/10/2004, 11:47
Bydliště: Stalingrad, za mostem doleva, hned vedle krematoria
Nahoru

Příspěvekod Marek » 1/11/2004, 21:32


Na následujících barevných nákresech si povšimněte hlavních tvarových rozdílů mezi ISU-122S a ISU-152.

Obrázek
ISU-122S.

Obrázek
ISU-152
Marek
vojín
vojín
 
Příspěvky: 15
Registrován: 1/10/2004, 11:47
Bydliště: Stalingrad, za mostem doleva, hned vedle krematoria
Nahoru


Napsat komentář
Příspěvků: 2 • Stránka 1 z 1

Zpět na Samohybná děla

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

  • Nahoru
  • Portál » Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra • Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
Portal by phpBB3 Portal © phpBB Türkiye