Samohybné dělo na podvozku Panzer III – SU-76i (SU-762)

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Samohybné dělo na podvozku Panzer III – SU-76i (SU-762)

Příspěvek od sa58 »

Samohybné dělo na podvozku Panzer III – SU-76i (SU-762)

Ukořistěnou techniku používaly snad všechny armády v období druhé světové války. Pro některé státy to byla dokonce skoro jediná možnost jak se dostat k obrněné technice (Finsko). Německá armáda na začátku války ukořistila velké množství obrněné techniky ve Francii. Tu použila v originální verzi na vedlejších bojištích, popřípadě ji dodala svým spojencům. Většinou však posloužila k výrobě různých stíhačů tanků a samohybných děl. To samé se dělo zpočátku východního tažení, ruské tanky přišli wehrmachtu určitě vhod.
Po obratu války na východě se situace měnila, ustupující německá vojska neměla mnohdy možnost odtáhnout poškozenou techniku nebo prostě nebyly PHM. Sověti mohli proto používat kořistnou techniku ve větším množství, uplatnili se tanky Pz IV a Panther, transportéry SdKfz 251 a jiné.

Sověti také ukořistili větší množství tanků Panzer III. Tyto tanky již nevyhovovaly hlavně po stránce výzbroje, 50 mm kanon nebyl zrovna ideální zbraní proti moderním tankům. Podvozek byl však poměrně spolehlivý a tak bylo rozhodnuto o stavbě samohybného děla na podvozku tohoto tanku. Ostatně Němci použili stejný podvozek na velmi úspěšné samohybné dělo StuG III.

Tanku byla sejmuta věž, na korbě vznikla poměrně jednoduchá nástavba svařená s pancéřových plechů. Čelo i bočnice nástavby byly sešikmeny, nástavba byla plně uzavřena. Pancéřování mělo sílu asi 35 mm (čelní stěna), 25 mm (bočnice) a 15 mm (zadní stěna). Pohon zůstal nezměněn, motor i převodové ústrojí zůstalo původní.

Vozidlo bylo vyzbrojeno kanonem ráže 76,2 mm, uvádí se typ S-1, upravený z kanonu F-34 používaného u T-34, palebný průměr je 98 nábojů. Některá vozidla prý měla v čelním střelišti místo původního kulometu MG 34 použit kulomet DT, na většině obrázků je však střeliště zaslepeno.

Výroba začala v průběhu roku 1943, mělo se vyrobit 181 vozidel + 20 velitelských vozů.

Další přestavbou vznikla samohybná houfnice, vyzbrojená houfnicí M-30 ráže 122 mm. Bylo vyrobeno 8 – 12 vozidel.

technická data SU-76i:
hmotnost – 22,5 t
délka – 5,38 m
šířka – 2,91 m
výška – 2,375 m
výkon motoru – 300 HP
max. rychlost silnice – 40 km/h
dojezd silnice – 175 km
osádka – 4?

Obrázek Obrázek

Použité zdroje:
Pejčoch / Spurný – Obrněná technika 4
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Odpovědět

Zpět na „Samohybná děla“