diskuze o Lend Lease

Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od rabo »

No Rusové, aspoň na YouTube pořád opakují, že t-34 byl nejlepší, jenže už trochu jinak něž to mlela propaganda před třiceti lety. Dnes to říkají spíš opatrně, asi tak, no musel být nejlepší, jinak by to lidi neříkali :lol: .
Když pak začnou hodnotit T-34 konkrétně, vůbec jako nejlepší nevypadá. Mizerný výhled, problematické řazení, a těžké řízení unavovalo osádku, otevřeným příklopem mohl řidič na nerosvnosti snadnou vyletět, zavřeným špatně viděl, Cukání při zatáčení, houpání při jízdě , optika s malým zorným polem, velitel v roli střelce a většinově ruční otáčení věže, nedávalo mnoho šancí najít a vystřelit jako první, natož zasáhnout a to ani za krátké zastávky, tank se houpal díky podvozku (vinuté pružiny), a zároveň věž vpředu měla větší amplitudu než na středu usazené věže německých tanků. Jako bonus měla 34 ochotně bouchající granáty za požáru a tank byť s naftovým motorem hořel stejně ochotně jako jeho benzínoví konkurenti. Navíc měl pancíř ze kterého odletovaly střepiny víc než třeba ze Shermana.
Jozefg, zbytočne zachádzaš do nekonečnej témi "najlepší tank DSV". Načo ? Každí vie, že T-34 v porvnaní s najlepšmi tankmi tej doby nebol to najlepšie. Vedli to aj Sovieti, preto sa vyrábali a vyvíjali aj iné tanky, ale... ten tank pre danú dobu a daného používateľa bol to najlepšie riešenie.
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Mirek58 píše:Josefg:
No já bych se vyjádřil opatrněji:
1.
XXX
- Názor, že bez amerických náklaďáků by RA došla maximálně na linie z 1. světové jsem poprvé slyšel v 80. na VVŠPV -
XXX
Bez am. nákladáků zvládli nařezat W. pod Moskvou a odkopnout je zpátky cca 250km , u Stalingradu to dokázali až k Charkovu/200-300km/
2.
XXX
- Málo se mluví o tom, že po usmíření Stalina s církví (v roce 41. na popud Žukova), nakoupila církev za své rotu Shermanů -
XXX
V r.41 těžko mohla církev nakoupit Shermany v USA, nebyly v tom roce ani nakreslený na výkresech.
3.
Soutěž o "nejlepší" tank je hrátka vymyšlená pro pobavení obecenstva.
Takový totiž neexistuje.Jeden starej tankista mi na obdiv výkonů 75mm děla Panteru řekl - na co budu mít v tanku kanon s možností přímé střelby 1500 - 2000m, když cíl je díky reliefu krajiny vidět s bídou na 0,5-1km? To je přepych, vyhazování prostředků do luftu.
T34 totiž přes všechny svoje nectnosti /O nich konstrutéři a vojáci dobře věděli viz T34M,,T43/ měl jedno obrovské plus byl levný a dal se díky technologii sekat v obrovských kvantech/cenav r.39 - 596 373 rublů , v r.45-130 000 rublů/Srovnej si to třeba s cenou LT35,LT38 .
Např. američani zhodnotili T34 v Abeerdenu a sepsali zprávu, kvalitní, ale Shermany jely z výrobních linek se všemi nectnostmi dál. Vylepšení se objevuje až od r.44, ten samý posun ke kvalitě je i na ruský straně.
Zkrátka podle Churchilovy zkratky - možné nyní, to nejlepší až zítra.
1)Linie z 1. s.v. není pod Moskvou ani u Charkova, na linii z 1. s.v. došla RA až v průběhu roku 44, respektive koncem roku 43, tedy v době kdy americké náklaďáky již převažovali v počtech nad náklaďáky domácí produkce. Výroba náklaďáků Zis ani z daleka nepokrývala jejich ztráty v celém tažení velké vlastenecké. V obouch tebou zmiňovaných bitvách trpěla RA právě na nedostatek nákladních vozů, navíc právě v třetí bitvě u Charkova RA v prvé řadě dojela na svojí logistiku, mimo jiné díky nedostatku nákladních vozů. Už jen to, že tanky si musely vozit palivo v podstatě do konce války o něčem svědčí. Vedle materiálů jsou dodávky amerických nákladních vozů největší přínos pro RA.
2)Byl, seriová výroba začala už v říjnu 1941. Ale pochybuji (spíš vylučuji), že by se v tomto roce dostal do Ruska.
3)T-34 v roce 41 byl ve srovnání s Pz-IVD, mimo pancíře, děla a manévrovatelnosti v terénu, po všech směrech horší, ale tyto tři vlastnosti jsou pro tank v dobrých rukách stěžejní...což zrovna nebyl případ velké většiny tankistů RA.
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od parmezano »

Sujky: podařilo se mi najít článek v časopise Železničář ročník 1978 číslo 20 , který se v stručnosti zabývá historíí železnic v Polsku od roku 1919. V části článku věnované poválečným letům po WWII, se autor zmiňuje o tom , že důležité trati ve směru východ -západ , rekonstruovala a provozovala RA. Podle mne se týkalo těchto tratí: Královec - Gdaňsk- Štětín, Brest- Varšava - Frankfurt/O a Přemyšl-Krakov -Forst a asi od posledně jmenované vedla odbočka přes Lupkow- Medzilaborce do Humenného.
Je tam taky znínka tzv. " kolejových splítkách" , kde byla položena třetí kolejnice , aby trať mohly používat kolejový vozidla normálního rozchodu. Tohle dodnes existuje na Zakarpadské Ukrajině ze stanice Čop směrem na Mukačevo a směrem na Halmeu
Obrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Mirek58 »

CC:
Zahájení výroby M4 Sherman I - Pressed Stel Car Co. 07.1942.
Prototyp!- 02.09.1941 označení -T6
Jinak bych doporučoval věnovat trošku pozornosti jak rychle dokázali sověti realizovat rekosntrukci žel .tratí při útoku.Zaznamenal jsem výkon na zmrzlé půdě - za tři " sutki"/24 hodin/ 100 km. Sice bez výstavby kolej. spodku, a únosností kolem 20t na dvě nápravy, ale munici a palivo ty vagony dovezli včas a to bylo hlavní.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Mirek58 píše:CC:
Zahájení výroby M4 Sherman I - Pressed Stel Car Co. 07.1942.
Prototyp!- 02.09.1941 označení -T6
Asi ho dělali od boku, na co výkresy :D . Jinak Canavan, Michael J., Opening Salvo: M4A1 Sherman Tank, uvádí počátek výroby říjen 1941.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Mirek58 »

CC:
Tak rychle dokázal zahájit ser.výrobu v tomto období jediný továrník- Messerschmidtt s patřičnými následky.
Které u výroby M4 nenastaly, takže z mého úhlu pohledu je reálný termín 07.42
Nezapomen ,že výroba přípravků a nastavení celé výrobní linky fakt nejde hopem.To by museli jet kusovku, což je blbost.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Mirek58 píše:CC:
Tak rychle dokázal zahájit ser.výrobu v tomto období jediný továrník- Messerschmidtt s patřičnými následky.
Které u výroby M4 nenastaly, takže z mého úhlu pohledu je reálný termín 07.42
Nezapomen ,že výroba přípravků a nastavení celé výrobní linky fakt nejde hopem.To by museli jet kusovku, což je blbost.
Tvůj úhel pohledu je tu jíž dost dobře znám...
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Mirek58 »

CC:
:D nelze se zavděčit všem, takový je život.
P.S:
Pressed Steel Car Co. není kniha , ale název výr. společnosti, aby to někoho nemátlo.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Polarfox »

Já nevím, který termín je reálný, ale Shermany se tuším začaly vyrábět někdy v únoru 1942...ten červenec to je start tak možná verze M4A3. Termíny z roku 1941 budou spíše objednávky. Aspoň myslím :)
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Mirek58 »

Polar:
Máš pravdu -02.42 -Lima Lokomotiva Works zahájená výroba M4 A1.
Takže verze M4 A1 předběhla výrobu prosté M4.
P.S.
Výroba M4 A2 rozjetá v 04. 42- Fischer Divizin of GMC plus Pullman Standart Car
Výrobu M4 A3 rozjížděl v 07. 42- Ford a Chrysler, Pressed Steel rozbíhal výrobu M4.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od parmezano »

mirek 58: tá firma Lima taky za války vyráběla pro invazní armádu USA parní lokomotivy , některé z nich skončily v Československu , u ČSD měly řadu 456.0 a byly v provozu do sedmdesátých let minulého století
Obrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Mirek58 »

parmezano:
Tak ted jsi mi udělal radost, vyrůstal jsem pod seřadovákem a táta začínal v civilu jako topič na párovce. Na zvuk Štokra s 50ti Talbotama nezapomenu do smrti.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Lord »

The True Story of the Lend Lease



Komentátor rozebírá jednotlivé fáze války, Moskvu, Stalingrad, Kursk a význam pomoci v operacích.
Shermani od 8 minut ... nákladní automobily od 14 min, to byl asi skutečně největší význam "pomoci" pro rychlé osvobození okupované Evropy.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
josefg
poručík
poručík
Příspěvky: 713
Registrován: 16/5/2009, 16:04

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od josefg »

No nějak jsme se tady rozpovídali :D :D :D .
Polarfox
Polarfox píše:Já nevím, který termín je reálný, ale Shermany se tuším začaly vyrábět někdy v únoru 1942...ten červenec to je start tak možná verze M4A3. Termíny z roku 1941 budou spíše objednávky. Aspoň myslím
Aby jste to nemuseli hledat, M4 Sherman se na východní Frontě objevil na přelomu let 42/43. Lend Lease fungoval od listopadu 41. Před tím se nakupovalo za zlato. Ale není to v kontextu tohoto vlákna důležité. Stejně jako T34 coby nejlepší z nejlepších :D . Protože řešíme li LL na východní frontě, je třeba čerpat u pramemu. Tedy podívat se co o pomoci v rámci lend lease říkají, a dříve říkali samotní Rusové (sověti).

PS:Když jsem mohl azbuku louskat celý večer zajisté si poradíte Vy. (poslední pomoc google překladač :D :D :D

Маршал Жуков в послевоенных беседах говорил:
Вот сейчас говорят, что союзники никогда нам не помогали… Но ведь нельзя отрицать, что американцы нам гнали столько материалов, без которых мы бы не могли формировать свои резервы и не могли бы продолжать войну… У нас не было взрывчатки, пороха. Не было чем снаряжать винтовочные патроны. Американцы по-настоящему выручили нас с порохом, взрывчаткой. А сколько они нам гнали листовой стали! Разве мы могли бы быстро наладить производство танков, если бы не американская помощь сталью? А сейчас представляют дело так, что у нас всё это было своё в изобилии.
…Без американских грузовиков нам нечем было бы тягать нашу артиллерию.
— Из донесения председателя КГБ В. Семичастного — Н. С. Хрущёву; гриф «совершенно секретно»
Naposledy upravil(a) josefg dne 11/3/2013, 22:22, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

read between lines, read between lies
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Lord »

Josefe, to je poválečný rozhovor ze Žukovem, nebral bych to jako směrodatné. Nicméně na úvod, ... Američané říkají to nebo ono :lol: , ... neměli jsme výbušniny, střelný prach. Američané nám opravdu pomohli ze střelným prachem a výbušninami.
Udělali by za nás ocel! :rotuj: Nebudeme-li schopni rychle vytvořit výrobu tanků. A teď k věci - všeho jsme měli hojnost. Žádné americké vozy ... měli jsme za čím táhnout naše dělostřelectvo.
Zpráva od předsedy KGB Vladimíra Sevenfolda - označeno "přísně tajné".

Lepší překlad uvítám. Můj dojem. Vyhráli bychom válku i bez americké pomoci, výzbroje. I nákladních vozů jsme měli pro vedení bojových operací relativně dost, ale asi by nám to nešlo tak rychle 8-)
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
josefg
poručík
poručík
Příspěvky: 713
Registrován: 16/5/2009, 16:04

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od josefg »

Lord píše:Josefe, to je poválečný rozhovor ze Žukovem, nebral bych to jako směrodatné. Nicméně na úvod říká, že Američané říkají to nebo ono, ... neměli jsme výbušniny, střelný prach. Američané nám opravdu pomohli ze střelným prachem a výbušninami.
Udělali by za nás ocel! Nebudeme-li schopni rychle vytvořit výrobu tanků. A teď k věci - všeho jsme měli hojnost. Žádné americké vozy ... měli jsme za čím táhnout naše dělostřelectvo.
Zpráva od předsedy KGB Vladimira Sevenfold - označeno "přísně tajné".

Můj dojem. Vyhráli bychom válku i bez americké pomoci, výzbroje. I nákladních vozů jsme měli pro vedení bojových operací relativně dost, ale asi by nám to nešlo tak rychle 8-)
No překlad googlem asi nebude to pravé ořechové. :D Já už úvodní větě rozumím tak že
Maršál Žukov na poválečných besedách povídal " dnes se říká, že nám spojenci nepomáhali, ale nejde zapřít, že mám Američani posílali materiál, bez kterého bychom nemohli formovat zálohy a pokračovat v boji . Neměli jsme střelný prach ani střely do puškových nábojů. ......
........ Dokázali by jsme tak rychle rozbjet výrobu tanků bez americké pomoci ocelí? . Dnes stavějí věci tak, jako bychom měli vlastního po libosti. Bez amerických náklaďáků by jsme neměli ani za čím tahat naše děla.
A není to z poválečného rozhovoru s Žukovem, :D ale "Z hlášení předsedy KGB Vladimíra Semičastnovo pro Nikkitu Sergejeviče Chruščova". (Chruščov neměl Žukova rád a poštval ne něj KGB)
No na google překladač asi nemám. :(
Naposledy upravil(a) josefg dne 11/3/2013, 23:00, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

read between lines, read between lies
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Lord »

Hmm, tak to je dobrý :) Hlavně toto ... bez amerických náklaďáků by jsme neměli za čím tahat naše děla, tomu bych i věřil, ostatní už je takové nemastné neslané :raf: Žukov podle tebe nic nelakoval.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
josefg
poručík
poručík
Příspěvky: 713
Registrován: 16/5/2009, 16:04

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od josefg »

Lord píše:Hmm, tak to je dobrý :) Hlavně toto ... bez amerických náklaďáků by jsme neměli za čím tahat naše děla, tomu bych i věřil, ostatní už je takové nemastné neslané :raf: Žukov podle tebe nic nelakoval.
Už jsem na cestě do betle, ale kvůli přesnosti jsem ještě ten překlad trochu :D doplnil.
Obrázek

read between lines, read between lies
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Lord »

Josef něco jsem našel, kopíruju sem. Přepočítejte si kolik se z toho mohlo vyrobit asi tanků :?:

Průmysl Sovětského svazu

Legovací příměsi oceli - made in USA a GB.
Jediné konkrétní údaje, které jsem po zevrubném projítí knihovny našel, jsou z knihy S.M. Štemenko - Generální štáb. Zde je uvedeno, že v roce 1940 vyrobilo SSSR celkem 18 mil. tun oceli, Německo něco málo přes 19 miliónů tun. Elektrické energie vyrobili v SSSR 45 miliard kWh, v Německu 63 miliard.
Zaujímavý a rozsiahly zdroj o Lend-lease http://english.battlefield.ru/usa-suppl ... -ussr.html
Zaujali ma v ňom dve veci (pokiaľ nie je v texte preklep) - ďaleko najväčšiu položku tvoria "Steel bars, cold finished 425,331,742 tons" - teda surové železné/ocelové ingoty, druhou najväčšou sú potraviny "Other canned meats, excl. chicken 2,405,696,825 lbs."
Pokiaľ ide o hliník a dural, dodávky ho obsahujú menej než alkoholu (zhruba polovicu).
Tak a študujte :arrow:
http://whatreallyhappened.com/WRHARTICL ... /lend.html
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: diskuze o Lend Lease

Příspěvek od Alchymista »

V texte je zrejme chyba v jednotkách (a nebude zrejme jediná)
Steel bars, cold finished . . . . . . . 425 331 742 tons . . . . $39 360 892 - správne má byť zrejme libier, nie ton
pre porovnanie iné podobné materiály a ich množstvo a cena:
Iron bars . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 994 557 lbs. . . . . . . $242 316
Concrete reinforcement steel bars . . . 8 456 863 lbs. . . . . . $441 350
Steel bars, no alloy, n.e.s. . . . . . . . 209 312 002 lbs. . . . $14 668 525
Stainless steel bars, n.e.s. . . . . . . . . . 1 848 673 lbs. . . . . . $632 121

Aj keď je tam zrejmé chyba, aj 192 927 metrických ton valcovanej ocele (po prepočte) predstavuje obrovské množstvo - pri spotrebe cca 20 ton valcovanej ocele na jednu T-34 to predstavuje materiál na bezmála 9650 tankov.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“