Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příběhy a osudy vojáků všech zemí.

Moderátoři: Pátrač, Tkuh

Odpovědět
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od Stuka »

Kenavf
tak to bola možno len komunistická propaganda typu:"Bola to síce nehoda,ale keď už sa to stalo,tak z toho urobme odbojovú akciu"
I to je možné. Když se podíváš na originál článku z novin Železničiar (je v prvním odkazu zdrojů) tak zjistíš, že má na sebe určitý balast o hrdinství, emocích atd. Ten si potřeba odmyslet. Zůstane průběh události. Je to jediný zdroj, který opisuje událost celou a autora se už asi nemůžeme zeptat z čeho vycházel. Předpokládám ale, že měl celkem dobré informace o průběhu události, i hlavních aktérech a nic si nevymyslel - asi ani nebylo co. Událost je popsána zhruba stejně i v pamětní knize z r.1944, jen teda o dost stručněji.
Jestli ale havárie byla nehoda nebo sabotáž partizánů nebo nějakého železničáře, nebo neúmyselné zanedbání povinnosti, to nechávají historici zatím otevřené a asi to i tak zůstane. Historku o Kollárovi je potřeba brát s rezervou.
Vlak dojel do Vrútok asi v pořádku. Nevíme ale odkud vyjel a z jakého důvodu byla vyměněna lokomotiva. To jsou otázky, které by bylo také třeba zodpovězet.
ObrázekObrázek
F. Kovár
desátník
desátník
Příspěvky: 44
Registrován: 13/2/2014, 13:22

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od F. Kovár »

Naše OZ KAMENICA pátra po tejto udalosti, keby nebolo spomienok miestnych, tak by sa o tom ani nevedelo. Doteraz sa nám nepodarilo nájsť hodnoverný záznam o tejto udalosti. Boli to len novinové články zo 70 rokov, opis z kroniky zo stanice Hronská Dúbrava, kde je udalosť spomenutá. V našej obecnej kronike je tak isto záznam. Kontaktoval som Nemecké veľvyslanectvo, odtiaľ som dostal odpoveď z ich Voj. histor. ústavu že neevidujú žiadnu udalosť v tomto období v našej oblasti. Ďalej z odpovede vyplýva, že keby bola havária dokázaná tak by to bola najväčšia tragédia Nemcov na železnici v 2. svetovej vojne, samozrejme aj na našich železniciach. Podľa spomienok miestnych obyvateľov haváriu vyšetrovalo gestapo, z vyšetrovania vyplynulo že nebolo zistené cudzie zavinenie, boli vtedy zaistení všetci pracovníci železnice po celej trati. Opis udalostí v článku z novín je taký aký je, ja osobne o niektorých veciach pochybujem. Hlavne ten opis po havárii a činnosti p. Sklenku, v jednom článku bol vraj v brzdárskej budke, v druhom článku bol vo vagóne z Nemcami, neviem si predstaviť jeho vymotanie sa z trosiek po havárii a prejsť za tunel a tu zastaviť osobný vlak vzhľadom na členitý terén a vybuchujúcu muníciu. Pritom nie je spomínaná jedna vec čo sa nám podarilo vypátrať a to že v tom čase už na stanici jeden vlak stál, tak preto tento nemecký musel byť odklonený na druhú koľaj, takže tam nebol presmerovaný zámerne a osobný vlak ktorý prichádzal od HD musel byť tak či tak pred vjazdom do stanioce zastavený. Pokiaľ by to bolo dielom partizánov tak by sa to asi viac spomínalo ako úspešná akcia, ale nie je to nikde spomínané. Možno to bol nejaký jednotlivec (železničiar). Ani organizácia starajúca sa o hroby nemeckých vojakov nemá o tejto udalosti žiadny záznam, podľa spomienok miestnych boli mrtvy vojaci naložení na autá odvezení preč z dediny a odvtedy nikto nič nevie. Je to záhada že nikomu nechýbajú, alebo možno boli niekde pochovaní a nie je zachovaný súvis z touto haváriou.
Pokiaľ ide o dnešok, tak vlaky na tejto trati ešte jazdia osobné aj nákladné. U nás zrušili zastavovanie v decembri 2012. Osobná doprava na tejto trati je v štádiu možného zastavenia ale so zastavením nákladnej sa zatiaľ nepočíta. Teraz v januári sme dostali stanicu aj s pozemkom do prenájmu, chcemu ju zachrániť, zrekonštruovať do pôvodného stavu a urobiť tu miestne kultúrno - turistické centrum, kde bude pamätná izba obce, múzeum traťe a udalostí na trati (napr. SNP, prvý boj pancierového vlaku Štefánik) zatiaľ neobjasnená havária Nemcov...
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 554
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od parmezano »

kenavf:
vagón by mal byť odbrzdený len keď je natlakovaný systém.Keď v potrubí nieje tlak(vagón stojí niekde odstavený na vedľajšej kolaji bez lokomotívy) a chcem s ním manipulovať(posunúnúť ho),tak ho musím odbrzdiť pomocou ručnej brzdy(to červené kolečko na fotke).Ale je potom otázne ako funguje ručná brzda keď je vlak v pohybe a systém je natlakovaný.
Součástí brzdové výstroje na vagonu je i pomocný vzduchojem , ve kterém je tlak jak v průběžném potrubí a takzaný přestavovač , který , když se začne brzdit(sníží se tlak v porubí) přepustí vzduch z vduchojemu do brzdového válce a vagon začne brzdit podle jak se snížil tlak v potrubí (toto ovládá strojvedoucí z lokomotivy brzdičem). Když chceme vagon odstavit , tak sou dvě varianty : íme
a) odstavíme vagon pod "tlakem" , po rozpojení brzdových hadic vagon nám zabrzdí , protože přece jenom uteklo trochu vzduchu (ješte nesmíme utáhnout ruční brzdu , protože by se nám mohlo"kousnout " pákoví , které prenáší pohyb pístu v brzdovém válci na brzdové zdrže), proto je v brzdovém válci ventil, který po zatažení táhla na boku vozu , vypustí vzduch z brzdového válce a vagon se odbrzdí a těd už můžeme (někde nemusíme , podrobnosti stanoví staniční řád ) utáhnout ruční brzdu a mechanismus se nám nekousne .
b) výše uvedené úkony provedeme před odvěšením vozu
Stuka: Občanské sdružení vzneslo dotaz přes ambasádu SNR na příslušné archivy v Německu jenže je nasměrovaly na archivy "Wermachtu" , které odpověděly , že tam nic není a na vojska " SS" si nevzpoměli.Já jsem si tu na Palbě přečetl několik článků o vojscích SS a jenom článku, jsem si všiml , že jedna divize SS byla v půli prosince 1944 u Varšavy a najednou v lednu1945 se objevila na jižním Slovensku někde mezi Šahami a Lučencem, tak jsem je na to upozrnil , že by to mohl být nějaký útvar SS.Nyní je v diskuzi o " Zajateckém táboře Griňava " odkaz na nějaký historický sborník , kde jsem našel článek od doc. Karola Frémala o SS divizi Gallicien, kde se uvádí , že nějaká jednotka této divize , byla o vánocích 1944 převelena z Turce k Bánské Štavnici , takže se stala MÝM favoritem v otázce , kterou voj. jednotku tato postihla
Obrázek
jmodrak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1376
Registrován: 20/1/2010, 20:53

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od jmodrak »

Stuka píše:Kenavf
tak to bola možno len komunistická propaganda typu:"Bola to síce nehoda,ale keď už sa to stalo,tak z toho urobme odbojovú akciu"
I to je možné. Když se podíváš na originál článku z novin Železničiar (je v prvním odkazu zdrojů) tak zjistíš, že má na sebe určitý balast o hrdinství, emocích atd. Ten si potřeba odmyslet. Zůstane průběh události. Je to jediný zdroj, který opisuje událost celou a autora se už asi nemůžeme zeptat z čeho vycházel. Předpokládám ale, že měl celkem dobré informace o průběhu události, i hlavních aktérech a nic si nevymyslel - asi ani nebylo co. Událost je popsána zhruba stejně i v pamětní knize z r.1944, jen teda o dost stručněji.
Jestli ale havárie byla nehoda nebo sabotáž partizánů nebo nějakého železničáře, nebo neúmyselné zanedbání povinnosti, to nechávají historici zatím otevřené a asi to i tak zůstane. Historku o Kollárovi je potřeba brát s rezervou.
Vlak dojel do Vrútok asi v pořádku. Nevíme ale odkud vyjel a z jakého důvodu byla vyměněna lokomotiva. To jsou otázky, které by bylo také třeba zodpovězet.
Vlak prišiel z Bohumína, to bola tranzitná a zriaďovacia stanica pre transporty. Lokomotíva sa mení preto,aby jedna nenajazdila 1000 km a iná nič. V dobách pary to bolo dané aj ošetrovaním stroja,doplňovaním uhlia,vody atď. Preto sa stavali depá po určitých vzdialenostiach v prevádzkovo výhodných staniciach. Vrútky sú železničný uzol. Ku KOllárovi - je to možné. Vrútocký železničiari boli najrevolučnejší už v dobách c.k. a nepriamo sú zodpovedný aj za SNP, viz. Rumunska misia.
F. Kovár
desátník
desátník
Příspěvky: 44
Registrován: 13/2/2014, 13:22

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od F. Kovár »

Od Vrútok až po Hronskú Dúbravu sa z tohto obdobia nezachovali žiadne staničné záznamy (denníky), či boli zabavené pri vyšetrovaní havárie...
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od Stuka »

Ďakujem p. Kovárovi, že sa ozval a podal niektoré informácie k udalosti i k pátraniu po záznamoch. To ma veľmi potešilo, ani som nedúfala, že dostaneme informácie tak povediac z prvej ruky.

K p. Sklenkovi - či naozaj zastavil osobný vlak a k p. Kollárovi - či naozaj urobil sabotáž, by možno poslúžili svedectvá ich priamych potomkov, ak nejakých majú, či o týchto udalostiach z rozprávania svojich predkov nemajú nejaké informácie. Pokiaľ nie, tak obidva príbehy môžeme pokladať za pravdivé, alebo nemusíme, nechám na posúdenie každého čitateľa.

Napadla ma v súvislosti s hľadaním záznamov o udalosti možnosť hľadať v archíve miestneho gestapa. Gestapo, ktoré údalosť vyšetrovalo, muselo sídliť v niektorom blízkom meste a ich archív teda buď bol niekde prevezený a možno je ešte zachovaný (v Nemecku?) alebo je už žiaľ zničený. Dobre napísal Parmezano, že možno išlo o jednotku SS, takže záznamy o nich archív Wehrmachtu nemá. Ich archív by však mal niekde byť. ČIže jedna možnosť dopytu na nemecké veľvyslanectvo by ešte bola - ohľadne záznamov konkrétneho gestapa alebo jednotiek SS operujúcich na území Slovenska.

Ďalej ma napadlo - neviem síce odkiaľ novinári dostali informáciu, že telá z nehody mohli byť pochované na miestnom cintoríne v Kremnici, ale malú nádej to možno dáva, či sa v priebehu výkopov starých hrobov nenašla aspoň jedna identifikačná nemecká známka.

P. Kovár, asi ale nebol pre Vás problém zistiť, či by Nemci skutočne mohli pochovať telá na tomto cintoríne, alebo by to bolo proti ich zvyklosti či dokonca nemožné a pravdepodobne ste týmto smerom pátrali.

Berte to z našej strany len ako možné indície na ďalšie pátranie. Takisto dávam do pozornosti Modrákovu informáciu (vďaka za ňu), že transport prišiel z Bohumína. Možno je niekde informácia o prítomnosti konkrétnych transportov v tom čase v Bohumíne a dali by sa niektoré vytipovať a ich ďalší osud vysledovať. S tým, že by sa Nemecko požiadalo o informácie k týmto vytipovaným transportom a k ich jednotkám a z nich by sa možno potom dalo niečo bližšie určiť.

Čudujem sa , p.Kovár, že nemecká strana nezareagovala s poskytnutím veškerej súčinnosti pri objasnení histórie tejto udalosti. Príbuzní obetí určite museli byť o smrti vyrozumení atď.

Prešla som na nete info o SS divízii Galizien, ako dal indíciu Parmezano. V tom čase naozaj operovala na Slovensku a vo vlaku mohla byť jedna jej rota (asi delostrelecká) o počte mužov asi 270. Ovšem divízia bola pôvodne vytvorená z ukrajinských dobrovoľníkov a na konci vojny začlenená do Ukrajinskej národnej armády.
http://www.kyivpost.com/multimedia/phot ... 27411.html
Že by teda Ukrajinci k nej niečo mali? To už asi tápam. :)
ObrázekObrázek
F. Kovár
desátník
desátník
Příspěvky: 44
Registrován: 13/2/2014, 13:22

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od F. Kovár »

V Kremnici sú pochovaní nejakí nemeckí vojaci, ale nie také množstvo. Veľvyslanectvo mi odpísalo, že nemajú kapacity na ďalšie pátranie. Tento týždeň som rozposlal do Nemecka emaily na rôzne inštitúcie a média kde som ich požiadal o spoluprácu a prípadné kontakty kde sa presnejšie obrátiť. Zatiaľ som dostal tip aby som napísal sem http://www.ifz-muenchen.de/ Pracujem aj na Parmezanových tipoch, ten posledný o presune do B. Štiavnice je zaujímavý. Dostal som aj info že v 90. rokoch tu boli v dedine nejaký Nemci, zaujímali sa pravdepodobne o túto haváriu, ale akosi nepochodili či už sa nevedeli dohovoriť o čo im ide a nenatrafili na tých správnych ľudí. (ja som tu vtedy ešte nebýval). Zatiaľ som nepátral po archívoch gestapa. Ak to boli Ukrajinci tak možno bude treba obrátiť asi aj na Ukrajinu.
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od Stuka »

Neviem, či SS divízia Galizien nie je nakoniec iba slepá ulička. Našla som, že z nej v tom čase na Slovensku operovali tieto dve jednotky SS-Kampfgruppe Wildner a SS-Kampgruppe Wittenmeyer (viac asi nie). Ich osud je však dobre zmapovaný tu: http://www.kvhzobor.sk/clanky/vojenska- ... izien.html
Jedine, že by postrádali jednu rotu práve z nášho vlaku.
Dňa 29. septembra 1944 sa Wildnerova bojová skupina vyložila z troch transportov na železničnej stanici v Zemianskych Kostoľanoch, kde sa na rozkaz veliteľa nemeckých okupačných vojsk na Slovensku mala zapojiť do vyčistenia južného pásma na území Žarnovica – Banská Štiavnica – Krupina – Zvolen. Dňa 30. septembra 1944 sa Wildnerova bojová skupina presunula z Oslian cez Pílu smerom na Žarnovicu do blízkosti SS-Kampfgruppe Schill, ktorá sa prebíjala Pohroním. V uvedenom priestore sa s ňou spojila a podliehala jej veleniu. Spolu dobyli Žarnovicu, Žiar nad Hronom a Vyhne a následne obsadili Banskú Štiavnicu, Banskú Belú a Kozelník.

Časť vojakov bola v októbri 1944 zaradená aj do SS-Kampfgruppe Wittenmayer, ktorá spolu s Wildnerovou skupinou bojovala proti povstalcom pri Banskej Bystrici. Veliteľom bol SS-Hauptsturmführer Friedrich Wittenmayer. Bola to jednotka v sile asi 1300 mužov. Koncom roka 1944 sa Wittenmayerovci vrátili na základňu v Žiline. V novembri 1944 bola časť divízie vyslaná k Banskej Štiavnici ako SS-Kampfgruppe Dern. Späť sa vrátili v januári 1945 a hneď po nich sa k divízii pripojil aj Wildner so svojou skupinou.

V októbri 1944 prevzala 14. divízia priestor po 178. Panzer Division Tatra, ktorá bola intenzívnejšie nasadená proti partizánskym skupinám. Činnosť spojenú so zabezpečením tylu robila aj SS-Sonderregimentu Dirlewanger. Popri zabezpečovacích úlohách podnikala 14. divízia protipartizánske výpravy na strednom Považí, Orave, Kysuciach, Turci a Liptove.

- 8. okóbra 1944 hlavné sily 14. divízie začali obsadzovať priestor Žilina - Štrba

- 16. októbra 1944 zničili telefónne vedenie v osade Ústredie a v osade Plešivá zastrelili štyroch partizánov a troch civilistov, v Bystrickej doline zastrelili civilistu za prechovávanie partizánov

- 17. októbra 1944 obsadil jeden prápor divízie Turčiansku Blatnicu

- 18. októbra 1944 SS-Kampfgruppe Wildner spolu s SS-Kamfgruppe Shill dobyli Krupinu

- 19. októbra 1944 sa jedna rota spojila pri Štrbe s pancierovým vlakom armádnej skupiny A - Panzerzug 62.

- 22. až 25. októbra 1944 SS-Kampfgruppe Wittenmayer získala Malužinú a SS-Kampfgruppe Horst Wessel v tom čase dobyla Podkriváň a obsadila Brezno nad Hronom

- 25. októbra 1944 ukrajinské jednotky spolu príslušníkmi POHG prehliadali domy v Nižnej Boci, kde našli dezertovaných povstalcov, ktorých popravili

- 26. až 27. októbra 1944 skupiny Wildner a Schill bojovali o Zvolen a Banskú Bystricu

- 28. októbra 1944 napadla jednotka z Wittenmayerovej skupiny obec Smrečany spolu s príslušníkmi POHG Piešťany

- 29. októbra 1944 pokračovali v susednej obci Žiar, pričom v Žiarskej kotline zotrvali až do 5. novembra 1944

- 30. októbra 1944 Wittenmayerova jednotka vypálila obec Kvačany

- Po tom ako sa podarili prelomiť poslednú obrannú líniu v priestore Badín - Vlkanová boli príslušníci 14. divízie medzi prvými v Banskej Bystrici a dňa 30. októbra 1944 stáli na námestí, kde prezident J. Tiso slúžil omšu.

- Po páde Banskej Bystrice plnili príslušníci 14. divízie úlohy strážnych oddielov v priestore od Púchova po Štrbu. Zároveň prebiehal výcvik a dozbrojovanie, hlavne zo skladov slovenskej armády. Až v januári 1945 dostala divízia 14 ks stíhačov tankov JPz-38(t) "Hetzer"

- 19. januára 1945 uskutočnila jedna čata domové prehliadky v obci Podhorie

- 20. januára 1945 po strete s partizánskou skupinou uskutočnili v obci Podhorie odvetnú akciu

- 21. januára 1945 bol vydaný rozkaz na presun ukrajinskej divízie zo Slovenska cez Bratislavu a Viedeň do Dolného Štajerska s cieľom v Maribore, kde mali zasahovať proti slovinským partizánom

- 23. januára 1945 odišli jednotky 14. divízie z obce Zborov nad Bystricou cez Moravu na Viedeň

- 23. až 26. januára 1945 pri ústupe z Považskej Bystrice a v obciach okresu Žilina zhabali civilným občanom kone, postroje, vozy a krmivo pre dobytok. Jednotka dislokovaná v okrese Modra si pri ústupe počínala tak isto

- 6. februára 1945 prekročili rieku Moravu a vstúpili do Rakúska, pričom jednotky nachádzajúce sa ešte v Pezinku - Grinave popravili miestneho občana za to, že ich nahováral aby prešli k partizánom

- 21. marca 1945 bola divízia premenovaná na 1. Ukrajinskú divíziu a posledný krát bola nasadená proti červenej armáde pri meste Feldbach. Následne sa vzdali do britského zajatia.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 554
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od parmezano »

Stuka : tu o ní píše doc. K.Fremal:


http://www.druhasvetova.sk/OLD/storage/ ... iksriv.pdf, stačí strana 398
Obrázek
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od Stuka »

No, když si přečteš tohle
http://www.druhasvetova.sk/OLD/view.php ... 2009020005
v čase nehody Galizien operovala v oblasti od Púchova po Štrbu. Jaká její součást mohla být v transportu Bohumín-Vrútky-Kremnica-Zvolen?
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od Stuka »

Napadlo mě:
kde měl mít transport konečnou? Podle některých zdrojů v Lučenci. Co se tedy dělo v té době v Lučenci? Dne 20.12.1944 -
Rumunské letectvo vykonalo najväčšiu bojovú operáciu na "západnom fronte" s cieľom zaútočiť na železničnú stanicu a zoraďovacie stanice v Lučenci. Sovietske vrchné velenie prikázalo použiť pre túto operáciu všetky dostupné lietadlá, vrátane približne 50-tich rumunských lietadiel. Toto ráno mala Grupul 9 vanatoare poslať všetky svoje letuschopné messerschmitty (celkovo 23) k poskytnutiu vzdušného krytia 30 dvojmotorovým bombardérom. Bombardovacie lietadlá vyštartovali o 07:00 hod. z Oradea a nabrali kurz severozápadne na Lučenec. Bombardovací zväz bol zložený aj z dvoch zastaralých P.37B Los a niekoľkých Heinkelov He-111H. Spojenci považovali výsledky náletu za uspokojivé. Počas akcie nedošlo k stretnutiu s nepriateľskými stíhačmi.
Bombardovacie lietadlá napriek opakujúcim sa útokom neboli schopné zničiť nepriateľa v tomto meste. Nepriateľ ho udržal až do svojho ústupu v polovici januára 1945.
http://kronika-airwarsk.blogspot.sk/sea ... 1944.12.20

Nebyl tedy transport určen pro podporu udržení se Němců v Lučenci?
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 554
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od parmezano »

Stuka : moji Ukrajinci padli , napsal jsem Doc. Fremalovi a zeptal jsem se na to , odpověděl mi , že když připravoval podklady pro ten článek ,tak na to nenarazil , ale zmínil se o několika místech , kde by mohlo něco o tom být jako VHU , Muzeum SNP , a taky , že v 1945 vyšla knížka o odboji na železnici na Slovensku , přesný název si už nepamatuje , dále mi napsal , že zásluhy o o vykolejení si přisovalo asi pět partyzánských skupin .
Obrázek
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od Stuka »

zásluhy o o vykolejení si přisovalo asi pět partyzánských skupin .
:D
Takže Galizien padl. :) Ten Lučenec vypadá ale slibně. Jenom jestli se dá zjistit, jaké jednotky tam měly po náletu dorazit. Být na místě p.Kovára, pátrala bych tímhle směrem. Snad se nám někdy zase ozve, co má ve věci nového.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 554
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od parmezano »

on ten mail už má taky
Obrázek
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 554
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od parmezano »

Stuka : takhle já , když jsem přišel na Palbu, tak sem si ju dost důkladně četl , a našel jsem tohle od Sadka:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=19&t=4846, je to oddíl Budapest , je tam dost zajímavá věta .
Obrázek
F. Kovár
desátník
desátník
Příspěvky: 44
Registrován: 13/2/2014, 13:22

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od F. Kovár »

Múzeum SNP o tom nič nemá a podľa vyjadrenia aj v TA3 Uhrín nám odkazuje aby sme pátrali... O tých partizánoch tiež viem, že si to privlastňovali rôzne skupiny. Ten Lučenec sa často používa aj u nás. Asi bude treba vypátrať čo sa dialo v decembri v Lučenci. Nemci mi ešte napísali že sa v našej oblasti v tom čase nič nedialo, len nejaké boje pri Leviciach. Po tejto havárii sa tu v obci pátralo už v dávnej dobe za čias komunizmu, takže nie je to nové, len teraz to prebralo naše OZ.
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od Stuka »

Parmezano
je tam dost zajímavá věta
kdybys ji mohl citovat. Těžko se to hledá.

p.Kovár
Nemci mi ešte napísali že sa v našej oblasti v tom čase nič nedialo
Ano, v prosinci 44 už v dané oblasti žádné boje nebyli. SNP skončilo a docházelo už jen k lokálním střetům, ale jinde. Za to v oblasti Lučence - 20.12. byl významný nálet a je tedy předpoklad, že transport směřoval tam. Možná v Bohumíně mají nějaký archiv k pohybu vojsk po železnici po 20.12.44.
ObrázekObrázek
F. Kovár
desátník
desátník
Příspěvky: 44
Registrován: 13/2/2014, 13:22

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od F. Kovár »

Vie sa nikdo dostať k archívu v Bohumíne ?
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 554
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od parmezano »

veškerá dopravní dokumetace se skartuje po jednom roce
Stuka"
Hitlerovi neúspěch na západě při ardenské ofenzivě, které věřil snad jedině on sám, zřejmě nestačil, jeho zrak se upřel na Budapešť, jeho generálové byli tímto zděšeni jako jeden muž, odpor byl marný, vůdce rozhodl, že toto město zůstane v německých rukou, na čele útoku půjdou jeho nejlepší divize, tedy SS Totenkopf , Wiking, Leibstandarte, Das Reich, Hohenstaufen a Hitlerjugend. Divize byly naloženy na vlaky, a putovaly přes půl Evropy do západního Maďarska.
První 2 jmenované divize SS tedy 4. tankový sbor, dorazily z Varšavy do oblasti jako první, na nový rok 1945 provedly útok ze severu proti sborům Tolbuchinova Ukrajinského frontu, které držely Budapešť v obklíčení
Obrázek
jmodrak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1376
Registrován: 20/1/2010, 20:53

Re: Záhadná havária pri Starej Kremničke

Příspěvek od jmodrak »

V podstate áno, ale sú tam iba útržky. Archív DR a WH - HF si Nemci odviezli. Takže bude treba poprosiť niekoho v Nemecku,kde sa spisy nachádzajú. V prvom rade zistiť číslo transportu.
Odpovědět

Zpět na „Příběhy“