Pierre Clostermann a Velký cirkus

Příběhy a osudy vojáků všech zemí.

Moderátoři: Pátrač, Tkuh

vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Farky píše: ... pozor na jednotky ...
Farky píše: ... ty počítáš s uzly (knoty) ...
Já bych možná počítal s uzly (knots). Česky je to uzel, tak nač ještě knot.
Farky píše: Uzel je sice míle za hodinu ...
Potěšil jsi mne. Uzel za hodinu je strašně rozšířený.
Farky píše: Dnes se v letectví používají knoty, dříve mph.
Nejsou knots pro námořní a mph pro pozemní létání?
Obrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Ne, pro "velké" létání se v dnešní době používají pouze uzly a nerozlišuje se, zda letadlo letí nad zemí, nebo nad mořem, nebo kdekoliv.

Jen tak pro zajímavost - od čeho je odvozena 1 námořní míle, resp. 1 uzel (knot):

obvod země okolo rovníku : počet stupňů : počet minut
40075 km : 360 : 60 = voila... 1,85 km :)
Doctor
Příspěvky: 6
Registrován: 26/7/2011, 09:40
Bydliště: Brno

Příspěvek od Doctor »

Nechtel jsem se uz do teto debaty zapojovat, ale jen kratce podporim myslenku Skeptika( az na ty knoty) tohle jsem psal kolegovi: .....tohle netvrdim, ale jen me napadla hypoteza, o 300km/h........ze napadne pripomina pomer 300km/h=186mil/h a 186km/h=115mil/h............ze by nekdo pri prekladu to pomotal ......

akorad me zarazil odhad jersey.se 220km/h...... ajajaj to uz bych flasku nevyhral :D (hranicni rychlost byla 200) porad si myslim, ze je to pod ...
...

Ciao Dr
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Škoda kolegové, že se z diskuse o knize nakonec stala diskuse technická, která s původním článkem má máloco společného. Možná by se dalo něco provést v tomto směru v jiném vlákně.

Třeba zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2571
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Doctor
Příspěvky: 6
Registrován: 26/7/2011, 09:40
Bydliště: Brno

Příspěvek od Doctor »

Pátrač píše:Škoda kolegové, že se z diskuse o knize nakonec stala diskuse technická, která s původním článkem má máloco společného. Možná by se dalo něco provést v tomto směru v jiném vlákně.

Třeba zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2571
Ok prestehoval jsem problematiku pristavaci rychlosti Tempu na Patracuv link. Jinak vsem diky Dr
Riso
Příspěvky: 5
Registrován: 29/10/2011, 15:47

Re:

Příspěvek od Riso »

Velky cirkus, ktory vysiel u nas nema niekolko zaujimavych kapitol, ktore sa nejakou zahadou vytratili. Prikladam preklad jednej z nich, ak sa dostanem k povodnej verzii tak prelozim dalsie. Prijemne citanie :)
uryvok z francuzskeho casopisu LE FANA DE L´AVIATION, december 2001 uvadza Clostermannov list popisujuci udalosti z 21.aprila 1945. Pierre sa snazil neskor po vojne zistit prostrednictvom nemeckeho Spolku stihacov, kto ho v ten den zostrelil.

V ten den Hans Dortenmann veduc sedem Fw-190 D-9 z I/JG 26 prekvapil sest Tempestov Mk.V. Zautocil kryty Soffingom, okamzite zostrelil 2 Tempesty letiace pod oznacenim Filmstar Red 2 a Red 4 a strmhlav sa odputal z boja smerom k zemi. Clostermann sa pustil za nim na hranici maximalnej rychlosti, no ako pise " dostal ho v dvoch taktoch a troch pohyboch". Prilis nizko na vyskocenie z lietadla posadil poskodeny Tempest s otvorenym podvozkom, okrem vrtule a klapiek bola stihacka neposkodena. Bol to jeho druhy Tempest a mal nalietane len 23 hodin. Neskor bol poslany do Bruselu na opravu, prevezeny do Bristol Aero Corporation a skoncil odpredany do Egyptu. Closterman mal moznost vidiet tento stroj neskor este raz aj zo zasahmi po dvoch 20mm granatoch. Prvy zasiahol prepojenie zapalovania vrchnych siestich valcov na lavej strane, dalsi znicil olejovu nadrz.
Closterman sa prostrednictvom Wernera Molgeho dozvedel, ze Dortenmann ohlasil vo svojom hlaseni o bojovom lete z toho dna, ze treti Tempest pristal v blizkosti Dummerskeho jazeram na trupe mal pismena JF-L a mal cerveny kuzel - Clostermann ten den naozaj letel v lietadle s cervenym kuzelom vrtule a znacenim JF-E, ktore sa vsak po pristati v blate dalo lahko pomylit za JF-L.
25.aprila 1945, kratko pred koncom vojny, som letel bojovy let s dalsimi 5 Tempestami pozdlz dialnice Osnabrueck - Bremy, ponad velke Dummerske jazero. Letel som v najlepsej RAF stihacke a vojna uz takmer skoncila, jednoducho povedane bol som si sebou prilis isty. No na druhej strane fronty stihacia skupina I/JG 26 zostrelila za posledne tyzdne 14 nasich Tempestov. Takmer cela spojenecka skupina prestala existovat!

Zrazu sa z oblakov vynara dlhonosy Fw-190, kutikom oka vidim, ze sa blizi ako sip a skor nez stihnem reagovat exploduje Tempest po mojej pravej strane...nasleduje dalsia explozia dalej na pravo, vo vzduchu sa vznasa kridlo ako list a Focke Wulf mizne do dalsieho mraku, z ktoreho sa po chvile vynori predomnou, prave nad povrchom jazera. Volam jedneho z mojich pilotov - "kry ma, idem po nom, drz si vysku". Potom som vypustil z ust nieco, co sa len tak nezabuda - " nechaj to na mna, to bude malina!".

Chcel by som dodat, ze RAF vydavala kazdy mesiac casopis urceny pre bojove jednotky obsahujuci uzitocne rady a informacie pre pilotov. Okrem toho obsahoval tiez najvacsie hluposti, ktorych sa piloti dopustili samozrejme s umyslom, aby sme sa ich vyvarovali. V jednom z tychto vydani v rubrike "Najslavnejsie posledne slova" sa objavila moja posledna hlaska - "nechaj to na mna, to bude malina!" - mohol som to nechat odstranit, nakolko to bolo v mojej kompetencii, no nechal som to tam.

Tlacim teda Tempest dole a rychlost blaznivo rastie - 750, 800km/h... Letim tesne nad vodou a priblizujem sa zozadu na Nemca, ktory leti predomnou asi 400 metrov. "To vyzera slusne, letim so slnkom v chrbte, Focke Wulf je v v tieni...", natahujem ruku, aby som nastavil zameriavac a odistil styri 20 mm kanony no v tom sa pozrem dopredu a... Nemca predomnou zrazu niet! Paneboze kde je?! Nemozem tomu uverit, ten stary lisiak ma nechal priblizit, jemne kyvajuc kridlami zo strany na stranu, aby ma ucicikal a v momente, ked som sa naciahol po zameriavaci, vytiahol svoj stroj do vertikaly ako raketu. Nemam na vyber, idem za nim, pritahujuc knipel z plnej sily, G-ecka ma drvia v sedacke a moja hlava sa kruti zo strany na stranu snaziac sa nespustit ho z oci. Vidim chvost jeho lietadla pred sebou stupat vyssie a vyssie, no v tom citim ako sa moj Tempest zacina otriasat a prepadava. Som totalne prekvapeny....pravdepodobne skoncim vo vyvrtke a ta je na Tempeste pod 3000 m zakazana, takze s istotou narazim do zeme.... Prepadava ma panika, odtrhavam poistku a zeniem motor na nudzovy vykon. V tom vsak prevediem totalne babracky manever ako sa snazim ziskat kontrolu nad lietadlom a zaroven nabrat rychlost... no po Focke Wulfe ani stopy, znovu zmizol! Kde sakra je?

Bang! prvy projektil sa odraza od krytu motoru...bang! inkasujem druhy. Som uplne v soku, motor sa v zlomku sekundy zastavuje a mne vynechava srdce... vrtula predomnou visi ako kriz a z vyfukov sa derie cierny dym. Ten pocit sa neda predstavit, cely vesmir sa zruti do seba v zlomku sekundy a citite, ze vase vnutornosti su prec, uz nemate srdce, zaludok, mozog, usta mate vyschnute a tu prazdnotu vyplni obrovsky strach.

Ako obvykle u stihaciek to bola zalezitost milimetrov - prvy projektil sa odrazil od pancierovania palivovej nadrze naplnenej 100 litrami paliva... Snazim sa klzat tak dobre ako sa len s Tempestom da! K svojmu zdeseniu si uvedomujem ze som prilis nizko na pouzitie padaku, nic ine mi nezostava? Prepadavam totalnej panike - snazim sa otvorit poklop kabiny, no ten je zaseknuty, taham za paku nudzoveho odhodenia krytu no ta nefunguje.... zrazu v uzase vidim letiet vedla seba - neskutocne blizko vedla seba, mozno menej nez 20 metrov, trup dlhonoseho Focke Wulfu. Je pomalovany hnedymi a zelenymi farbami a cerveno-zlte pruhy pred chvostom indikuju prislusnost k eskadre JG 301. Nadherny stroj. Nemec dava pozor, aby sa nedostal pred mna a stahuje plyn mysliac, ze budem skusat nejake triky predtym, nez skoncim dole. Chvilu ho dokonca detailne sledujem, no panom situacie je on - moze ma kludne dorazit, nechava ma vsak tak... nema dovod sa viac namahat. Chcel mi dat len lekciu? Prevedie polobrat okolo mna a videl som - stale vidim - tvar toho pilota pozerajuc sa na mna, no v tom sa predomnou objavuje zem!

Tempest dosada na zem s tvrdym narazom, klze 100 metrov po hustom blate, pozostatku uholneho lomu, ktore ma zachrani absorbovanim narazu. Snazim sa dostat z dymiaceho lietadla, no ujdu mi na dve podstatne veci. Popruhy padaku zapletene do sedacky ma na okamzik zdrzia a zabudam na kyslikovu masku pripojenu nahubkom a hadicou na kyslikove flase. Hadica sa napne, vytrhne sa z flase a o zlomok sekundy ma prudko udiera do tvare. Zatmie sa mi v ociach, vyskakujem na kridlo pokryte blatom, no v tom sa posmyknem a padam zadkom do blata. Z dialky zacujem specificky zvuk nemeckeho motora, akokolvek krasne su ich lietadla na pohlad, ich motory vzdy zneju ako haraburdy. Vidim jeho vrtulovy kuzel s bielou spiralou priblizujuc sa ku mne - boze ide strielat? Nie, mava jemne kridlami a stupa hore. Zostavam lezat, vystraseny a udiveny az kym mi dvaja americania, prilis hlupi na to aby spoznali spojenecke lietadlo, strcia svoje samopaly pod nos...

Spat na zakladnu ma vezie US Stinson, som zachraneny! Moji spolubojovnici si celu dobu mysleli ze zostreleny bol Nemec a cez radio mi gratulovali este vo vzduchu, po pristani som cely pribeh uviedol na spravnu mieru.
V ten vecer v kantyne vsetci moji piloti ironicky skandovali pri mojom prichode do miestnosti, kde zo stropu visel az prilis velky napis - "nechaj ho na mna, to bude malina!"

Ucet za ten vecer ma stal celomesacnu gazu.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Pierre Clostermann a Velký cirkus

Příspěvek od Tempik »

Tohle nevyšlo ani v původním originále. Možná proto, že se to pravděpodobně vůbec nestalo :-)
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Pierre Clostermann a Velký cirkus

Příspěvek od jersey.se »

Možná stalo, četl jsem to už před pár lety (možná na Flightu?). Psal to Clo-Clo už jako stařík. Říkal že v Cirkusu nevyšla celá řada napsaných vzpomínek, protože tenkrát na jejjich zveřejnění nedozrál čas.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Pierre Clostermann a Velký cirkus

Příspěvek od Skeptik »

Na webu věnovaném Clostermannovi je toto
21 avril 1945 - Lors d'une mission durant laquelle deux de ses équipiers sont abattus par un Focke-Wulf 190 D9, Pierre Clostermann aurait déclaré au reste de sa patrouille "Leave it to me, it's a piece of cake" ("Laissez-le moi, ça va être du gâteau") en parlant de l'avion allemand, qu'il comptait bien descendre. Quelques minutes plus tard, il était la troisième victime de cet as allemand (vraisemblablement Hans Dortemann -38 victoires-). Ce qui valut à Pierre Clostermann de figurer dans le dernier "bêtisier" de la RAF de la guerre.
Bohužel je to velmi špatnou angličtinou :lol: , ale snad to někdo předložíte.
S výjimkou data to odpovídá.
http://www.pierre-clostermann.com/chronologie.html
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Riso
Příspěvky: 5
Registrován: 29/10/2011, 15:47

Re: Pierre Clostermann a Velký cirkus

Příspěvek od Riso »

Tempik píše:Tohle nevyšlo ani v původním originále. Možná proto, že se to pravděpodobně vůbec nestalo :-)
Cesky preklad, ktory mas doma nie je 'original' ako aj prve vydania, ktore vysli na Zapade.
Povodny Clostermannov Velky cirkus sa da dnes cez Amazon kupit [chystam sa na to, len davam dokopy vacsiu objednavku knih http://goo.gl/0jW5JH ], titulka hovori jasne - for the first time complete and unabridged (po prvy krat kompletne a neskratene).

Obsah si mozes porovnat so svojou verziou, ktora vysla u nas:

Introduction to the 2004 Edition

PART ONE -- THE FREE FRENCH 1 (16)
The Fall of France 3 (3)
Arrival in England 6 (3)
An Interview 9 (3)
A Meeting with the General 12 (1)
Training at Cranwell 13 (4)

PART TWO -- PILOT WITH THE `ALSACE' SQUADRON 17 (66)
Operational Training Unit in Wales 19 (5)
The `Alsace' Squadron 24 (4)
A Touch of Panic 28 (3)
My First Big Show over France 31 (13)
First Successes 44 (7)
The Thousandth Kill 51 (2)
The Yankees Arrive 53 (4)
A Film with William Faulkner 57 (5)
`Weather Reconnaissance' 62 (8)
Commandant Mouchotte Fails to Return 70 (8)
Radar at Dawn 78 (5)

PART THREE -- ATTACHED TO THE R.A.F. 83 (86)
`City of Glasgow' Squadron 85 (4)
The Munsterland Business 89 (5)
Ball-Bearings and Flying Fortresses 94 (6)
Discovery of the V-1 100(7)
Ranger over France 107(5)
Escorts 112(5)
Departure for the Orkneys 117(6)
A Matter of Life and Death 123(3)
The Tirpitz 126(3)
Tussle in the Stratosphere 129(4)
Eventful Landings 133(5)
A Chance Meeting with the General 138(2)
Dive-Bombing 140(3)
The Entente Cordiale 143(2)
An Unsavoury Incident 145(4)
A Meeting by the River 149(3)
The Normandy Landing 152(11)
We Shoot up Saint-Andre 163(6)

PART FOUR -- FRANCE 169(30)
First Night in France 171(10)
Fight in the Fog 181(5)
A Success and the End 186(7)
Rommel 193(4)
The Boat back to Britain 197(2)

PART FIVE -- COMMANDS IN THE R.A.F. 199(121)
The Typhoon 201(5)
A New Phase of the War in the Air 206(11)
The Luftwaffe's Last Effort 217(3)
A Disappointing Return 220(4)
Volkel 224(5)
Tempest v. Focke-Wulf 229(3)
A Tragic Landing 232(4)
Tempests v. Messerschmitts 236(4)
A Day Like the Others 240(8)
`Rat Catching' 248(6)
Train-Busting 254(2)
Walter Nowotny 256(4)
The Rhine 260(6)
Clouds, Snow and Focke-Wulfs 266(6)
A New Enemy 272(4)
Flames at Dusk 276(7)
Into the Inferno of Flak 283(8)
A Lesson from an Expert 291(5)
The Last Test 296(12)
A Case of `Fraternisation' 308(5)
A Tragic Mistake 313(5)
A Final Farewell 318(2)

Appendix A Preface to the Original Edition 320(2)
Appendix B Notes on the Organisation of the 322(5)
R.A.F.
Appendix C Raids by R.A.F. Fighter Pilots on 327(2)
Ground Targets
Appendix D Captain Pierre Clostermann's 329(2)
Victories
Appendix E Combat Reports 331(4)
Appendix F Notes on the Luftwaffe 335(4)
Appendix G Some Opinions Concerning the German 339(2)
Fighters
Appendix H French Citations Concerning the 341
Author
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Pierre Clostermann a Velký cirkus

Příspěvek od Tempik »

Já mám ještě starší verzi. Kolem roku 68.
Jinak to co se popisuje v této vypuštěné kapitole jsem zpochybnil proto, že ten den v podstatě ke ztrátám Tempestů vůbec nedošlo a Dorterman si nárokoval jednoho spitfira.
Jen ve zkratce.
21. dubna přisla 3. sqn o jediného Tempesta výrobního čísla EJ610 s pilotem F/L B.C.McKenziem, který byl zabit jižně od Hamburku a to pravděpodobně flakem.
Když vemu Clostermanovo datum 25. dubna (už to, že máme dva odlišné datumy je podivné), tak tento den neztratila 3. sqn ani jeden stroj. To že by 3sqn. za poseldní týdny přišla rukou JG 26 o 14 pilotů je taky podivné, protože o tolik pilotů nepřišli za poslední měsíc dohromady včetně flaků a havárií.
Na to, že podle Clo Cloa měla být jeho squadrona zničená létala denodenně dále a třeba hned 27 se dostala opět do souboje s Fockewulfy(možná jedním Bf) a beze ztrát jednoho sestřelili jistě, druhého pravděpodobně a třetí si odvezl poškození.
Ještě nám do toho nehraje to, že Dortermann znal velmi dobře Tempesty (však je to pilot, který jich měl na svědomí už přes deset), setkával se s nimi prakticky obden a zrovna tento "Clostermanův" sestřel si nárokoval, jako sestřel Spitfira.
Zkrátka dle mého je v tomto příbehu dost a dost rozporů na to, abych bezmezně věřil setkání dědoušků po 30 letech a jejich přemýšlení, kdo koho vlastně sestřelil a kdo to mohl být.Dle mého si spíš popovídali a vyšlo z toho něco, že se mohli potkat. A to mám Clostermanův "Velký cirkus" opravdu hodně rád a považuji ho za dost možná nejlepší leteckou literaturu.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4130
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Pierre Clostermann a Velký cirkus

Příspěvek od Alfik »

Klostermanna doporučuji, coby zdroj historických vědomostí, nepřeceňovat. Byl to "rozený vypravěč".
Byl dobrý stíhač, ale vypravěč byl ještě lepší :D
Nechápejte mě špatně, to není kritika. Jeho kniha přivedla leckoho k letectví i k historii. A/ale je to beletrie.
Berte to jako Nebeské jezdce.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Riso
Příspěvky: 5
Registrován: 29/10/2011, 15:47

Re: Pierre Clostermann a Velký cirkus

Příspěvek od Riso »

Tempik píše:Já mám ještě starší verzi. Kolem roku 68.
Jinak to co se popisuje v této vypuštěné kapitole jsem zpochybnil proto, že ten den v podstatě ke ztrátám Tempestů vůbec nedošlo a Dorterman si nárokoval jednoho spitfira.
co to seriove cislo Tempestu co je v tom texte uvedene? neuvadza sa v zoznamoch poskodenych, zostrelenych lietadiel pri nom datum?

ten text som nasiel dakedy davno na jednom fore a mohli tam byt nepresnosti, ked sa dostanem ku knihe tak to pozriem este raz a dam vediet
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Pierre Clostermann a Velký cirkus

Příspěvek od Tempik »

Jaké sériové číslo myslíš?
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pierre Clostermann a Velký cirkus

Příspěvek od Bleu »

Alfik píše:Klostermanna doporučuji, coby zdroj historických vědomostí, nepřeceňovat. Byl to "rozený vypravěč".
Byl dobrý stíhač, ale vypravěč byl ještě lepší :D
Nechápejte mě špatně, to není kritika. Jeho kniha přivedla leckoho k letectví i k historii. A/ale je to beletrie.
Berte to jako Nebeské jezdce.
Clostermann je naopak v mnoha ohledech jako historický pramen nedocenitelný, Ale je potřeba hledat i jiné věci než jen TTD a chápat, že jde o přepis deníku - který je díky bohu bez nějakých zásadních korektur.
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Riso
Příspěvky: 5
Registrován: 29/10/2011, 15:47

Re: Pierre Clostermann a Velký cirkus

Příspěvek od Riso »

Tempik píše:Jaké sériové číslo myslíš?
mea culpa! ono neni uvedene… pomylil som si to s inym textom
Odpovědět

Zpět na „Příběhy“