Ohne v oblacích - Príbehy z nebies II.

Příběhy a osudy vojáků všech zemí.

Moderátoři: Pátrač, Tkuh

Odpovědět
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Ohne v oblacích - Príbehy z nebies II.

Příspěvek od Foxbat »

Obetovanie a možno aj inšpirácia Japoncov.

V ďalšej a poslednej časti sa trošku pristavíme a zostručníme popisované udalosti vpádu do Francúzska a konečne ukončím toto rozprávanie 8)

Okolo 120 letcov bojovalo proti okupantom, medzi nimi spomeniem napr: Aloise Vašátka..
Nastúpil do výcvikového strediska v Chartres a od mája 1940 bol pridelený ako radový pilot k slávnej peruti „Cigognes“ kde dosiahol trojicu zostrelov a 12 v spolupráci..dostal niekoľko fr.vyznamenaní...


Nemci sa dobre krili protilietadlovými kanonmi 37 mm..a polopásmi Fliegerabwehrkampfmi s 20mm stvorčatami v plnej pohotovosti...Prvé drtivé úderi sú vedené na Maastricht pozdlžne s nábrežím Meusy. Masa vozidiel a techniky sa valí z Tongresu a Bilsenu a prúdia cez neporušené mosty.
V tej dobe padla pevnosť Eben – Emael jedinečným útokom s klzákov a nafukovacími člnmi. V tomto priestore sa zišlo sedem tankových divízií Wehrmachtu. Neschopnosť obrany je tu vidieť na každom kroku, ktorú dokonale ignorujú kolóny tankov a vozidiel presúvajúcich sa ďalej. Nekoordinované a zle naplánované útoky lietadiel zbytočne zostrelené flakmi nad obsadenou krajinou nepomohli k výraznejšiemu zdržaniu postupu.
Každých skoro 50 metrov pozdlž kanálu na dĺžku 4 km je jeden flak. Nič sa neriskuje ako tomu bude pri koncoch..zlatý čas nemecka. Luftwafe má navrch. Belgické lietadlá Fairey z letky Hepcé, posilnené letkou Pierre, štartovali z Aeltre medzi Gandem a Brugami. Po troch prenikali no zakaždým sú napadané Messerschmittmi a okolie je čoskoro posiate vrakmi lietadiel. Niektoré útoky ako napr. útok kapitána Glorie a rotmajstra Delvigneho ktorých bomby sa neuvoľnili pri prvom nálete ale vrátili sa a pikujú v zúfalstve k zemi hraničia s ochotou položiť aj život. Zničenie mostov je ich prioritou o ktroú sa pokúšajú aj Lietadla Hurrican 1 squadrony RAF pod velením „Bulla“ Halahana ktoré krijú šesť Fairey od Bomber Comand...pokúšajú sa zničiť most u Weldwezelt. Messerschmitty 109 pod velením Hehna, Hohendberga, Gladbacha a Vogelsanda cez 120stíhačov...Hurricany nemajú šancu. Halahanou Hurrican vybuchuje a pilot vyskočí...tri Messerschmitty 109 idú k zemi tiež ale to zďaleka nestačí. Onedlho štyri ďalšie Hurricany padajú k zemi..
Cez toto peklo sa predsa len podarilo aby Faireyovia pikovali a výšku nabrali až niekoľko metrov nad flakmi..tri bomby v cieli za cenu troch lietadiel. Štvrté s pilotom Garlandom padá na drevený most, ten sa zrúti. Ďalší vo vývrtke padá k zemi...šiesty sa ako jediný vrátil aj s dvoma doprovodnými ťažko poškodenými Hurricanmi.
Obetovanie však pokračuje a ďalšie lietadlá tentoraz typu Breguet 663 bombardujú zoskupenia vozidiel, aj horiace sa vracajú a nanovo ostreľujú kolónu vozidiel a tankov.Niekoľko sa vrhá priamo na zoskupenia a vybuchuje, drtia svojimi šiestimi tonami vozidlá a vojakov čo sa nestihli odplaziť.
Osem lietadiel za cenu štyroch minút zdržania protivníka. Lietadla RAF vystriedali a s novým pokusom zastavit lavínu tankov v Maastrichte. Boli zhromaždené všetky možné bombardéry a poslané do boja. Štartovalo 67 strojov a vrátila sa slabá polovica ktorá bola silne poškodená, preto len máloktoré preleteli do Anglicka.
Po Breguetoch následovali Lioré et Olivier 45 a súčasne naše Curtissy, Dewoityny a Morany ktoré bojovali celkom úspešne s Dorniermi. Tisícka vzdušných víťazov znamenala z toho aj polovicu padlých pilotov za cenu strašného obetovania.
Pretože našich bolo málo a prišli príliš neskoro. Nekoordinovanosť a otupelosť vojakov v opevneniach hrala do karát nemcom. Svoje urobila aj propaganda a letáky nemecka. Velitelia neboli pripravovaný na takýto typ vedenia vojny, častokrát nemohli uveriť, že nemec je za chrbtom keď mal byť pred ním. Ako dinosaurus z praveku ostávali mohutné pevnosti a delá bez výstrelov. Zmetok a rozklad tu boli na každom kroku. Ilúzia obrannej vojny sa čoskoro vytratila. Anglicko prestalo veriť a poslednú dodávku zbraní a lietadiel pre čoskoro obsadené Francúzsko odvolalo.
Teraz je rad na Anglicku..ostalo posledné a dobre to vie. Čoskoro bude potrebovať každý stroj, každého pilota.

Touto kapitolou ukončím rozsiahlejšie rozprávanie z knihy Ohne v oblakoch, aj keď sa v nej nachádzajú veľmi dobre a napínavo písané časti nebolo by „košér“ napísať a prepísať ju podrobne. Ak by to ale niekoho zaujalo možno si vybrať na rozpísanie porobnejšie zážitky z tej ktorej oblasti techniky a prostredia, bojového nasadenia stroja, pre ktoré boli časové obdobia typické.

Na výber:

Bataan – Pearl Harbour a krvavá nedeľa. (P40 a AM6 Zero )

Jeden deň na Malte 1942 ( Malta ráj stíhačov ) ( Spitfire )

Admirál Jamamoto ( P38 )

Plukovník Pijeaud ( Blenheim )

Búrka nad Varšavou ( Halifax )

Súmrak bohov ( Me262 )

Max Guedj ( Mosquito )

V znamení božského vetra. ( Džinrai – Baka )

Obrázek
MS 406
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Odpovědět

Zpět na „Příběhy“