Ohne v oblacích

Příběhy a osudy vojáků všech zemí.

Moderátoři: Pátrač, Tkuh

Odpovědět
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Ohne v oblacích

Příspěvek od Foxbat »

Základní stavební jednotkou RAF byla peruť – Sguadron, která měla až 24 letadel. Peruť tvořily letky ( Flight ) – dvě ( A a B ). Letka měla zpravidla 12 letadel rozdelených do tří rojú. Dvě až čtyři perutě tvořily křidlo (Wing) – tak např.existoval v prúběhu války i československý Wing. Nejvyšší jednotkou tvorěnou letadly stejného určení byla u RAF Group – skupina.
Stíhací letectvo mělo vlastní velení – Fighter Command. V prúbehu války vznikaly i jednotky speciálně určené pro určité bojište, např. 2. TAF (2.taktická armáda) sestávala z pěti Group ruzneho určení a podporovala pozemní jednotky v období bojú v Normandii a tažení v západní evropě

Organizační struktura Luftwaffe byla jiná než u RAF. Základní jednotkou byla Gruppe (zkratka Gr), což znamená skupina. Tato Gruppe sestávala většinou ze tří Staffel (letka) po 12 až 16 letounech. Tři Gruppe tvořily Jagdgeschwader – stíhací eskadru (JG) Počet letadel u jednotek kolísal, stejne tak nebyl pevný počet Gruppe v JG. Mohlo jich být až pět. V rámci Staffel púsobil jako nižší taktická jednotka Swarm – roj, o čtyřech letounech.
Popis letadel tedy zkratka jednotky zařazuje např takto: III./JG2 = třetí Gruppe Jagdgeschwader 2. Případná arabská číslice před číslem Gruppe zařazuje letoun i do letky (Staffel).
Eskadry byly dále zapojovány do Luftflotte (cca letecká armáda), Fligerkorpsú atp. takové vyšší útvary sestávaly z jednotek rúzneho určení – tedy ne čiste stíhací.
Ve zkratkách ještě narazíme na EGr – zkušební skupina, NJG – noční stíhací eskadra.

FRANCIE ( len poznámka )

V předválečném období se Francie nacházela v pozici nejsilnějšího evropského státu a její vojenský potenciál vzbudzoval respekt. Proto se k ní jako ke garantovi evropského míru upnulo i Československo ( vieme ako to dopadlo ). Pohled zblízka však nebyl tak potěšující. Francie se po strašlivých strádáních v bitvách 1.svétové války zcela upnula k myšlence pasívní obrany a uzavřela své hranice soustavou pevností tzv. Maginotovy linie. Příprava na defenzivní obranu postupně ochromila myšlení jak generality, tak politikú a vedla pozdeji k zoufalé snaze vyhnout se válce za každou cenu. Ani okázalé nedodržování Versaillské smlouvy nacistickým Nemeckem nevyprovokovalo Francii k protiakci, naopak pozdeji vedlo k potupnému podepsáni mníchovské dohody, ve které Francie a Velká Británie nechala ČSR napospas Nemecku!!!. Mlhavé německé záruky vzaly brzy za své, a Francie se ocitla tváři v tvář válce, na kterou nebyla připravena.
Zatimco Británie dokázala mobilizovat leteckou výrobu ( a chránil ji La Manche), Francie, spoléhajíci se na soustavu pevností, s výrobou téměř rozvrácenou rozsáhlým sestátňováním prúmyslu, neměla mnoho sil odolávat energicky vedenému německému útoku. Nemci oběšli pevnostní linii ve Flandrech a Ardenách a tzv. „Blitzkriegem“ postupovali rychle do vnitrozemí. Francouzskou armádu brzy zasáhl tíživý duch defétismu (a určite aj veľa iných duchov, či už vo fľaši dobrého vína a pod.) Ačkoli existuje mnoho příkladú obětavosti a hrdinství, Francie brzy hledala cestu k míru. Kapitulací dosáhla toho, že část jejího území nebyla obsazena, ovšem za cenu plné loajality k Nemecku. Francouzské letectvo tak porážkou nezaniklo a složky ěrné vládě ve Vichy (nové „hlavní“ město neobsazené Francie) sloužily nadále, zejména ve francouzských koloniích.
V období pokračujíci války tak dochádzelo k paradoxním situacím, kdy část nepokořených francouzských vojsk bojovala pod vlajkou Spojencú a tzv. „Svobodných Francouzú“ a čast bojovala proti nim. Přes válečné hrdinství tisícú Francouzú múžeme fakt, že vlajka jejich země po válce vlála spolu s vlajkami zbývajícich tří vítězných mocností, přičíst spíše brilantnímu „zviditelňování“ jejichúsilí energickým generálem de Gaullem než celkovému vedení války, ve kterém Francie bezpochyby selhala!
Předválečné francouzské stíhací letectvo bylo početné velmi silné a pozdejší francouzské argumenty, že bylo pŕečísleno modernejším protivníkem, nejsou pravdivé. K jeho porážce přispěla pomalu postupující modernizace a neschopnost soustředit dostatečné počty na nebezpěčných usecích fronty – pak se opravdu často stávalo, že odhodlaní stíhači (medzi nimi i československý ) bojovali často proti přesile moderních nemeckých letadel, zatímco jinde letadla bez užitku stála.
( Jestliže v případe SSSR poukazujeme na dúležitost dodávek ze zahraničí dodejme že v bojích o Francii v roce 1940 byl až do příchodu D-520 nejkvalitnejším typem americký Curtiss Hawk 75 C1 (P36). Ten sice v některých parametrech zaostával za Bf 109 ale 290 dodaných kusú představovalo to nejkvalitnejší, co francie v té době měla.

Předehra
12. května 1940 v Maastrichtu

V noci a počátkem rána vyvinul nepřítel významné úsilí v oblasti Ardén v západním směru. Postupující kolony jsou vybaveny mostními jednotkami. Početné motorizované tankové síly postupují smerem k řece Meuse ve směrech od Dinanu, Givetu a Neufchateau. Tyto kolony jsou nepochybne nemecké, bylo možné je identifikovat podle tankú.
Náš prúzkum udává mimo jiné silné jednotky na silnicích sledujících osu Maastricht – Tongres....

Bouře, která v květnu 1940 přišla od východu, šíří po Flandrech a severní Francii obrovský požár.
Proudy uprchlíkú se na cestách střetávají s protiproudem francouzských vojenských jednotek, které se tak dostávají do chaosu a jsou dezorganizovány. Jen s obtížemi postupují k zadržení nepřítele....
Nepřátelské tankové divize prosakují údolími našich hor, rozvíjejí se na planinách, obkličují města, za skřipotu pásu a pachu motorú tanky chrlící palbu postupují stále vpřed, ničí zdymadla a kanály, zaplavují Francii.
Modrou jarní oblohu pokrývají dlouhé kondenzační čáry, hnané neodbytným vétrem z východu na západ a na zeleň přírody dopadá stín dlouhých pruhú černého dýmu z míst, kam vpadla vojska.
Muži se krčí v příkopech, hrozí pěstmi k nebi a proklínají letadla: „Mizerové!“
Ti mizerové, to jsou Stuky Ju 87, které v lavinách útočí střemhlav. Nejdříve se kdesi nahoře objeví několik černých teček doprovázených vzdáleným hučením a pak dlouhý zástup obloukem klesá, crescendo motorú zdúrazňuje vytí bomb.
Dvojité W lomených křídel lemovaných křídelky s klapkami aerodynamických brzd, pod nimi dvě nohy pevného podvozku, tlama chladiče, to vše vnímají oči v stršném třesku posledního soudu.
Lidé leží a v panice se třesou.
Nekolik vozidel hoří na ceste, občas z nekterého bezmocného převráceného tanku B-2 prosakuje zápach spálené gumy a lidských těl.
„Mizerové!“ Na bojišti jsou však i ti, ze kterých lze na poli spatřit jen kus ohořelého křídla s francouzskou kokardou, ti, kteří se daleko a vysoko nechávají masakrovat, když se pokoušejí zabránit té hrúze, která doléhá na cesty a valí se z nebe. Štíhlé Dorniery 17 kloužou stále k západu, z břich Heinkelú 111, letících v sevřeném tvaru, padají salvy bomb točících se v hvizdavých piruetách a drtících nádraží a městečka.
Nad tím vším zní vzteklé dunění Messerschmittú 110 které hlidkují kolem skupiny Me 109 se žlutými břichy a hranatými křídly, kličkují a čenichají ve všech koutech nebes.
Černé kříže, všude jen černé kříže.

Na pokračovanie...
Obrázek
Ju87B1.
Obrázek
Ju87BA1942.
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Takže říkáš bude to z knihy - Pieree Closstermann - Ohně v oblacích. Teď jsou to jeho věty str.12 a bude to na pokračování. A pak taky bude něco z tebe a bude to na pokračování. No má tam spousta subjektivních pohledů, které nebyly pravda. On to viděl tak. Některé věty píšeš doslova jako věty o těch tečkách. Cituji: Nejdříve se kdesi nahoře objeví několik černých teček doprovázených vzdáleným hučením, a pak dlouhý zástup obloukem klesá, crescendo motorů zdůrazňuje vytí bomb. To je doslova i jako jiné věty opis té knihy z horní poloviny listu str. 12. Takže co vynecháš, jako jsi vynechal již úvod knihy si všichni dočtou v knize - Pieree Closstermann - Ohně v oblacích. Tam si to všichni dočtou.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Marvin
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 21/12/2005, 18:18

Příspěvek od Marvin »

Čte se to pěkně, ale raději bych historická fakta. Kvůli nim totiž palbu čtu. Romány nech Holywoodu.
Jestliže je nepřítel ukryt v nedobytné pevnosti, dbejte na to, aby se odtamtud opravdu už nikdy nedobyl.
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

no važený, ono tá téma veľké možnosti neponúka a ako ste si mohli alebo nemuseli všimnúť sme v príbehoch s ktorých by som vytvoril len ďalší príbeh hoc možem skúsiť podať všetko svojimi slovami, ale akosi verim, že to može byť rovnaké... :wink: nie všetko sa očami rozprávača tj Pierre Clostermanna asi zhoduje so skutočnosťami do "puntíku" ale o tom príbehy asi sú, povedať čo videl svojimi slovami ako to vnímajú vojaci a tý čo sa danej udalosti zúčastnili...je zas pravdou, že neplánujem prepísať doslova celú knihu a ak to tak spočiatku vyzeralo bude to aspoň pohnútka pre niekoho si túto knihu prečítať..ja veľmi na knihy čas nemám..je ho stále menej ale..čo to sa podchytí...takže ok...

Marvine: historická fakta nájdeš inde..máločo v príbehoch,ktoré sú subjektívne ovplivnené každým autorom!!! viď nemeckých a ruských autorov a aj dobou v ktorej píšu... :?
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
Marvin
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 21/12/2005, 18:18

Příspěvek od Marvin »

To samozřejmě vím, proto palba není jediné (ale nejoblíbenější ano) co čtu. Jen mi tak nějak uniká tvůj záměr. Začneš popisem organizační strutury letectev a pak cituješ nějaký válečný román který usekneš příslibem pokračování. Opravdu jsem nepochopil kam míříš.
Jestliže je nepřítel ukryt v nedobytné pevnosti, dbejte na to, aby se odtamtud opravdu už nikdy nedobyl.
Odpovědět

Zpět na „Příběhy“