Ohne v oblacích ... od Pierra Clostermanna a ďalších...

Příběhy a osudy vojáků všech zemí.

Moderátoři: Pátrač, Tkuh

Odpovědět
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Ohne v oblacích ... od Pierra Clostermanna a ďalších...

Příspěvek od Foxbat »

Obkec: alebo čo je treba

Nie každý sa máme možnosť dostať sa, či už pre nedostatok času alebo prostriedkov, ku kvalitným dielam a zaujímavostiam z obdobia bojov letcov v druhej svetovej vojne hoc na túto tému už bolo napísaných množstvo publikácii a kníh.
Chcel by som však ľahšou, strávitelnejšou no o to pútavejšou formou prispieť a podať obraz o vojne z každej strany na ktorej sa odohrávala aby si každý utvoril vlastný názor ( hoc ho mnoho čitateľov už má ) na prostriedky a možnosti ktoré vojaci v boji naozaj mali a s čím neraz museli bojovať. Budem sa opierať hlavne o výpisky z knihy Pierra Clostermana ale aj iných autorou ako je Zbynek Válka a jeho Stíhacie lietadla, Františka Louckeho - Mnozí nedoleteli a pod...rád príjmem aj Vaše názory a postrehy či komentáre..samozrejme kritiku na ktorú máme všetci právo..ale prosím tej kritiky pomenej :wink:
Píšem v češtine ..je toho viac a snaď mi krajania odpustia..ono viac asi rozumieme mi ako mladšia generácia v čechách nám..len v dobrom.


Mým kamarádúm letcúm, kterí zemreli, aby smazali dávne omyly, kterých se oni sami nedopustili.
Tem, který možná budou jeste platit za nové omyly - i když to budou bohužel stále tytéž.... - omyly mocných velkým mužú, kterí nechtejí uverit minulým poučením...


V roce 1946 jsem začal uskutečňovat zámer, ktrý mne hluboce zaujal již v roce 1940: Dejiny letecké války.
Prošel sem stovky a tisíce dokladú z archivú Luftwaffe, Royal Air Force, US Navy a Army Air Forces, četl jsem prakticky všechny překlady japonských dokumentú shromaždených v Pentagonu ( wou - dnes asi ťažko ), všechna díla uverejnená ve Francii, Británii, Švýcarsku, Itálii a Španelsku...
Shrnul jsem výsledky čtyr let trpelivého hledáni a za nekolika mesícu - budou - li okolnosti príznivé - bude tato práce skončena.
Avšak práve ve chvíli, kdy jsem s tímto dílem spěl témer k záveru, jsem si uvedomil, jak silne ovlivnen je každý!!! historik, zabívajíci se poslední velkou válkou, samotnou povahou tak rozsáhle dokumentace, o kterou se opíra.
Když jsem všechny ty dokumenty vyhledal, utrídil, označil, prostudoval a zredigoval, uvedomil sem si, že z celého tohoto souhrnu individuálnich a často anonymních zážitkú, hrdinství, odvahy a obetavosti zústavá pouhá hromada papíru, map, fotografií, čísel a statistik.
Zkušenosti jednotlivcú se ztrácejí v souhrných zkušenostech strategických. Odvaha a obratnost jednotlivcú se ztráci v chladném hodnocení zbraní a techniky!
velké nadšení zaniká v suchém tónu hlášení a operačních zprav...
Presto však, jaké množství príhod se vynorí, kolik úsilí odhalí historik medzi rádky čísel strašlivé účetní knihy moderní ( vtedy ) války.
Príjmy - vydání...Ztracená letadla..Tuny bomb..Zniční neprátelé..Potopené lodi...Mrtví ..Ranení...Celkem ...Rok a....Nezvestný..
Budou snad jedinými výsledky našeho zkoumánístrašné války z let 1939-45 jen holé údaje o strojích a zkušenostech s organizací prúmyslu?!?
Takový predpoklad je poburující!
Má snad být zapomenuto, že pod stovkami a tisíckami tun trosek zničený mest jsou rodinné krby rozvalené bombami..a doteraz aj bomby ...?
Máme snad zapomenout, že v zuhelnatelých a zprohýbaných troskách letadel a jiných vojenských strojú shorela i tela mužú a ich sny?
Jde o muže, kterí v krutém utrpení umírali, jen proto, aby uskutečnili strategické cíle ale nekdy jen sny velkých a mocných mužú...
Jde o muže, kterí se obetovali, aby ostatníhohli žít...
Jde o muže, kterí prošli peklem na zemi, jen aby vykoupili vojenské a politické omyly určitých osob a zachránili čest nekterých dalších...
Múžeme však holým zkoumaním diagramú a krivek ztrát presvedčit své současníky, aby nenávideli válku a zároveň se v úcte sklonili pred temi, kterí byli jejimi každodenními tvúrci?
To jsou dúvody, pro které jsem chtel seznámit verejnosť s nekolika zážitký letcú, vybráných z desetitisícu jim podobných, které zapadnou a zapadli v ministerských archivech a regálech kancelarí vojenských historikú. Tyto vybrané zážitky nejsou ani krásneji ani pozoruhodnejší naž ty ostatní, které upadnou v zapomenutí.
Vybral jsem je trochu náhodne, jednoduše proto, že jsou charakteristické pro určité vývojové období války a pro určité zemepisné oblasti bojú.
každá z techto vzpomínek priblíži zvláštni atmosféru letecké války v rúznych oblastech a v daných podmínkach. To co je všem príbehúm společné, jsou pouze odvaha na každé strane a ideály tech, kterí je prožívali, a vyplýva z nich predevším skutečnost, že i když se mohou navenek projevovat rúzne, nejsou vysoké lidské kvality v žádnem prípade výsadou jediného vyvoleného národa...

(Organičnú strukturu Luftwaffe, Velké Británie a iných štátov uvediem v skratke pred popisom samostaných kapitol príbehov)

Každé z techto vyprávení uvádim stručným popisom bojové operace, kterí tvorí rámec líčení událostí, aby se čtenári mohli dobre orientovat v atmosfére a perspektívách daného období.
Protože pro mnoho čtenáru jsou nekteré typické válečné kampane ( jako napr. válka v Pacifiku ) z pochopitelných dúvodú dosti vzdálenou záležitostí, považoval jsem za správne venovat stejnou pozornost jak zúčastneným osobám, tak i technice.
Pro pilota má každé letadlo své osobité vlastnosti a tato osobitost je vždy obrazem myšlení tech, ktrí stroj vytvorili a zároveň vytvárí mentalitu tech, kterí s nimi létají a bojují ( a je to patrné aj dnes )
Napríklad Spitfire je typický britský, strízlivý, je dokonalým kompromisem všech požadavkú kladených na stíhací stroj, který je defenzívni par exelence - predstavuje dokonalou techniku vyvinutou inženýry s chladnou precízností a vyrobenou svedomitými delníky. Spitfire své piloty poznamenával natolik, že když museli prejít na jiný typ letadla, velmi težko se prizpúsobovali.
Jména nektrých letadel zústanou proto zapsána do dejin letectví jako klasická pro určitou epochu.
První svetová válka - to jsou Spady, Breguety 14, de Havillandy DH 4, Fokkery a Gothy..
Moje generace, mluvím li o té z druhé svetové války z let 1935-45, bude vzpomínat na Spitfiry, Morany 406, Stuky, Messerschmitty, Mosquita, Jaky a japonské Zera...létajíci pevnosti B 17 a dvoutrupové P 38..Lightingy...
Každé z techto letadel má svúj životopis, své detské nemoci , svá sklamáni a úspechy, svou taktiku boje..danou pro jeho koncepci a zejména lásku nebo neprízeň tech, kterí s nim létali.

( Na pokračovanie už s príbehom )
Obrázek
Me109G.
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Odpovědět

Zpět na „Příběhy“