Gunther Rall

Vojáci, generálové, piloti, námořníci, esa.
Odpovědět
Blitzkrieg1941
Příspěvky: 1
Registrován: 16/9/2009, 12:42

Gunther Rall

Příspěvek od Blitzkrieg1941 »

Třetí nejúspěšnější stíhací eso Lufwaffe. Narodil se 10.3.1918 v Gaggenau.V roce 1936 nastoupil k pozemnímu vojsku.V roce 1938 se rozhodl přestoupit do luftwaffe,kam byl přijat 1. září.Po absolvování potřebného výcviku byl v srpnu 1939 zařazen jako Leutnantk III./JG 52. V období podivné války létal hlídkové lety podél francouzkých hranic. 18. května 1940 zaznamenal své první vítězství,když sestřelil jednu ze stíhaček Curtiss Hawk 75 francouzkého letectva,útočící na německý průzkumný letoun.Sám přiznává,že měl štěstí a jak mu první vítězství dodalo potřebné sebevědomí. 25. července začal jako dvaadvacetiletý velet 8./JG 52 a v bitvě o Británii doprovázel bombardovací letouny.Kritizoval rozkaz,podle něhož musely být stíhací letouny co nejblíže u bombardérů,protože tato taktika usnadňovala spitfirům útoky na německé svazy zvláště při doprovodu pomalýj Ju 87.Výsledkem byly těžké ztráty bombardérů i stíhaček.Po stažení z bojů byl se svou jednotkou krátce v Rumunsku, v květnu 1941 se účastnil útoku na Krétu a z poloostrova Peloponésu létal na podporu pozemních operací německých parašutistů,kteří sváděli těžké boje s britskými,australskými a novozélandskými jednotkami.
Po pádu Kréty se vrátil se svou jednotkou do Rumunsky,kde byla přezbrojena na BF 109F.Na začátku tažení do SSSR letka operovala z improvizovaného travnatého letiště v okolí rumunské Constanty.Neměli dostatek jídla,docházelo palivo a náhradní díly.Přesto letka sestřelila za pět dnů 45-50 sovětských bombardérů útočících na rumunské rafinérie ropy.24.června dosáhl Rall svého prvního sestřelu na východní frontě.Potom se JG 52 přesunula do jižního Ruska.Po mírném podzimu klesla teplota během několika dnů na - 30 až -35 stupňů,takže v noci musel být pod stíhačkami udržován otevřený oheň,aby je piloti ráno nastartovali.28.listopadu,už za soumraku,sestřeli Rall sovětskou stíhačku, ale na okamžik ztratil pozornost,čehož využil další sovětský stíhač a sestřelil ho.Rall se pokusil o nouzové přistání,ale při velké přistávací rychlosti letoun tvrdě dosedl na zem,několikrát se odrazil a skončil nárazem do zdi domu.Rall utrpěl trojí zlomeninu páteře a jen zázrakem zůstal na živu.
Postupně byl převezen do lazaretu v Bukurešti a potom do nemocnice ve Vídni.Lékařský ortel zněl- s létáním je konec.Přesto po uzdravení udělal vše pro návrat k letectvu.Po téměř devítiměsíční nucené přestávce se koncem července 1942 vrátil k operační činnosti u III./JG 52.V srpnu sestřelil 26 letounů a v září dalších 28.
Koncem srpna 1942 opět převzal velení 8./JG 52.Po 65 vítězstvích dostal Rytířský kříž,následovaný udělením Dubových ratolestí za 100. vítězství,dosažené22. října.Následovala pauza až do března 1943,kdy se vrátil na frontu.Od 6.7. velel III./JG 52 a o dva dny později dosáhl 150.sestřelu. 29.8. získal 200. vítězství a zařadil se na třetí místo v tabulce es Luftwaffe.28. Listopadu 1943, dva roky po těžkém zranění,dosáhl hranice 250 sestřelů jako druhý stíhací pilot.
19.dubna 1944 byl převelen na Západ a jmenován velitelem II./JG 11.Jednalo se o výškovou stíhací jednotku zaměřenou na odlákání spojeneckého stíhacího doprovodu od bombardérů,na něž měli zaútočit těžké stíhací letouny . 12.května byl v boji s P-47 u Berlína sestřelen,přičemž mu jedna střela doslova utrhla palec u ruky.Po přistání ho málem propíchl jeden velmi rozzuřený rolník vidlemi,považující ho za spojeneckého letce. Od května do listopadu 1944 pobýval Rall v nemocnici,kde dostal infekci záškrtu.
Po propuštění velel od prosince 1944 kurzu ve škole pro velitele stíhacích jednotek a od 20.února 1945 až do konce války JG 300,vyzbrojené tzv. dlouhonosými Fw-190D.
Podnikl přes 700 bojových letů a získal275 vítězství,z toho tři na západě,na východě sestřelil mj.241 stíhaček.Sám byl osmkrát sestřelen,z toho sedmkrát nouzově přistál a jednou vyskočil padákem.Byl považován za jednoho z nejlepších střelců.
Létal na Bf-109E,F-4,G-2,G-5,G-6 a Fw 190D. Z německých stíhacích letounů jasně preferoval Bf 109 a jeho výzbroj soustředěnou v předku trupu.Vyzkoušel řadu ukořistěných spojeneckých letounů,létal na P-51,P-47 a P-38,nejvýše však hodnotil spitfire.Ve stíhací škole létal tyto stroje proti svým žákům,aby si zvykli na přednosti a nedostatky spojeneckých letadel.Ze soupeřů německých pilotů nejvíce hodnotil piloty RAF.
Přílohy
Jeden z nejlepších
Jeden z nejlepších
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Blitzkrieg1941 - nejsem odborník naletectvo a už vůbec ne na německé. le byl jsem upozorněn že s tím to postem není něco v pořádku a je to tak.

Půjčil jsem si od souseda knihu Svatopluka Matyáše Stíhací esa Luftwaffe, vydanou nakladatelstvím Svět křídel v roce 1994. Na straně 131 jsem si přečetl obdobný text.

Fotku náš nový kolega našel někde jinde a vložil ji jinak než je zde zvykem což mu jako nováčkovi budiž dpuštěno. Taky jsem se učil.

Blitzkrieg1941 - kolego vítám Tě mezi námi. Ale takto na Palbě články netvoříme. Podívej se jak to zde chodí a zkus to také tak.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Trismegistos
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1366
Registrován: 9/10/2011, 19:03

Re: Gunther Rall

Příspěvek od Trismegistos »

Obrázek
Günther Rall, 1971
Trismegistos
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1366
Registrován: 9/10/2011, 19:03

Re: Gunther Rall

Příspěvek od Trismegistos »

Obrázek
Günther Rall u Messerschmitt Bf 109 G-6 (MT-507).
Odpovědět

Zpět na „Vojáci“