CL 40 BROOKLYN - historie bojové služby

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 18:51
Bydliště: Lubník

CL 40 BROOKLYN - historie bojové služby

Příspěvek od Ralph Kerr »

CL 40 Brooklyn Stavbou lehkého křižníku, první lodě nové třídy, byla pověřena loděnice New York Navy Yard [ve čtvrti Brooklyn].Práce začala 12. března 1935, a po 20 měsících, dne 30. listopadu 1936 mohla slečna Kathryn Jane Lackey, dcera kontradmirála F. R. Lackeyho, křižník pokřtít a spustit na vodu.United States Navy loď převzalo 30. září 1937.Prvním velitelem se stal Capt. William D. Brereton ml.

Po převzetí Brooklyn v říjnu odplul na základnu Guantanamo Bay [Kuba].V okolních vodách poté několik měsíců intenzivně cvičil.V polovině roku 1938 je křižník poslán do Panama Canal Zone.Zde se přidal k menší flotile, mající v popisu práce ochranu Panamského průplavu.V této klimaticky poměrně příjemné oblasti Brooklyn zůstal do poloviny dubna 1939, kdy byl poslán do New Yorku.Zde se 30. dubna účastnil zahájení New York Worlds Fair [světový veletrh].Později, 23. května je křižník poslán na sever k pobřeží státu New Hampshire.V tomto prostoru měla při zkušebním ponořování nehodu ponorka SS 192 Squalus a zůstala ležet s posádkou na dně.Sesterská ponorka SS 191 Sculpin brzy vrak našla asi 6 mil jižně od ostrůvků Isles of Shoals.Záchranná operace začala.Křižník Brooklyn při ní asistoval záchranné lodi ASR 2 Falcon.V oblasti zůstal až do 6. června.Část posádky ponorky zahynula [26 námořníků], zbytek byl zachráněn.V roce 1940 byla ponorka vyzvednuta a opravena.

Ve druhé polovině roku 1939 bylo rozhodnuto poslat Brooklyn na západní pobřeží.Křižník zde působil ze základny San Diego [Kalifornie].Rok 1940 Brooklyn strávil na únavných a nudných cvičných plavbách u pobřeží Kalifornie.V únoru 1941 odvezl na atol Midway posilovou skupinu příslušníků USMC.Po návratu do San Diega křižník vyplul na cestu dobré vůle po jižním Tichomoří.V období březen - květen 1941 navštívil Tahiti [Francouzská Polynésie], Americkou Samou a přístav Auckland na Novém Zélandu.Plavbu zakončil v květnu na základně Pearl Harbor [Havajské ostrovy].V červnu 1941 je Brooklyn uvolněn z Tichomořského loďstva a poslán na východní pobřeží.

V dalším období, od července do prosince 1941 křižník hlídkoval v severním Atlantiku [Bermudy - Newfoundland] a také eskortoval konvoje proplouvající touto oblastí.Ve dech 1. července - 7. července doprovodil spolu s bitevními loděmi BB 33 Arkansas, BB 34 New York, křižníkem CL 43 Nashville a 13 torpédoborci, konvoj 6 lodí [s vojáky USMC] do přístavu Reykjavík na Islandu.Po vstupu USA do války [7. prosince 1941] odplul křižník na Bermudy, kde udržoval pohotovost kvůli možnému úniku vichistických lodí z ostrova Martinik do kontinentální Francie.Počátkem dubna 1942 je Brooklyn povolán do New Yorku.Zde se přidal k uskupení s bitevní lodí BB 35 Texas a 11 torpédoborci.Ve dnech 10. až 17. dubna tento svaz doprovodil k Panamskému průplavu 17 lodí konvoje BT 202.Po návratu na východní pobřeží je křižník povolán k ochraně konvojů do Velké Británie.Ve dnech 30. dubna až 8. května Brooklyn spolu s bitevní lodí BB 34 New York, britskou eskortní letadlovou lodí HMS Avenger a 14 torpédoborci, doprovodil konvoj TA 15 [13 lodí s vojáky] do Velké Británie.Americká eskorta dopravní lodě opustila 8. května, po převzetí konvoje eskortou z Anglie a odplula na Island.V Reykjavíku poté Brooklyn s bitevní lodí zůstaly do 18. května, kdy odpluly a posílily eskortu letadlové lodě CV 7 Wasp, která se vracela ze Scapa Flow domů.Při doprovodu jednoho z dalších konvojů, TA 18, počátkem září 1942 vzal Brooklyn na palubu 1173 osob z velké dopravní lodě Wakefield, která začala hořet.S příchodem října 1942 se křižník začal připravovat na operaci Torch - vylodění ve Francouzské severní Africe.

Brooklyn se stal součástí Western Naval Task Force [kontradmirál H. K. Hewitt], který měl za úkol vylodit 35 000 vojáků a 250 tanků na atlantickém pobřeží Francouzského Maroka.V rámci WNTF byl křižník zařazen do Středního útočného svazu, jež měl vylodit vojáky u přístavu Fédala [26 km severně od Casablanky].Brooklyn opustil základnu Norfolk [Virginia] 24. října a po několikadenní plavbě dorazil na shromaždiště WNTF, asi 200 mil severozápadně od Bermud.O půlnoci 7. listopadu se uskupení poblíž Francouzského Maroka rozdělilo na tři skupiny.Střední skupina v níž byl Brooklyn spolu s těžkým křižníkem CA 31 Augusta a několika torpédoborci, zamířila k Fédale.V ranních hodinách byl svaz i dopravní lodě před přístavem a vylodění 3. pěší divize US Army [gen. J. W. Anderson] začalo.Vichistické pobřežní baterie [děla ráže 75 mm a 138 mm] zahájily zuřivou palbu, ale poté se do věci vložil Brooklyn s těžkým křižníkem a zanedlouho se je podařilo umlčet.O nedokončenou, ale střelbyschopnou bitevní loď Jean Bart, která kotvila v Casablance se postarala nová bitevní loď BB 59 Massachusetts a umlčela ji.Z Casablanky ale vzápětí vyrazil lehký křižník Primauguet a torpédoborce Milan, Albatros, Boulonnais, Brestois, Fougueux a Frondeur.Současně vyplulo proti Američanům i 8 ponorek.Během následné hodinové řeže před Casablankou bylo slabší vichistické loďstvo totálně poraženo.Palba z BB 59 Massachusetts, CA 31 Augusta a Brooklynu poslala ke dnu torpédoborce Boulonnais, Brestois, Fougueux a donutila těžce poškozený křižník Primauguet a torpédoborce Milan a Albatros najet na břeh.Vichistické ponorky také neuspěly, ačkoliv Brooklyn musel vymanévrovat pět toroéd ponorky Amazone.Některé ponorky poté odpluly do Dakaru, několik z nich bylo potopeno letouny US Navy.Během zuřivé bitvy vystřílel Brooklyn přes 2700 nábojů ráže 152 mm.V dalších dnech podporoval Brooklyn postup US Army na Casablanku.Po kapitulaci Francouzů, 10. listopadu, křižník v tomto přístavu zakotvil.

Brooklyn opustil Casablanku 17. listopadu a odplul zpět na východní pobřeží USA.V období leden - červen 1943 eskortoval konvoje na trase USA - Francouzské Maroko a zpět.Koncem června 1943 se Brooklyn přeplavil do Oranu ve Francouzském Alžírsku a začal se připravovat na operaci Husky - vylodění na Sicílii.Křižník se stal součástí TF 86 [kontradmirál R. L. Connoly] který chránil dopravní lodě s 3. pěší divizí US Army.Vylodění v blízkosti přístavu Licata na jihu ostrova začalo ráno 10. července 1943.Mělo hladký průběh, zejména díky nepřítomnosti divizí Wehrmachtu v tomto prostoru.Brooklyn pět dní podporoval dělostřelbou postup amerických jednotek, 14. července odplul zpět do Oranu.

Od srpna do konce roku 1943 se křižník věnoval ochraně konvojů na trase Port Said - Gibraltar a USA - severní Afrika.Koncem roku 1943 odplul do Neapole v jižní Itálii.Tentokrát bylo na řadě vylodění u Anzia.Uskupení TF 81 mělo zajistit ochranu a vylodění VI. sboru [gen. J. P. Lucas].Svaz opustil Neapol navečer 21. ledna 1944 a krátce po půlnoci zakotvil před přístavem Anzio.Vylodění proběhlo uspokojivě.Brooklyn poté až do 9. února palbou podporoval 3. pěší divizi a 504. para pluk US Army, jež operovaly na východní straně perimetru.Po odplutí z oblasti se zabýval doprovodem konvojů ve Středomoří.Později, ve dnech 13. - 23. května 1944 dělostřelbou pomáhal na ose Formia - Terracina postupu americké 5. Armády [gen. M. W. Clark].V červnu a červenci Brooklyn intenzivně cvičil u Sicílie a připravoval se na vylodění v jižní Francii.Počátkem srpna byl křižník v Neapoli zařazen do TF 87 [kontradmirál S. S. Lewis] s bitevními loděmi BB 33 Arkansas, BB 35 Texas, BB 36 Nevada, křižníky CA 37 Tuscaloosa, CL 12 Marblehead, HMS Argonaut, Duguay-Trouin [Frc.],Emile-Bertin [Frc] a 10 torpédoborci.Uskupení chránilo dopravní lodě s 36. pěší divizí US Army.Ráno 15. srpna bylo uskupení na místě, u mysu Dramont, jihozápadně od Cannes.Vylodění proběhlo bez problémů, odpor Němců byl slabý, či spíše žádný.Po několika dnech mohlo uskupení oblast opustit.Ve Středomoří zůstal Brooklyn až do listopadu 1944, kdy odplul domů.Do New Yorku dorazil 30. listopadu.

Od prosince 1944 do května 1945 byl Brooklyn na údržbě a opravách v New York Navy Yard.Po skončení oprav již zůstal na východním pobřeží.V září 1945 se přeplavil do Philadelphie[Pennsylvania], kde byl 30. ledna 1946 přeřazen do rezervy.Dalších 5 let zůstal odstaven v přístavu.Dne 9. ledna 1951 byl křižník zakoupen státem Chile.Nový majitel ho přejmenoval na O 2 OˇHiggins.Po několika letech v období 1957/58 se loď vrátila do USA k opravám.Po najetí na mělčinu, dne 12. srpna 1974 křižník sloužil již jen jako přístavní ubytovna.V roce 1978 byl ale opraven a sloužil dále jako bojová jednotka.Nakonec byl vyřazen až roku 1991.Během vlečení k sešrotování do Perského zálivu se 3. listopadu 1992 v bouři u Pákistánu potopil.

Za svou válečnou službu získal křižník CL 40 Brooklyn čtyři bojové hvězdy.


Technická data
Délka maximální - 185,32 m Šířka - 21 m Ponor standard - 6,86 m
Výtlak standard - 9 700 tun Výtlak plný - 12 300 tun
Rychlost - 32,5 uzlu Dosah - 14 500 mil [15 uzlů]
Posádka mírové - 868 mužů Posádka válečná - cca 950 mužů

Výzbroj
15 x 152 mm [3 x 5] 3 věže na přídi, 2 na zádi
8 x 127 mm
20 x 40 mm
20 x 20 mm

Obrázek
CL40.
Obrázek
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 18:51
Bydliště: Lubník

Příspěvek od Ralph Kerr »

OPRAVA - Shromaždiště Western Naval Task Force nebylo 450 mil [830 km] jihojihovýchodně od mysu Race v Massachusetts, ale 450 mil jihojihovýchodně od mysu Race na Newfoundlandu [Kanada].Byl to prostor zhruba na souřadnicích 39° sev. š./ 49° záp. d., asi 970 mil [1800 km] západně od Azorských ostrovů.
Obrázek
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 18:51
Bydliště: Lubník

Příspěvek od Ralph Kerr »

Brooklyn u Anzia 1944

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 18:51
Bydliště: Lubník

Příspěvek od Ralph Kerr »

Služba v Chile.

Obrázek
O´Higgins
Obrázek
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 18:51
Bydliště: Lubník

Příspěvek od Ralph Kerr »

Podrobné nákresy pl kanonů 40 mm

Obrázek Obrázek

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 18:51
Bydliště: Lubník

Příspěvek od Ralph Kerr »

a také 127 mm děl pomocné výzbroje

Obrázek Obrázek

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 18:51
Bydliště: Lubník

Příspěvek od Ralph Kerr »

Poslední...

Obrázek
Průřez 152 mm trojdělovou věží
Obrázek
petr
svobodník
svobodník
Příspěvky: 38
Registrován: 10/7/2007, 19:17

Příspěvek od petr »

Když v 35 založili kýl Lehkého křižníku Brooklyn. Byl v Japonsku zařazen do služby lehký křižník Mogami. Který svým výtlakem a výzbrojí převyšoval vše, co bylo dosud v této třídě postaveno. Proto by se mohlo zdát, že Brooklyn byl pádnou odpovědí. Jenže Mogami měl být přezbrojen z děl 15x 152 na 10x 203 a službou procházet jako křižník těžký. Takže by se mohlo zdát, že Japonci mimoděk zavedli mezi lehké křižníky tato monstra.
Lehký křižník v pojetí Japonců znamenal: Dostatečně velkou loď, aby mohla nést průzkumné hydroplány. V boji držet sestavu s torpédoborcema, 6x 152mm děly tvrdit muziku a koordinovat s nimi torpédový útok. Samozřejmě se z jeho paluby velelo této skupině.
Lehký křižník v pojetí Američanů: V podstatě to samé jako u Japonců. Rozdíl nastal v boji. Lehký křižník, měl mohutnou kanonádou poutat nepřítele, stejně jako křižník těžký. Dokonce jsem někde četl výraz 152mm kulomet. Torpédoborce měli manévrovat, do určité míry nezávisle na křižnících a v případě potřeby (možnosti) vést torpédoví útok. Proto taky, pomineme li třídu Atlanta, neměli Americké křižníky ve výzbroji torpédomety. Atlanta byl křižník protiletadloví a jeho hlavní výzbroj tvořilo 16x 127 dvou účelových děl. Torpédomety měl zřejmě proto že se počítalo s tím. Že se, se svými 127mm děly více přiblíží nepříteli a pak se mu hodí.
Z výše popsaného pojetí lehkých křižníků se mi zdá, že Brooklyn by nemusela být odpověď na Mogami. Ale ztvárnění nové filozofie v pojetí Lehkých křižníků a rok 35 pouhá náhoda.
Jaký je váš názor?
Anglická třída Southampton (Town) byla odpověď na popsaná monstra. U nich, pro jistou univerzálnost zůstaly torpédomety zachovány.
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo (USN, USMC)“