Vzducholodě amerického námořnictva

Moderátor: jarl

Odpovědět
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Vzducholodě amerického námořnictva

Příspěvek od vodouch »

V letech před druhou světovou válkou pronikla letadla svými parametry-nosností, doletem, vytrvalostí-rázně do oblasti, která bývala doménou vzducholodí. Navíc byla menší, rychlejší a odolnější proti nepříznivým povětrnostním podmínkám.
Přesto byla země-jedna ze zemí v čele technologického vývoje nebo dokonce špička tohoto vývoje-která lpěla na používání vzducholodi, tohoto překonaného a vytlačovaného prostředku. Tou zemí byly Spojené státy americké.
To lpění mělo určitý smysl. Americké námořnictvo vidělo ve vzducholodích prostředek dálkového námořního průzkumu; vzducholodi mu mohly pomoci udržet kontrolu rozsáhlé oblasti Pacifiku. Jenže velké ztužené vzducholodi často končily právě kvůli své velikosti; ničily je silné nárazy větru i příliš prudké řídící manévry.
Když začalo vzrůstat světové válečné nebezpečí, uvědomilo si americké námořnictvo, že nemá dostatek prostředků pro střežení osmi tisíc kilometrů pobřeží své země. Že severoamerický kontinent není nedostupný, bylo Spojeným státům přesvědčivě dokázáno-třeba přítomností německých ponorek u amerického pobřeží za 1. světové války. Na základě dobrých britských zkušeností s neztuženými vzducholoděmi („blimpy“) právě z 1. světové války žádali velitelé pobřežních námořních okrsků (Coastal Naval Districts) Washington o takové vzducholodě. Jejich žádostem bylo postupně vyhověno-Kongres zahrnul do „Programu 10000 letadel“ ze dne 15. června 1940 rezervu pro stavbu čtyřiceti osmi neztužených vzducholodí.
V době, kdy válka přímo zasáhla Spojené státy-7. prosince 1941-bylo ve službě jen šest „blimpů“ dostatečně velkých pro použití na moři-čtyři nové třídy K a dva původní armádní TC. Ale byly dodávány další-v polovině roku 1943 bylo objednáno celkem 135 „blimpů“ třídy K.

Technická data „blimpu“ třídy K (K-14)
Obecné parametry
Délka: 77 m
Průměr: 18 m
Objem: 12043 m3
Pohon: 2 hvězdicové motory Pratt & Whitney R-1340-AN2, výkon 2x 425 ks (317 kW)
Posádka: 9-10 (pilot-velitel, dva pomocní piloti (co-pilots), pilot/navigátor, vzducholodní mechanik, zbrojíř (ordnanceman), dva mechanici a dva radiotelegrafisté).
Výkony
Maximální rychlost: 125 km/h
Cestovní rychlost: 93 km/h
Dolet: 3537 km
Vytrvalost: 38 hod
Výzbroj
1 × kulomet Browning M2 ráže 12.7 mm
4 × hlubinná nálož Mk 47 (159 kg)
Vybavení
přístrojové vybavení pro noční lety; radar typu ASG s dosahem 144 km, sonarové bóje, detektor magnetických anomálií

„Blimpy“ létaly na denních i nočních protiponorkových hlídkách; nočními hlídkami doplňovaly denní hlídky letadel PBY Catalina a B-24 Liberator. Doprovázely konvoje lodí jako protiponorkové prostředky; jejich účinnost byla prokázána skutečností, že za doprovodu vzducholodě nebyla potopena nepřátelskou ponorkou ani jedna loď. Významnou misí byl doprovod konvoje, přepravujícího Franklina D. Roosevelta a Winstona Churchilla na Jaltskou konferenci na začátku roku 1945.
Byly rovněž úspěšně používány při řízení námořní dopravy, při setkávání lodí a tvoření konvojů, často i ve značné vzdálenosti od přístavů; ušetřily tak mnoho dnů dopravního času.
Jejich další cenná pomoc byla při odminování přístavů a plavebních kanálů a při likvidaci velkých minových polí položených během války. Posádky varovaly odminovací plavidla před driftujícími minami, které zpozorovaly.
Schopnost „blimpů“ létat v malé výšce nad mořskou hladinou a nízkou rychlostí je činila významnými pomocníky při hledacích a záchranných misích.
„Blimpy“ amerického námořnictva hlídkovaly na ploše cca tři miliony čtverečných mil v Atlantiku, Pacifiku a Středozemním moři. Doprovázely více než sedmdesát pět tisíc lodí v Atlantiku a přes jedenáct tisíc v Pacifiku. Ze všech vzducholodí jich bylo osmdesát sedm procent v provozu nebo připraveno k provozu za všech podmínek.

Nepřátelskou činností byl ztracen pouze jediný „blimp“, K-74. Dne 18. 7. 1943 odstartoval z Richmondu na Floridě. Ve 23:40 zjistila posádka na radaru u pobřeží Floridy ponorku; byla to německá U-134. Zásady US Navy požadovaly, aby vzducholodě zůstaly mimo dosah vynořené ponorky a navedly na ní bojové lodě nebo letadla. Pilot „blimpu“ ve snaze zabránit U-134 v ohrožení tankeru a nákladní lodi na ponorku zaútočil. K-74 byl zasažen palbou 2 cm kanónu U-134 během svého přiblížení při 55 uzlech (102 km/h). V odvetu vypálil 100 ran z kulometu ráže 12,7 mm předtím, než nedostatečná deprese zbraně znemožnila zamíření. Při pokusu bombardovat ponorku selhalo uvolnění dvou hlubinných náloží. Kvůli poškozením střelbou ponorky K-74 pomalu klesl ocasem napřed na hladinu moře. Žádný z deseti mužů posádky nebyl zraněn; všichni až na jednoho (utopil se těsně před zachráněním) byli zachráněni následující den stíhačem ponorek USS SC-657 a torpédoborcem USS Dahlgren (DD-187).

Němeček: Vojenská letadla, Naše vojsko 1977
http://www.thecombatreport.com/index.ph ... &Itemid=91
http://en.wikipedia.org/wiki/K_class_blimp
Obrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 830
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Překvapila mě ta rychlost, na tak velký objem a poměrně malý výkon. Z čeho byl zhotoven plášť, a je nějaký údaj o nosnosti?
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Popular science ročník 1943 str. 122
http://books.google.com/books?id=RycDAA ... &q&f=false
(ale i další stránky jsou zajímavé)
ObrázekObrázekObrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

knezdub píše:Překvapila mě ta rychlost, na tak velký objem a poměrně malý výkon. Z čeho byl zhotoven plášť, a je nějaký údaj o nosnosti?
Tvar tělesa byl určitě optimalizován z hlediska aerodynamického odporu. To se ukazuje při vývoji vzducholodí-jakmile autor odstranil nějaký aerodynamický prohřešek, hned stouply letové výkony bez zesílení pohonu.
Obal blimpů třídy K byl vyroben z pogumovaného plátna (nejčastěji se vyskytuje jako materiál bavlna), natřeného zvnějšku stříbrným lakem, aby se snížilo ohřívání nosného plynu.
Wiki udává hodnotu užitečné zatížení (useful lift): 3524 kg

Přeji všem PALBÁKŮM do Nového Roku hodně zdraví, klidu a pohody tentokrát ze hřbetu vzducholodě!
Naposledy upravil(a) vodouch dne 13/2/2011, 17:20, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Jestlipak víte, že v Doolittleově náletu měla velmi důležitý úkol vzducholoď?

Obrázek

Blimp Navy L-8 se vznáší nad USS Hornet (CV-8), když dodává náhradní díly pro letadla mise. Fotografováno krátce potom, co loď opustila San Francisco, aby začala operaci. Všimněte si bombardéru B-25B zaparkovaného na letové palubě.

Blimp L-8: cvičná třída L; délka 45 m, objem 3480m3, dolet 3530km
Obrázek
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Příspěvek od Stuka »

Jen jedna vzducholoď byla poškozena v boji a to 18/19.července 1943 se střetly dvě zbraně - vzducholoď K-74 (hlídkovala u pobřeží Floridy) a německá U-boat. Po palbě poškozená K-74 dosedla na hladinu, ale posádka se zachránila kromě jednoho muže, kterého napadl žralok. U-boat (U-134) byla lehce poškozena, ale příští den byla náletem Royal Air poškozena natolik, že musela na základnu.
Zdroj:
http://www.defensemedianetwork.com/stor ... vs-u-boat/

K-74
Obrázek
r. 1942 vzducholoď L-8
Obrázek
ObrázekObrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

L-8 kromě své role v Doolittleově náletu na Japonsko vstoupil do historie jako blimp, ze kterého zmizela posádka, jako „ghost blimp“ …

Start
Blimp L-8 byl připraven ke startu v neděli 16.srpna 1942. Posádku tvořili pilot poručík Ernest DeWitt Cody, ensign Charles E. Adams a Aviation Machinist’s Mate 3rd class James Riley Hill. Poručík Cody byl sedmadvacetiletý absolvent Námořní akademie Spojených států v Annapolisu; L-8 pilotoval i v dubnu, kdy dopravoval náhradní díly na letadlovou loď Hornet. Osmatřicetiletý ensign Adams byl ve své hodnosti teprve druhý den; předtím víc než 20 let získával zkušenosti se stroji lehčími než vzduch jako loďmistr.
Ranní mlha způsobila, že do obalu blimpu se nasákla vlhkost, která zvýšila jeho váhu; proto byl počet členů posádky snížen na dva-mechanik Hill byl zanechán na základně.
L-8 vzlétl v 6:03 ráno z Treasure Islandu v Sanfranciském zálivu.Jeho mise byla poměrně jednoduchá: vykonat protiponorkovou hlídku u pobřeží Kalifornie. Trasa hlídky vedla od Treasure Islandu na Farallonské ostrovy, řetěz malých ostrovů vzdálený 30 mil na západ, pak na Point Reyes (20 mil severně) a zpět na Moffett Field.
Po hodině a půl hlídky, v 07:42, zavolal Cody na základnu, že on a Adams nalezli možnou olejovou skvrnu na vodě a chtějí ji prozkoumat. To měla být poslední zpráva od posádky L-8.

Neovládaný
Později týž den, v 11:15, uviděli koupající se a rybáři na pobřeží plachtit L-8 od moře. Těleso L-8 bylo prohnuté v polovině do tvaru písmene V, jeho motory nepracovaly. Osoby na pláži byly svědky kolize L-8 s útesy, při které se poškodil pravý motor a uvolnila jedna ze dvou hlubinných náloží L-8, která spadla na zem na golfovém hřišti. Pobřežní hlídka ze San Francisca oznámila shození nálože námořnictvu na Moffett Field.
Blimp stále klesal, jeho let byl sledován záchranáři a množstvím čumilů. V Dale City L-8 rozbil několik střech a strhal telefonní linky a nakonec dosedl na zem uprostřed Bellevue Avenue.
První se k L-8 dostal William Morris, dobrovolný hasič, žijící v domě, před kterým L-8 havaroval; když se blížil ke gondole, všiml si, že vstupní dveře byly otevřené a v kabině nikdo nebyl.
Dobrovolní hasiči roztrhli obal L-8, aby se podívali, jestli by posádka nemohla být nějakým způsobem uvězněna uvnitř, ale ta nebyla nikde k nalezení.

Ztraceni?
Tým zachránců námořnictva dorazil během hodiny po havárii. Zjistili, že padáky v gondole byly na svém místě, dva záchranné pásy, které měla mít posádka, byly pryč. Záchranné vory byly rovněž na svém místě a rádio bylo stále v dobrém funkčním stavu. Většina paliva na palubě byla odhozena a ovládací prvky motorů blimpu byly v poloze na volnoběh; do motorů nebyl dodáván benzín, proto nepracovaly. Dokonce i důvěrný spis obsahující utajované skutečnosti byl ještě v gondole.
Kromě trhlin v obalu, způsobených střechami Daly City a sekerami hasičů, byl L-8 dokonale letuschopný. Kontrola heliových plynových ventilů ukázala, že byly nastaveny přesně tak, jak měly být. Pouze dvoučlenná posádka L-8 byla nezvěstná.
Pobřeží a moře byly okamžitě prohledány, ale bezvýsledně. Velící důstojník Moffett Field, Commander Donald M. Mackey, uvedl, že „námořnictvo je jisté, že prohledalo veškerou plochu oceánu, nad kterou se pohyboval L-8. Je jisté, že muži nebyli v gondole, když se L-8 pohyboval nad zemí.“
Pobřežní stráž USA pokračovala v hledání po několik dalších dnů, ale i při dobré viditelnosti a klidném moří nebyla posádka L-8 nalezena.

Vyšetřování
Vyšetřovací komise byla zahrnuta jistými pověstmi o teplé kávě a napůl snědených obložených chlebech, nalezených prvními hasiči, tvrzeními, která byla rychle zamítnuta pro nedostatek důkazů. Avšak nejpřesvědčivější důkazy pocházejí z dvojice rybářských lodí.
Posádky dvou rybářských plavidel, které byly v oblasti sledované olejové skvrny, později dosvědčily komisi, že viděly L-8 sestoupit dolů na 300 (stop?) nad povrchem oceánu a kroužit kolem olejové skvrny. Očekávaly hlubinné nálože, svržené na skvrnu, proto vytáhly své sítě a směřovaly z dosahu předpokládaných detonací. Ale hlubinné nálože nebyly svrženy a blimp stoupal do oblak. V žádném okamžiku nebyly obě posádky svědkem pádu nebo odhození čehokoli z L-8.
Těleso L-8 se prohnulo v době, kdy už posádka nebyla na palubě. Nedostatek zátěže způsobil, že L-8 stoupal do vyšší nadmořské výšky až do bodu, kdy se samočinný přetlakový ventil otevřel a vypustil část náplně hélia z obalu. Ztrátou hélia klesl L-8 na zem a průhyb byl utvořen kvůli hmotnosti gondoly uprostřed L-8.
V 08:50 nebyli kontroloři na Treasure Islandu schopni navázat spojení s Codym nebo Adamsem. Takže cokoli se událo, co způsobilo jejich zmizení, s největší pravděpodobností se stalo v hodině od 7:50 do 8:50 v ten den. Přetrvávají pověsti o možném japonském zajetí obou mužů, jednoduchém schématu AWOL (absent without official leave = nepřítomen bez oficiálního dovolení (samovolné vzdálení)) a dokonce i únosu posádky UFO, ale žádná nemá nějaké solidní důkazy na podporu svých tvrzení.
Poručík Ernest Cody a praporčík Charles Adams byli označeni jako nezvěstní a oficiálně prohlášeni za mrtvé rok potom.

Měl pověst ...
L-8 nicméně nebyl nezvěstný a až na škody způsobené jeho drsným přistáním byl způsobilý pro službu po rekonstrukci.
Byl opraven krátce po havárii a pokračoval ve službě jako cvičný blimp námořnictva. Když válka skončila, byl vrácen do Goodyear Tire & Rubber Company.
Kovová gondola L-8, označovaná společnosti jako „C-64“, byla uložena mnoho let ve Wingfoot Lake, než byla nakonec v roce 1968 přestavěna na blimp Goodyearu „America“, používaný na sportovní televizní události po celém státě.
Nicméně L-8 nemohl být nikdy oddělen od své staré přezdívky. „Ghost blimp“ létal z Texasu od roku 1969 až do roku 1982, kdy „America“ na základně v Houstonu odešla do výslužby a gondola se vrátila k uložení zpět do Wingfoot Lake.
Nedávno, v roce 2003, Goodyear věnoval řídící kabinu do Národního muzea námořního letectví, kde byla obnovena do své podoby z 2. světové války a vystavena pro veřejnost.

Poznámka: San Francisco leží v zeměpisné šířce severního okraje některých interpretací oblasti, známé jako „Bermudský trojúhelník“ (Bílek, Trojúhelník záhad a legend). Podle teorie uzlových bodů Makarova, Morozova a Gončarova (tamtéž-kniha vyšla v roce 1990!) se jeden uzlový bod kryje s Bermudským trojúhelníkem. Jiný leží v oblasti San Franciska! Takže kdo ví ...
Obrázek
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Příspěvek od Stuka »

Zajímavý příběh, ale nespojovala bych ho se záhadami Bermudského trojuhelníku...Na žádné záhady nevěřím, i když nevylučuji, že v té oblasti může být třeba silné magnetické pole nebo nějaký vzdušní proud atd. Prostě něco, co se dá nebo ještě třeba nedá vysvětlit, ale jde o přirozenou věc. :)
ObrázekObrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Narazil jsem na videa
http://www.youtube.com/watch?v=9gW1zjZaA3o
http://www.youtube.com/watch?v=oG4I8PCm2rA
(Unsolved Mysteries: Ghost Blimp)
a u nich jsou neobvyklé komentáře popsané události.
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

V lodních denících německých ponorek byly údajně (zatím jeden zdroj) nalezeny reakce kapitánů na blimpy US Navy:
Neurčená ponorka: „Pokaždé, když vysunu periskop, je tam vzducholoď!“
U-69 dne 12. září 1942, po několika hodinách čekání na možnost útoku na konvoj: „Vzducholoď neustále na dohled … veselost poprvé způsobená objevením se vzducholodě ustoupila určitému stupni respektu.“
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Tankování vzducholodě na moři
Naše mise byly obvykle trvání 30 až 40 hodin ve vzduchu. Náš blimp spálil hodně pohonných hmot, zejména v provozu při cvičeních. Zkoušeli jsme různé taktiky pro získávání paliva z lodí. Jedna z možností bylo přečerpávání paliva do letícího blimpu z paluby letadlové lodi. Ta měla na palubě rozloženou hadici a všechno, co jsme museli udělat, bylo vytáhnout hadici naším navijákem nahoru, umístit jí do nádrže a říci „natankovat plnou!“
Byla to nebezpečná operace, protože nízko a pomalu letící vzducholodi nedělají dobře blízké špičaté stěžně lodě, zatímco v kabině je kymácející se dlouhá a těžká benzínová hadice, stahující blimp dolů. Jednou hmotnost hadice způsobila zablokování našeho navijáku. Museli jsme přeříznout lano a odhodit hadici.
Jindy někdo přišel s nápadem zvedat obrovský pryžový vak naplněný benzínem radši než používat hadici. Vše, co jsme museli udělat, bylo zvednout vak navijákem a vyčerpat z něj benzín.
Zkusili jsme to jednou. Podařilo se nám zvednout vak benzínu z paluby bez problému. Ale pak jsme trochu zpomalili, abychom posunuli vak zpět přes konec paluby letadlové lodě. Bohužel dodatečná váha a naše nižší rychlost zmenšila o trochu naší výšku. Vak na dlouhém laně navijáku se zhoupl nejprve zpět, pak dopředu a pod palubu lodě. Tam narazil na namontované dělo a odpálil je. To bylo pohybu na palubě, zatímco jsme velmi rychle opouštěli scénu!
Pokoušeli jsme se také tankovat náš blimp z cisternové lodě. Zdálo se mi to trochu těžší, protože jsme museli zůstat stranou cisternové lodě, pryč od stěžňů.
Těžká hadice měla protivný zvyk táhnout náš pomalu letící blimp doprava a dolů směrem ke stěžňům. Těžká hadice také vytáhla lano navijáku stranou a jednou zablokovala naviják. Museli jsme použít kabelové nůžky a odhodit hadici a část lana navijáku.

http://battleblimps.com : Larry`s U. S. Navy Airship Picture Book
Laskavostí mého dvorního překladatele
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Dedikováno Stuce

Byla nalezena zajímavá informace:
http://www.profilingtheunexplained.com/ ... topic=4062

V polovině 80. let 20. stol. byl sestaven nezávislý civilní výzkumný tým, aby určil nejpravděpodobnější příčinu zmizení posádky blimpu L-8. Tým vzal za základ činnosti poslední známou zprávu od Lt. Codyho („Pozice 4 míle východně od Farallones. Pohotovost.“) a známé polohy lodí námořnictva a civilních lodí v oblasti. Po ukončení činnosti předložil tyto výsledky.
V den letu blimpu bylo větrno s vysokou vlhkostí vzduchu, vítr byl návodní (přicházel od oceánu) a nárazový, vlny v blízkosti pobřeží byly vyšší než 7 stop. Blimp byl spatřen lodí námořnictva USA asi 3 míle od ostrovů. Podle lodního deníku měl potíže s downdrafty (vertikální klesání vzduchu) a stále stoupal a klesal ve snaze udržet se ve vzduchu. Blimp také viděli důstojníci a posádka lehkého křižníku, plujícího na jih směrem k Farallones. Podle jejich zprávy viděli, jak blimp klesal k hladině oceánu, narazil do velké vlny, trhl sebou, jakoby se od vlny odrazil, a rychle stoupal, jako kdyby ztratil na váze. Zprávy z obou lodí uvedly, že důstojníci a posádka lodí naposledy viděli blimp stoupat do vnitrozemí směrem na Farallones.
Když chtěli Lt. Cody a Ens. Adams prozkoumat olejovou skvrnu, blimp byl zachycen řadou bouřek. Oba muži se snažili blimp otočit a zamířit zpátky k zemi, ale vítr a vzdutí oceánu se ukázaly být silnější, než blimp a jeho posádka mohli zvládnout. V okamžiku, kdy byl blimp spatřen loděmi námořnictva, Cody a Adams byli možná na pokraji vyčerpání z chladu (když byl blimp nalezen, okna kabiny byla rozbitá a interiér byl promočený mořskou vodou, dveřní závěsy byly zdeformované, což znemožnilo zavřít dveře). Když křižník viděl blimp narazit na vlnu, má se za to, že oba muži, a to buď společně, nebo během několika vteřin po sobě, vypadli z kabiny a byli ztraceni ve vlnách.
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Vzducholodě amerického námořnictva

Příspěvek od vodouch »

Mystery of the Ghost Blimp | HistoryNet
http://www.historynet.com/mystery-of-th ... -blimp.htm
datováno duben 2016
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo (USN, USMC)“