PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Japonské lodě, ponorky

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od kacermiroslav »

PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150
Japonsko
WW2


Obrázek

Země Vycházejícího slunce začala se svým ambiciózním námořním zbrojním programem dokonce o dva roky dříve, než císařské Německo, které odstartovala své zbrojní závody s Británií v roce 1898. Japonsko tak vyhlásilo svůj desetiletý zbrojní program již v roce 1896, kterým se primárně snažilo omezit ruský vliv v Číně. Jak víme, Japonsku se tento zbrojní program podařilo rychle a úspěšně realizovat a úspěšně vyšlo ze vzájemné rusko-japonské války v letech 1904-1905. Od tohoto momentu se s japonskou námořní mocí na Dálném východě již muselo trvale počítat. V průběhu První světové války byla právě země Vycházejícího slunce tou, která při minimálních ztrátách na straně Dohody, jen své pozice posilovala a tomu nakonec odpovídal i výsledný stav po ukončení světového konfliktu. Z toho japonské císařství vyšlo jako světová námořní velmoc, v jejíchž řadách se nacházela celá řada moderních velkých hladinových lodí, jako například čtyři jednotky bitevních křižníků třídy KONGÓ. Plány této třídy byly vyprojektovány ve Velké Británií, kde se i realizovala stavba první ze čtyř jednotek. Projekt byl silně ovlivněn britskou lodí TIGER, která se v té době stavěla pro Royal Navy. Jednalo se o kvalitně vyzbrojené, pancéřované a rychlé lodě, které po modernizaci našly své uplatnění i v průběhu bojů Druhé světové války. Ambice východní země ale s touto třídou nekončily a vrcholem prvoválečných konstrukcí byla třída NAGATO. Jednalo se o první bitevní lodě na světě, které měly hlavní výzbroj složenou z děl ráže 406mm (ve skutečnosti se jednalo o ráži 16,1“ tj. 410mm), které navíc ve své době byly nejrychlejšími bitevními loděmi světa s výbornou pancéřovou ochranou.

Washingtonská námořní konference z let 1921/1922 pak Japonsku přiřkla třetí světovou příčku v námořních velmocích hned za Velkou Británií a USA. Za zády Japonska tak skončila tradiční světová velmoc Francie i Itálie. Zálibu ve velkých zbraních Japonci znovu ukázali se stavbou lodí třídy YAMATO, kde udělali velký skok z té doby obvyklé ráže 406mm na 460mm. Devět děl v boční salvě tak svou hmotností a průrazností překonávalo vše, co v té době na mořích existovalo, či s čím se v krátké budoucnosti počítalo. A jelikož Japonsko ve třicátých letech odmítlo další prodloužení námořních omezení, dalo se očekávat, že konstruktéři budou navrhovat větší a silnější bitevní lodě. Jedním z takových projektů pak měla být studie A-150.
V článku o německých bitevních lodích třídy „H“ jsme se dostali k tomu, že německá verze H-39 se dočkala zahájení stavby v roce 1939, ale krátce po vypuknutí války se stavba zastavila. Jenomže v tomto případě se jednalo o lodě s výzbrojí v podobě děl ráže 406mm, které Japonsko mělo ve své výzbroji již od dvacátých let a jak víme, dokončovali v té době své super lodě třídy YAMATO. Jejich náskok v porovnání se světovou konkurencí co se hlavních děl týče, tak byl výrazný a nemělo zůstat jen u toho. Pro nové super lodě („super Yamato“) Japonci počítali s děly mnohem většího kalibru. Ostatně zálibu ve velkých dělech projevili již za První světové války, kdy v roce 1916 zkonstruovali experimentální dělo ráže 480mm (18,9“). To vystřelovalo projektil o hmotnosti 1.770 kg.

První přípravné studie pro nástupce třídy YAMATO byly zahájeny po dokončení plánů této třídy v letech 1938-1939. Japonci si uvědomovali, že Americká reakce na sebe nenechá dlouho čekat poté, co se na svět dostanou informace o skutečných parametrech této stavěné třídy a to i přestože jejich stavba probíhala v maximálním utajení. Použití větší a výkonnější hlavní výzbroje tak mělo pro Japonce velký význam, pokud si chtěli na moři ponechat svůj technologický náskok. Studie s děly ráže 480mm z První světové války nasvědčovaly, že takové lodě lze i při zachování poměrně rozumných rozměrů postavit. Japonci vzali do hlavy, že postaví jejich náhradu, která měla mít ve výzbroji ne méně, než osm či devět děl ráže 510mm. Počítalo se uložit děla do tří či dvouhlavňových věží. Kromě výzbroje pak Japonci kladli velký důraz na rychlost, která měla být ne menší než 30 uzlů (56 km/h), což o dva až tři uzle převyšovalo americké konstrukce tříd NORTH CAROLINA a SOUTH DAKOTA. Nakonec se ale konstruktéři rozhodli redukovat výzbroj, protože při osmi až devíti hlavních by loď měla výtlak kolem 90.000 tun, což by pořád znamenalo, že by se jednalo o velká a příliš drahá plavidla.

Plány na nové lodě, které měly být odpovědí na případnou americkou reakcí na třídu YAMATO, byly dokončeny v průběhu roku 1941. Bohužel z těchto plánů se nám toho mnoho nedochovalo, protože je potkal stejný osud jako většinu japonských dokumentů, které byly na konci války zničeny. Tudíž veškeré specifikace neznáme a můžeme se jen domýšlet. Z výše uvedených informací, ale víme, že japonští konstruktéři se nakonec rozhodli redukovat hlavní výzbroj na šest hlavní ráže 51 cm/45 (20.1") "A" (Kô Hô) Type 98 (?), (Model 1938) instalovaných ve třech dvouhlavňových věžích. Vývoj děla, jehož původ se dá vystopovat již k roku 1938, sice nebyl dokončen, ale přesto k němu máme pár informací. Hlaveň o délce 23,56 metrů měla vážit 223,4 tun a projektil typu HE měl vážit 1.858 kg, zatímco APC měl vážit v rozmezí 1.900 až 2.000 kg. Výbušná složka u APC projektilů měla hmotnost 30 – 32 kg u tříštivých HE projektilů 84 kg, výmetná složka vážila 480 kg. Kadence děl měla být kolem 1 až 1,5 rány za minutu. Jak jsem již psal výše, děla měla být instalována po dvou ve věži o hmotnosti 2.736 tun s elevací -5/+45 stupňů. Jen pro porovnání, tříhlavňová věž na YAMATU vážila 2.730 tun. Rychlost zdvihu děl byl 10 stupňů za sekundu, stranový odměr 2 stupně za stejný časový úsek. Jedna či dvě hlavně se v roce 1941 nacházely na námořní základně v Kure, kde se zároveň vypracovával návrh na samotné dělové věže.

Obrázek


Sekundární výzbroj měla postrádat křižníková děla ráže 152mm, která tak uvolnila místo pro víceúčelová 100mm děla. Jednalo se o děla 10 cm/65 (3.9") Type 98 (Model 1938), která se díky vysoké kadenci 15-21 ran za minutu dala použít i proti vzdušným cílům. Toto dělo bylo nejlepším protiletadlovým dělem, které bylo v Japonsku vyrobeno a které snese srovnání i se zahraniční konkurencí. Mezi jeho velké výhody patřila vysoká úsťová rychlost a kadence palby. Ovšem vše bylo na úkor životnosti hlavně, která byla jenom kolem 350-400 ran. Výškový dostřel byl 13.000 metrů při 90 stupňové elevaci a účinný dálkový 11.000 metrů. Jejich počet a uspořádání bohužel neznáme. Domnívám se, že by Japonci sáhli po již existujících dvouhlavňových věžích, které používaly u lehkých hladinových plavidel a které by na trup projektu A-150 instalovali ve velkém množství. Stejně tak by se trup zcela určitě hemžil velkým počtem malorážních děl ráže 25mm a vyvíjené ráže 40mm. Pancéřová ochrana měla odpovídat ochraně na lodích třídy YAMATO. Jenomže Japonci měli problém vyrobit boční pancíř o síle 460mm a tak museli vyrábět de facto dvě pancéřové desky, které v součtu měli požadovanou tloušťku. To se prý do jisté míry negativně projevovalo na kvalitě, protože vkuse vyrobený pancíř má větší odolnost, než „nastavovaný“.

Obrázek


TTD – nerealizované bitevní lodě třídy „A-150“
* Země původu: Japonsko
* Délka (max.): 263 m
* Šířka: 38,9 m
* Ponor:
* Výtlak standardní:
* Výtlak plný: 70.000 tun (???)
* Výzbroj: 6x510 mm (3xII), ?? x 100 mm
* Pancéř paluba:
* Pancéř boky: 460 mm
* Pancéř dělové věže:
* Pancéř barbety:
* Pancéř velitelská věž:
* Protitorpédové přepážky:
* Výkon strojů:
* Dojezd:
* Vezená zásoba paliva:
* Rychlost:
* Posádka:

Koncem roku 1941 se Japonsko rozhodlo vstoupit do průběhu bojů Druhé světové války, což znamenalo, že práce na projektu A-150 byly přerušeny, ačkoliv byl návrh prakticky celý hotový. Důvodem bylo rozhodnutí primárně se věnovat dostavbě letadlových lodí a menších hladinových plavidel, což bylo logické rozhodnutí. Nicméně se zahájením stavby dvou jednotek (prozatímní čísla 798 a 799) se počítalo na rok 1942 s tím, že jedna z lodí se měla začít stavět na skluzu po jednotce SHINANO (třída YAMATO) v Yokosuce, druhá pak v loděnici v Kure. S dokončením se počítalo v letech 1946/1947. Nicméně průběh války se pro Japonce po bitvě u Midwaye nevyvíjel moc dobře a tou dobou již bylo zcela jasné, že dominantní pozici na mořích mají letadlové lodě.

Zdroje:
http://shimokatakouzou.deviantart.com/a ... 0#comments
Jane´s Bitevní lodě 20. století – Ireland, Gibbons – Praha 2004
http://www.wikipedia.org
http://www.palba.cz
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
FdV
desátník
desátník
Příspěvky: 43
Registrován: 23/9/2009, 10:47

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od FdV »

Dle obrázků to mohly být moc pěkné loďky. Jinak moc nechápu nárůst ráže hlavních děl. Už 460 mm byla ráže jako kráva, nemající na světě konkurence, navíc prostým výpočtem lze zjistit, že boční salva Jamata 9 x 460 mm, tedy 9 x 1470 = 13230 kg, by těžší než těchto plánovaných jednotek 6 x 510, tedy 6 x 2000= 12000 kg. Navíc lze předpokládat, že menší dělo bude střílet rychleji.

Pak by mne také zajímalo, co by tlaková vlna při výstřelu provedla s posádkou na palubě, třeba u zmiňovaných protiletadlových děl. Myslím, že s tím byly problémy už u Jamata.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od kacermiroslav »

Máš pravdu. Tlaková vlna byl problém už U YAMATA a asi by to v době palby z děl hlavní ráže znamenalo, že by nikdo od AA zbraní nemohl být na palubě. Co se nárůstu ráže týče, tak to je uvedeno v úvodním článku. Japonci prostě předpokládali, že až ven prosáknou informace o třídě YAMATO, že Amíci začnou stavět bitevní lodě s obdobnou nebo větší ráží, než mělo YAMATO. Takže projekt A-150 měl reagovat na Americkou odpověď. Tady nevím, jestli Amíci něco v tom duchu chystali, protože co vím, tak spíše šly cestou zvyšování počtu děl, viz. třída MONTANA. Takže by to asi vypadalo docela zajímavě, kdyby proti sobě stál projekt A-150 se 6 děly hlavní ráže, proti 12 americkým dělům ráže 406mm:-)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od Lord »

kacermiroslav píše:Japonci prostě předpokládali, že až ven prosáknou informace o třídě YAMATO, že Amíci začnou stavět bitevní lodě s obdobnou nebo větší ráží, než mělo YAMATO. Takže projekt A-150 měl reagovat na Americkou odpověď.
Kačermíro, Japonci se zase tolik nezmýlili. U Montany amíci původně počítali s instalací 9 děl 18"/47 (457 mm) Mark "A". Tato děla ve Spojených státech existovala, ale při zkušebních střelbách se projevila nevyzrálost řešení a proto konstruktéři sáhli po osvědčených a vyzkoušených dělech 16"/50 Mark 7. Konečný projekt se tedy spokojil s 12 děly ráže 406 mm.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
FdV
desátník
desátník
Příspěvky: 43
Registrován: 23/9/2009, 10:47

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od FdV »

Dvanáct 16palců muselo udělat taky pěkný bengál. Krom toho, šest děl musí mít rozhodně menší šanci zásahu než dvanáct. I když zásah víc jak půlmetrovým granátem by musel stát za to.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od Lord »

FdV proto si myslím, že nějaký těžkotonážní děla by mohla ve svazu bitevních lodí tvrdit muziku. Svaz (Kido) s loděmi Nagato, Jamato, Mucu, Hóšó, Sendai, (a Super Yamato). Vzato čistě námořní boj bez více letadlovek. Adekvátně z americké strany, u Midway, nebýt prozrazení plánu mohly dostat šanci.
Jinak 18 palcová děla (460 mm) se podařila odladit dobře jen Japoncům. Na doktríně „loďstva rozhodující bitvy“ pracovali už od poloviny 30.tých let. V ideálním případě plánovali rozstřílet nepřítele dřív, než se dostane na dostřel vlastních děl. K tomu neměla posloužit jen jedna loď, ale rovnou pět, tj. 5x9=45 děl! (s dostřelem až 42 km a kadencí 2 rány za minutu), nakonec to redukovali na tři jednotky.
Bohužel i v bitvě u Leyte se do toho začaly montovat letadýlka a zaměřily se na Jamato a Musaši jako vosy, což zase neumožnilo vokázat sílu děl, kromě san-šiki dan.


Vesmírná zbraň HARP: Výzkumný projekt Geralda Bulla a nosné rakety Martlet

Zkušenosti z tohoto projektu pak Bull uplatnil v obchodu se zbraněmi. Zkoumal náboje s hnací náplní pro velký dostřel.

Pro zajímavost s prodlouženým dostřelem děl experimentoval Gerald Bull. Například v 70. letech měly americké torpédoborce se 125mm děly dostřel pouhých 20 kilometrů, zatímco pobřežní obrana Severního Vietnamu disponovala ruskými děly s dostřelem 30 kilometrů.
Bull během 120 dnů aplikoval svůj princip prodlouženého doletu na 125mm námořní granát a dosáhl hodnoty 35 kilometrů. Pro Číňany vymyslel odpařovací základnu, granát typu BB. Pro Irák Al Fao - největší polní dělo s 11 metrů dlouhou hlavní ráže 210 mm odpalující 110 kg granáty na vzdálenost 57 km.

Co se týče námořních děl a projektu HARP, zde experimentoval s upraveným námořním dělem ráže 406 mm, které technici převrtali na 416,56 a posléze na 424,18 mm, ale to už by byla jiná kapitola. Problém však byl snížená životnost děla, ale i přesnost. Všechno má svoje, ale kluci už to řešili třeba na http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=104052#p104052

Petrz navrhoval třeba nahradit dvě dělové věže jednou tří dělovou s delšími hlavněmi. Je to trošku jiná cesta, jak docílit údernosti.

Na konci videa irácké dělo Babylon.

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od kacermiroslav »

FdV píše:Dvanáct 16palců muselo udělat taky pěkný bengál. Krom toho, šest děl musí mít rozhodně menší šanci zásahu než dvanáct. I když zásah víc jak půlmetrovým granátem by musel stát za to.
Prosně to si myslím i já. je pravdou, že dvou tunový projektil by dokázal napáchat přímo katastrofální škody, pokud by zasáhl nějaké citlivější místo, ale dvojnásobný počet hlavní, navíc s vyšší kadencí znamenalo vyslat na cíl větší počet projektilů a zvýšit tak šanci něco trefit. A to ani 406mm projektil nebyl se svými cca 1.200 kg žádné ořezávátko a mohl napáchat obdobnou škodu na Super Yamatu A-150. Proto nejsem tak velkým příznivcem teorie zvyšování ráže, ale spíše počtu děl.
ObrázekObrázekObrázek
sahidko
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 587
Registrován: 26/7/2010, 20:07

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od sahidko »

Lord píše: Bohužel i v bitvě u Leyte se do toho začaly montovat letadýlka a zaměřily se na Jamato a Musaši jako vosy, což zase neumožnilo vokázat sílu děl, kromě san-šiki dan.
Silu diel im neumožnil ukázať predovšetkým neefektívny systém riadenia paľby, stačí si prečítať čĺánok o tejto triede od Scrata. Čiže márne by Japonci zvyšovali ráž a dostrel svojich diel, keď aj s tými existujúcimi mali problém niečo trafiť.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od Lord »

Máte pravdu 406 mm bylo už prostě dobrý dělo! Ty větší ráže mají význam jedině ve svazu, aspoň jak to vidím já. Bohužel k opravdovému souboji nikdy nedošlo, tak nemůžeme hodnotit, ale obavy se strany amíků byly. Když si ještě vezmete, že Spojenci zdokonalili radar a byli schopni střílet i v noci podle něj, zase pro ně výhoda, oproti Japoncům. Ráže není možné, resp. ani vhodné zvyšovat donekonečna :rotuj: , už bylo napsáno snižuje se kadence, životnost, s přesností na delší vzdálenost to asi taky nebude tak horký, atd. Ráži 406, max. 425 mm považuji ještě za takový optimum. Děla který mají přes půl metru vnitřní průměr je už zrůdnost. Parametry je možný vylepšit i jinak, o tom sice tehdy nevěděli, ale dnes už známe :idea:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
FdV
desátník
desátník
Příspěvky: 43
Registrován: 23/9/2009, 10:47

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od FdV »

Lord píše:Parametry je možný vylepšit i jinak, o tom sice tehdy nevěděli, ale dnes už známe :idea:
Bohužel už dnes nikoho nenapadne stavět bitevní lodě. :cry:
madrabbit
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 192
Registrován: 9/3/2010, 14:13

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od madrabbit »

Lord píše:Bohužel i v bitvě u Leyte se do toho začaly montovat letadýlka a zaměřily se na Jamato a Musaši jako vosy, což zase neumožnilo vokázat sílu děl, kromě san-šiki dan.
San-šiki dan moc parády neudělaly. Hlavně měly životnost cca 90 výstřelů při použití s-š d. Navíc, jak je tu zmíněno, když střílely 457mm děla, tak na palubě moc lidí být nemohlo, kromě druhé strany nástaveb. Nikde jsem zatím nenašel, že by 457mm sestřelila jediné letadlo. Jako divadlo asi dobré, jinak spíše kontraproduktivní. Hlavní slabinou všech japonských lodí bylo PLD ráže 25mm. US navy ke konci války začalo s přechodem na 76mm - i 40mm se jim zdály slabší, zejména s výhledem do budoucna na proudové stroje.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Nové bitevky

Příspěvek od Lord »

FdV píše:Bohužel už dnes nikoho nenapadne stavět bitevní lodě.
Bitevní lodě sice ne, i když já bych se nebál označit lodě vybavené railguny jako moderní bitevní lodě :wink: Torpédoborec to taky není správné slovo, leč zatím se zdá, že loď ponese maximálně jedno velké dělo, ukryté kvůli vlastnostem stealth. Armádní rozpočet je prostě omezený, ale je možné časem postavit i něco většího.

ObrázekObrázek

Snahy o větší dostřel námořních děl stále existují. Dělo se prostě stále považuje za perspektivní zbraň 21. století, rakety nejsou samospasitelné. Dnes se nejde cestou zvyšování ráže, ale systémy jsou takříkajíc sofistikovanější. Např. 127/64 LW Vulcano. Inspirace přitom vychází z tzv. Pařížského děla, kterým Němci již během 1. světové války ostřelovali Paříž.

Obrázek


Nebo děla na bázi urychlování prostřednictvím elektromagnetického pole. Projektil má rychlost až pětinásobně přesahující rychlost zvuku, dostřel až 200 kilometrů. Odstranění výbušnin a chemikálií zredukuje logistický řetězec. Hlavním problémem ve vývoji railgunu je nutnost použití extrémně odolných materiálů.

ObrázekObrázek

To je ještě ve vývoji, ale děla to jsou také poměrně velká a umístit je bude možné na nějaký speciální křižník.
Zdroje: http://defenceforumindia.com/forum/nava ... uture.html
http://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=65577
http://www.armadninoviny.cz/vyvoj-elekt ... ratky.html
Místo hydroplánu poslouží drony či X-47B.
http://www.navaldrones.com/
Ale zpět k Japoncům. Vím, že ostřelování konvoje eskortních letadlových lodí a torpédoborců u ostrova Samar se moc nepovedlo. Podmínky nebyly ideální.

ObrázekObrázek

Nicméně představa japonského dělového klubu - střelby na dálku byla následující. Ve výzbroji lodě byly také hydroplány – buď Aichi "Jakes" nebo F1M2 Mitsubishi "Pete". Jejich hangár byl umístěn na zádi, kdy byly také dva katapulty a jeřáb pro vyzdvižení z hladiny. Pozorovací letoun měl dávat pokyny bateriím těžkých děl, jak tohle mohlo fungovat?

Moc hezké video Mitsubishi "Pete"

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od Scrat »

Co nebylo pro Japonce u Samaru ideální? Můžeš to prosím rozvést?
Čtyři bitevní lodě, osm křižníků (z toho šest těžkých) a jedenáct torpédoborců. Proti nim zprvu jen Taffy 3, tedy šest CVE a sedm torpédoborců. Opravdu si myslíš že reálně měli Američané šanci uspět? Kdyby nebyl Kurita vůl a takticky situaci zvládl tak byl americký svaz na cestě ke dnu dřív než by stačil poslat do vzduchu své letouny a ani sebevětší odvaha posádek torpédoborců by na tom nic nezměnila.

Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od Lord »

SUPER YAMATO

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od Mirek58 »

Scrat:
Taffy 3, tedy šest CVE a sedm torpédoborců
Ve výčtu sil jsi na jistou drobnost pozapoměl, jistě nedopatřením, věřím.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od Scrat »

Jestli máš na mysli letectvo tak na to jsem nezapomněl, právě proto píšu "Kdyby nebyl Kurita vůl a takticky situaci zvládl". A za tím si stojím, Američani ho zaregistrovali až v době kdy už byli téměř v oblasti dostřelu jeho bitevních lodí. Utéct nemohli tak využili zbývající čas aby poslali do vzduchu vše co mohli. A kdyby je v tom momentě koordinovaně napadly kompaktní formace japonských křižníků a torpédoborců tak to mohlo být dost jednostranné a hlavně hodně rychlé.

Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
madrabbit
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 192
Registrován: 9/3/2010, 14:13

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od madrabbit »

Scrat píše:Jestli máš na mysli letectvo tak na to jsem nezapomněl, právě proto píšu "Kdyby nebyl Kurita vůl a takticky situaci zvládl". A za tím si stojím, Američani ho zaregistrovali až v době kdy už byli téměř v oblasti dostřelu jeho bitevních lodí. Utéct nemohli tak využili zbývající čas aby poslali do vzduchu vše co mohli. A kdyby je v tom momentě koordinovaně napadly kompaktní formace japonských křižníků a torpédoborců tak to mohlo být dost jednostranné a hlavně hodně rychlé.
Souhlas, zrovna teď čtu Boj o Filipíny od Hubáčka. Kurita po přiblížení k Taffy3 nařídil všeobecný útok - tedy každý za sebe. To a letecké útoky (později i fingované bez munice) způsobily, že Kuritův svaz se rozpadl a nebyla šance ho řídit. Jinak se připojuji, výsledek bitvy se jinak než ostuda nedá označit.
Ale zajímalo by mne proč. Letectvo bylo paralyzováno nezkušeností nováčků urychleně nahrazujících ztráty. Ale bitevní lodě měly stálé posádky - navíc Kurita před vyplutím nařídil hodně cvičení a v dělostřelbě byly Japonci mistry, tak kde se stala chyba?
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Kuritův boj

Příspěvek od Lord »

O střetnutí máme článek i na Palbě od Nelsona, který se v podstatě shoduje se Scratem. Kurita byl prostě „připo.ranej“, ale i špatně vyhodnotil situaci.
Bitva v zálivu Leyte - 5. část, Střetnutí u Samaru

Kurita místo aby ze svých lodí vytvořil linii a provedl koordinovaný úder, který by americkou skupinu během několika minut rozdrtil, operovala jeho plavidla nezávisle na sobě podle uvážení jejich velitelů.
Tohle asi udělal, protože se obával odstartování stovek amerických palubních letounů, tak nařídil všeobecný útok. Bohužel netušil, že hlavní letadlové lodě se povedlo odlákat.

V 6.58 zahájila bitevní loď Jamato na vzdálenost 18,5 míle palbu ze svých děl hlavní ráže.
Bylo to jako střílet kanónem na vrabce, rozuměj torpédoborce.

To co japonští námořníci považovali za Halseyho těžké a lehké letadlové lodě byly ve skutečnosti eskortní letadlové lodě 7. loďstva.

Nakonec se musely japonské lodě stejně bránit před útoky amerických letounů, ale nejvhodnější okamžik už propásly.
madrabbit píše:Ale bitevní lodě měly stálé posádky - navíc Kurita před vyplutím nařídil hodně cvičení a v dělostřelbě byly Japonci mistry, tak kde se stala chyba?
Kde se stala chyba? Asi v tom, že realita bitevního pole se trošku liší od cvičení. Jednak psychologicky a jednak i tím, že nepřítel mrška jedna taky nějak operuje. Představa, že budou nerušeně pálit z Yamata, nebo i dalších lodí, dokud nerozstřílí americký svaz na hadry vzala za své. Jedinou cestou na jakýsi úspěch měl být tedy soustředěný útok. Vyžadovalo to smělé velitele, a správně vyhodnotit situaci.
Zda byli mistry v dělostřelbě? No nevím, na statický cíl možná ano :D Já si netroufám tohle v komplexnosti posuzovat, ale už Scrat psal o ne úplně ideální optice, o ostatním ani nemluvě.

Video verze námořní akce u ostrova Samar, popsaná jako vítězství proti všem?

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od Scrat »

Jedním ze zásadních omylů zde byla chybná identifikace. Kurita si myslel že vidí těžké letadlové lodě třídy Essex s doprovodem a v očekávání nevyhnutelného úderu stovek palubních letounů prostě nařídil okamžitý přechod do útoku. Kdyby jeho formace tvořila jednu kýlovou řadu tak se to dalo ještě zachránit ale v případě čtyř samostatných proudů to prostě nešlo, kolony se mu promíchaly a rozpadly. A tím momentem také z japonské strany skončila jakákoliv šance na řízení bitvy.

scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: PROJEKT BITEVNÍCH LODÍ „SUPER YAMATO“ A-150

Příspěvek od Tunac »

Někde jsem četl, že Japonci stříleli protipancéřovými granáty se zpožděným zapalováním a granáty prolétaly loďmi a nevybuchovali.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“