Simulátor Bf 109 v Praze-Holešovicích

Hry s válečnou tématikou, strategie, akční.

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Simulátor Bf 109 v Praze-Holešovicích

Příspěvek od Hans S. »

Jeden podvečer v Bf 109

Obrázek

Jen málokomu se poštěstí pilotovat skutečného warbirda, jak přezdíváme letadlům z období druhé světové války. Většina z nás sní nad čtením literatury z daného období, mnozí další z nás si své touhy a sny plní na lepších či horších počítačových simulátorech. V tomto článku se s vámi podělím o své dojmy právě z jednoho ne úplně klasického počítačového simulátoru. Nebo bych snad měl říci trenažéru?
Zprávy (nebo zvěsti) o jeho vývoji se ke mně, jakožto k nadšenci v daném oboru, dostaly již někdy v letech 2013/2014. Malá skupinka lidí, která za ním stála, si rozhodně nekladla nijak skromné cíle. Bylo cítit, že od prvopočátku věnovala celému projektu nejen obrovskou kopu peněz, ale i enormní úsilí. Přibližně od konce roku 2014 je pak simulátor přístupný veřejnosti.
Abych zpracoval tuto recenzi pokud možno objektivně, snažil jsem se jednat a chovat jako běžný zákazník. Anonymně jsem si objednal i zaplatil návštěvu a prvních 30 minut dělal člověka, který vlastně ani pořádně neví, jak se používají pedály. Domluvení návštěvy v pražských Holešovicích jsem snadno provedl telefonicky, přičemž již tato první komunikace byla příjemná a „druhá strana drátu“ se mi pokusila maximálně vyjít vstříc.
V domluvený čas jsem dorazil a byl přiveden do menší temné místnosti, ve které bylo v období nejsilnějších tropů sice nepříjemné vedro, ale pořád lépe, než na přímém slunci venku. Prošli jsme kolem několika leteckých fragmentů, modelů, vrtulí… Vše krásně navozovalo atmosféru. Bylo mi nabídnuto pití, což jsem kvitoval s povděkem. Je zajímavé, jaké maličkosti člověka potěší i v situaci, kdy si jde vlastně o celkem jiný zážitek. V místnosti vás přivítá část kabiny Bf 109, vzhled je patrný z přiložených fotografií. Nad nimi je projektor, vlevo vede kabeláž, a proto se do kokpitu nestandardně nastupuje zprava. Pro prostorově výraznější a méně obratné jedince je moc dobré, že jsou přítomné schůdky. Prostor kokpitu sám o sobě je oproti originálu na obě strany o několik centimetrů rozšířen. Kabiny reálných Bf 109 byly o něco užší a působily tak více klaustrofobicky. Volbu tvůrců chápu, potřebují dovnitř dostat i lidi, kteří mají pilotovu duši, ale tělo zase tak úplně ne. Sedačka je polstrovaná a je do ní všita vibrační podložka. Rozložení přístrojů i většiny ovládacích prvků je stejné, jako u originálu, tedy Bf 109 G-2 (viz. článek o Bf 109). Letové i motorové přístroje byly v době mé návštěvy ještě provedené jako „průzory“ na za nimi umístěný monitor. K mé smůle ale byly zrovna nefunkční, což mi trošku kazilo dojem. Ale on pilot v boji stejně do přístrojů zase až tak moc nekouká :-). Důležitá zpráva pro návštěvníky je, že ve velmi brzké budoucnosti (měsíce) bude kokpit osazen skutečnými (a funkčními!) replikami analogových přístrojů. Co mě mrzelo trošičku více, byla nefunkčnost reflexního zaměřovače Revi – v jeho případě se jednalo pouze o nefunkční maketu, kterou k míření nebylo možné použít. Ale ten POCIT, když jsem zasunul nohy do pedálů, pravačkou chytil knipl a levačkou páku přípusti, ten BYL. Byl vlastně velmi podobný pocitu, kdy jsem si podobným způsobem osahal pravý Bf 109. Snad jen překryt by mohl být také zavírací a s udělaným plexisklem, aby ona svým způsobem příjemná klaustrofobie byla dokonalá.
Následovala instruktáž od obsluhy simulátoru. Jak jsem již naznačil výše – dělal jsem člověka zapáleného, ale neznalého. Byly mi v rychlosti vysvětleny základy pilotáže, k čemu se používají nohy, k čemu ruce, že letadlo na startu pojede vlevo a já musím použít pravou nohu, že „plyn“ mám přidávat pomalu, že nemám dělat trhané pohyby, ale naopak se pokoušet o co možná nejplynulejší. Trošičku mi to připomínalo mé vlastní pilotní začátky a to, co vštěpuji dalším mladým nadšencům o virtuální létání. Forma výkladu byla příjemná v rozsahu nutném pro základní ovládání letadla. Nebyl jsem upozorněn na vyvážení stroje, ale naopak na to, že klapky se ovládají tlačítkem na páce přípusti (v reálu se používá k přestavování listů vrtule)…a pak čím zasunu podvozek.
A pak už se šlo na věc. Načetla se mise, kde jsem seděl s nastartovaným motorem na zemi. Na uších sluchátka, zespodu jsem cítil mírné vibrace ze sedačky. Do sluchátek se mi ozvalo, ať pomaličku přidávám plyn a nebojím se použít pravou nohu. Snažil jsem se působit věrohodně, a proto jsem úmyslně letadlo roztancoval po ploše a zvednul se ze země poněkud vtipným způsobem. Okamžitě mě překvapilo, jak dobře můj dojem umocňovala vibrační sedačka. S letadlem jsem se kýval kdesi mezi pádem a vývrtkou, snažíc se letět rovně. Jak moc věrohodně mé neumětelství působilo, nedokážu posoudit, ale byla to svým způsobem legrace. Následovalo hopsavé přistání, na jehož konci jsem úmyslně letadlo postavil na nos, za což jsem byl instruktorem pochválen, že to nebylo vůbec špatné a hlavně že žiju :-).
Pak přišla možnost si v kokpitu obléct brýle virtuální reality – Oculus Rift. V kombinaci s reálným kokpitem to mělo přinést vskutku nevšední zážitek. Svým způsobem to byla opravdu bomba. Pohled na křídlo, pod nímž byla jen hlubina, nebo rozhlížení se po kokpitu – ten pocit, že záďový pancíř je skutečně jen pár centimetrů za mou hlavou… V ruce přitom opravdu držíte knipl a nohy jsou opřené do pedálů. Z hlediska dojmu je to perfektní, praktická použitelnost je ale velice omezená a je dána současnými možnostmi právě Oculus Riftu. Ač se jednalo o vyšší „Full HD“ verzi, tak se toto rozlišení jevilo jako naprosto nedostatečné. Pokud bych je měl k něčemu přirovnat, tak jako byste moderní hru pustili v rozlišení 640 x 480 (nepřeháním, je to skutečně TAKTO špatné). Další omezení Oculusu tkví v neexistující podpoře tzv. 6DOF (6 degrees of freedom), tedy pohyb ve všech šesti osách. Oculus naopak nabízí pouze dvě osy, což nepůsobí moc dobře na mozek a vnímání polohy očima. Abych dojmy z Oculusu shrnul – je to perfektní na ten první „wow“ efekt, ale prakticky použitelné to v dnešní době ještě není. Nicméně tvůrci simulátoru už teď počítají s novou, vypiplanější verzí.
Následoval ještě jeden cvičný let, po kterém jsem už odhalil, že nějaké ty zkušenosti. Od té chvíle jsme s instruktorem začali celou věc probírat jiným, kritičtějším způsobem. Ptal jsem se, proč kokpit není vybaven skutečným ovládáním trimu, klapek a chladicí soustavy. Dostal jsem celkem prozaickou odpověď, že část nepodporuje simulátor (chladicí soustava) a o část se postarala jedna méně šťastná návštěva (kola vyvážení a klapek).
Velké výhrady jsem měl k platformě, na které je simulátor postaven. War Thunder skutečně není optimálním řešením. Jenže jak mi bylo vysvětleno, v případě War Thunderu se jedná o jediné vývojáře, který dávají celému projektu Bf 109 velmi dobrý support třeba ve směru výstupů pro plánované analogové přístroje. Navíc se jedná o jediný současný simulátor, který oficiálně podporuje Oculus Rift. Diskutoval jsem také na téma ovládání, kdy mi řízení přišlo nesmírně tupé. Jakoby nebyl využíván plný rozsah řídidel. V manévrovém boji jsem neměl sebemenší šanci ani proti mnohem méně hbitým strojům. V tomto směru jsem si odnesl nejméně pozitivní dojmy z celého odpoledne. Vysvětlení, že pilot reálného Bf 109 řekl, že je to takto správně, je nejlacinější možné (a to ať je to pravda, nebo není). Přesně takové to: „My to máme správně, protože to máme správně“. Jenže když jsem začal ukazovat, že letadlo v podstatě vůbec nelze utrhnout do vývrtky, že výkrut trvá nesmyslně dlouho a že stroj nelze posadit při přistávací rychlosti (jednoduše proto, že čumák nedokáže udržet vzhůru) jsme se konečně dostali k nastavení os. No a hádejte. Bylo tam těžko uvěřitelných a naprosto neobhajitelných 50%. Je to stejné, jako by vám v letadle/autě/lodi/tanku/kole dovolili vychylovat ovládací prvky pouze na 50% a tvrdili, že je to takhle OK. Chápu, že druhoválečná stíhačka je citlivým strojem, který vyžaduje v rukách poněkud více umu a zkušeností, než Škoda 120. Jenže pokud si platící zákazník vyžádá plné rozsahy, tak bych se netřepal a prostě mu umožnil ovládání v rozsahu, v jakém jej zamýšleli jak letečtí inženýři a v jakém se jej snaží interpretovat programátoři. A ne vymýšlet nějaké vlastní pološílené pseudonastavení.
Vše ostatní ale bylo dokonalé. Sedíte v kokpitu, vaše tělo se chvěje spolu s vibracemi motoru. Před sebou vidíte scenérii velmi pohledné grafiky WarThunderu, po vzoru Ericha Hartmanna vrazíte všechno doprava dopředu a letadlo se opravdu brutálně propadne v takovém polokotrmelci (samozřejmě po přenastavení rozsahu příslušných os), který Hartmannovi sem tam umožnil uniknout z nepříjemné situace. Stisknete spoušť, vše se skutečně otřese. V uších vám zní Daimler Benz DB 605 A. Máte otevřené oči, na tváři úsměv a cítíte se vnitřně šťastní. Cítíte se skutečně být tam. A je jedno, jestli bojujete, nebo si jen tak poletujete nad venkovem.
Pánové odvedli obrovský, skutečně skvělý kus práce, který jsem si nenechal zkazit ani zmíněnou zbytečně dlouhou diskusí o rozsahu řízení (kdy stejně instruktor nakonec podlehl starému harcovníkovi :-)). Vše je tam, kde to má být, dílenské zpracování je perfektní, cítíte se, že sedíte skutečně v letadle a ne v nějaké levné plastové napodobenině. Odcházel jsem obdařen drobnými dárky a hlavně skvělým zážitkem, kdy jsem se chvílemi skutečně cítil „být tam“. Nejtěžší je odpověď na otázku, zda hodinový zážitek skutečně stojí za 2000,- Kč (resp. 90 minutový za 3000 Kč). Ano i ne. Máte-li doma plnohodnotný HOTAS (plyn, pedály, joystick), vibrační křeslo a již jste si vyzkoušeli Oculus Rift, pak se domnívám, že jsou 2000,- Kč přeci jen příliš a vy toho zase tolik nového nezažijete. Pokud ale s leteckými simulátory zkušenost nemáte, nebo nemáte až tak komplexní vybavení? Pokud neusnete bez pár řádek Velkého cirkusu či Válečného deníku Helmuta Lipferta? Pokud obdivujete jména, jako Galland, Mölders, Rall, nebo Marseille? JDĚTE DO TOHO. Chviličku se budete opravdu cítit jako Erich Hartmann a budete odcházet s příjemným mražením v zádech.
Na závěr povídání zmíním ještě jeden velký plán, který tvůrci mají: Spitfire :-).

Pokud máte chuť, přihlásit se můžete TADY.

Fotopříloha:

Takto vás simulátor přivítá po příchodu do místnosti. Zajímavostí je, že kvůli instalaci musela být zbořena a znovu postavena jedna vnitřní zeď.
Obrázek

Pohled z výšky očí
Obrázek

Pravá strana kokpitu
Obrázek

...a levá
Obrázek

Letadélka kam až oko dohlédne :-)
Obrázek

Řídící centrála, odtud instruktor připravuje vaši misi a říká vám, co a jak.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Simulátor Bf 109 v Praze-Holešovicích

Příspěvek od Tempik »

Zajímavé čtení. Lhal bych, kdybych řekl, že bych to s radostí nezkusil. Ale ta cena mi přijde opravdu docela vysoká. Chápu, že měli hromadu výdajů a nechtějí asi jít cestou zástupů lidí za menší peníze kvůli "opotřebení" kokpitu.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Simulátor Bf 109 v Praze-Holešovicích

Příspěvek od jarl »

Ten simulátor je dílem českých nadšenců, a nebo na něj ti hoši někde koupili licenci? A budou jej v Holešovicích provozovat dlouhodobě a nebo je to časově omezená akce?
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Simulátor Bf 109 v Praze-Holešovicích

Příspěvek od Hans S. »

Je to dílo českých nadšenců, byť se sháněním dokumentace pomáhal dnešní následovník Messerschmitt AG, resp. vlastník výkresové dokumentace. Určitým způsobem se podílela i organizace, která provozuje letuschopného Gustava (což je možná jedna a tatáž firma).

Simulátor se tam bude provozovat trvale, ostatně bez zbourání zdi ten kokpit nelze vystěhovat ven :).

Čas od času se návštěva dá sehnat na Slevomatech za poloviční cenu.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Simulátor Bf 109 v Praze-Holešovicích

Příspěvek od Hans S. »

Pokud by někdo měl zájem si tento zážitek vyzkoušet, tak jsem našel slevový kód, který lze využít do konce září 2015. Cena je pak výrazně příjemnější :)

Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Počítačové a deskové hry“