H.M.S. Otus

Konání akcí, zprávy z akcí, zážitky z muzeí u nás a v zahraničí.

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

H.M.S. Otus

Příspěvek od Zemakt »

Obrázek

H.M.S. Otus, aneb plovoucí muzeum očima suchozemce.

[align=justify]Před pár měsíci se zde na portále zmínil známý „ponorkolog“ Destroyman o ponorce HMS Otus, která se toho času nacházela a stále nachází na ostrově Rujána v přístavním městu Sassnitz. Jelikož na Rujánu jezdím za větrem několikrát do roka, zahrnul jsem návštěvu tohoto plovoucího muzea do svých plánů. K realizaci myšlenky došlo letos o prvním červencovém víkendu. Faktem pak bylo, že to byla má první návštěva podmořského plavidla, přičemž jsem z toho byl tak unesen, že jsem se rozhodl o tento zážitek podělit s Vámi „Palbáky“.

[align=justify]HMS Otus byl spuštěn na vodu v roce 1962 a roku následujícího uveden do služby jakožto příslušník poměrně početné třídy klasických dieselelektrických ponorek Oberon. Služba u Royal Navy, byla dlouhá a vcelku všední. Možná by stála za zmínku účast při testování postupů nouzového opouštění ponorky (Bergen, Norsko 1987), kdy se dvěma „ponorkářům“ podařilo opustit loď ve 183 metrové hloubce, což je doposud platný světový rekord. A dále pak srážka s jachtou Drum (1988), která Royal Navy trochu pustila žilou (cca 40 000,- liber). Vyřazen ze služby byl počátkem roku 1990 v Portsmouthu, kde ho také od sešrotování zachránil jistý německý mecenáš-podnikatel. Otus byl odvlečen do Stralsundu, kde zahájil kariéru plovoucího muzea, aby po čase v této bohulibé činnosti pokračoval v již zmiňovaném Sassnitz.

No a teď po nezbytné „omáčce“ k samotné prohlídce:

Obrázek

„Známé“ přímořské středisko Sassnitz se nachází na východním pobřeží ostrova a svými cca desetitisíci obyvateli se řadí spíše mezi městečka. Cesta do přístavu je poměrně solidně značena, přičemž bude-li případný návštěvník vytrvale sledovat cedule s velkým nápisem U-BOOT bude po zásluze odměněn.

Obrázek


Museum je otevřeno denně, v hlavní sezoně od 10:00 do 19:00, respektive 16:00 v sezoně vedlejší. Pokladna v podobě malého domečku stojí hned vedle ponorky. Kromě vstupného v hodnotě 6,-EUR si zde může případný zájemce koupit různé upomínkové předměty. Fotografování je zpoplatněno 1,- EURem, což je mimochodem o minimálně 100% méně než v zemích českých.

Obrázek

bližší ohledání trupu ve mne zanechalo zdání "jemné" kovářské práce s vůní asfaltu....

Obrázek

po palubě se dá volně pohybovat

Obrázek Obrázek

vstup do nitra ponorky k předním torpédometům

Obrázek

přední torpédová komora, za zmínku stojí vpravo ta řetězová kladka na ruční pohon

Obrázek Obrázek

pohled od torpédometů k ubikacím a nějaký přístroj u torpédometů

Obrázek Obrázek Obrázek

ubikace mužstva, pro srovnání měřim 180 cm rovných..

Obrázek Obrázek

skříňky na osobní věci vč. " individuálního tuningu"

Obrázek Obrázek Obrázek

za dveřmi se bude zřejmě skrývat lodní trezor..

Obrázek Obrázek Obrázek

coffe shop a naproti hned rozpis služeb, strategické to místo....

Obrázek Obrázek Obrázek

skříňky na osobní věci mužstva a důstojníků, důstojnická kajuta

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

pokračujeme směrem do prostoru věže, vč. mé maličkosti

Obrázek Obrázek Obrázek

nejdůležitější místnost na lodi (3 kusy) a dále pak důstojnická sprcha. To černé kolečko co vypadá jako kolečko od radiátoru...

Obrázek Obrázek Obrázek

dva snímky lodní kuchyně a dílna palubního truhláře

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

čudlíky, hejblátka, ventily jsou téměř všude

Obrázek Obrázek Obrázek

stanoviště strojníka a dva snímky dieselů

Obrázek Obrázek Obrázek

průlez ze strojovny je o dost větší než ostatní, dále pak pohled na motorový prostor mezi blokem motoru a obšívkou, píst a vložka

Obrázek Obrázek

pohled od motorů na záď a stanoviště obsluhy elektromotorů, zadní torpédomet nebyl bohužel přístupný.

[align=justify]V závěru bych dodal ještě pár postřehů:
pro navození správné atmosféry, Vás po celou dobu prohlídky doprovází zvuk motorů, sonaru, různé skřípání a vrzání. Přestože místa na lodi je poskrovnu (64 členná posádka), tak to vše působí účelně a relativně útulně. Vcelku si umím představit, že by jsem mohl absolvovat pár ponorů. O to více jsem nyní zvědav jaké to pak mohlo být na druhoválečných či ještě starších člunech, zřejmě nesrovnatelné.

pro milovníky dat

TTD: HMS Otus S-18

Posádka - 68
Délka - 90 m
Šírka - 8,10 m
Ponor - 5.50 m
Výtak - 2 030 t
Výtlak/ponor. - 2 410
Max. hloubka ponoru - 300 m
Dosah - 10 uzlů/9 000 n.m.
Max. rychlost n/v - 12 uzlů
Max. rychlost p/v - 17 uzlů
Max. výkon motorů - 2 x 1840 k (diesel), 2 x 3000 k (elektro)
Baterie - 440/880v


TTD: Torpédo Mk 24 „Tigerfish“

Délka - 6,7 m
Dosah - 11 000 m
Max. rychlost - 40 uzlů
Ráže - 530 cm

Zdroje:
www.hms-otus.com
www.en.wikipedia.org
vlastní
Naposledy upravil(a) Zemakt dne 14/9/2011, 16:59, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Hmm, pěknej tip na výlet. :wink:
A jen tak pro zajímavost: ponorky téhle třídy se patrně zúčatnily ještě první války v Zálivu. Měly tak tajný úkoly, že o nich nevěděli ani Američané. Jenže když jednu ponorku objevili a chystali se ji zničit, Angličani museli s barvou ven. Nu a když přišel pozemní útok, angličtí speciálové se najednou objevili za iráckými liniemi. Jakpak se tam asi dostali? :-?
さようなら。
slavik
svobodník
svobodník
Příspěvky: 29
Registrován: 14/4/2010, 19:31
Bydliště: ceska lipa

Re: H.M.S. Otus

Příspěvek od slavik »

Krásné fotky.Další ponorka třídy Oberon HMS Onyx je přístupná v muzeu Birkenhead nedaleko Liverpoolu.Kromě ní je tam i U-534 z II sv. války.
https://slavikk.rajce.idnes.cz/muzeum_l ... n20011.jpg
Odpovědět

Zpět na „Vojenské spolky, akce, muzea“