V balóne na severný pól.

Co nejde zařadit do témat, odborné dotazy a příspěvky.

Moderátor: Pátrač

Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od Vlastimil Čech »

ANO!!! TO JE ONO!!!
pzkudk
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 22/8/2012, 01:10

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od pzkudk »

Stuka píše: Čo si o tom myslíte? Ja osobne si teraz myslím, že ak by laná balón nemal, možno by bol na tom lepšie a od začiatku by sa rátalo s inou hmotnosťou a inými podmienkami. Rátalo by sa iba s vetrom, ktorý mohol (a samozrejme aj nemusel) byť priaznivý. Respektíve s prúdmi vetra, ktoré sú rôzne a nedá sa dopredu povedať, ktorý sa momentálne podarí využiť. Stačí o pár metrov doletieť ďalej alebo vľavo, vpravo a už je balón v úplne inom prúde. Únik plynu by pri absencii lán tiež nebol taký veľký (aspoň na začiatku letu)
Únik plynu by byl bez vlečných lan zcela zásadní. Aerostat je v principu nestabilní a i když teoreticky je možné jej vyvážit, prakticky to nejde a pro udržení v určité letové výšce (ba dokonce i jen v širokém rozpětí výšek) je potřeba pořád "něco" dělat (upouštět plyn nebo odhazovat zátěž). Bez vlečných lan by nemohl dosáhnut vytrvalost 30 dnů, jak Andrée plánoval (světový rekord z roku 2015 u plynem plněného balónu je 160 hodin).
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od Stuka »

Aha, chápem. Len som to myslela tak, že ak by s lanami pri výrobe balónu nerátal, musel by k tomu uspôsobiť a prepočítať iné položky - záťaž, objem plynu, hmotnosť balónu atď. Ako ďaleko by vtedy doletel a na akú dobu by mu plyn a záťaž vydržali - to neviem, ale asi by sa spoliehal na priaznivý vietor, ktorý v tej oblasti ale nebol.

Laná, ak by vydržali, možno by urobili aj dobrú službu, ale bohužiaľ mu v skutočnosti urobili nepríjemné veci- najprv sa namočili, oťaželi a stiahli balón dole, takže Andrée musel odhodiť aj tú záťaž, ktorá sa odhadzuje až neskôr. Potom sa mu laná uvoľnili a balón naraz vystrelil do výšky a došlo k väčšiemu úniku plynu než v tej výške v ktorej bolo naplánované že balón s lanami bude. Plyn unikol vďaka prudkej zmene atmosféry a tiež asi Andrée musel z neho popustiť, inak by sa nižšie nedostal. Takže v určitom momente ďalší let prebiehal už bez lán, ale s menším obsahom plynu a menšou záťažou, než keby tie laná neboli na balóne hneď od začiatku.
ObrázekObrázek
pzkudk
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 22/8/2012, 01:10

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od pzkudk »

Ty lana byly nejspíš skutečně slepá cesta. Osobně si taky myslím, že se i tehdy dal udělat delší let s balónem od počátku konstruovaným jako volný (takže by ztroskotali ještě dál od civilizace :-)).
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od vodouch »

Vůbec mi některé pokusy připomínají tu matičku, jak říkala svěmu synáčku pilotovi: Lítej, synáčku, pomalu a nízko. Je zvláštní, jak se úzkoprse drželi při zemi.
Obrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4131
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od Alfik »

pzkudk píše:Ty lana byly nejspíš skutečně slepá cesta.
Ani ne, sám jsi to napsal správně ve svém příspěvku o jeden vejš. Byl to prostě kalkul - buď nést o hodně více zátěže (písku), a tím pádem mít balon několikanásobně větší, aby bylo možno upouštět plyn, nebo najít něco jiného pro vyvážení a stabilizaci. Toto bylo v pořádku, správně upotřebená technická vychytávka - ale jen pro tu výškovou stabilizaci...
Prostě se tím ušetřilo na hmotnosti, velikosti, prostě na všem. Jak říkával jeden z našich bývalých premiérů - "o peníze jde až v první řadě". :)
Druhá věc je, kolik toho smýkání a cukání taková stabilizace vydrží.
Jinak - neřiditelným balonem na pól letět nelze. Větry nevanou tím směrem. A to už v té době věděli.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
pzkudk
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 22/8/2012, 01:10

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od pzkudk »

Já to beru tak, že praktické obtíže s vlečnými lany byly tak velké, že převážily i tu principiální výhodu letu bez ztráty plynu/zátěže. A vlastně nikdy nebyly vyřešeny, protože všechny pozdější dálkové rekordy byly dělané balóny bez vlečných lan. Samozřejmě dokud to Andrée nevyzkoušel, tak se to nevědělo. To, že se dá na severní pól doletět nedá vůbec nebo jen za výjimečného počasí nijak nezpochybňuju (povedlo se to až asi o sto let později).
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od vodouch »

vodouch píše:
Stuka píše:Vďaka Vodouch za doplnenie. Tie drevené kocky - nevieš čo to bolo? Pozri na prvú fotku - nie sú tie kocky - tá čudná akoby hadica pod vzducholoďou?
Jak vyplývá z textu, je to pohled na Americu po úpravě z roku 1906. Jsem si jist, že hadice pod gondolou je aspoň část equilibratoru (zjistím, jakou délku equilibratoru používali).
Už to mám. 37 m dlouhá kožená a kovem pokrytá ohebná trubice, naplněná zátěží (ve skutečnosti rezervními potravinami), o průměru 20 cm. A protože byla gondola dlouhá 35 m, může to být klidně celý equilibrator.
Obrázek
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od Stuka »

Kopapaka mal teda pravdu, nezdalo sa mu to.
ObrázekObrázek
Octavius
vojín
vojín
Příspěvky: 13
Registrován: 28/1/2020, 13:16

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od Octavius »

Ve filmu "Let orla" z roku 1982, kde se postavy Andréeho skvěle zhostil Max Von Sydow, je tragický konec expedice vylíčen takto: nejprve na vyčerpání umírá Nilsa Strinberg (spadl do ledové tříště), pak Knuda Frankela smrtelně napadne lední medvěd. Andrée zůstává stojící na obzoru sám ....
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od Vlastimil Čech »

[

Úpravy probíhaly v zimě roku 1906, dohlížel na ně Melvin Vaniman-americký fotograf, dobrodruh a vzduchoplavec, Wellmanův společník při několika letech. Do obalu byl vsazen nový díl o délce 6.1 m. Tím se zvýšila délka vzducholodě na 56,4 m a objem na 7700 m3. Vaniman zrušil původní gondolu Louise Godarda a vytvořil novou, postavenou z ocelových trubek a dřeva vyztuženého ocelí. Gondola měla průřez písmene V, byla 35 m dlouhá a v horní části 3,66 m široká. Kýl gondoly tvořila palivová nádrž na 4542.5 litru (1200 US galonů) benzínu. Vzducholoď měla praktickou nosnost 8,5 tuny a mohla uletět 3500 km rychlostí 29 km/h.

Něco je špatně. Objem 7700m3 dá při plnění vodíkem vztlak nanejvýš 7,7 tuny hrubé síly. Byla-li vzducholoď zatížena zhruba 4 tunami benzinu, pak pa konstrukci, obaly, motor a posádku s vybavením nemohlo zbývat 8,5tuny...
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od vodouch »

Vlastimil Čech píše: 13/2/2022, 14:51
Něco je špatně. Objem 7700m3 dá při plnění vodíkem vztlak nanejvýš 7,7 tuny hrubé síly. Byla-li vzducholoď zatížena zhruba 4 tunami benzinu, pak pa konstrukci, obaly, motor a posádku s vybavením nemohlo zbývat 8,5tuny...
Špatně je akorát formulace "Vzducholoď měla praktickou nosnost 8,5 tuny", správněji by bylo asi "Vzducholoď měla vztlak 8,5 tuny", což je 7700 m3 x 1,1 kg/m3 (takhle se udává nosnost 1 m3 vodíku) = 8,5 tuny. Z toho se odečítá váha obalu, gondoly, motorů, posádky atd.
Obrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4131
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: V balóne na severný pól.

Příspěvek od Alfik »

vodouch píše: 22/12/2023, 22:41
Vlastimil Čech píše: 13/2/2022, 14:51
Něco je špatně. Objem 7700m3 dá při plnění vodíkem vztlak nanejvýš 7,7 tuny hrubé síly. Byla-li vzducholoď zatížena zhruba 4 tunami benzinu, pak pa konstrukci, obaly, motor a posádku s vybavením nemohlo zbývat 8,5tuny...
Špatně je akorát formulace "Vzducholoď měla praktickou nosnost 8,5 tuny", správněji by bylo asi "Vzducholoď měla vztlak 8,5 tuny", což je 7700 m3 x 1,1 kg/m3 (takhle se udává nosnost 1 m3 vodíku) = 8,5 tuny. Z toho se odečítá váha obalu, gondoly, motorů, posádky atd.
Vzducholoď nemá vztlak ale výtlak. Jako vodoloď :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“